MWC 2019: معرفی استاندارد شارژ سریع بی‌سیم کوالکام منطبق با فناوری Qi

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/12/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، شارژر Charger ، شارژر وایرلس Wireless Charger

واحد خبر mobile.ir : فناوری شارژ سریع در سال 2013 با معرفی استاندارد Quick Charge کوالکام در پروسسور Snapdragon 600 معرفی شد و از آن پس در طی شش سال گذشته علاوه بر ورژن‌های مختلف این فناوری، شرکت‌های دیگری نیز گونه‌های اختصاص شارژ سریع خود را توسعه داده‌اند تا جائی‌که توان شارژدهی 10 واتی اولیه فناوری Quick Charge حالا از 40 و 50 وات نیز در فناوری‌های دیگر فراتر رفته است. شارژ بی‌سیم سریع یکی دیگر از حوزه‌های مرتبط با این رده است که به تازگی در کانون توجه قرار گرفته و چندین شرکت شارژرهای وایرلس سریعی را ارائه کرده‌‌اند. در همین راستا شرکت کوالکام نیز در روز 25 فوریه 2019 (6 اسفند 1397) از جدیدترین استاندارد خود در این رده پرده برداشت.

Introducing Qualcomm Quick Charge Wireless Power with qi Interoperability

تا به امروز دو مشکل اصلی فناوری شارژ بی‌سیم باتری در گوشی‌های هوشمند علاوه بر اجبار سازندگان به استفاده از جنس غیر فلزی در بخش پشتی و هزینه‌های تحمیل شده برای اجرای این فناوری، کند بودن بیش از اندازه سرعت شارژ و منطبق نبودن فناوری‌های مختلف در این زمینه است که این آخری امکان استفاده از یک شارژر وایرلس مشترک برای گوشی‌های مختلف را غیر ممکن می‌ساخت. شرکت کوالکام اما با معرفی راه‌کار جدیدی در این رده و پذیرش استاندارد Qi در پی رفع هر دوی این مشکلات است.

با اینکه استاندارد شارژ سریع سیمی Quick Charge در حال حاضر در تمامی گوشی‌های هوشمند از برندهای مختلف وجود ندارد اما با توجه به سهم بزرگ پردازنده‌های کوالکام در اسمارت‌فون‌های مختلف در سرتاسر جهان،‌ این استاندارد حداقل روی کاغذ در تعداد بی‌شماری از دیوایس‌های کاربران وجود داشته و همین رویه می‌تواند برای ایجاد یک زیرساخت مشترک و یکسان در زمینه شارژ بی‌سیم پر سرعت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه کوالکام برای استانداردسازی شارژرهای وایرلس نه‌تنها نمونه‌های ارائه شده در آینده را در بر می‌گیرد بلکه شارژرهای قبلی و حتی پدهای شارژ وایرلس مجهز به شارژر سیمی Quick Charge 2.0 نیز امکان دریافت تأییدیه و گواهی انطباق جدید کوالکام را خواهند داشت. این پدهای قدیمی‌تر با وجود آن‌که توان خروجی کمتری درمقایسه با نمونه‌های جدیدتر دارند اما تأیید شدن آنها در این مرحله توسط کوالکام به معنای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمنی آنها خواهد بود.

Introducing Qualcomm Quick Charge Wireless Power with qi Interoperability

کنسرسیوم شارژ وایرلس The Wireless Power Consortium یا WPC متشکل از 650 کمپانی بوده که محصول جهانی آن یعنی استاندارد شارژر Qi اینک در بیش از 3,500 محصول منطبق و در اکثر اسمارت‌فون‌های پر فروش و محبوب در سرتاسر جهان وجود دارد که در بسیاری از آن از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام استفاده شده است. طیف وسیع استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند لزوم ایجاد یک استاندارد مشترک و همکاری کوالکام با WPC را به خوبی یادآوری می‌کند امری‌که جرج پاپاریزوس (George Paparrizos) مدیر ارشد بخش مدیریت محصول در شرکت کوالکام نیز با ابراز خوشنودی از گسترش برنامه انطباق Quick Charge برای در بر گرفتن اسستاندارد Qi، از آن ابراز خشنودی کرده و آن را عاملی برای آسایش خیال کاربران برای اطمینان از فعال بودن شارژ سریع در پدهای وایرلس منطبق با این فناوری و پشت سر گذاشته شدن تست‌های دقیق توسط هر دو کمپانی می‌داند.

Introducing Qualcomm Quick Charge Wireless Power with qi Interoperability

شرکت شیائومی ظاهرا اولین شرکت ارائه‌کننده پدهای منطبق با این استاندارد جدید خواهد بود که برخی منابع از توان 20 واتی و امکان شارژ کردن یک باتری 3,300mAh به طور کامل از 0 تا 100 درصد در عرض تنها 90 دقیقه سخن توسط آن گفته‌‌اند.  

منبع : Qualcomm