گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2017 – بازی‌، پرسودترین کسب‌وکار سونی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی در روز سه‌شنبه 31 اکتبر 2017 (9 آبان 1396) گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال 2017 – منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی این شرکت – پایان‌یافته در 30 سپتامبر را منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی شرکت سونی در فصل اخیر برابر با 2,062.5 میلیارد ین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 18,252 میلیون دلار) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.1 درصد رشد داشته است. سونی عمده این رشد را به افزایش فروش در بخش "بازی و خدمات شبکه‌ای" و همچنین نوسانات نرخ تبدیل ارز نسبت می‌دهد (با فرض ثبات واحد پولی، رشد سالانه فروش و درآمد سونی در سه‌ماهه اخیر 15 درصد خواهد بود).

Sony Q2 2017 Financial Results

سود عملیاتی شرکت نیز 204.2 میلیارد ین (1,807 میلیون دلار) گزارش شده که نسبت به سود عملیاتی شرکت در مدت مشابه سال قبل (45.7 میلیارد ین) از رشد چشمگیر 364.4 درصدی حکایت می‌کند. سونی این رشد چشمگیر را حاصل نتایج مالی خوب در بخش‌های "نیمه‌رساناها"، "بازی و خدمات شبکه‌ای" و همچنین بخش "سایر" (All Other) می‌داند. جالب است بدانید، سود خالص سونی، با رشد خیره‌کننده حدود 2600 درصد، از 4.8 میلیارد ین در سه‌ماهه سوم سال 2016 به 130.9 میلیارد ین در سه‌ماهه اخیر رسید.

Sony Q2 2017 Financial Results

در ادامه نتایج مالی مربوط به بخش‌های مختلف شرکت سونی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2017، به تفکیک ارائه می‌شود:

• ارتباطات همراه

فروش و درآمد بخش ارتباطات همراه در سه‌ماهه اخیر 172 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و تنها 1.9 درصد رشد داشته است. هرچند فروش کسب‌وکار خطوط ارتباطی ثابت (به مشتریان شرکتی) و نوسانات نرخ تبدیل ارز طی فصل اخیر در بهبود درآمد این بخش مؤثر بوده، اما کاهش فروش اسمارت‌فون‌های سونی در سه ماهه سوم، تأثیر منفی خود را داشته و مانعی بر سر پیشرفت بخش ارتباطات همراه محسوب می‌شود. بد نیست بدانید در سه‌ماهه سوم سال 2016 سونی تقریبا 3.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش رسانده بود که این تعداد در سه‌ماهه اخیر، چیزی حدود 100 هزار دستگاه کمتر شده است.

Sony Q2 2017 Financial Results

از بین 8 بخش کسب‌وکار شرکت سونی، تنها یک بخش در فصل اخیر متحمل زیان شد: ارتباطات همراه. این بخش در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016 موفق شده بود به سودی برابر با 3.7 میلیارد ین دست یابد، ولی در فصل اخیر شاهد آن هستیم که بخش ارتباطات همراه نه تنها سودی در بر نداشته، بلکه متحمل زیانی معادل 2.5 میلیارد ین نیز شده است. به گفته سونی چندین عامل در افت کسب‌وکار ارتباطات همراه طی فصل اخیر نقش داشته‌اند، از جمله: تغییر در ترکیب جغرافیایی فروش اسمارت‌فون، افزایش قیمت قطعات مهم و همچنین افزایش ارزش دلار آمریکا.

کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی در برخی بازارها وجهه سابق خود را از دست داده و موجب شده تا این کمپانی ژاپنی، پیش‌بینی خود از تعداد اسمارت‌فون‌هایی که امید دارد بتواند در یک سال به فروش برساند را به 15.5 میلیون دستگاه کاهش دهد (یک میلیون دستگاه کمتر از آنچه که در ماه آگوست پیش‌بینی کرده بود).

• بازی و خدمات شبکه‌ای

باید کسب‌وکار بازی و خدمات شبکه‌ای را ستاره بی‌چون و چرای سونی در فصلی که گذشت دانست. مجموع فروش و درآمد این بخش در فصل اخیر، با 34.5 درصد رشد سالانه به 433.2 میلیارد ین بالغ شد و عنوان درآمدزاترین بخش سونی را به خود اختصاص داد. افزایش فروش نرم‌افزاری مربوط به پلی‌استیشن 4 (از جمله، فروش از طریق شبکه)، تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارز و همچنین افزایش فروش سخت‌افزاری پلی‌استیشن 4 و ملحقات آن از عوامل موفقیت این بخش در سه‌ماهه اخیر محسوب می‌شوند.

Sony Q2 2017 Financial Results

سود عملیاتی این بخش نیز طی فصل اخیر، 54.8 میلیارد ین اعلام شده که بالاترین سود را در بین سایر کسب‌وکارهای سونی نشان می‌دهد. نکته دیگر آنکه این سود عملیاتی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، 188.3 درصد رشد داشته و این بالاترین میزان رشد سالانه سوددهی در بین بخش‌های مختلف سونی طی فصل اخیر به حساب می‌آید.

• محصولات و راه‌کارهای تصویربرداری

این بخش – که کسب‌وکارهایی چون تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، پروژکتورها و تجهیزات تصویربرداری پزشکی را در بر می‌گیرد – موفق شد در فصل اخیر، فروش و درآمد خود را با رشد سالانه 15.8 درصدی به 156.7 میلیارد ین برساند. از بین رفتن تأثیر منفی زمین‌لرزه کوماموتو (در آوریل 2016) و همچنین تأثیر مثبت نوسانات نرخ تبدیل ارز، از جمله دلایل رشد درآمد این بخش به شمار می‌روند.

Sony Q2 2017 Financial Results

سود عملیاتی این بخش نیز در فصل اخیر 18.9 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 27 درصد افزایش داشته است. البته باید قبول کرد که این بخش از شرکت سونی – علی‌رغم افزایش درآمد و سود – تأثیر کمی در نتایج مالی شرکت داشته چرا که از لحاظ کسب درآمد، در رتبه آخر و از نظر سوددهی در جایگاه ششم قرار می‌گیرد.

• سرگرمی‌های خانگی و صدا

پس از کسب‌وکار بازی‌ها، سرگرمی‌های خانگی و صدا دومین منبع درآمدزایی سونی در سه‌ماهه سوم به شمار می‌رود. این بخش متشکل از تلویزیون‌ها، دستگاه‌های ضبط و پخش دیسک‌های Blu-ray، سیستم‌های صوتی خانگی، هدفون‌ها و پلیرهای قابل‌حمل بوده و در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2017، توانست فروشی معادل 300.9 میلیارد ین را برای شرکت به ارمغان بیاورد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 28.1 درصد بیشتر بوده است.

Sony Q2 2017 Financial Results

گرایش سونی به تولید تلویزیون‌هایی با ارزش افزوده بالاتر، یکی از عوامل رشد درآمد این بخش ذکر شده است. سود عملیاتی کسب‌وکار سرگرمی‌های خانگی و صدای سونی در فصلی که گذشت، با رشد سالانه 38.9 درصد به 24.4 میلیارد ین بالغ شد.

• نیمه‌رساناها

افزایش چشمگیر فروش سنسورهای تصویری برای استفاده در محصولات موبایل در کنار از بین رفتن تأثیر منفی زلزله کوماموتو (که تولید این سنسورها را کاهش داده بود) موجب شد تا فروش کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سونی با رشد سالانه 17.9 درصدی، به 228.4 میلیارد ین برسد. البته کاهش چشمگیر فروش ماژول‌های دوربین (در نتیجه کوچک‌تر شدن کلی این کسب و کار) تا حدی از درآمدزایی بیشتر شرکت در این بخش جلوگیری کرد.

Sony Q2 2017 Financial Results

زمین‌لرزه کوماموتو در سال گذشته، کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سونی را به شدت تحت تأثیر قرار داد، به طوریکه این بخش در سه‌ماهه سوم سال 2016 زیانی برابر با 4.2 میلیارد ین را متحمل شد. اما سونی موفق شد خسارت‌ها را به سرعت جبران کرده و همه چیز را به حالت عادی بازگرداند. گفتنی است، کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سونی طی فصل اخیر 49.4 میلیارد ین سود کرده است.

• پیکچرز

شرکت سونی پیکچرز، فعال در زمینه تولیدات رسانه‌ای، موفق شد طی سه‌ماهه اخیر، 244 میلیارد ین فروش کند که نسبت به فروش آن در سه‌ماهه سوم 2016، از رشدی 27 درصدی حکایت می‌کند. سونی عمده این رشد چشمگیر را به افزایش فروش تولیدات سینمایی Motion Pictures و شبکه‌ Media Networks نسبت می‌دهد. گفتنی است، فروش خوب تولیدات سینمایی سونی، مدیون اکران جهانی موفقیت‌آمیز فیلم سینمایی "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" بوده است.

Sony Q2 2017 Financial Results

همچنین، درآمدهای مربوط به تبلیغات و اشتراک شبکه TEN Sports Network نیز عامل موفقیت شبکه‌های رسانه‌ای سونی معرفی شده است. TEN Sports Network یک شبکه ورزشی در هند است که در فوریه 2017 توسط سونی پیکچرز خریداری شد. ناگفته نماند، سود عملیاتی سونی پیکچرز طی سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 14 درصدی به 7.7 میلیارد ین رسیده که در بین بخش‌های مختلف شرکت سونی، پایین‌ترین میزان سودآوری به حساب می‌آید.

• موسیقی

فروش بخش موسیقی – به لطف افزایش چشمگیر فروش "رسانه‌های تصویری" (Visual Media)، "پلتفرم‌ها" (Platforms) و "موسیقی ضبط‌ شده" (Recorded Music) – با رشد سالانه 37.5 درصد به 206.6 میلیارد ین بالغ شد (بالاترین رشد سالانه درآمد در این دوره، متعلق به بخش موسیقی است).

Sony Q2 2017 Financial Results

از نکات قابل‌توجه این بخش در فصل اخیر، می‌توان به ادامه فروش موفقیت‌آمیز اپلیکیشن بازی Fate/Grand Order برای دیوایس‌های موبایل و افزایش درآمد حاصل از استریم دیجیتال موسیقی اشاره کرد. ناگفته نماند، پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی این بخش در فصل اخیر به دو خواننده ژاپنی و یک خواننده آمریکایی تعلق دارد. سود عملیاتی بخش موسیقی نیز 32.5 میلیارد ین عنوان شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 96.9 درصدی را نشان می‌دهد.

• خدمات مالی

در حال حاضر، بخش خدمات مالی سونی، سومین منبع درآمدزایی و سودآوری کمپانی سونی محسوب می‌شود. درآمد این بخش طی سه‌ماهه اخیر، با رشد سالانه 7.2 درصدی به 279.2 میلیارد ین رسید که به گفته سونی عمده آن به شرکت بیمه Sony Life مربوط می‌شود.

Sony Q2 2017 Financial Results

جالب است بدانید درآمد شرکت Sony Life با 6.6 درصد رشد سالانه، بالغ بر 246 میلیارد ین بوده که عمده این رشد درآمد، در نتیجه افزایش میزان حق بیمه و همچنین بهبود سرمایه‌گذاری در حساب مستقل (separate account) به دست آمده است. سود عملیاتی این بخش نیز 36.6 میلیارد ین اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 9 درصد رشد را نشان می‌دهد. 

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا