معرفی nova 3 و nova 3i دستاوردهای سال 2018 هواوی برای سری nova

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، Huawei nova 3 ، Huawei nova 3i ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی پس از هفته‌ها انتشار خبرها و اطلاعات تأیید نشده در مورد محصولات جدید سری نوا، بالاخره در روز 18 جولای 2018 (27 تیر 1397) از nova 3 و nova 3i به صورت رسمی رونمائی کرد؛ نوا 3 را می‌توان به عنوان پرچمدار این سری و جانشین نوا 2 پلاس سال گذشته دانست که با جهشی بزرگ از یک گوشی استاندارد رده میانی، به جایگاه پرچمداری در این رده دست پیدا کرده است. نوا 3i نسخه ضعیف‌تر شده‌ای از nova 3 است که با پروسسور جدید Kirin 710 عرضه می‌شود؛ این چیپ‌ست که همزمان با این دو مدل معرفی شد جایگزین Kirin 659 سال گذشته این برند شده و ضمن ارتقاء لیتوگرافی ساخت به 12 نانومتری از هسته‌های به نسبت قوی‌تری نیز بهره می‌برد.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

هواوی nova 3

سری نوا که نخستین بار نزدیک به دو سال پیش پای در عرصه وجود گذاشت، تا به امروز محصولات متنوعی را در کلاس میانی رو به پائین عرضه کرده که در بهترین حالت تنها با ارائه صفحه‌نمایش‌های بزرگ و دوربین‌های راضی‌کننده در جایگاه مطلوبی در رده میانی قرار می‌گرفتند و تقریبا همیشه در زمینه گزینه‌های پردازشی‌، فاصله مشخصی با گوشی‌های پرچمدار داشته‌‌اند. این فاصله امروز با معرفی nova 3 تقریبا به طور کامل پر شده و این بار با محصول ارزشمندی روبرو هستیم که نه‌تنها از لحاظ طراحی و شکل ظاهری، به گوشی‌های پیشرفته امروزی شباهت دارد بلکه مشخصات سخت‌افزاری و مولتی‌مدیائی آن را می‌توان با برترین پرچمداران هواوی مقایسه کرد.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

هواوی در توصیف نوا 3 با تأکید بر حضور هوش مصنوعی اینگونه می‌گوید: «بعد از پشت سر گذاشتن یک آشفتگی دو ساله در بازار، سری نوای [گوشی‌های] هواوی حالا با ترکیب ظرافت و هوش‌مصنوعی نوآورانه، طلیعه‌دار دوره جدیدی از زندگی هوشمندانه است. به عنوان سری محصولانی که هدف [ساخت] آنها مستقیما برطرف کردن نقاط مشکل کاربران در [زمینه] تصویربرداری سلفی و سرگرمی است، جدیدترین محصول نوای هواوی از مجموعه‌ای از بهبودهای ممکن شده توسط AI (هوش مصنوعی) بهره می‌برد.»

طراحی ظاهری: رنگ‌های جدید، notch صفحه‌نمایش

نوا 3 و نوا 3i از لحاظ شکل ظاهری شباهت کامل و نزدیکی به آنچه در P20 و P20 Pro و به خصوص P20 Lite دیده بودیم داشته و صفحه‌نمایش بزرگ سرتاسری با notch‌ بخش بالائی و قسمت براق پشت گوشی با چینش عمودی دوربین‌های دوگانه این شباهت را تکمیل می‌کنند. نوا 3 بدون در نظر گرفتن مجموعه دوربین، به میزان زیادی به honor Play (که چندی پیش معرفی شد) نیز شباهت دارد.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

نوا 3 در زمینه رنگ به جز ترکیب آشنای ارغوانی-آبی (Iris Purple) که در جدیدترین پرچمداران سری P نیز حضور داشت از رنگ‌های تازه‌ای نیز بهره می‌برد که جلوه زیبائی را به این مدل می‌بخشند. دیگر رنگ‌های نوا 3 شامل مشکی،‌ آبی، قرمز و زرد طلائی (Primrose Gold) می‌شود که به خصوص این آخری در کمتر نمونه دیگری مشاهده می‌شود.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

پشت و روی گوشی با شیشه سه‌بعدی خمیده‌ای پوشیده شده که به نوع آن اشاره‌ای نشده است. لبه‌های صفحه‌نمایش در هر چهار طرف به یک اندازه خمیده و نیم‌دایره طراحی شده‌اند و بدین‌ترتیب صفحه‌نمایش به فریم پیرامونی به صورت متقارن و یکسان متصل شده است. ترکیب دوربین‌های بخش پشتی، جایگاه فلش LED، سنسور اثر انگشت و حتی نوشته‌های این قسمت کاملا به آنچه در سری P20‌ دیده‌ایم شباهت دارد و از این لحاظ با طراحی جدیدی روبرو نمی‌شویم.

ابعاد گوشی 7.3×73.7×157 میلی‌متر است که نسبت به honor Play با ابعاد یکسان صفحه‌نمایش در هر سه مورد چنددهم میلی‌متری کوچک‌تر است. نوا 3 در حدود 166 گرم وزن دارد که در این مورد نیز شرایط بهتری نسبت به آنر پلی 176 گرمی دیده می‌شود.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

صفحه‌نمایش: زمانی برای زیبائی notch

در حالی‌که در ابتدای معرفی ایده notch یا بریدگی بالای صفحه‌نمایش، از این مورد به عنوان یک نقص در طراحی نام برده می‌شد این ماجرا با پیوستن اپل به آن، به‌یکباره به گونه‌ای تغییر کرد که یک شبه، notch نه‌تنها دیگر به عنوان یک نقص شناخته نمی‌شود بلکه تقریبا تمامی برندهای بزرگ آن را به عنوان یک المان زیبائی‌شناختی در محصولات جدید خود به کار می‌گیرند. صفحه‌نمایش 6.3 اینچی نوا 3 دارای نسبت 19.5:9 بوده و به لطف بریدگی بالای صفحه‌نمایش، 84.2 درصد از بخش روئی دستگاه را (به گفته شرکت سازنده) به خود اختصاص داده است. این صفحه‌نمایش IPS LCD با وضوح 1080×2340 پیکسل، به تراکم 409 پیکسل در هر اینچ می‌رسد و ظاهرا تا 85 درصد از رنگ‌های طیف NTSC را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. روی کاغذ تفاوتی مابین این صفحه‌نمایش و honor Play وجود ندارد و در این مورد نیز حاشیه‌های باریکی در بالا و پائین و کناره‌های پنل دیده می‌شود.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

دوربین‌های اصلی و سلفی : تأکید بر هوش مصنوعی

دوربین اصلی بخش پشتی nova 3 یک نمونه 16 مگاپیکسلی با f/1.8 با لنز 6 بخشی است که در کنار آن یک دوربین 24 مگاپیکسلی تک رنگ دیده می‌شود. این مجموعه به گفته هواوی امکان برداشت تصاویر با کیفیت را فراهم می‌کند و در زمینه کنتراست نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در حضور پروسسور Kirin 970‌ مجهز به واحد پردازش عصبی یا NPU، دوربین‌های بخش پشتی نوا 3 قادر به تشخیص 500 سناریوی مختلف در 22 دسته‌بندی متفاوت از سوژه پیش رو و اعمال تنظیمات خودکار برای بهبود تصویر بدون دخالت انسان بوده و علاوه بر این با تکیه بر هوش‌ مصنوعی می‌تواند بافت، سایه‌روشن، ترکیب رنگ و میزان روشنائی سوژه مورد عکاسی را تشخیص دهد. بخش پردازش دوربین از این اطلاعات قبل از برداشت و حین انجام پروسه زیباسازی برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می‌نماید.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

برداشت سلفی در این دوربین نیز با دو دوربین انجام می‌شود که البته برخلاف دوربین‌های بخش پشتی، به جای دو دوربین مستقل از یک دوربین 24 مگاپیکسلی f/2.0 برای عکاسی استفاده شده و دوربین دوم (ظاهرا بدون امکان عکاسی مستقل) تنها برای تعیین عمق میدان و محو کردن پس‌زمینه به کار گرفته می‌شود. دوربین اصلی این قسمت قادر به تشخیص 200 سناریوی عکاسی مختلف در 8 دسته‌بندی مختلف است که از آن جمله می‌توان به آسمان آبی،‌ گیاهات سبز و کنار دریا اشاره کرد که برای هرکدام بهینه‌سازی‌های مشخصی به صورت خودکار به تصویر اعمال می‌شود.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

پردازش – حافظه: تکرار Kirin 970

با اینکه ماه‌ها از معرفی Kirin 970 در اوائل پائیز 2017 می‌گذرد و استفاده از این چیپ‌ست در یک گوشی پرچمدار واقعی برای رقابت با بزرگانی که حالا مدت‌هاست از نسل دوم پردازنده‌های 10 نانومتری استفاده می‌کنند دیگر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما هنوز می‌توان روی قدرت این پروسسور برای متمایز کردن یک گوشی رده میانی از همتایای پر شمار آن حساب ویژه‌ای باز کرد. 8 هسته پردازشی حاضر در Kirin 970 در دو دسته 4 هسته‌ای یکی با فرکانس 2.36 گیگاهرتز (متشکل از پردازنده‌های ARM A73) و دیگری با فرکانس 1.8 گیگاهرتز (با هسته‌های ARM A53) مرتب شده‌اند. گرافیک 12 هسته‌ای این محموعه، Mali-G72 MP12 بوده و به واحد پردازش عصبی یا NPU مستقل نیز مجهز شده است. یکی از گزینه‌های جدید مرتبط با گرافیک این گوشی، حضور فناوری جدید GPU Turbo است که اولین بار برای honor 10 GT معرفی شد و به گفته هواوی تا 60 درصد در پرفورمنس گرافیک و تا 30 درصد در مصرف انرژی تأثیر مثبت از خود برجای می‌گذارد. حافظه رم گوشی 4 یا 6 گیگابایت است اما حافظه داخلی آن در هر دو حالت 128 گیگابایت در نظر گرفته شده که با کمک اسلات حافظه تا 256 گیگابایت دیگر امکان ارتقاء دارد؛ این اسلات ظاهرا در جایگاه سیم‌کارت دوم قرار می‌گیرد.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

تشخیص هویت زیست‌سنجی: اثر انگشت و تشخیص چهره

جدا از سنسور اثر انگشت همواره فعال بخش پشتی، از سیستم تشخیص چهره نیز با کمک دوربین دوم بالای صفحه‌نمایش برای بازگشائی قفل در این مدل پشتیبانی می‌شود. عملکرد این سیستم تنها بر پایه اطلاعات دریافتی از دوربین دوم استوار نبوده و برای کارکرد سریع و دقیق به خصوص در شب و محیط‌های با نور کم به یک حسگر اینفرارد که در کنار دوربین 24 مگاپیکسلی سلفی قرار دارد مجهز شده و بدین‌ترتیب حداقل روی کاغذ امکان بازگشائی قفل صفحه‌نمایش با تشخیص چهره در تاریکی نیز وجود دارد.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

ارتباطات: در حد یک پرچمدار واقعی

در حالی‌که در معرفی nova 3 به سرعت تبادل دیتا از طریق LTE اشاره‌ای نشده اما با توجه به پشتیبانی Kirin 970 از سرعت دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه تحت استاندارد 4G LTE Cat.18، می‌توان امیدوار بود که این سرعت برای نوا 3 نیز حداقل به‌صورت نظری قابل دسترس باشد. هر دو سیم‌کارت گوشی از 4G و VoLTE پشتیبانی می‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توان در یک لحظه از استریم دیتای پر سرعت و تماس صوتی به صورت همزمان استفاده کرد. وای‌فای nova 3 از نوع 11.ac دو بانده بوده و بلوتوث آن نیز نسخه 4.2 است. در بخش ارتباطات سیمی نوا 3 از پورت USB-C استفاده می‌شود و مسیریابی نیز از طریق ماهواره‌های GPS/GLONASS/BeiDou انجام می‌پذیرد. در نهایت جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز در این گوشی حضور دارد.

باتری: مشابه آنر پلی، شارژ سریع

ظرفیت باتری حاضر در نوا 3 بدون تغییر نسبت به آنر پلی، 3,750mAh است که ظرفیت نسبتا مناسبی برای این رده حساب می‌آید. این باتری که طبق معمول، اعداد رسمی و آزمایشگاهی آن اعلام نشده است انرژی خود را توسط یک شارژ 18 واتی (9 ولت و 2 آمپر) سری Quick Charge تأمین می‌کند که البته هنوز یک پله پائین‌تر از شارژرهای 22.5 واتی Super Charge هواوی (که برای پرچمداران سری P‌ و میت ارائه می‌شود) است.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

سیستم‌عامل – رابط کاربری – قیمت – زمان حضور در بازار

نوا 3 با نسخه 8.1 سیستم‌عامل اندروید Oreo‌ و جدیدترین نسخه از رابط کاربری استاندارد هواوی یعنی EMUI 8.2 عرضه شده و با وجود آنکه هواوی به این نکته اشاره‌ای نکرده اما احتمال آپدیت آن به نسخه‌های بالاتر نیز وجود دارد. یکی از قابلیت‌های نرم‌افزاری nova 3 که تقریبا به همین صورت در نوا 3i نیز تکرار شده است امکان ساخت اموجی‌های متحرک با حرکات چهره کاربران است که ظاهرا شباهت کاملی با Animoji آیفون X داشته و هواوی آن را Qmoji می‌خواند.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

nova 3 از امروز (19 جولای 2018) در بازار چین ظاهرا با قیمت پایه 2,999 یوان (نزدیک به 442 دلار آمریکا) عرضه شده و احتمالا در آینده نزدیک به دیگر بازارها نیز عرضه می‌شود.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

هواوی nova 3i

نوا 3i همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد نسخه ساده‌شده و ارزان‌قیمت‌تری نسبت به نوا 3 محسوب می‌شود اما در عین حال برخی از مشخصات اصلی نوا 3 در این گوشی نیز تکرار شده است که از آن جمله باید به صفحه‌نمایش 6.3 اینچی فول اچ‌دی پلاس با نسبت 19.5:9 با ناچ بالای صفحه‌نمایش و حافظه داخلی 128 گیگابایتی اشاره کرد. ابعاد این مدل 7.6×75.2×157.6 میلی‌متر است که با وجود یکسان بودن سایز صفحه‌نمایش تقریبا در تمامی موارد چند دهم میلی‌متری نسبت به نوا 3 اصلی با افزایش روبرو شده است.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

در ساختار نوا 3i هنوز چهار دوربین در پشت و جلوی دستگاه دیده می‌شود با این تفاوت که این بار به جای دوربین‌های 16 و 24 مگاپیکسلی f/1.8 بخش پشتی حالا از دو دوربین 16 و 2 مگاپیکسلی f/2.2 استفاده شده که به وضوح مجموعه ضعیف‌تری را نسبت به نوا 3 تشکیل می‌دهند. دوربین اصلی این مجموعه البته هنوز به گفته هواوی امکان تشخیص 500 صحنه مختلف در 22 دسته‌بندی متفاوت را داشته و بدون دخالت کاربران تنظیمات مورد نیاز را به صحنه اعمال می‌کند.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

دوربین‌های جلوی گوشی البته ظاهرا بدون تغییر بوده‌اند و در اینجا نیز از یک دوربین 24 مگاپیکسلی در کنار یک دوربین 2 مگاپیکسلی (فاقد امکان برداشت تصویر مستقل) برای تشخیص عمق و محو کردن پس‌زمینه استفاده شده است. هوش مصنوعی در این دوربین نیز حضور دارد و با تشخیص صحنه‌های مختلف و اعمال تنظیمات خودکار، عکاسی آسان‌تری را به همراه می‌آورد.

مهمترین تغییر رخ داده در نوا 3I به چیپ‌ست پردازشی جدید Kirin 710 آن تعلق دارد. این پروسسور که همزمان با نوا 3i معرفی شده است آخرین دستپخت مجموعه HiSilicon از زیر مجموعه‌های هواوی بوده و جانشینی برای چیپ‌ست Kirin 659 این شرکت است. ساخت این پروسسور با لیتوگرافی 12 نانومتری شرکت TSMC انجام شده که با وجود پیشرفت محسوس نسبت به معماری 14 نانومتری Kirin 659، هنور در مقایسه با رقیب هم‌نام آن در مجموعه کوالکام یعنی Snapdragon 710 با لیتوگرافی 10 نانومتری، برتری چندانی را ارائه نمی‌کند.

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

در این پروسسور برای اولین بار در خانواده چیپ‌ست‌های سری 6 هواوی از هسته‌های A7x شرکت ARM استفاده شده که قدرت پردازشی قابل ملاحظه‌ای را نسبت به نسل‌های پیشین در اختیار این مجموعه قرار می‌دهد. پردازش در این پروسسور 8 هسته‌ای با 4 هسته ARM A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته ARM A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز انجام می‌شود این مجموعه به گفته هواوی تا 75 درصد کارائی بهتری نسبت به Kirin 659 داشته و هسته‌های ضعیف‌تر آن نیز تا 68 درصد سریع‌تر از گذشته هستند.

عملیات گرافیکی در Kirin 710 با گرافیک 4 هسته‌ای Mali-G51 MP4 انجام می‌شود که به گفته هواوی تا 1.3 بار سریع‌‌تر از همتای قبلی خود است. هر دو بخش DSP و ISP در این چیپ‌ست با بهبود روبرو شده‌اند که نتیجه آن کارائی بهتر در بخش دوربین به خصوص در محیط‌های با نور کمتر است. Kirin 710 همچنین از فناوری تشحیص صحنه و face unlock (بازگشائی قفل صفحه‌نمایش با تشخیص چهره) نیز پشتیبانی می‌کند.

نوا 3i طبق اطلاعات سایت هواوی، تنها در یک ورزن با 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی (که از طریق اسلات حافظه ترکیبی تا 256 گیگابایت امکان ارتقاء دارد) ارائه می‌شود. اما برخی از منابع از ارائه نسخه 4GB/64GB آن نیز سخن به میان آورده‌اند.

باتری این مدل با کاهش نزدیک به 11 درصدی نسبت به نوا 3 حالا 3,340mAh ظرفیت دارد و به جای شارژر سریع 18 واتی نیز از یک شارژر 10 واتی (5 ولت و 2 آمپر) که امید چندانی به شارژ سریع آن نمی‌رود، استفاده می‌کند. در بخش ارتباطات این مدل نیز تغییرات نچندان جالب‌توجه‌ای رخ داده که برجسته‌ترین آن به حذف پورت USB-C و جایگزینی با microUSB مربوط می‌شود. وای‌فای دوباند ac جای نیز خود را به وای‌فای تک باند (2.4 گیگاهرتزی) 11.n داده است

Introducing Huawei nova 3 and nova 3i

نوا 3 به جز رنگ ترکیبی ارغوانی-آبی (Iris-Purple) در دو رنگ سفید و مشکی ارائه می‌شود و حضور آن در بازار ظاهرا به 10 آگوست (19 مرداد 1397) موکول شده است. قیمت پایه این مدل در بازار فیلیپین یه عنوان یکی از بازارهای هدف اولیه، 15,990 پزوی فیلیپین (با ترخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 298 دلار آمریکا) است. 

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا