App Annie اعلام کرد: 325 میلیارد ساعت وقت کاربران مصروف برنامه‌های اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/8/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : Play Store ، گوگل Google ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپلیکیشن Application ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر شرکت App Annie ، میزان دانلود برنامه‌های کاربردی و درآمد حاصل از آنها در سه‌ماهه سوم 2017 رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانیده است. مطابق این گزارش که در روز دوشنبه 23 اکتبر 2017 (1 آبان 1396) منتشر شد، رشد گسترده اپلیکیشن‌ها در سراسر جهان نشانه‌ای از افت ندارد و فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های کاربردی به قله‌های جدیدی در این زمینه دست یافته‌اند. گزارش جدید App Annie نشان می‌دهد که دانلود از طریق App Store و Google Play به حدود 26 میلیارد رسیده که 8 درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. این رقم از آن جهت قابل توجه است که صرفا دانلودهای جدید اپلیکیشن‌ها را در بر می‌گیرد و آمار مربوط به نصب مجدد و به‌روزرسانی اپ‌ها در آن محاسبه نشده است.

App Annie Global App Consumer Report Q3 2017

در کنار افزایش تعداد دانلودها، مقدار پرداخت پول از سوی کاربران برای خرید برنامه‌ها نیز با رشد مواجه شده است. در سه‌ماهه سوم 2017، درآمد حاصل از برنامه‌های App Store و اپلیکیشن‌های Google Play در مجموع به حدود 17 میلیارد دلار رسیده است که رشد سالانه 28 درصدی را نشان می‌دهد. اعداد و ارقام حیرت‌آور مندرج در این گزارش، مربوط به میزان استفاده از برنامه‌های موبایلی است که با سرعت زیادی در حال گسترش است. بر اساس آمار منتشرشده App Annie، کاربران اندرویدی در سه‌ماهه سوم 2017، نزدیک به 325 میلیارد ساعت از وقت خود را صرف برنامه‌های کاربردی کرده‌اند؛ عددی بسیار بزرگ که اگر آن را به سال تبدیل کنیم، برابر با 37 میلیون سال خواهد بود و رشد 40 درصدی را نسبت به فصل سوم سال گذشته نشان می‌دهد. البته از آنجا که این آمار تنها مربوط به گوشی‌های اندرویدی، بدون در نظر گرفتن کشور چین است، نمی‌تواند کاملا دقیق باشد. با این حال، این اعداد تصویری کلی از روند رشد جهانی را در حوزه این برنامه‌ها نشان می‌دهد.‌ در حقیقت، افزایش دانلود و میزان استفاده از برنامه‌های کاربردی بیانگر این نکته است که اپ‌ها به بخش مهمی از زندگی افراد تبدیل شده‌اند و درآمد این صنعت به سرعت در حال افزایش است.

App Annie Global App Consumer Report Q3 2017

زمانی کلی جهانی استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی

افزایش چشمگیر میزان دانلود از Google Play

میزان دانلود از Google Play در سه‌ماهه اخیر نیز همانند فصل‌های گذشته از App Store پیشی گرفته است. در واقع، میزان دانلود اپ‌های اندرویدی در سه‌ماهه سوم 2017، نزدیک به 125 درصد بیش از اپ‌های مبتنی بر iOS بوده است. این اختلاف در زمان مشابه سال گذشته 115 درصد بود که به سبب رشد سالانه میزان دانلود از Google Play در حال افزایش است. کارشناسان موسسه App Annie دریافته‌اند که رشد دانلود از Google Play ادامه‌دهنده روند فعلی بازار و عمدتا ناشی از بازارهای نوظهور بوده که در میان آن‌ها، هند بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این کشور، میزان دانلودها در سه‌ماهه سوم 2017 در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.‌ باید توجه داشت که ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در بازارهای نوظهور نسبتا پایین است و تعداد افرادی که برای نخستین بار صاحب اسمارت‌فون می‌شوند، عامل محرک مهمی در این رشد محسوب می‌شود؛ تا آنجا که کارشناسان App Annie انتظار دارند این روند در آینده نزدیک نیز به همین ترتیب ادامه یابد.

App Annie Global App Consumer Report Q3 2017

میزان دانلود اپلیکشیشن‌های موبایلی برحسب استور

همان طور که اشاره شد، هند بزرگترین بازار دانلود Google Play از فصل چهارم 2016 تا کنون بوده است. احتمالا بخشی از این رشد به راه‌اندازی شبکه اپراتور Reliance Jio در سپتامبر 2016 در این کشور مرتبط است که سرعت و میزان دانلود از Google Play را افزایش داده است.

در کنار هندوستان، کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز از دیگر عوامل کلیدی افزایش میزان دانلود اپ‌های اندرویدی به شمار می‌روند. به طور مشخص در دو کشور ویتنام و اندونزی هم شاهد نرخ رشد دو رقمیِ سالانه بوده‌ایم که در این میان اندونزی جایگاه چهارم و ویتنام جایگاه هفتم را از آن خود ساخته است.

البته میزان دانلود از App Store نیز در مقایسه با فصل دوم 2017 با 8 درصد رشد مواجه شده است که بیشترین میزان نرخ رشد فصلی از سه‌ماهه نخست 2016 تا کنون به شمار می‌رود. کشور چین همانند فصل‌های گذشته، سهم عمده‌ای در این شرایط داشته است. این کشور بیشترین میزان رشد سهم بازار فصل به فصل را در همه بازارها داشته است و ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.‌ کاهش محدودیت در برنامه‌های پیام‌رسان که در سپتامبر 2017 توسط دولت عربستان اِعمال شد، بخشی از مجموعه بزرگ‌تر اصلاحات در این کشور است که پیش‌بینی می‌شود باعث رشد بیشتر اپلیکیشن در این کشور در آینده شود.‌

تمایل بیشتر کاربران iOS به پرداخت پول برای اپلیکیشن‌های نصب‌شده

اما نکته جالب توجه آن است که با وجود پیشتازی کاربران محصولات اندرویدی در افزایش دانلود این سه‌ماهه، پلتفرم iOS پیشتاز رشد درآمد حاصل از اپلیکیشن‌ها است. در فصل سوم سال جاری میلادی، کاربران اپ‌های App Store حدود دو برابر بیش از کاربران برنامه‌های کاربردی Google Play پول پرداخت کرده‌اند. با این حال، هر دو فروشگاه به لطف نرخ رشد سالانه 25 درصدی، رکوردهای تازه‌ای را در این زمینه ثبت کرده‌اند.

App Annie Global App Consumer Report Q3 2017

میزان هزینه پرداختی کاربران برای اپلیکیشن‌های موبایلی برحسب استور

کشور چین در این حوزه نیز عامل کلیدی در افزایش پرداخت پول توسط مشتریان بوده است. این کشور در سه‌ماهه اخیر، نه تنها بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کنندگان در سراسر جهان بوده، بلکه بیشترین رشد سالانه را هم در زمینه سهم بازار و هم در میزان پول هزینه‌شده برای خرید اپ‌ها به خود اختصاص داده است. پس از چین، کره جنوبی بیشترین رشد در سهم بازار را داشته است و با دو پله صعود به جایگاه چهارم رسیده که بالاترین رتبه این کشور در تمام فصل‌ها تا کنون به شمار می‌رود. کارشناسان App Annie بخش بزرگی از کارایی بالای بازار کره جنوبی در هر دو پلتفرم iOS و اندروید را به بازی موبایلی Lineage M محصول NCSOFT نسبت می‌دهند. این بازی در انتهای سه‌ماهه دوم 2017 عرضه شد و چنان با اقبال عمومی مواجه گشت که عنوان مهم‌ترین اپلیکیشن در حال بزرگ شدن (grossing app) را با اختلاف نسبت به سایرین در هر دو سیستم‌عامل در سه‌ماهه سوم 2017 به خود اختصاص داد.

در حالی که کاربران اندرویدی در بازارهای نوظهور باعث افزایش میزان دانلود شده‌اند، کاربران در بازارهای بالغ در سه‌ماهه سوم 2017 موجب افزایش پول هزینه‌شده در بازار شده‌اند. در سه‌ماهه اخیر، کره جنوبی بیشترین درآمد حاصل از دانلود برنامه‌های کاربردی و همچنین بالاترین سهم بازار را از آن خود ساخته است. پس از کره جنوبی، کانادا و آلمان به ترتیب بیشترین رشد در سهم بازار را تجربه کرده‌اند.‌

اپلیکیشن‌های سرگرمی، محبوب‌ترین در میان کاربران

از نظر دسته‌بندی، اپ‌های سرگرمی در هر دو سیستم‌عامل iOS و اندروید در سه‌ماهه اخیر بیشترین موفقیت را داشته‌اند، به طوری که میزان هزینه صرف‌شده در این گروه، در پلتفرم iOS حدود 30 درصد و در اندروید 45 درصد رشد داشته است.‌ در واقع، اپلیکیشن‌های استریم ویدئو یکی از عوامل رشد فزاینده در این دسته بوده است. در دسته سرگرمی، برنامه کاربردی Tencent Video در پلتفرم iOS بیشترین رشد را از نظر سهم بازار در این سه ماهه داشته است و پس از آن اپلیکیشن‌های Youku و Starz در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. در پلتفرم اندروید نیز HBO NOW بیشترین رشد سهم بازار را تجربه کرده است و Netflix و Starz به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

App Annie Global App Consumer Report Q3 2017

آمار منتشرشده App Annie از طریق سرویس مخصوص این شرکت با نام App Annie Intelligence استخراج شده است که در هر دو فروشگاه اپل و گوگل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.‌ کارشناسان App Annie پیش‌بینی کرده‌اند که میزان دانلود اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS و اندروید، در مجموع در سال 2021 به حدود 240 میلیارد خواهد رسید و مصرف‌کنندگان بیش از 100 میلیارد دلار در این زمینه هزینه خواهند کرد.‌ 

منبع : App Annie