معرفی Pi Charger – نسل جدید شارژرهای بی‌سیم، بدون نیاز به تماس فیزیکی با دیوایس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، باتری Battery ، شارژر Charger

واحد خبر mobile.ir : با معرفی آیفون‌های جدید اپل (آیفون X، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس) افراد بیشتری در سراسر دنیا با قابلیت شارژ بی‌سیم آشنا شدند. ولی اگر از علاقه‌مندان به عرصه موبایل بپرسید، به شما خواهند گفت که این فناوری تازه نبوده و مدت‌هاست کمپانی‌های مختلف، سعی در تجهیز دیوایس‌های خود به این تکنولوژی نموده‌اند. البته شارژ بی‌سیم تا رسیدن به تکامل، مسیری طولانی را پیش رو دارد. در حال حاضر عمده شارژرهای وایرلس در قالب پدهای شارژ ساخته شده و از استاندارد Qi بهره می‌برند. طبق این استاندارد، کاربر بایستی اسمارت‌فون خود را مستقیما و بدون فاصله روی پد شارژ قرار داده و منتظر شارژ شدن دیوایس خود بماند. در استاندارد Qi، به محض قطع شدن اتصال دیوایس و پد، پروسه شارژ متوقف می‌شود.

Introducing Pi Wireless Charger to Extend the Reach of Charging

البته این تمام ماجرا نبوده و استاندارد Qi مشکلات دیگری هم دارد؛ مثلا در هنگام شارژ (به علت قرار داشتن دستگاه روی پد) نمی‌توانید از دیوایس به خوبی استفاده کنید. همچنین اگر بخواهید چندین دیوایس را از این طریق شارژ کنید، برای هر کدام به یک پد نیاز داشته و یا اینکه باید یک پد بسیار بزرگ برای همه آنها داشته باشید. اما خبری که روزهای اخیر از دنیای موبایل به گوش می‌رسد حاکی از ایده شارژ بی‌سیم بدون تماس فیزیکی با شارژر است. به‌تازگی یک استارت‌آپ آمریکایی به نام Pi، مدعی ساخت محصولی شده که می‌تواند بدون تماس مستقیم با شارژر، دیوایس را شارژ کند. این استارت‌آپ برای نخستین بار در رویداد فناوری وب‌سایت تک‌کرانچ موسوم به TechCrunch Disrupt Battlefield که در 18 سپتامبر 2017 (27 شهریور 1396) برگزار شد، شارژر جدید خود را معرفی نمود.

Introducing Pi Wireless Charger to Extend the Reach of Charging

این محصول مخروطی‌شکل، Pi Charger نامیده شده و به گفته تیم سازنده، مثل استاندارد Qi، از تکنولوژی "القای تشدید‌شده" (resonant induction) استفاده می‌کند، با این تفاوت که دیگر نیازی به پد شارژ نیست. جان مک‌دانلد (John Macdonald)، یکی از پایه‌گذاران Pi، تفاوت Pi Charger را در بهره‌گیری آن از یک الگوریتم پرتوسازی (beam-forming algorithm) بیان کرده که به شارژر اجازه می‌دهد جهت میدان‌های مغناطیسی اطراف خود را کنترل کرده و آنها را شکل دهد. در واقع شارژر، زاویه میدان مغناطیسی را تغییر می‌دهد تا دقیقا با زاویه دیوایسی که قرار است شارژ شود، یکی شود. به گفته شرکت سازنده، این امر در ابتدا یک مسأله غیرممکن می‌نمود که با تلاش‌های بنیان‌گذار این شرکت و تیمش حل شد.

Introducing Pi Wireless Charger to Extend the Reach of Charging

به گفته شرکت سازنده، Pi Charger می‌تواند تا 4 اسمارت‌فون را به صورت همزمان و با سرعت بالا شارژ کند. البته امکان شارژ همزمان تعداد دیوایس‌های بیشتر هم وجود دارد، ولی در این صورت سرعت شارژ پایین خواهد آمد. گفتنی است، حداقل توان برای روشن کردن مدار شارژ، 1 وات است که حتی در صورت شارژ همزمان چندین دیوایس، طبق ادعای مطرح شده، توان شارژ بالاتر از 1 وات خواهد بود. به گفته تیم سازنده، ماکزیمم خروجی به دست آمده در حال حاضر 20 وات بوده که از نظر تئوری، با افزودن برخی قطعات می‌توان این توان را افزایش داد و در آینده، دیوایس‌های بزرگ‌تری چون لپ‌تاپ را هم با استفاده از این تکنولوژی شارژ نمود. طی مراسم رونمایی، تیم سازنده به طور همزمان 5 دیوایس (4 اسمارت‌فون و یک تبلت) را در معرض Pi Charger قرار دادند و ظاهرا همگی آنها بدون هیچ مشکلی شروع به شارژ شدن کردند.

برای شارژ کافی است دیوایس (یا دیوایس‌های) مورد نظر را تا شعاع 30 سانتی‌متری در نزدیکی Pi Charger قرار دهید. نکته جالب آنکه، متحرک بودن دیوایس (در شعاع یاد شده) خللی در روند شارژ ایجاد نمی‌کند. ناگفته نماند، برای شارژ کردن اسمارت‌فون از این طریق باید ابتدا آن را در قاب مخصوص شارژ که با استاندارد Pi سازگار است قرار دهید، ولی آن دسته از دیوایسی‌هایی که به استاندارد شارژ بی‌سیم Qi مجهز شده‌اند (مثل آیفون 8، 8 پلاس و X و همچنین گلکسی S8 و S8+) نیازی به قاب ندارند. بد نیست بدانید، Pi Charger از دستورالعمل‌های ایمنی FCC پیروی کرده و حداقل روی کاغذ، یک دستگاه بی‌خطر محسوب می‌شود.

Introducing Pi Wireless Charger to Extend the Reach of Charging

در حال حاضر، استارت‌آپ Pi قصد دارد Pi Charger را به تنهایی و به عنوان یک محصول مستقل به فروش برساند، اما زمزمه‌هایی هم شنیده می‌شود که تیم سازنده در حال مذاکره با برخی کمپانی‌هاست تا بتواند این تکنولوژی را با دیوایس‌های دیگر یکپارچه کند. به عنوان مثال یکی از گزینه‌های احتمالی، یکپارچه کردن استاندارد شارژ Pi با اسپیکرهای هوشمندی مثل Google Home و Amazon Echo است. از آنجا که این اسپیکرها در مرکز خانه قرار می‌گیرند، تجهیز آنها به تکنولوژی شارژ بی‌سیم Pi منطقی به نظر می‌رسد.

در پایان گفتنی است، ایده شارژ بی‌سیم و بدون تماس، قبلا هم مطرح بوده و کمپانی‌های زیادی در تلاش بوده‌اند تا به مفهوم اتاق شارژ نزدیک شوند. حتی کمپانی Energous’ WattUp مدعی است که می‌تواند شارژ بی‌سیم را از فاصله 4.5 متری هم محقق کند. البته تاکنون هیچ‌یک از این محصولات به بازار نیامده‌اند. ولی انتظار می‌رود Pi Charger در سال 2018 و با قیمتی کمتر از 200 دلار وارد بازار شود. البته این محصول هم اکنون در وب‌سایت اصلی Pi آماده پیش‌سفارش بوده و به 314 نفر اولی که آن را سفارش دهند (به نیت عدد پی یا 3.14)، یک کد تخفیف 50 دلاری داده خواهد شد.