کوالکام فناوری جدید دوربین‌های تشخیص عمق را برای اکوسیستم اندروید معرفی کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/5/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، دوربین Camera

واحد خبر mobile.ir : در دنیای فناوری هر روز خبرهای جدیدی از ابداعات شرکت‌های بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شود. نوآوری‌هایی که از میان آنها می‌توان به دوربین‌های دوگانه، سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر زیست‌سنجی و صفحه‌نمایش‌ دوم اشاره کرد. اما به نظر می‌رسد استفاده از دوربین‌های دوگانه فعلی در گوشی‌های آینده نکته مهمی نبوده و تولیدکنندگان به دنبال فناوری تازه‌تری خواهند بود از همین رو کمپانی کوالکام از ارائه نسل بعدی دوربین‌ها برای اندروید خبر داده است. این شرکت در روز 15 آگوست 2017 (24 مرداد 1396) نسل جدیدی از پردازنده‌های سیگنال تصویری خود، موسوم به Qualcomm Spectra ISP، را برای فناوری‌های بینایی ماشینی (Computer Vision)، واقعیت تکمیلی (Extended Reality) و تصویربرداری رایانشی (Computational Photography) معرفی کرده است.

Qualcomm Announce Depth Sensing Camera Technology

کوالکام سه ماژول جدید دوربین به پردازنده‌های سیگنال تصویری خود افزوده که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد بخش‌های آماده‌ای برای محصولات خود انتخاب کنند. سه ماژول افزوده‌شده شامل احراز هویت از طریق عنبیه چشم در دوربین جلوی گوشی هوشمند، راه‌اندازی دید سطح پایین رایانه‌ای و کیت دید سطح بالای رایانه‌ای است. به نظر می‌رسد دید سطح پایین رایانه‌ای و کیت دید سطح بالای رایانه‌ای به ترتیب برای تشخیص عمق به صورت غیر فعال و فعال، با استفاده از معماری جدید پردازش سیگنال تصویری کوالکام به کار می‌روند.

این کمپانی سال گذشته نیز فناوری Clear Slight را برای دوربین‌های دوگانه اسمارت‌فون‌ معرفی کرده بود. در این فناوری ترکیبی از حسگرهای تصویر رنگی و تک‌رنگ به کار گرفته می‌شود که توسط پردازنده‌های سیگنال تصویری این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای این فناوری امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری در محیط‌های با نور کم است.

شاید بتوان گفت که جالب‌ترین‌ ماژول‌ها در این میان کیت سطح بالای دیدِ کامپیوتری است که در آن با استفاده از نورافشان‌های مادون قرمز، دوربین مادون قرمز و دوربین RGB با وضوح 16 مگاپیکسلی (یا 20 مگاپیکسلی بسته به نوع پیکربندی) تشخیص عمق‌ به صورت فعال صورت می‌گیرد. نورافشان مادون قرمز با استفاده از یک فیلتر، شعاع نوری را تولید می‌کند و از این طریق الگویی از نقاط نورانی (و البته نادیدنی با چشم غیرمسلح) شکل می‌گیرد. دوربین مادون قرمز این الگوها را جستجو می‌کند و آنها را می‌خواند. به این ترتیب با محاسبه چگونگی قرار گرفتن نقاط روی سوژه و فاصله میان آنها، سیستم می‌تواند فاصله شی را با دستگاه مبداء نشان دهد. به علاوه، از آنجا که در این سیستم نور مادون قرمز به کار گرفته می‌شود، می‌توان در تاریکی نیز از آن استفاده کرد.

Qualcomm Announce Depth Sensing Camera Technology

این ماژول که مصرف انرژی پایین و کارایی بالایی دارد، می‌تواند با دقت و جزئیات زیاد عمل کند؛ چرا که با بیش از ده هزار نقطه عمل می‌کند و قادر به تشخیص فاصله‌ای تا 125 هزارم میلی‌متر میان این نقاط است. این دقت نیز در نوع عملکرد ماژول اهمیت زیادی دارد. کاربری‌های متنوعی برای این سیستم تشخیص عمق‌ وجود دارد که یکی از جالب‌ترین آنها تولید عمق مصنوعی در تصاویر است. مطابق اعلام کوالکام، به کمک این سیستم می‌توان تشخیص چهره، بازشناسی و احراز هویت، بازسازی اشیای سه‌بعدی و الگوریتم‌های نقشه‌برداری و تشخیص محل بهینه‌‌سازی‌شده همزمان (SLAM) را انجام داد.

Qualcomm Announce Depth Sensing Camera Technology

به بیان دیگر، فناوری جدید کوالکام در دوربین‌ پشتی اسمارت‌فون می‌تواند با ردیابی حرکت و اندازه‌گیری فاصله سوژه به بهبود جلوه‌های شبیه‌سازی‌شده با عمق کم کمک کند و در دوربین‌های جلو از طریق اسکن عنبیه یا تشخیص سه‌بعدی چهره به بهبود امنیت بیومتریک کمک خواهد کرد. یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی جدید، قابلیت ثبت و پردازش داده‌های تصویر به صورت بلادرنگ است.

Qualcomm Announce Depth Sensing Camera Technology

برای فهم بهتر این فناوری، می‌توان آن را با فناوری RealSense اینتل مقایسه کرد که عمدتا روی لپ‌تاپ‌ها برای احراز هویت از طریق چهره یا اسکن عنبیه به کمک قابلیت Windows Hello به کار می‌رود. البته این سیستم به تازگی برای برخی گوشی‌ها و حتی پهپادها نیز قابل استفاده شده است. اما بر اساس اعلام کوالکام، تولید گرمای بیش از حد توسط RealSense اینتل برای کاربرد این سیستم در گوشی‌های هوشمند محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

علاوه بر ماژول کیت دید سطح بالای رایانه‌ای، دو ماژول دیگر نیز نوآوری‌های سودمندی را ارائه خواهند کرد. برای مثال، گزینه دید سطح پایین رایانه‌ای قادر است ویژگی‌هایی مشابه با کیت دید سطح بالا را با قیمتی پایین‌تر و البته دقت کمتر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. البته این شیوه مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت. به علاوه با استفاده از این ماژول‌های تازه، اسکنر عنبیه قادر خواهد بود چشم شما را حتی از پشت عینک آفتابی نیز تشخیص دهد.

تا کنون برآورد دقیقی از زمان استفاده کمپانی‌ها از ماژول‌های جدید ارائه نشده است. با این حال، کوالکام امیدوار است که خانواده ISPهای Qualcomm Spectra و ماژول‌های جدید دوربین آن در نسل بعدی اسمارت‌فون‌های بعدی با پلتفرم اسنپ‌دراگون به کار گرفته شوند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که رسیدن نوآوری‌های کوالکام به دست مصرف‌کننده نهایی، نیازمند جای گرفتن آنها در گوشی‌های هوشمند جدیدی است که توسط سازندگان تولید خواهد شد. از این رو احتمالا برای آزمایش این ویژگی‌های تازه باید دست کم تا سال آینده صبر کنیم. 

منبع : Qualcomm