معرفی Exynos 9810- قوی‌ترین پروسسور سامسونگ تاکنون

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، اکسینوس Exynos ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : سامسونگ سال جدید میلادی را با معرفی جدیدترین پروسسور خود برای گوشی‌های هوشمند آغاز کرده است. این کمپانی کره‌ای در روز پنج‌شنبه 4 ژانویه سال جاری میلادی (14 دی 1396) به طور رسمی جدیدترین پروسسور موبایلی خود را با نام Exynos 9 سری 9810 معرفی کرد. این چیپ‌ست بر مبنای نسل دوم لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET سامسونگ ساخته شده و از ویژگی‌های آن می‌توان به CPU سفارشی نسل سوم، مودم gigabit LTE سریع‌تر و پردازش تصویری سطح بالا همراه با نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری عمیق اشاره کرد. مطابق اعلام سامسونگ، این چیپ‌ست به عنوان یکی از برندگان جایزه افتخاری نوآوری در بخش فناوری‌های داخلی (Embedded Technologies) نمایشگاه CES 2018 انتخاب شده است که از تاریخ 9 تا 12 ژانویه 2018 در لاس‌‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود.

Introducing Samsung Exynos 9810 SoC

بن هور (Ben Hur)، معاون بازاریابی System LSI در کمپانی سامسونگ الکترونیکس، در توصیف این چیپ‌ست جدید می‌گوید: « سری 9810 اکسینوس 9 نوآورانه‌ترین پروسسور موبایلی ما تاکنون به شمار می‌رود که با CPU سفارشی نسل سوم، مودمgigabit LTE فوق سریع و پردازش تصویری تقویت‌شده با یادگیری عمیق ساخته شده است. Exynos 9810 عاملی تسریع‌کننده و کلیدی برای نوآوری در پلتفرم‌های هوشمندی همچون گوشی‌های هوشمند و رایانش شخصی در فضای آینده هوش مصنوعی است.»

بر خلاف شایعات پیشین که از ساخته شدن پروسسور جدید سامسونگ بر اساس فناوری 8 نانومتری خبر داده بود، Exynos 9810 بر مبنای نسل دوم لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET این کمپانی ساخته شده است که به گفته شرکت سازنده آن را قادر می‌سازد چندین وظیفه را به طور یکپارچه، با سرعت بارگذاری و انتقال بیشتر میان جدیدترین اپ‌های موبایلی انجام دهد. ظاهرا استفاده از این پروسه ساخت باعث می‌شود که عملکرد کلی تراشه جدید نسبت به نمونه قبلی حدود 10 درصد بهتر شود و به عبارتی به طور تقریبی 15 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی گردد.

جدیدترین تراشه سامسونگ یک چیپ‌ست هشت هسته‌ای است. این پروسسور شامل 4 هسته پردازشی قدرتمند با طراحی سفارشی از نوع نسل سوم سامسونگ با حداکثر سرعت کلاک 2.9 گیگاهرتز است و برای انجام اموری با توان پردازشی بالا به کار می‌رود. ظاهرا طراحی 4 هسته پردازشی دیگر بر مبنای معماری Cortex-A55 ARM با سرعت کلاک 1.9 گیگاهرتز صورت گرفته و برای کاربردهای با مصرف انرژی کمتر در نظر گرفته شده است.

Introducing Samsung Exynos 9810 SoC

سامسونگ جزئیات دقیقی از معماری چیپ‌ست جدید خود منتشر نکرده است، اما خاطر نشان ساخته که در معماری آن، پایپ‌لاین‌ها (pipeline) عریض‌تر شده و حافظه کش ارتقاء یافته است. این تغییرات سبب افزایش دو برابری عملکرد (performance) تک‌هسته‌ای و 40 درصدی عملکرد چند هسته‌ای نسبت به چیپ‌ست پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی Exynos 8895 شده است.

سامسونگ همانند رقبای خود همچون اپل، کوالکام و هواوی برخی سخت‌افزارهای اختصاصی یادگیری ماشینی را برای هوش مصنوعی این چیپ‌ست در نظر گرفته است. مطابق اعلام این کمپانی، Exynos 9810 با یادگیری عمیق مبتنی بر شبکه عصبی و ویژگی‌های امنیتی قوی‌تر، امکانات سطح بالایی را برای ارتقای تجربه کاربری روی اکثر دستگاه‌های موبایل پیشرفته ارائه می‌دهد. این فناوری پیشرفته به پروسسور امکان می‌دهد با طبقه‌بندی تصاویر و جست‌وجوی سریع در عکس، به طور دقیق افراد و اشیاء موجود در تصویر را شناسایی نماید. همچنین از طریق فناوری Depth Sensing، چهره کاربر را به طور سه‌بعدی برای تشخیص چهره ترکیبی اسکن نماید. تشخیص چهره ترکیبی، با به‌کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزار، فیلترهای واقعی ردیابی چهره را فعال می‌سازد و امنیت بیشتری برای باز کردن قفل دستگاه با چهره یک کاربر دارد. ویژگی‌هایی که یادآور قابلیت FaceID و صورتک‌های متحرک (Animoji) در آیفون 10 است. همچنین سامسونگ برای امنیت بیشتر، واحد پردازش امنیتی جداگانه‌ای را برای این چیپ‌ست در نظر گرفته تا از داده‌های شخصی ضروری کاربر و همچنین اطلاعات زیست‌سنجی همانند چهره، عنبیه و اثر انگشت محافظت نماید.

سامسونگ پس از عرضه نخستین مودم LTE با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه در سال گذشته، اینک در این زمینه نیز پیشرو بوده و پس از مودم X20 LTE حاضر در Snapdragon 845، مودم LTE با سرعت اسمی 1.2 گیگابیت در ثانیه را در این چیپ‌ست قرار داده است. با استفاده از این مودم، پخش و استریم ویدئوها با کیفیت UHD (یا 4K) و همچنین فرمت‌های بصری جدیدتری مانند تصویربرداری 360 درجه تسهیل خواهد شد. به علاوه، این مودم نخستین مودم Cat.18 LTE است که با تجمیع 6 اپراتور شبکه (Career Aggregation) سرعت دانلود را به 1.2 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود را به 200 مگابیت در ثانیه می‌رسانَد. مطابق اعلام سامسونگ، افزایش قابلیت تجمیع از 5 به 6 اپراتور در مودم پروسسور جدید سامسونگ، سبب می‌شود که انتقال داده با سرعت و ثبات بیشتری صورت گیرد. این مودم برای به حداکثر رساندن نرخ انتقال داده از استاندارد 4 MIMO×4 و مدولاسیون 256-QAM پشتیبانی می‌کند و همچنین فناوری eLAA یا (enhanced Licensed-Assisted Access) را به کار می‌گیرد که به اپراتورهای مخابراتی امکان استفاده بهینه‌تر از تجهیزات‌شان را اعطا می‌کند.

به گفته برخی منابع سامسونگ برای واحد پردازش گرافیکی (GPU) این تراشه جدیدترین فناوری شرکت ARM در این زمینه یعنی Mali-G72 را در نظر گرفته که ظاهرا موجب بهبود 20 درصدی عملکرد آن نسبت به پروسسور پیشین شده است. به علاوه، برخی منابع از کاهش تعداد هسته‌ها از 20 به 18 و افزایش سرعت کلاک از 546 مگاهرتز به 700 مگاهرتز خبر داده‌اند.

ARM Mali G72

به گفته سامسونگ، به لطف پردازنده تصویری اختصاصی و کدک چندقالبی (MFC) ارتقاءیافته، تجربه چندرسانه‌ای در اسمارت‌فون‌های مجهز به این چیپ‌ست سریع‌تر و همه‌جانبه‌تر خواهد بود. کاربران با پردازش بصری و تصویری سریع‌تر و کارآمدتر می‌توانند شاهد تثبیت پیشرفته تصویر و ویدئو با رزولوشن UHD باشند. ویژگی‌هایی که می‌تواند به بهتر شدن عملکرد سرویس واقعیت افزوده Bixby Vision کمک کند. به علاوه، به گفته سامسونگ تصویربرداری در لحظه (بدون نیاز به فوکوس) با وضوح بالا و ثبت تصاویر شفاف‌تر در محیط‌های با نور کم با کاهش اعوجاج و تار شدن حرکتی همراه خواهد بود.

کدک‌ چندقالبی (MFC) ارتقاءیافته از ضبط و پخش ویدئو با وضوح UHD و سرعت 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این کدک‌ با پشتیبانی از کدگذاری ویدئویی با کارایی بالا (HEVC) ده بیتی و استاندارد فشرده‌سازی ویدئو VP9، می‌تواند 1,024 طیف مختلف رنگی را برای سه رنگ اصلی (قرمز، سبز و آبی) رِندر نماید. در نتیجه حدود 1.07 میلیارد رنگ ممکن وجود خواهد داشت که 64 برابر فرمت رنگ 8 بیتی پیشین است. کاربران با استفاده از این طیف رنگی گسترده‌تر و وضوح رنگی دقیق‌تر قادر به ایجاد محتواهای جذاب خواهند بود.

Introducing Samsung Exynos 9810 SoC

به گفته سامسونگ، این چیپ‌ست در حال حاضر در دست تولید انبوه است و برخی منابع خبری از احتمال به‌کارگیری این چیپ‌ست در برخی مدل‌های Galaxy S9 و S9+ خبر داده‌اند. البته باید توجه داشت که سامسونگ به طور معمول در برخی اسمارت‌فون‌های خود، که برای کشورهای خاص تولید می‌کند، از چیپ‌ست‌های کوالکام بهره می‌گیرد، در حالی که همان گوشی‌ها را برای عرضه در دیگر کشورها با تراشه‌های Exynos تولید می‌کند. حال باید دید سیاست سامسونگ برای به‌کارگیری تراشه جدیدش چیست. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا