گزارش NPD از بازار اسمارت‌واچ آمریکا – رشدی چشمگیر با پتانسیل بالا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/11/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در مقایسه با بازار گوشی‌های هوشمند – که این روزها کمی از رونق افتاده – صنعت ساعت‌های هوشمند با شتاب زیادی در حال گسترش است. البته این امر دلیل بزرگی دارد. در حال حاضر، ضریب نفوذ این محصول در بین کاربران پایین است و این یعنی هنوز بسیاری از افراد هستند که اقدام به خرید اسمارت‌واچ نکرده‌اند (برخلاف گوشی‌های هوشمند که بیشتر گروه‌های سنی را درگیر کرده است). در تأیید گفته‌های فوق، مؤسسه تحقیقات بازار NPD در روز سه‌شنبه 12 فوریه 2019 (23 بهمن 1397) گزارشی را از وضعیت بازار ساعت‌های هوشمند آمریکا در بازه زمانی 12 ماه منتهی به نوامبر 2018 منتشر کرد.

NPD US Smartwatch Market Report 2018

در زبان انگلیسی وقتی بازار یک محصول خیلی داغ است، فروش آن را به فروش "کیک‌های داغ" تشبیه می‌کنند. این قضیه درباره ساعت‌های هوشمند نیز صدق کرده و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که اسمارت‌واچ‌ها مثل کیک‌های داغ در آمریکا به فروش رفته و بعید است شتاب فروش آنها به این زودی‌ها کند شود. طبق گزارش اخیر NPD، تعداد ساعت‌های هوشمند به فروش رفته در ایالات متحده طی 12 ماه منتهی به نوامبر 2018، حدود 61 درصد رشد داشته است. از طرفی، آمارهای گزارش حاکی از آنند که فروش این محصولات (از نظر ارزش نقدی به دلار) طی بازه زمانی یادشده 51 درصد بیشتر شده و به 5 میلیارد دلار رسیده است. با مقایسه این دو کمیت، می‌توانیم این طور نتیجه‌گیری کنیم که کمپانی‌ها، قیمت ساعت‌های هوشمند را (به طور میانگین) پایین آورده‌اند.

در حالی که اپل پیشتاز بی چون و چرای بازار اسمارت‌واچ آمریکاست، گزارش NPD نشان می‌دهد اپل، سامسونگ و فیت‌بیت سه برند برتر این بازار بوده و طی 12 ماه منتهی به نوامبر 2018، چیزی حدود 88 درصد از کل ساعت‌های هوشمند فروخته‌شده در ایالات متحده، به این سه برند مربوط می‌شود. با این حساب، اپل‌واچ، Samsung Galaxy Watch و Fitbit Versa پرطرفدارترین مدل‌های ساعت هوشمند در بازار آمریکا بوده‌اند.

Apple Watch Seies 4

البته کمپانی‌هایی مثل Fossil (که از ساعت‌سازهای برجسته آمریکا محسوب می‌شود) و گارمین (که سابقه‌ای درخشان در تولید بندهای تناسب اندام دارد) با ورود به عرصه تولید اسمارت‌واچ، سهم خود از بازار را روز به روز بیشتر می‌کنند. چندین سال طول کشید تا کسب‌وکار اسمارت‌واچ‌های فیت‌بیت به سوددهی برسد و این کسب‌وکار در تثبیت جایگاه مالی فیت‌بیت نقش مهمی داشته است. ناگفته نماند، 49 درصد از مجموع درآمد فیت‌بیت در سه‌ماهه سوم 2018 از راه فروش اسمارت‌واچ به دست آمده است.

به گفته وستون هندرک (Weston Henderek)، مدیر و تحلیلگر صنعتی مؤسسه NPD، فروش ساعت‌های هوشمند طی 18 ماه اخیر با شتاب قدرتمندی همراه شد و همین امر ثابت می‌کند، بدبینانی که فکر نمی‌کردند اسمارت‌واچ به این درجه از مقبولیت برسد، درباره این محصول زود قضاوت کرده بودند. توانایی ساعت‌های هوشمند در برقراری ارتباط از طریق سیم‌کارت LTE کارگذاشته شده در داخل آنها (بدون نیاز به وجود گوشی هوشمند در اطراف‌شان) می‌تواند نقطه شروعی باشد که مصرف‌کنندگان را به خود جذب کند. اکنون مصرف کنندگان ارزش کاربردی ساعت‌های هوشمند را به خوبی درک می‌کنند؛ اینکه می‌توان از طریق این محصولات طیف گسترده‌ای از تسک‌ها را در خود دیوایس به ‌راحتی انجام داد، از جمله دریافت نوتیفیکیشن، ارسال و دریافت پیامک، دسترسی به کنترل‌های منزل هوشمند و غیره.

یکی از نکات جالبی که در گزارش اخیر NPD به آن اشاره شده، ضریب نفوذ ساعت‌های هوشنمد در بین مردم آمریکاست. آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر 16 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالت متحده صاحب ساعت هوشمند هستند. این در حالی‌ست که در دسامبر 2017، این میزان 12 درصد بود. نکته دیگر آنکه، گروه سنی 18 تا 34 سال، مهم‌ترین نقش را در رشد فروش این محصول در آمریکا داشته و با ضریب نفوذ 23 درصد، بیشترین کاربران اسمارت‌واچ در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

البته افزودن قابلیت‌های نوآورانه در حوزه پزشکی و سلامت می‌تواند جمعیت بیشتری از افراد 35 سال به بالا را نیز به خرید ساعت‌های هوشمند قانع کند. به عنوان مثال، اپل‌واچ سری 4 از قابلیت‌هایی مثل امکان اندازه‌گیری و ثبت نوار قلب و همچنین تشخیص زمین خوردگی برخوردار است که برای جمعیت میانسال و پیر بسیار ارزشمند است. گفتنی‌ست اپل با جدیت تمام به سرمایه‌گذاری در پلتفرم سلامت دیجیتال خود ادامه داده و تیم کوک اخیرا پیش‌بینی کرده که بزرگ‌ترین هدیه اپل به بشریت، در حوزه سلامت خواهد بود. اما جدای از قابلیت‌های مربوط به سلامتی و ردیابی تناسب اندام، گسترش کاربردهای دیگر ساعت‌های هوشمند، تأثیر به‌سزایی در استقبال مردم از این محصول خواهد داشت. به عنوان مثال، طبق ادعای 15 درصد از دارندگان اسمارت‌واچ، این افراد برای کنترل اتوماسیون دیوایس‌های منزل هوشمندشان، از اسمارت‌واچ‌های خود استفاده می‌کنند.

NPD US Smartwatch Market Report 2018

تشخیص سقوط از ارتفاع در اپل واچ سری 4

اپل هیچ‌گاه آمار رسمی فروش اپل‌واچ را منتشر نکرده، اما ماه گذشته اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش این محصول در سه‌ماهه پایانی سال 2018 حدود 50 درصد رشد داشته و لذا کسب‌وکار اسمارت‌واچ اپل در آستانه جای گرفتن در فهرست 200 کمپانی بزرگ آمریکا قرار دارد. جالب است بدانید، حداقل ارزش یک کمپانی برای رسیدن به آستانه فهرست مذکور در سال 2018، برابر با 14.6 میلیارد دلار بوده است.

در پایان گفتنی‌ست، ضیافت گرم بازار ساعت‌های هوشمند آمریکا، دو غایب بزرگ دارد؛ گوگل و آمازون. به نظر می‌رسد گوگل برای حضور در بین مدعیان دنیای اسمارت‌واچ اشتیاق زیادی داشته باشد. در همین راستا، گوگل ضمن خرید بخش عظیمی از مالکیت معنوی تکنولوژی اسمارت‌واچ در شرکت Fossil، اعلام کرد که برای راه‌اندازی بخش پوشیدنی‌ها در شرکت به دنبال استعداد بوده و افرادی را برای طراحی و مهندسی دیوایس‌های پوشیدنی استخدام کرده است. لذا بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، ساعت هوشمندی با نام احتمالی Pixel Watch وارد بازار شود. اما در مقابل، کمپانی آمازون هنوز هیچ تصمیمی را برای ورود به این عرصه اعلام نکرده است.  

منبع : NPD