گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016 - کاهش 84 درصدی سود، ره‌آورد هزینه‌های Sony Pictures

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی در روز پنجشنبه 2 فوریه 2017 (14 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت -- پایان‌یافته در 31 دسامبر 2016، منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی شرکت در سه‌ماهه اخیر 2,397.5 میلیارد ین ژاپن ( با نرخ تبدیل کنونی ارز، حدود 20.668 میلیارد دلار آمریکا) اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7.1 درصد افت داشته که سونی آن را به تأثیر نرخ نامطلوب تبدیل ارز در سه‌ماهه اخیر نسبت می‌دهد. سود عملیاتی نیز طی این مدت معادل 92.4 میلیارد ین (796 میلیون دلار) عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 109.8 میلیارد ین کاهش داشته است.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود خالص قابل اسناد به سهام‌داران سونی (که مبلغ سود خالص قابل اسناد به منافع غیرکنترلی از آن کسر شده) طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016 با افت شدید 84 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 19.6 میلیارد ین (169 میلیون دلار) کاهش یافته است. به گفته سونی علت این کاهش چشمگیر، به جز نرخ نامطلوب تبدیل ارز به هزینه‌های ناشی از کاهش اعتبار (goodwill impairment) در بخش Sony Pictures نیز مربوط می‌شود که این هزینه در حدود 112.1 میلیارد ین (920 میلیون دلار) اعلام شده است. در ادامه نتایج مالی بخش‌های مختلف سونی را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

ارتباطات همراه

فروش بخش ارتباطات همراه طی سه‌ماهه اخیر با افت سالانه 35.3 درصدی به 248.6 میلیارد ین (2.143 میلیارد دلار) کاهش یافت. سونی عمده این افت چشمگیر را ناشی از کاهش تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده، به‌ویژه در اروپا، می‌داند. البته کاهش تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در مناطق غیرسودده نیز مزید بر علت بوده است؛ مناطقی که طی سال مالی گذشته، اقدامات کوچک‌سازی و تعدیل در آنها اجرا شده بود.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی این بخش در سه‌ماهه اخیر، 21.2 میلیارد ین (183 میلیون دلار) اعلام شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 2.9میلیارد ین کمتر بوده است.

بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای

بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای -- که کنسول‌های بازی خانگی و قابل حمل، خدمات شبکه‌ای مربوط به محتوای بازی، ویدئو و موسیقی، بسته‌های نرم‌افزاری و دیوایس‌های جانبی را شامل می‌شود -- در سه‌ماهه اخیر به فروشی برابر با 617.7 میلیارد ین (5.325 میلیارد دلار) دست یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5.2 درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای در سه‌ماهه اخیر، عنوان سودآورترین بخش کمپانی سونی را به خود اختصاص داده است. به گفته سونی، عواملی چون افزایش فروش نرم‌افزارهای پلی‌استیشن 4 (از جمله فروش از طریق شبکه) و همچنین هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن (PlayStation®VR) -- که در اکتبر 2016 عرضه شد -- در رشد فروش این بخش مؤثر بوده‌اند. البته عوامل یادشده تا حدی با نرخ نامطلوب تبدیل ارز و کاهش قیمت سخت‌افزار پلی‌استیشن 4 خنثی شد.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی این بخش 50 میلیارد ین (431 میلیون دلار) اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.9 میلیارد ین افزایش داشته است.

محصولات و راه‌حل‌های تصویربرداری

سونی در این بخش (متشکل از دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری، پروژکتورها و تجهیزات تصویربرداری پزشکی) به فروشی معادل 167.1 میلیارد ین (1.441 میلیارد دلار) دست پیدا کرد که در قیاس با سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015 با 9.6 افت همراه بوده است. البته با فرض ثبات واحد پولی، فروش سالانه این بخش تغییری نداشته که این امر عمدتا در نتیجه بهبود ترکیب محصولات در حوزه دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری حاصل شده که نشان از حرکت سونی به سمت مدل‌های با ارزش افزوده بالاست. البته این اقدام سونی تا حدی با کاهش تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده در تمام سطوح، خنثی شد.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی سونی در بخش محصولات و راه‌حل‌های تصویربرداری، با 1.7 میلیارد افت سالانه به 21.1 میلیارد ین (182 میلیون دلار) کاهش یافت.

سرگرمی‌های خانگی و صدا

بخش سرگرمی‌های خانگی و صدا (متشکل از تلویزیون‌ها، دستگاه‌های ضبط و پخش دیسک‌های Blu-ray، سیستم‌های صوتی خانگی، هدفون‌ها و پلیرهای قابل حمل) طی فصل گذشته به فروشی معادل 353.4 میلیارد ین (3.047 میلیارد دلار) دست یافت که در مقایسه با سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015، حدود 12.1 درصد افت داشته است. به گفته سونی، این افت قابل‌توجه در پی نرخ نامطلوب تبدیل ارز و کاهش فروش تعداد سیستم‌های صوتی و تصویری خانگی به وجود آمده که نشان‌ از کوچک شدن بازار این محصولات دارد. البته سونی مدعی شده که بازار رو به کاهش سیستم‌های صوتی و تصویری خانگی را با بهبود بخشیدن به ترکیب محصولات خود در تمام سطوح، تا حدودی خنثی کرده است.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی این بخش در سه‌ماهه اخیر با کاهش 5.2 میلیارد ینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 25.9 میلیارد ین (224 میلیون دلار) رسید.

نیمه‌رساناها

بخش نیمه‌رساناها -- که تولیداتی از قبیل سنسورهای تصویری و ماژول‌های دوربین را در بر می‌گیرد -- طی سه‌ماهه اخیر 233.9 میلیارد ین (2.016 میلیارد دلار) فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.9 درصد رشد داشته است. بخش اعظم این رشد، حاصل افزایش چشمگیر در تعداد سنسورهای به فروش رفته (عمدتا برای استفاده در محصولات موبایل) بوده است. البته به گفته سونی، نرخ نامطلوب تبدیل ارز و کاهش چشمگیر در فروش ماژول‌های دوربین (کسب‌وکاری که رو به زوال است) تا حدی موفقیت این شرکت در افزایش فروش سنسورها را خنثی کرده است. ناگفته نماند، فروش به مشتریان خارجی (external customers) در این بخش با رشد سالانه 23.7 درصدی همراه بوده است.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی این بخش 27.2 میلیارد ین (234 میلیون دلار) گزارش شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 5.9 میلیارد ین افزایش داشته است.

قطعه‌سازی

بخش قطعه‌سازی در شرکت سونی وظیفه تولید باتری و دستگاه‌های ذخیره‌سازی را بر عهده دارد. فروش این بخش طی فصل اخیر با افت 10.3 درصدی نسبت به فروش سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015، بالغ بر 51.4 میلیارد ین (443 میلیون دلار) عنوان شده که سونی این افت را به نرخ نامطلوب تبدیل ارز نسبت می‌دهد.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سونی طی فصل اخیر نتوانست در این بخش به سود برسد و زیان عملیاتی برابر با 3.7 میلیارد ین (32 میلیون دلار) را به بار آورده است. این ضرر البته در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 29 میلیارد ین کاهش پیدا کرده است.

پیکچرز

سونی در بخش پیکچرز (که Motion Pictures، محصولات تلویزیونی و شبکه‌های رسانه‌ای را شامل می‌شود) به افت سالانه 14.1 درصدی در فروش دچار شده که در نتیجه آن، فروش این بخش در فصل اخیر به 225.2 میلیارد ین (1.941 میلیارد دلار) کاهش یافت. فروش پایین‌تر در بخش Motion Pictures (فیلم‌ها و انیمیشن‌های سینمایی) عامل اصلی این افت بوده که البته تا حدی با فروش بالاتر تولیدات تلویزیونی خنثی شده است. با وجود آنکه فیلم سینمایی Spectre و انیمیشن Hotel Transylvania 2 در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015 نمایش قدرتمندی در سراسر دنیا داشتند، درآمد پایین تولیدات نمایشی در سه‌ماهه اخیر، فروش بخش Motion Pictures را کاهش داده است. از طرف دیگر تولیدات تلویزیونی با افزایش فروش همراه بوده که عمده آن حاصل گرفتن اشتراک بیشتر در سرویس "ویدئوی درخواستی" (video-on-demand) بوده است.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

مانند بخش قطعه‌سازی، سونی طی فصل گذشته در بخش پیکچرز نیز متحمل زیان شده که طبق گزارش سونی رقم این زیان در حدود 106.8 میلیارد ین (920 میلیون دلار) اعلام شده است.

موسیقی

سونی طی سه‌ماهه اخیر در این بخش (که به ضبط و توزیع آثار موسیقی می‌پردازد) با افت سالانه 1.8 درصدی در فروش مواجه شد که رقم فروش این بخش را به 178.5 میلیارد ین (1.539 میلیارد دلار) رساند. سونی یکی از دلایل این افت را به افزایش ارزش ین در برابر دلار آمریکا نسبت می‌دهد. البته کاهش فروش در بخش موسیقی‌های ضبط‌ شده (Recorded Music) را نباید نادیده گرفت. در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015، فروش بی‌سابقه جدیدترین آلبوم ادل (Adele)، خواننده مشهور انگلیسی، با عنوان "25" درآمد خوبی را نصیب بخش Recorded Music نمود، اما در سه‌ماهه اخیر درآمد این بخش با کاهش مواجه شد.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی بخش موسیقی طی فصل اخیر برابر با 28 میلیارد ین (241 میلیون دلار) عنوان شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، 0.7 میلیارد ین افزایش داشته است.

خدمات مالی

در این بخش نتایج مالی کمپانی Sony Financial Holdings و زیرمجموعه‌های آن -- از جمله شرکت‌های بیمه‌ای Sony Life Insurance، Sony Assurance و همچنین بانک سونی یا Sony Bank -- اعلام می‌شود. طی سه‌ماهه اخیر، سونی در این بخش به درآمدی بالغ بر 319.1 میلیارد ین (2.751 میلیارد دلار) دست یافته که تقریبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر بوده است.

sony third quarter ended december 31 2016 financial report

سود عملیاتی این بخش نیز 29 میلیارد ین (250 میلیون دلار) اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23.2 میلیارد ین کاهش یافته است. 

منبع : Sony