افشای رازی که اپل نمی‌خواست فاش شود – کاهش سرعت آیفون با ضعیف شدن باتری

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : باتری Battery ، گوشی هوشمند Smartphone ، پردازنده Processor ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : یکی از راه‌های تقویت آیفون‌های قدیمی، عوض کردن باتری آنهاست. این کار توسط اپل و با هزینه 79 دلار انجام می‌شود. هرچند مثل خریدن آیفون جدید نیست، ولی به مراتب ارزان‌تر بوده و مدت کاربری گوشی را به یک روز کامل می‌رساند. اما شاید تعجب کنید که بدانید تعویض باتری آیفون‌های قدیمی، می‌تواند سرعت عملکرد آنها را هم بهبود ببخشد. هفته گذشته، یکی از کاربران شبکه اجتماعی Reddit به نام TeckFire، پست جالبی را منتشر کرد به این مضمون که پس از کند شدن یک دستگاه آیفون 6اس، وی باتری آن را با یک باتری نو تعویض کرده و در کمال ناباوری متوجه می‌شود نمره بنچمارک این آیفون (که حاکی از افزایش سرعت پروسسور این دیوایس است) به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

اینکه ظرفیت باتری در گذر زمان کاهش یابد، امری کاملا معمولی‌ست اما انتظار داریم عملکرد پروسسور با گذشت زمان تغییری نکرده و ثابت بماند. به هر حال، این پست جنجالی در Reddit، سروصدای زیادی به پا کرده و بحث‌های فراوانی را در زمینه رابطه بین عمر باتری و عملکرد آیفون به راه انداخته و موجب شده بسیاری از کاربران Reddit در پاسخ به یافته‌های TeckFire، بنچمارک‌ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. اما قضیه زمانی جدی شد که جان پول (John Poole)، توسعه‌دهنده و بنیانگذار بنچمارک Geekbench، شخصا وارد عمل شد و در روز دوشنبه 18 دسامبر 2017 (27 آذر 1396) حاصل آزمایش‌های خود در این زمینه را در وبلاگ Geekbench منتشر کرد.

برای ارائه یک پاسخ مستدل به این موضوع، جان پول آیفون‌ 6اس و آیفون 7 با ورژن‌های مختلف iOS را مورد بررسی قرار داد و نمرات به دست آمده از عملکرد تک‌هسته‌ای در سیستم نمره‌دهی کنونی Geekbench 4 را با استفاده از روش آماری KDE (برآورد چگالی) تحلیل نمود. در زیر، نمودارهای مربوط به تست‌ها را مشاهده می‌کنید (نمراتی که در حالت low-power mode به دست آمدند، در نمودارهای زیر لحاظ نشده‌اند).

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

 

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

 

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

همانطور که در نمودارها ملاحظه می‌کنید، توزیع نمرات آیفون 6اس در iOS 10.2.0، یک‌نمایی (unimodal) بوده و نمودار فقط در نزدیکی نمره میانگین دارای ماکزیمم است. اما توزیع نمرات آیفون 6اس در iOS 10.2.1، چندنمایی یا multimodal بوده و به جز یک ماکزیمم بزرگ در نزدیکی نمره میانگین، چندین ماکزیمم کوچکتر در نزدیکی نمرات پایین‌تر هم مشاهده می‌شود. این وضعیت در آیفون 6اس مجهز به iOS 11.2.0 با شدت بیشتری همراه است.

توزیع نمرات آیفون 7 در ورژن‌های 10.2.0، 10.2.1 و 11.1.2 یکسان است ولی در iOS 11.2.0 تغییر کرده و رفتاری مشابه توزیع نمرات آیفون 6اس در نسخه iOS 10.2.1 از خود نشان می‌دهد.

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

 

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

 

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

 

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

اگر نمودارها و تحلیل‌های ارائه شده، ذهن شما را درگیر کرده، باید بگوییم توزیع‌های نرمال نمرات بنچمارک Geekbench، تنها یک ماکزیمم دارند. توجه داشته باشید که از نمره‌ای صحبت می‌کنیم که یک آیفون در قدرتمندترین حالت خود کسب می‌کند و این نمره در تمام آیفون‌های مشابه، تقریبا یکسان است. اما طبق یافته‌های جان پول، توزیع بنچمارک‌ آیفون‌های 6اس و 7 در ورژن‌های جدیدتر از iOS 10.2.1، دارای چندین ماکزیمم هستند (هرچه آیفون قدیمی‌تر باشد، تعداد ماکزیمم‌های فرعی نیز بیشتر است). این پدیده، نشان می‌دهد یک محدودیت نرم‌افزاری، سرعت پروسسور برخی دیوایس‌های آیفون را کندتر نموده است.

در وهله اول، به نظر می‌رسد این یک مشکل متداول بوده و هرچه آیفون و باتری آن قدیمی‌تر شوند، این وضع وخیم‌تر می‌شود به عنوان مثال، نمودار نمرات آیفون 6اس در ورژن‌های 10.2.1 و 11.2.0 را با هم مقایسه کنید.

ثانیا، بخشی از این مشکل به یکی از تغییرات iOS مربوط می‌شود. تفاوت بین نمرات آیفون 6اس در 10.2.0 و 10.2.1 به قدری فاحش است که نمی‌توان آن را تنها به وضعیت باتری‌های آنها نسبت داد. به اعتقاد جان پول و برخی دیگر از کارشناسان، اپل iOS را به گونه‌ای تغییر داده که وقتی وضعیت باتری به پایین‌تر از یک حد مشخص می‌رسد، عملکرد پروسسور را محدود می‌کند. اما به راستی چرا اپل این کار را انجام داده؟ پاسخ یکی از کاربران Reddit به نام kadupse در این زمینه، شنیدنی‌ست:

بسیاری از آیفون‌های 6اس، حتی بعد از برنامه تعویض باتری اپل (که خیلی از کاربران را شامل نمی‌شد!) به طور غیرمنتظره‌ای خاموش می‌شدند. از آنجا که باتری‌های ضعیف‌شده، عمر کمتر و ولتاژ پایین‌تری دارند، راه‌حل اپل این بود که عملکرد CPU را کاهش دهد. البته این کار چیزی را حل نکرده و تجربه بدی‌ست... اما بهتر از آن است که وقتی بیش از هر زمان دیگری به گوشی خود نیاز دارید و ذخیره باتری به 40 درصد می‌رسد، گوشی خاموش شود.

iPhone Throttle Performance to Preserve Battery Life

در رابطه با پاسخ فوق، باید بگوییم اپل خاموش شدن‌های ناگهانی آیفون‌های 6 و 6اس را تأیید کرده است. اما آیا این معضل در آیفون 7 هم وجود دارد؟ به نظر می‌رسد، اپل تغییرات مشابهی را در iOS 11.2.0 برای آیفون 7 نیز اعمال کرده باشد.

اگر افت عملکرد، ناشی از حل مشکل "خاموش شدن‌های ناگهانی" باشد، کاربران این افت عملکرد را بدون هیچ‌گونه نوتیفیکیشنی تجربه می‌کنند. اما کاربران مایلند که یا دیوایس‌شان دچار افت عملکرد نشود و یا اگر این اتفاق می‌افتد، یک نوتیفیکیشن به آنها اعلام کند که آیفون‌شان در حالت low-power mode قرار دارد. اما تغییر ایجاد شده از سوی اپل در iOS، یک حالت سوم غیرمنتظره را ایجاد کرده است. راه‌حل اپل قرار بود به عنوان یک پوشش عمل کند تا نقص موجود در توان باتری آیفون به چشم نیاید، اما ممکن است کاربران را به این فکر وادارد که کند شدن آیفون‌شان به عملکرد CPU برمی‌گردد و نه عملکرد باتری. در نتیجه، زمانی که آیفون یک کاربر کند می‌شود، به جای اینکه خیلی راحت با تعویض باتری این مشکل را حل کند، ناچارا به خرید یک آیفون جدید فکر خواهد کرد. این پدیده بیش از هر چیز دیگر، سناریوی "کهنه‌گی برنامه‌ریزی‌شده" (planned obsolescence) را قوت می‌بخشد. شاهد مثال آنکه قبل از عرضه یک آیفون جدید، آمار جست‌وجو برای عبارت "iPhone slow" (آیفون کند) در گوگل، به‌شدت بالا می‌رود.

با تمام این اوصاف، اپل چند روز بعد از این شایعات، در 21 دسامبر (30 آذر) تأیید کرد که برای جلوگیری از کاهش توان باتری‌های آیفون در گذر زمان، سرعت کلاک پردازنده‌های این گوشی‌ها را عمدا پایین آورده و این روند در آیفون‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت. این کمپانی آمریکایی در پیامی به وب‌سایت TechCrunch، اعلام کرد که به منظور حفظ بیشتر عمر باتری و همچنین جلوگیری از خاموش شدن آیفون در هوای سرد، قابلیت یادشده را به آیفون‌ 6، 6اس و SE اضافه نموده و آیفون 7 هم با آپدیت به iOS 11.2 این ویژگی را دریافت کرده است.

برای آن دسته از کاربران آیفون که نمی‌خواهند آیفون جدیدی بخرند، تعویض باتری گزینه مناسبی خواهد بود. البته ناگفته نماند، از کمپانی صاحب‌نامی چون اپل انتظار می‌رفت قبل از اعمال تغییرات مذکور، به کاربرانش اطلاع رسانی می‌کرد و حتی استفاده از این ویژگی را به انتخاب خودشان می‌گذاشت. 

منبع : Geekbench


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا