گزارش TrendForce از بازار جهانی DRAM در سه‌ماهه نخست 2018 – قیمت بالا، پیشران اصلی بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق

واحد خبر mobile.ir : DRAMeXchange، یکی از بخش‌های مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، در روز دوشنبه 14 می 2018 (24 اردیبهشت 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی رم‌های دینامیکی یا DRAMها در سه‌ماهه نخست سال 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد جهانی بازار DRAM در فصل اخیر، با رشد 5.4 درصدی نسبت به سه‌ماهه چهارم 2017 به بیش از 23 میلیارد دلار رسید، که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. موجودی نسبتا پایین و افزایش تقاضا از سوی بازار استخراج ارزهای رمزگذاری‌شده (cryptocurrency mining) موجب شد تا قیمت DRAMهای گرافیکی در سه‌ماهه اخیر، به شکل چشمگیری تا 15 درصد نسبت به سه‌ماهه پایانی 2017 رشد کند. قیمت محصولات DRAM برای بازار سایر کاربردها نیز با افزایش فصلی 3 تا 6 درصد همراه شد.

TrendForce Global DRAM Memory Market Report Q1 2018

به گفته آوریل وو (Avril Wu)، مدیر ارشد تحقیقاتی DRAMeXchange، بیشتر تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی مذاکره قراردادهای خرید برای سال 2018 را به اتمام رسانده‌اند. متوسط قیمت ماژول‌های متداول PC DRAM از سوی تأمین‌کنندگان برتر DRAM در ماه آوریل به 34 دلار بالغ شد که نسبت به متوسط قیمت در فصل نخست، 3 درصد افزایش داشته است. چشم‌انداز بازار نشان می‌دهد که تولیدکنندگان رم‌های دینامیکی، سهم بیشتری از ظرفیت تولیدی خود را به تولید حافظه‌های سرور اختصاص داده‌اند، زیرا تقاضا، حاشیه سود و همچنین سودآوری این محصولات عموما بیشتر است. به ‌علاوه، تولیدکنندگان برتر DRAM ظرفیت گسترش‌یافته خود را به‌تدریج تا پایان سال 2016 به بهره‌برداری می‌رسانند که همین مسأله، قیمت‌های محصولات PC DRAM را در سه‌ماهه دوم سال 2018 روی روند صعودی خواهد ماند.

از نظر میزان درآمد، سامسونگ در حال حاضر با در دست داشتن 44.9 درصد از بازار DRAM در رتبه نخست جهانی ایستاده است. طی فصل اخیر، درآمد سامسونگ از عرضه رم‌های دینامیکی 10.36 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با فصل قبل از آن، 2.9 درصد رشد داشته است. درآمد SK Hynix نیز با رشد فصلی 2.2 درصد، در سه‌ماهه اخیر به 6.34 میلیارد دلار رسید و این شرکت با کسب سهمی معادل 27.9 درصد از بازار جهانی، پس از سامسونگ، در جایگاه دوم قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که بازار تضعیف‌شده اسمارت‌فون، موجب شد تا مجموع سهم این دو شرکت کره‌ای در سه‌ماهه اول سال 2018 نسبت به سه‌ماهه پایانی 2017 کمی افت داشته باشد.

کمپانی آمریکایی Micron درآمدی برابر با 5.21 میلیارد دلار کسب نمود که در مقایسه با درآمد سه‌ماهه چهارم 2017 بیش از 14 درصد رشد داشته است. درست است که سهم این کمپانی از بازار 22.6 بوده و آن را در رتبه سوم جهان قرار می‌دهد، اما جالب است بدانید در زمینه بهبود قیمت محصولات، بهترین عملکرد را داشته است. افزایش قیمت DRAMهای این شرکت در سه‌ماهه نخست – در مقایسه با سامسونگ و SK Hynix – بیشتر بوده و نسبت به فصل قبل از آن، به طور متوسط، 10 درصد بالاتر رفته است.

TrendForce Global DRAM Memory Market Report Q1 2018

برندهای برتر جهانی تولیدکننده DRAM در سه‌ماهه اول سال 2018

در رابطه با حاشیه سود این سه شرکت باید بگوییم سامسونگ باز هم بهترین عملکرد را داشت و موفق شد در فصل اخیر رکورد قبلی خود را هم بشکند. طبق گزارش TrendForce، حاشیه سود عملیاتی سامسونگ با رشدی چشمگیر از 64 درصد در سه‌ماهه چهارم 2017 به 69 درصد در سه‌ماهه نخست 2018 افزایش یافت. SK Hynix نیز موفق شد حاشیه سود خود را از 59 درصد در سه‌ماهه چهارم 2017 به 61 درصد در سه‌ماهه نخست 2018 برساند. این افزایش برای شرکت آمریکایی Micron نیز اتفاق افتاده و حاشیه سود این کمپانی با 5 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه پایانی 2017 به 58 درصد در فصل اخیر رسید.

طبق پیش‌بینی TrendForce، انتظار می‌رود مواردی چون افزایش قیمت و بهبود هزینه‌ها در ارتباط با پیشرفت‌های تکنولوژیک، همچنان برای این سه شرکت سودآور بوده و حاشیه سود آنها را باز هم در سه‌ماهه دوم 2018 افزایش دهد. البته سودآوری این سه شرکت به مراتب بالاتر از حد قابل قبول خریداران است. به عنوان مثال، حاشیه سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2018 (که 69 درصد اعلام شده) اگر به شکل حاشیه سود ناخالص بیان شود، از 80 درصد فراتر خواهد رفت. این بدان معناست که احتمالا افزایش قیمت‌ها ملایم‌تر می‌شود.

با توجه به توسعه تکنولوژیک، سامسونگ مصمم است تا به هدف خود ادامه داده و همچنان 50 تا 60 درصد از محصولات نیمه‌رسانای خود را با پروسه 18 نانومتری تولید کند. خط تولید رم‌های دینامیکی در طبقه دوم کارخانه سامسونگ در شهر پیونگتائک در حال آماده‌سازی برای تولید بوده و با بهره‌برداری از آن، شرکت به پروسه 16 نانومتری روی خواهد آورد. از طرفی SK Hynix تمرکزش را روی بالا بردن نرخ بازده محصولات 18 نانومتری خود قرار داده که در پایان سال گذشته به چرخه تولید رسید. با این وجود، SK Hynix به این نتیجه رسیده که گذار به پله بعدی پروسه 1X نانومتری دشوارتر از آن چیزی‌ست که انتظار می‌رفت. گفتنی‌ست SK Hynix نیز طرح افزایش ظرفیت تولید را در نظر داشته و پس از اتمام ساخت دومین کارخانه این شرکت در شهر ووشی (Wuxi) تا پایان سال 2018، این کارخانه در سریع‌ترین حالت ممکن، در نیمه نخست سال 2019 به بهره‌برداری می‌رسد.

TrendForce Global DRAM Memory Market Report Q1 2018

یکی از زیرمجموعه‌های Micron با نام Micron Memory Taiwan – که قبلا Rexchip نام داشت – در حال حاضر تمام DRAMهای خود را با پروسه 17 نانومتری تولید می‌کند. دیگر زیرمجموعه Micron یعنی Micron Technology Taiwan (Inotera سابق)، مهاجرت از پروسه 20 نانومتری به 17 نانومتری را در سه‌ماهه دوم سال 2018 آغاز کرده و به تدریج تولیدات 17 نانومتری خود را در نیمه دوم سال 2018 افزایش خواهد داد.

بعد از سه شرکت نخست، به کمپانی Nanya می‌رسیم، که با کسب 2.8 درصد از بازار جهانی در رتبه چهارم قرار دارد. طبق گزارش اخیر، درآمد این شرکت تایوانی در سه‌ماهه اخیر با 15.1 درصد رشد فصلی به 642 میلیون دلار افزایش یافت. TrendForce عملکرد قدرتمند این شرکت را به رشد عرضه حافظه‌ها از نظر بیتی (به عنوان واحد حافظه) و کاهش هزینه‌ها در نتیجه مهاجرت به پروسه 20 نانومتری نسبت می‌دهد. عوامل یادشده حاشیه سود عملیاتی را تا 5 درصد نسبت به فصل قبل افزایش داده و آن را به 44.3 درصد رساندند. با بهبود نرخ بازده پروسه 20 نانومتری و بهینه‌سازی ترکیب محصولات شرکت، سود Nanya نیز روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

پس از Nanya باز هم دو کمپانی تایوانی دیگر با نام‌های Winbond و Powerchip دیده می‌شوند که به ترتیب با 175 و 113 میلیون دلار درآمد در سه‌ماهه نخست، جایگاه‌های پنجم و ششم بازار جهانی DRAM را از آن خود کرده‌اند. مقایسه عملکرد Winbond در سه‌ماهه پایانی 2017 با سه‌ماهه نخست 2018، رشدی معادل 1.2 درصد را نشان می‌دهد. این رشد پایین به دلیل آن است که افزایش قیمت DRAMهای تخصصی Winbond نسبتا کم بوده است. اما درآمد دیگر شرکت تایوانی یعنی Powerchip با 8.2 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه پایانی 2017 به 113 میلیون دلار افزایش یافت که TrendForce آن را نتیجه افزایش قیمت‌های محصولات این شرکت می‌داند. لازم به ذکر است، آن بخش از کسب‌وکار نیمه‌رسانای Powerchip که به طراحان IC مثل ESMT و AP Memory سرویس می‌دهد، به رشد خود ادامه خواهد داد. 

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا