معرفی Redmi 6 و 6A – گوشی‌های جدید شیائومی در رده پایین بازار

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، هلیو پی 22 Helio P22 ، هلیو آ 22 Helio A22 ، Xiaomi Redmi 6 ، Xiaomi Redmi 6A ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : پس از معرفی سه‌گانه Mi 8 (اسمارت‌فون‌های Mi 8 Explorer ،Mi 8  و Mi 8 SEشیائومی قصد دارد در هشتمین سالگرد تأسیس این شرکت، گوشی‌های رده پایین Redmi را نیز به‌روزرسانی کند. تقریبا 6 ماه پس از عرضه Redmi 5 و Redmi 5 Plus، شیائومی در روز سه‌شنبه 12 ژوئن 2018 (22 خرداد 1397) از دو گوشی جدید Redmi 6 و Redmi 6A رونمایی کرد. نامگذاری شیائومی نشان می‌دهد که این دو اسمارت‌فون، مدل‌های به‌روزرسانی‌شده Redmi 5 و Redmi 5A هستند که سال گذشته به بازار عرضه شد. بر خلاف مدل‌های پارسال، شیائومی برای ساخت Redmi 6 و 6A، به جای کوالکام با کمپانی تایوانی مدیاتک وارد همکاری شده است. در ادامه بیشتر با این دو دیوایس آشنا می‌شویم.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

ابعاد بدنه Redmi 6 عبارتند از 8.3×71.5×147.5 میلی‌متر و وزن آن 146 گرم اعلام شده است. قاب پشتی بدنه حالت خمیده داشته و این خمیدگی با شیبی ملایم به لبه‌ها می‌رسد تا در دست گرفتن آن، راحت باشد. گفتنی‌ست قاب پشتی ظاهرا از جنس پلی‌کربنات است، اما در ظاهر، به فلز برس خورده شباهت دارد. قطر نمایشگر 5.45 اینچ بوده و رزولوشن اچ‌دی پلاس (1440×720 پیکسل) تراکم آن را به 295ppi می‌رساند. نسبت تصویر نمایشگر – مثل عمده اسمارت‌فون‌های بازار – 18:9 بوده و نسبت صفحه به بدنه نیز 80.5 درصد عنوان شده است. با این اوصاف، دلیل استفاده شیائومی از کلمه Full Screen کمی جای تعجب دارد. حسگر اثر انگشت نیز – مثل مدل‌های قبل این سری – در پشت دستگاه جای گرفته است.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

شیائومی در ساخت Redmi 6 کمپانی مدیاتک را به همتای آمریکایی‌اش کوالکام ترجیح داده و از تراشه قدرتمند میان رده Helio P22 استفاده کرده است. این چیپ‌ست از 8 هسته پردازشی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 – تشکیل شده که حداکثر سرعت کلاک آنها 2 گیگاهرتز است. اما آنچه P22 را شاخص کرده، لیتوگرافی 12 نانومتری آن است. P22 نخستین تراشه میان‌رده مدیاتک با لیتوگرافی 12 نانومتری محسوب می‌شود و طبق ادعای شیائومی همین ویژگی، میزان مصرف آن را – نسبت به چیپ‌ست‌های 28 نانومتری همطراز – تا 48 درصد کاهش می‌دهد. ناگفته نماند، با توجه به اینکه CPU با استفاده از معماری big.LITTLE (محصول ARM) طراحی شده، بسته به حجم کاری، می‌تواند به طور خودکار بین هسته‌های قدرتمند و هسته‌های ضعیف‌تر جابه‌جا شود تا عملکرد و مصرف انرژی به تعادلی مطلوب برسد.

MediaTek Helio P22

از لحاظ حافظه RAM و فضای ذخیره‌سازی، Redmi 6 در دو مدل پایه و پیشرفته به تولید می‌رسد؛ مدل پایه دارای 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است، در حالی‌که این مقادیر در مدل پیشرفته به ترتیب برابر با 4 و 64 گیگابایت خواهد بود. با توجه به پشتیبانی از microSD، می‌توان حافظه داخلی را تا 256 گیگابایت دیگر نیز افزایش داد. ناگفته نماند، حجم سیستم عامل و برخی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده باعث می‌شوند مقدار در دسترس RAM و حافظه داخلی، کمتر از اعداد ذکر شده باشد.

دوربین دوگانه نیز از نقاط مثبت Redmi 6 به شمار می‌رود. در پشت دیوایس، ترکیبی از دوربین‌های 12 و 5 مگاپیکسلی و یک فلش ال‌ای‌دی به چشم می‌خورد. گشودگی دیافراگم لنز سنسور اصلی f/2.2 بوده و اندازه پیکسل‌های آن 1.25 میکرون اعلام شده که به گفته شرکت سازنده، بزرگ‌ترین اندازه پیکسل در بین اسمارت‌فون‌های هم‌قیمتش محسوب می‌شود. اندازه بزرگ‌تر پیکسل، توانایی دوربین در جذب نور را بالا برده و در ارتقای کیفیت و کاهش نویز – به خصوص در شرایط کم‌نور – مؤثر است. فوکوس خودکار تشخیص فاز، دامنه دینامیکی بالا (HDR)، فناوری تشخیص چهره و لبخند، حالت عکاسی پی‌ در پی، عکاسی خیابانی با شمارش معکوس و انتخاب منظره عکاسی، از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند. لرزه‌گیر الکترونیکی (البته به صورت نرم‌افزاری) در این دوربین فعال است. این دوربین می‌تواند با وضوح 1080p و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

وضوح دوربین جلو 5 مگاپیکسل است. گشودگی دیافراگم این دوربین f/2.2 و بزرگی پیکسل‌هایش 1.12 میکرون ذکر شده است. درست است که تنها یک دوربین در جلوی دستگاه به کار رفته، اما به گفته شرکت سازنده، حالت پرتره این دوربین می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، افکت بوکه را به شکلی طبیعی ایجاد کند.

اما قابلیت‌های هوش مصنوعی Redmi 6 به اینجا ختم نمی‌شود. وقتی گوشی را برمی‌دارید، صفحه به طور خودکار بیدار شده و قابلیت Face Unlock می‌تواند با تشخیص چهره شما، گوشی را آنلاک کند. دستیار دیجیتال شیائومی – با نام Xiao Ai – با استفاده از دوربین گوشی می‌تواند گیاهان، خودروها و عناصر زنده محیط را تشخیص داده و ضمن شناسایی کالاها، قیمت آنها را نیز اعلام و با یکدیگر مقایسه کند. ترجمه از انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، کره‌ای، آلمانی، اسپانیایی و هندی به زبان چینی نیز از توانایی‌های Xiao Ai عنوان شده است. به علاوه، شیائومی مدعی‌ست Xiao Ai می‌تواند پیامک‌های فرستاده شده از پایگاه‌های جعلی کلاهبرداران را شناسایی و بدین وسیله، از کاربر در برابر حملات احتمالی محافظت کند. محاسبه کالری مواد غذایی و تبدیل هوشمند ارز نیز در لیست امکانات هوش مصنوعی Redmi 6 دیده می‌شود.

Redmi 6 یک اسمارت‌فون دو سیم‌کارته (از نوع نانو) است و به گفته شیائومی، هر یک از دو سیم‌کارت می‌توانند به عنوان سیم‌کارت اصلی انتخاب شوند. شیائومی نسخه اندروید گوشی را اعلام نکرده، اما به احتمال زیاد، Redmi 6 به ورژن 8.1 اندروید اوریو با پوسته MIUI 9 مجهز است. ظرفیت باتری این گوشی 3,000 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است. هرچند این میزان در مقایسه با ظرفیت باتری Redmi 5 (معادل 3,300 میلی‌آمپر ساعت) کمی کاهش یافته، اما با توجه به چیپ‌ست کم‌مصرف و کوجک‌تر شدن نمایشگر، قاعدتا باید عمر باتری در Redmi 6 بیشتر شده باشد.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

 

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

Redmi 6 در چهار رنگ نقره‌ای، آبی، طلایی و صورتی طلایی طراحی شده و فروش آن از 15 ژوئن (25 خرداد) در فروشگاه‌های آفلاین و آنلاین شیائومی در چین آغاز خواهد شد. مدل پایه این گوشی (3GB/32GB) معادل 799 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 124 دلار) و مدل پیشرفته آن (4GB/64GB) برابر با 999 یوان (156 دلار) قیمت‌گذاری شده است. بازارهای خارجی این محصول هنوز از سوی شیائومی اعلام شده است.

اما می‌رسیم به Redmi 6A دیگر اسمارت‌فون جدید شیائومی در رده Redmi. بدنه و نمایشگر این گوشی با Redmi 6 تفاوتی ندارد. همچنین، تمام کارکردهای هوش مصنوعی Redmi 6 در 6A نیز برقرار است. اما به غیر از این موارد، در مجموع می‌توان گفت Redmi 6A مشخصات پایین‌تر و متعاقبا قیمت ارزان‌تری دارد.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

در ساخت Redmi 6A از چیپ‌ست Helio A22 مدیاتک استفاده شده است. این چیپ‌ست جدید از 4 هسته پردازشی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 – با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز تشکیل شده است (جالب است بدانید مدیاتک این تراشه جدید را نیز با بهره‌گیری از لیتوگرافی 12 نانومتری به تولید رسانده است). برای RAM و حافظه داخلی نیز به 2 و 16 گیگابایت اکتفا شده که البته حافظه داخلی از طریق microSD تا 256 گیگابایت دیگر ارتقاپذیر است.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

برخلاف Redmi 6، اسمارت‌فون Redmi 6A از دوربین دوگانه بی‌بهره بوده و یک دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه تعبیه شده‌اند که به گفته شیائومی هر دو دوربین با استفاده از هوش مصنوعی در حالت پرتره، توانایی ایجاد افکت بوکه را به شکل نرم‌افزاری دارند. ظرفیت باتری این گوشی 3,000 میلی‌آمپر ساعت است که به گفته شیائومی می‌تواند دیوایس را تا 19 روز در حالت استندبای نگه دارد در این گوشی نیز مثل Redmi 6 ظاهرا از شارژ سریع خبری نیست و هر دو گوشی با شارژر 5 واتی (5 ولت و 1 آمپر) ارائه می‌شوند. به احتمال زیاد، اسمارت‌فون دو سیم‌کارته Redmi 6A نیز به نسخه 8.1 اندروید اوریو مجهز باشد. طبق ادعای شیائومی، پوسته MIUI برای Redmi 6A بهینه شده و مصرف حافظه برای اپلیکیشن‌های سیستم تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. از نقاط ضعف این گوشی می‌توان به نداشتن حسگر اثر انگشت اشاره کرد.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

با یک نگاه به پشت هر دو گوشی، چند نقطه که در قسمت پایین ردیف شده‌اند نظرتان را جلب خواهد کرد. شاید فکر کنید این نقطه‌ها به قابلیت شارژ بی‌سیم مربوط می‌شوند، اما جالب است بدانید که آنها چیزی جز یک اسپیکر معمولی نیستند! البته به گفته برخی کارشناسان، قسمت پایینی پشت گوشی مکان مناسبی برای تعبیه اسپیکر نیست، زیرا معمولا این قسمت به وسیله دست کاربر پوشیده شده و جلوی اسپیکر را خواهد گرفت.

Introducing Xiaomi Redmi 6 and Redmi 6A

در پایان، لازم به ذکر است که رنگ‌بندی و تاریخ عرضه Redmi 6A، با Redmi 6 یکسان است. قیمت Redmi 6A نیز 599 یوان (93 دلار) اعلام شده است. 

منبع : Xiaomi