صادرات گوشی‌های هوشمند کره جنوبی به پایین‌ترین میزان خود در 16 سال گذشته رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : بازار گوشی‌های هوشمند اوضاع مساعدی ندارد. اکثر تولیدکنندگان اسمارت‌فون، سال 2018 را به دلیل اشباع بازار در شرایط رکود سپری کرده‌اند. کمپانی بزرگی همچون اپل اخیرا پیش‌بینی خود را از نتایج سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 مورد بازنگری قرار داده است. گزارش‌های مالی سالانه سازندگان اسمارت‌فون یکی یکی از راه می‌رسد و نخستین گزارش از کره جنوبی، به عنوان کشور مادر دو شرکت سامسونگ و ال‌جی، از افت بی‌سابقه‌ای در صادرات گوشی‌های همراه در این کشور حکایت دارد. وزارت علوم و ICT کره جنوبی در روز یک‌شنبه 20 ژانویه 2019 (30 دی 1397) از کاهش ارزش صادرات گوشی‌های تلفن همراه این کشور در سال گذشته میلادی خبر داده است.

South Korea’s Mobile Phone Exports Report 2018

بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از صادرات اسمارت‌فون کره جنوبی در سال 2018 در مجموع به 14.61 میلیارد دلار آمریکا رسیده است که نسبت به سال 2017، حدود 4.42 میلیارد دلار معادل 23.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این سومین سال پی‌در‌پی است که ارزش صادرات گوشی‌های تلفن همراه در کره جنوبی، نسبت به ارزش 30.3 میلیارد دلاری در سال 2016 با افت مواجه می‌شود. از سوی دیگر، این رقم پایین‌ترین میزان صادرات دستگاه‌های همراه کره‌ای از سال 2002 تاکنون به شمار می‌رود. درآمد کره جنوبی از صادرات گوشی همراه در سال 2002 نزدیک به 11.36 میلیارد دلار بود؛ آن هم در دوران پیش از صفحه‌نمایش‌های لمسی، اینترنت همراه و سایر فناوری‌هایی که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم. به این ترتیب، سال میلادی گذشته را می‌توان بدترین سال برای صنعت اسمارت‌فون کره جنوبی در طول 16 سال گذشته دانست. نکته قابل توجه آن است که افت صادرات دستگاه‌های موبایل در کره جنوبی با کاهش رشد بازار جهانی اسمارت‌فون و افزایش حضور تولیدکنندگان چینی همراه بوده است.

عرضه گوشی‌های تلفن همراه کره جنوبی در سال 2008 به رقم خیره‌کننده 33.44 میلیارد دلار رسیده بود و حتی یکی از مهم‌ترین منابع صادرات این کشور، یعنی نیمه‌هادی‌ها را نیز پشت سر گذاشت. سپس در سال 2009 این رقم به 30 میلیارد دلار و در سال 2017 به 20 میلیارد دلار کاهش یافت.

LG G7 ThinQ

LG G7 ThinQ

نرخ کاهش صادرات اسمار‌ت‌فون این کشور در سه‌‌ماهه نخست 2018، برابر با 20.2 درصد، در سه‌ماهه دوم 15.6 درصد، در فصل سوم، 19.9 درصد و در نهایت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 به 35.3 درصد رسیده است. با نگاهی به جزئیات این گزارش، می‌توان دریافت که باز هم چین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گوشی هوشمند در جهان، در این روند یکی از عوامل اصلی بوده است؛ چنان که صادرات موبایل کره جنوبی به چین و هنگ‌کنگ با 37 درصد کاهش به 4.3 میلیارد دلار رسیده و دلیل اصلی آن رقابت میان تأمین‌کنندگان محلی چینی عنوان شده است.

در دیگر بازارهای بزرگ دنیا همچون ایالات متحده آمریکا نیز این کاهش دیده می‌شود. بر اساس داده‌های این گزارش، صادرات اسمارت‌فون به آمریکا تنها 5.05 میلیارد دلار بوده که 10 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که این کشور جایگزین چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند کره‌ای شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم بازار گوشی‌های هوشمند تولید شده در داخل کره جنوبی در سه‌ماهه نخست سال گذشته، 9 درصد بوده است. همچنین نسبت تولید گوشی‌های هوشمند در خارج از این کشور به کل تولید از 15.9 درصد در سال 2010 به 56.5 درصد در سال 2011، حدود 80 درصد در سال 2013 و 90 درصد در سال 2017 افزایش یافته است.

در همین راستا، سهم بازار جهانی تولیدکنندگان اسمارت‌فون کره‌ای از نظر میزان عرضه نیز کاهش یافته است. البته این رقم از 23.3 درصد در سال 2017 به 25.6 درصد در فصل اول 2018 افزایش یافت؛ اما روند نزولی آن از فصل دوم سال میلادی گذشته آغاز شد، به طوری که در سه‌ماهه دوم به 22.4 و در فصل سوم به 20.3 درصد رسید. امری که کارشناسان دلیل آن را کاهش صادرات محصولات ساخته‌شده به سبب حضور پررنگ سازندگان چینی مانند هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو می‌دانند.

Samsung Galaxy Note9 and Galaxy S9

سامسونگ گلکسی Note9 در سمت چپ و گلکسی S9 پلاس در سمت راست

موسسه پژوهشی Strategy Analytics هم به تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن از کاهش 5 درصدی عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند و رسیدن آن به حدود 1.44 میلیارد واحد خبر داده است.

به همین ترتیب، صادرات قطعات گوشی‌های همراه کره جنوبی نیز هیچ نشانه‌ای از بازگشت ندارد. صادرات این دسته از محصولات در سال گذشته با افتی 29.7 درصدی مواجه شد و گوشی‌های بیشتری به جای تولید در کره جنوبی، در ویتنام، هند و دیگر کشورها تولید شدند.

با وجود اخبار ناامیدکننده از افت چشمگیر صادرات گوشی هوشمند در کره جنوبی، درآمد حاصل از صادرات نیمه‌هادی‌ها در این کشور در سال میلادی گذشته به رکورد 128.15 میلیارد دلار دست یافته که در حدود 9 برابر بیش از درآمد عرضه گوشی‌های همراه است.

از آنجا که کاهش فروش گوشی‌های هوشمند به ویژه در میان سازندگان کره‌ای ظاهرا همچنان ادامه خواهد داشت و چشم‌انداز این بازار چندان امیدبخش به نظر نمی‌رسد، سازندگان اسمارت‌فون این کشور به دنبال مزیت‌های رقابتی همچون به کارگیری فناوری 5G، دوربین‌های چهارگانه و گوشی‌های خم‌شونده هستند تا بازار خود را حفظ کنند. همچنین با تولید نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه و عرضه آنها در بازارهای نوظهور نیز کوشش می‌کنند بخش‌های تازه‌ای از بازار را به جمع مشتریان خود بیفزایند.

در مورد سازندگان بزرگ کره‌ای خبرها از آن حکایت دارد که سامسونگ در روز 20 فوریه در سان‌فرانسیسکو، سری گلکسی اس10 و Galaxy Fold را معرفی خواهد کرد. ال‌جی هم در کنگره جهانی موبایل امسال، از پرچمدار G8 ThinQ و دستگاه خم‌شونده‌ای رونمایی خواهد کرد که شاید از جهاتی مشابه AXON M زدتی‌ای باشد که اسمارت‌فونی با 2 نمایشگر 5.2 اینچی بود که روی هم قرار می‌گیرند و در سال 2017 معرفی شد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا