معرفی سری Q7 ال‌جی– نسل دوم گوشی‌های سری Q

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، LG Q7 ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : اواسط جولای سال گذشته بود که ال‌جی با عرضه سه اسمارت‌فون میان‌رده، سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند را در این کمپانی به نام سری Q کلید زد. این گوشی‌ها که LG Q6، Q6+ و Q6α (کیو سیکس آلفا) نام داشتند، نخستین دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه از یک برند صاحب‌نام بودند که از نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 بهره می‌بردند. به جز طراحی زیبا، نوآوری و خلاقیتی قابل‌توجهی در این سری به چشم نمی‌خورد و حتی توان رقابت با گوشی‌هایی مثل Redmi Note 4 (محصول شیائومی) را نیز نداشت. اما باخبر شدیم ال‌جی در روز دوشنبه 21 می 2018 (31 اردیبهشت 1397) از سه اسمارت‌فون جدید در سری Q رونمایی کرد. این گوشی‌ها – با همان سبک نامگذاری پارسال – LG Q7، Q7+ و Q7α نام گرفته‌اند.

Introducing LG Q7 Q7 Plus and Q7 Alpha

ال‌جی مدعی‌ست که این اسمارت‌فون‌های میان‌رده به قابلیت‌های پیشرفته‌ای تجهیز شده‌اند که معمولا در پرچمدارهای گران‌قیمت دیده می‌شود. به گفته ها جئونگ-اوک (Ha Jeung-uk)، معاون ارشد و رییس واحد کسب‌وکار کمپانی ارتباطات همراه ال‌جی الکترونیکس، مصرف‌کنندگانی که به دنبال یک اسمارت‌فون متعادل با جدیدترین امکانات پیشرفته هستند، نمی‌توانند در مقابل LG Q7 مقاومت کنند! این سری، با گلچینی از ویژگی‌های پرچمدار جدید ال‌جی (LG G7 ThinQ)، ترکیبی عالی از امکانات، طراحی، عملکرد و قیمت را به مشتریان ارائه می‌کند.

اسمارت‌فون‌های LG Q7، Q7+ و Q7α از بسیاری جهات، شبیه هم هستند. لذا وقتی Q7 را معرفی می‌کنیم، مشخصات آن به دو گوشی دیگر نیز مربوط می‌شود، به جز تفاوت‌ها که در پایان به آن پرداخته می‌شود.

LG Q7 اسمارت‌فونی‌ست به ابعاد 8.4×69.3×143.8 میلی‌متر و وزن 145 گرم. بدنه و قاب فلزی در پشت، استحکام دستگاه را بالا برده و با کسب درجه حفاظت IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم شده که با توجه به نبود این قابلیت در سری Q6، یک پوئن مثبت تلقی می‌شود. به گفته ال‌جی، این گوشی 14 تست از تست‌های استاندارد نظامی آمریکا – موسوم به MIL-STD 810G – که برای ارزیابی عملکرد تجهیزات در شرایط محیطی سخت و خشن در نظر گرفته شده را با موفقیت پشت سر گذاشته است. همچنین، شیشه خمیده 2.5 بُعدی – که ال‌جی آن را Arc Glass نامیده – با لبه‌های گرد، باعث شده تا در دست گرفتن و استفاده یک‌دستی از این گوشی آسان‌تر شود.

در ساخت Q7 از نمایشگر تمام صفحه ال‌جی با نام تجاری FullVision با نسبت تصویر 18:9 استفاده شده است. این نمایشگر 5.5 اینچی، رزولوشنی برابر با 2,160×1,080 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس) داشته و تراکم پیکسلی آن 442ppi است. با این اوصاف، این دقیقا همان نمایشگری‌ست که در سری Q6 به کار رفته بود. اما بر خلاف سری Q6 که از اسکنر اثر انگشت بی‌بهره بود، در Q7 شاهد آن هستیم که این حسگر در پشت دستگاه و زیر فلش دوربین تعبیه شده است.

Introducing LG Q7 Q7 Plus and Q7 Alpha

البته کارکرد این حسگر فراتر از اسکن اثر انگشت و آنلاک کردن گوشی است. به عنوان مثال این حسگر، نقش شاتر دوربین را نیز ایفا می‌کند و همچنین برای گرفتن اسکرین‌شات و کنترل نوار نوتیفیکیشن‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. شاید به همین دلیل باشد که ال‌جی نام Smart Rear Key (دکمه هوشمند پشتی) را برای آن انتخاب کرده است. ناگفته نماند قابلیت تشخیص چهره (که در سری Q6 فعال بود) در اینجا هم به چشم می‌خورد، ولی به گفته برخی کارشناسان نمی‌توان سطح امنیت آن را با Face ID در آیفون X مقایسه کرد.

Introducing LG Q7 Q7 Plus and Q7 Alpha

سیستم عامل Q7 اندروید 8.0 اوریو است. از لحاظ ارتباطی این گوشی به شبکه LTE مجهز بوده و وای-فای b,g,n، بلوتوث نسخه 4.2 (از نوع BLE یا کم‌مصرف)، NFC و پورت USB Type-C 2.0 از دیگر امکانات ارتباطی آن محسوب می‌شوند. ظرفیت باتری گوشی هم بدون تغییر نسبت به Q6 برابر با 3,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که با بهره‌مندی از تکنولوژی Fast Charge (محصول کوالکام)، می‌توان ذخیره باتری را در حدود 30 دقیقه از 0 به 50 درصد رساند.

یکی از نکات مثبت گوشی LG Q7 – که به گفته ال‌جی، در اسمارت‌فونی با این قیمت دیده نمی‌شود – تجهیز آن به فناوری DTS:X است. به موجب این فناوری، کاربر می‌تواند از صدای سه‌بعدی فراگیر با 8 کانال صوتی – که در اصطلاح صدای فراگیر 7.1 نامیده می‌شود – بهره‌مند شود. البته شنیدن این صدا تنها از طریق هدفون امکان‌پذیر است.

قابلیت‌های صوتی سری Q7 به اینجا ختم نمی‌شود. ال‌جی در ساخت گوشی LG Q7+ – که بالاترین مشخصات را در بین 3 گوشی دارد – از یک مبدل چهارگانه دیجیتال به آنالوگ (Quad DAC) استفاده کرده که صدای Hi-Fi را به کاربر ارائه می‌کند. به گفته ال‌جی، زمانی که این تکنولوژی در کنار هدفون‌های باکیفیت به کار گرفته شود، صدایی قوی و بدون هیچ گونه اعوجاج را تولید می‌کند. این قابلیت در گذشته به پرچمدارهای سری G و V محدود بود و این اولین باری‌ست که ال‌جی آن را در یک گوشی میان‌رده به کار می‌گیرد. باتوجه به اینکه در اسمارت‌فون‌های رده میانی بازار، کمتر برندی روی قابلیت‌های صوتی کار می‌کند، می‌توان گفت صدای Hi-Fi برگ برنده Q7+ در فروش خواهد بود.

در ساخت گوشی‌های سری Q6 از چیپ‌ست رده پایین اسنپ‌دراگون 435 استفاده شده بود، اما مشخص نیست چرا ال‌جی نام چیپ‌ست به کار رفته در اسمارت‌فون‌های سری Q7 را اعلام نکرده و تنها به ذکر این نکته بسنده نموده که این دیوایس‌ها از یک تراشه 8 هسته‌ای با سرعت کلاک بین 1.5 یا 1.8 گیگاهرتز برخوردارند.

یکی از تفاوت‌های این سه گوشی به رم و حافظه داخلی آنها مربوط می‌شود. مدل پیشرفته‌تر Q7+ دارای 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی‌ است، در حالیکه این مقادیر در مدل‌های Q7 و Q7α به 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی کاهش می‌یابد. البته هر سه مدل از کارت حافظه پشتیبانی کرده و طبق ادعای ال‌جی، می‌توان حافظه داخلی آنها را تا 2 ترابایت دیگر هم ارتقا داد.

بر خلاف رویه کنونی صنعت در به‌کارگیری دوربین‌های دوگانه، هر سه گوشی سری Q7 از یک دوربین در پشت بهره می‌برند. به این ترتیب که دوربین Q7+ وضوحی معادل 16 مگاپیکسل داشته و مدل‌های Q7 و Q7α دوربین 13 مگاپیکسلی دارند. دوربین در هر سه گوشی به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز است که به گفته ال‌جی نسبت به فوکوس خودکار معمولی 23 درصد سریع‌تر بوده و کاربر هیچ برداشتی را از دست نخواهد داد.

Introducing LG Q7 Q7 Plus and Q7 Alpha

وضوح دوربین جلوی این گوشی‌ها – بسته به بازاری که در آن وارد می‌شوند – 8 یا 5 مگاپیکسل خواهد بود (به جز Q7α که فقط با دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی عرضه خواهد شد). مدل‌هایی که دوربین جلوی آنها 5 مگاپیکسلی باشد، از یک لنز 100 درجه برخوردارند. سلفی گرفتن با این لنز – که ال‌جی آن را Super Wide Angle Lens نامیده – تعداد افراد بیشتری را در کادر جای می‌دهد. درست است که دوربین دوگانه در این دیوایس‌ها غایب است، اما قابلیتی به نام حالت پرتره (Portrait mode) به این سری اضافه شده که می‌تواند با افزودن افکت بوکه به صورت نرم‌افزاری، پس‌زمینه سلفی را تار کند.

یکی از قابلیت‌های جالبی که در دوربین این سه دیوایس به چشم می‌خورد، QLens نام دارد. QLens با بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص تصویر، امکانات جالبی – از جمله سرچ تصاویر و خرید آنلاین – را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به این ترتیب که اگر دوربین را جلوی یک کالا بگیرید، اطلاعاتی درباره اینکه از کجا می‌توان آن را به صورت آنلاین خریداری کرد و همچنین پیشنهادهایی در رابطه با کالاهای مشابه، به شما داده می‌شود. با استفاده از قابلیت سرچ تصاویر نیز می‌توان آیتم‌هایی مطابق یا مشابه با مورد سرچ‌شده – از جمله غذا، پوشاک، سلبریتی‌ها یا بناهای معروف مثل ساختمان‌ها و مجسمه‌ها – را پیدا کرد.

Introducing LG Q7 Q7 Plus and Q7 Alpha

اسمارت‌فون‌های Q7 و Q7+ در رنگ‌های مشکی، آبی و بنفش و Q7α تنها در رنگ آبی به تولید خواهند رسید. با نگاه به مشخصات هر سه گوشی، متوجه می‌شویم که تفاوت معناداری بین آنها و اسمارت‌فون‌های سری Q6 وجود دارد. حال باید دید که آیا سری Q7 نیز مانند سری Q6 قیمت‌گذاری می‌شود یا خیر. ال‌جی هنوز حرفی در این زمینه به میان نیاورده، اما احتمال می‌رود این سه دیوایس از قیمت مناسبی برخوردار باشند. تا جایی که برخی کارشناسان، سری Q7 را بهترین اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه در سال 2018 می‌دانند. عرضه این محصولات از اوایل ماه آینده میلادی در بازارهای کلیدی اروپا شروع شده و به دنبال آن در بازارهای آمریکا و آسیا نیز عرضه خواهد شد. 

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا