Smart Battery – راه‌حل جدید گوگل برای تخمین مقدار شارژ باقی‌مانده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/9/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید Android ، باتری Battery

واحد خبر mobile.ir : بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای یک گوشی هوشمند باتری آن است. اگر بهترین اسمارت‌فون دنیا را داشته باشید، ولی باتری آن نتواند یک روز دوام بیاورد، ارزش چندانی نخواهد داشت. هرچند عمر باتری اسمارت‌فون‌های مدرن، روز به روز بیشتر می‌شود، اما در مجموع باید قبول کنیم که پیشرفت تکنولوژی باتری، در مقایسه با سایر قطعات موبایل – مثل نمایشگرها یا پروسسورها – کمتر بوده است. بیشتر کاربران مجبورند هر شب گوشی خود را شارژ کنند و در برخی مواقع، دوام یک روزه باتری، مستلزم برنامه‌ریزی است. احتمالا برای‌تان پیش آمده که در مواقعی که شدیدا به گوشی نیاز داشتید شارژ باتری آن کم و نهایتا گوشی خاموش شده است. مطمئنا اگر برنامه‌ای بود که می‌توانست میزان مصرف باتری اسمارت‌فون شما را پیش‌بینی کند، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

Google Smart Battery Life Based on Usage Pattern

کمپانی گوگل اخیرا راه‌حل جالبی برای این مشکل پیدا کرده است. این راه‌حل Smart Battery (باتری هوشمند) نام گرفته و ظاهرا ماه قبل، همزمان با آپلود اپلیکیشن سیستمی Device Health Services در پلی‌استور، راه‌اندازی شده است (این اپلیکیشن در حال حاضر در دسترس نیست). البته گوگل در گذشته هم تمهیداتی برای پیش‌بینی میزان مصرف باتری اندیشیده بود، ولی ظاهرا Smart Battery – که بر مبنای یادگیری ماشینی توسعه یافته – دقت بیشتری دارد. یکی از کارمندان گوگل به نام میشل (Michelle) – که سمت مدیر تولید در دفتر نیویورک این کمپانی را بر عهده دارد – در روز پنجشنبه 23 نوامبر 2017 (2 آذر 1396) در تالار گفتگوی پشتیبانی از Pixel، سازوکار عملکرد Smart Battery را برای گوشی‌های پیکسل تشریح کرد.

به گفته میشل، گوگل در گذشته برای تخمین عمر باتری، از الگوریتم ساده‌ای استفاده می‌کرد. به این ترتیب که مثلا اگر کاربر در اولین ساعت استفاده از اسمارت‌فون، 10 درصد از باتری را مصرف می‌کرد، الگوریتم گوگل با این فرض که کاربر در هر ساعت 10 درصد از شارژ باتری را مصرف می‌کند، میزان عمر باتری را تخمین می‌زد. واضح است که این شیوه انعطاف لازم را ندارد، چون ممکن است به مدت یک ساعت اصلا از گوشی استفاده نکنیم ولی در ساعت بعد، زمان زیادی را به بازی یا استریم ویدئو اختصاص دهیم. لذا تخمین عمر باتری با این روش، چندان دقیق نبود. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت مبنای این روش را تغییر دهد.

Google Smart Battery Life Based on Usage Pattern

در Smart Battery از یادگیری ماشینی بهره گرفته شده و میزان عمر باتری بر اساس عادت‌های کاربر و به مرور زمان تخمین زده می‌شود. در این شیوه، ابتدا مدلی از میزان مصرف باتری در گذشته ساخته می‌شود و سپس این مدل، مبنای پیش‌بینی قرار می‌گیرد. به زبان ساده‌تر، الگوی مصرف باتری اسمارت‌فون شما در روزها و ساعات مشابه در نظر گرفته شده و بر این اساس به شما اعلام می‌شود که تا پایان روز، چه اندازه باتری مصرف خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر جزو آن دسته از افراد هستید که هر روز در مسیر محل کار به منزل، ویدئوهای یوتیوب را تماشا کرده و یا به پادکست گوش می‌دهید، Smart Battery این قضیه را در محاسباتش لحاظ کرده و با در نظر گرفتن آن، عمر باتری را تخمین می‌زند.

اگر می‌خواهید جزئیات کار Smart Battery را ملاحظه کنید، باید در تنظیمات گوشی‌های پیکسل به بخش باتری بروید تا هم درصد باتری باقیمانده و هم اینکه باتری تا چند ساعت دیگر دوام خواهد آورد را مشاهده کنید. این موارد در شکل زیر مشهودند:

Google Smart Battery Life Based on Usage Pattern

بعد از رفتن به این قسمت سپس کلیک کردن روی آیکون بزرگ باتری، می‌توانید برآوردِ مصرف باتری در طول زمان را به شکل تصویری ببینید. در نمودار، متوجه زمان‌های خاصی خواهید شد که در آنها میزان مصرف باتری بالا یا پایین تخمین زده شده که این قضیه به عادت‌های معمول شما بر می‌گردد (در جاهایی که نمودار با شیب بیشتری پایین می‌آید، میزان مصرف باتری بیشتر بوده است). تصویر زیر، اسکرین‌شاتی از گوشی میشل است که به قسمت Advanced battery usage (مصرف باتری پیشرفته) مربوط می‌شود. همانطور که در نمودار مشخص است، 6 ساعت قبل، باتری فول‌شارژ بوده و تا 21 ساعت دیگر شارژ دارد.

Google Smart Battery Life Based on Usage Pattern

شاید این تنها یک تغییر جزئی و کوچک باشد، اما در برخی موارد بسیار مفید خواهد بود؛ مطمئنا بین شارژ تمام کردن در بدترین زمان ممکن و دسترسی به شارژر سر به زنگاه، تفاوت زیادی وجود دارد. به گفته گوگل، قابلیت Smart Battery هم اکنون در اسمارت‌فون‌های Pixel فعال بوده و یادگیری عادت‌های کاربر را شروع کرده است.  

منبع : Google