گزارش IDC از بازار تبلت اروپای غربی – رشد چشمگیر هواوی در غیاب ایسوس و ایسر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 17 می 2018 (27 اردیبهشت 1397) گزارشی را از وضعیت بازار تبلت در منطقه اروپای غربی طی سه‌ماهه نخست 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر 6.56 میلیون دستگاه تبلت در منطقه اروپای غربی، وارد بازار شده که در مقایسه با 7.13 میلیون تبلتی که در مدت مشابه سال گذشته وارد این بازار شده بود، 8.1 درصد افت داشته است. این آمار نشان از آن دارد که چشم‌اندازی ناامیدکننده همچنان بر فضای بازار تبلت در این منطقه دیده می‌شود. چرخه عمر طولانی در کنار تعداد تبلت‌های فعالی که تقریبا اشباع شده‌اند، موجبات کسادی بازار تبلت را در هر دو نوع تبلت‌های ساده و جداشدنی فراهم کرده و افت سالانه 8.8 درصدی را برای این بخش در پی داشته است.

Samsung Galaxy Tab S3 9.7

سامسونگ گلکسی Tab S3 9.7

البته هنوز هم می‌توان کمی به قضیه خوش‌بین بود چرا که برخی شرکت‌های سازنده با استفاده حداکثری از مزایای کی‌بوردهای جداشدنی در محیط‌های اداری، باعث شدند تا عرضه تبلت‌های جداشدنی (موسوم به detachables) در این فصل، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 0.5 درصد رشد کند.

دنیس پدرسن (Dennis Pedersen)، تحلیلگر پژوهشی دیوایس‌های کامپیوتری شخصی IDC در منطقه اروپای غربی، بر این باور است که علی‌رغم کند شدن عرضه تبلت‌های جداشدنی، به لطف عملکرد قدرتمند iPad Pro، این دسته از تبلت‌ها در فصل اخیر از لحاظ تجاری موفق ظاهر شدند. بسیاری از کاربران حرفه‌ای به دیوایسی نیاز دارند که توانایی بالایی در جابجایی داشته باشد؛ با توجه به این مورد، تلاش فراوان اپل برای عرضه تبلت‌هایی با قابلیت اتصال کی‌بورد با واکنش مثبت از سوی این دسته از کاربران مواجه شد. همچنین، ویژگی‌های پیشرفته این نوع تبلت‌ها در زمینه‌هایی چون عمر باتری، نمایشگر و اتصال اختیاری، استفاده از این دستگاه‌ها را طوری تسهیل کرده که می‌توان آنها را جایگزین نوت‌بوک نمود.

البته باید این نکته را در ذهن داشت که رشد تجاری تبلت‌های detachable در فصل اخیر نمی‌تواند این حقیقت را پنهان کند که میزان عرضه تبلت‌های جداشدنی رو به کاهش است. کمپانی‌های مطرح سازنده، تمرکز فراوانی روی سوددهی داشته و لذا بیشتر به ارزش دلاری محصولات‌شان اهمیت می‌دهند، نه صرفا تعداد. از طرفی شاهد افزایش تقاضا برای PCهای تبدیل‌شونده (convertible) هستیم که با شباهت به سازوکار تبلت‌های جداشدنی، استقبال خوبی از این محصولات در بخش سازمانی و اداری به عمل آمده و به نوعی می‌توان گفت PCهای تبدیل‌شونده منجر به کاهش رشد تبلت‌های جداشدنی گشته‌اند.

IDC Tablet Market Report in Europe Q1 2018

پنج برند برتر ارائه‌‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2018 در منطقه اروپای غربی

در ادامه، به وضعیت برترین تولیدکنندگان تبلت در سه‌ماهه نخست سال 2018 می‌پردازیم.

• سامسونگ

طی فصل اخیر، سامسونگ با عرضه 1.64 میلیون دستگاه تبلت در اروپای غربی و کسب 25.1 درصد از این بازار، رتبه نخست را از آن خود کرد، اما لازم به ذکر است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1.89 میلیون دستگاه) 13.1 درصد کاهش داشته است. با این حال، تبلت‌های اندرویدی پیشرفته این شرکت کره‌ای فصل موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشتند و به نظر می‌رسد مسیر استراتژیک سامسونگ در جهت کسب سود بوده، نه افزایش تولید.

• اپل

مثل بازار جهانی اسمارت‌فون، در بازار تبلت اروپای غربی نیز اپل سایه به سایه سامسونگ حرکت کرده و با اختصاص 24.4 درصد از سهم این بازار به خود، با فاصله کمی از رقیب کره‌ای، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. اما بر خلاف سامسونگ، عرضه تبلت‌های اپل نه تنها افت نکرده، بلکه با رسیدن به رقم 1.60 میلیون دستگاه، نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد رشد داشته است. رده تبلت‌های iPad Pro باز هم بازار تبلت‌های جداشدنی این منطقه را – در هر دو بخش تجاری و مصرفی – در دست داشت و به رشد سالانه اپل، کمک شایانی نمود.

Apple iPad 9.7 2018

اپل iPad 9.7 2018

• لنوو

به‌رغم فاصله کم رتبه‌های اول و دوم، بین رتبه دوم و سوم تفاوت فاحشی وجود داشته و لنوو تنها با کسب 7.8 درصد از بازار تبلت‌ اروپای غربی، عنوان سومین عرضه‌کننده را از آن خود کرد. طی فصل اخیر، 510 هزار دستگاه تبلت از سوی لنوو وارد بازار اروپای غربی شد که در قیاس با 559 هزار تبلتی که این کمپانی در سه‌ماهه نخست 2017 عرضه کرده بود، 8.8 درصد کاهش یافته است. نکته قابل توجه درباره لنوو، گسترش کسب‌وکار این شرکت چینی در زمینه تولید detachableهای ویندوزی‌ست که اتفاقا با استقبال خوب مشتریان در این منطقه مواجه شده است.

• هواوی

هواوی با عرضه 426 هزار دستگاه تبلت در اروپای غربی و در اختیار گرفتن 6.5 درصد از این بازار، پس از رقیب هموطن خود در رتبه چهارم قرار گرفت. نکته جالب آن است که به دنبال تلاش همه‌جانبه این شرکت چینی برای نفوذ به اروپای غربی، هواوی در پایان فصل اخیر موفق شد به رشد سالانه چشمگیر 56.6 درصدی در این منطقه دست یابد. علت حجم بالای عرضه تبلت از سوی هواوی در این منطقه آن است که برندهای معتبری مثل ایسر و ایسوز، تبلتی برای عرضه در رده میانی رو به پایین در منطقه نداشتند.

Huawei MediaPad M5 10 Pro

هواوی مدیاپد M5 10 Pro

• آمازون

آمازون – که پس از اپل، دومین برند آمریکایی معتبر در تولید تبلت محسوب می‌شود – با کسب 5 درصد از سهم بازار اروپای غربی، در رتبه پنجم قرار گرفت. جالب است بدانید طی فصل اخیر، 327 هزار دستگاه تبلت از سوی آمازون به بازار اروپای غربی وارد شد که اگر این میزان را با تعداد تبلت‌های عرضه‌شده این کمپانی در سه ماهه نخست 2017 (یعنی 231 هزار دستگاه) مقایسه کنیم، رشد سالانه آمازون در این بخش به بیش از 41 درصد می‌رسد. به گزارش IDC، تمرکز آمازون روی ارتقاء دستیار دیجیتال Alexa – از جمله افزودن قابلیتی تحت عنوان "حالت هندزفری Alexa" به تبلت‌های کوچک‌تر – یکی از دلایل موفقیت آمازون در عرضه تبلت در فصل اخیر بوده است.  

منبع : IDC