مشارکت HMD و زایس برای تولید محصولات نوکیا، بازگشت به گذشته یا نگاه به آینده؟

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دوربین Camera ، زایس Zeiss ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : شرکت HMD Global صاحب امتیاز برند نوکیا، در روز پنج‌شنبه 6 جولای 2016 (15 تیر 1396) از همکاری با شرکت آلمانی زایس (Zeiss) برای تولید دوربین گوشی‌های خود خبر داد. کمپانی کارل زایس (با نام تجاری زایس)، یکی از شرکت‌های قدیمی و در عین حال پیشرو در زمینه سخت‌افزارهای تصویربرداری و الکترونیک نوری (optoelectronics) است. ظاهرا قرارداد این دو شرکت برای همکاری طولانی‌مدت در زمینه تولید استانداردهای جدید تصویربرداری در گوشی‌های هوشمند است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که اسمارت‌فون‌های بعدی نوکیا دارای دوربین‌هایی رده‌بالا مجهز به لنزهای زایس باشند.گوشی‌های نوکیا که در سال جاری میلادی و در جریان کنفرانس جهانی موبایل 2017 معرفی شدند، در زمره گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ای هستند که هیچ یک مجهز به لنزهای زایس نبودند.

Nokia Zeiss Long Term Agreement

خبر این همکاری برای طرفداران گوشی‌های نوکیا که تجربه خوبی با پرچمداران این شرکت مانند Nokia N8 ،808 pureView و Nokia Lumia 1020 داشته‌اند بسیار هیجان انگیز است، چرا که دوربین این گوشی‌ها همگی مجهز به لنز کارل زایس بوده‌اند.

البته همکاری زایس و نوکیا به تازگی آغاز نشده است و به زمانی بیش از یک دهه پیش باز می‌گردد. مشارکت این دو کمپانی در آن دوران، مبنایی برای ارائه فناوری‌هایی مانند PureView در گوشی‌های هوشمند نوکیا شد و سبب عرضه دوربین‌های پیشرفته، بر اساس معیارهای آن زمان، در گوشی‌های سری N گردید. روند استفاده از محصولات زایس برای چندین سال ادامه یافت و در گوشی‌های سری لومیا-- از قبیل Lumia 1020 با دوربین 41 مگاپیکسلی-- از لنزهای تولیدی این کمپانی استفاده شد. با این حال، پس از آغاز همکاری میان نوکیا و مایکروسافت، کاربرد محصولات زایس توسط نوکیا به تدریج محدود شد و در نهایت از میان رفت.

Nokia Lumia 1020

نوکیا لومیا 1020

حال با توجه به این سابقه تاریخی، احتمال این که دوربین اصلی پرچمدار بعدی نوکیا با نام احتمالی Nokia 9 محصول زایس باشد، بسیار زیاد است؛ چنان که به گزارش منابع خبری، این گوشی هوشمند از دوربین عقب 13 مگاپیکسلی با دو لنز بهره خواهد برد. گفتنی است که گوشی‌های نوکیا پیش از این نیز به داشتن دوربین‌های پیشرفته و باکیفیت در مقایسه با رقبای خود مشهور بودند. همکاری این شرکت با زایس نیز نشانگر توجه به بخش تصویربرداری محصولات بوده است.

آرتو نوملا (Arto Nummela)، مدیر عامل HMD، همکاری با زایس را بخش بزرگی از تعهد این شرکت برای ارائه بهترین تجربه به مشتریان می‌داند. به گفته او، هواداران نوکیا مشتاق چیزی بیش از یک دوربین فوق‌العاده هستند و تجربه تصویری کاملی را از شرکت طلب می‌کنند که در آن نه تنها معیارهای استاندارد و به‌روز عرضه شده باشد، بلکه تجربه تصویر‌برداری را از نو تعریف نماید. از دید نوملا، همکاری مجدد با کمپانی زایس، تلاشی برای پاسخ به این تمایل مصرف‌کنندگان خواهد بود. از سوی دیگر، ماتیاس متز (Matthias Metz)، عضو هیأت مدیره گروه زایس، نیز با اشاره به دور جدید همکاری با نوکیا، این تلاش مشترک را مسیری برای ارتقای تجربه مصرف‌کنندگان در زمینه تصویربرداری می‌داند. زایس به گفته برخی منابع در این قرارداد تنها فناوری‌های اپتیکی خود را به نوکیا منتقل نمی‌کند بلکه این شرکت قصد همکاری و مشارکت در تمامی فرصت‌های مرتبط با دوربین از جمله سنسور، فرایندهای پردازشی و الگوریتم‌های نرم‌افزاری را با نوکیا دارد.

نکته جالب توجه در خصوص گروه تولیدی-تحقیقاتی زایس محدودیت نسبی همکاری با تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است. چنان که تولیدات این کمپانی را در شمار اندکی از محصولات برتر و مورد اقبال بازار می‌توان دید. با این وجود، برنامه‌های جدید زایس ظاهرا فعالیتِ بیشتر در بازار محصولات هوشمند را نشان می‌دهد. چنان که این کمپانی با نگاه به بازار محصولات واقعیت مجازی و افزوده، سال گذشته پروژه مشترکی را با شرکت چینی One Plus آغاز نموده و نسخه جدیدی از هدست واقعیت مجازی VR One با نام VR One Plus را به بازار عرضه کرده است.

VR One Plus

هدست واقعیت مجازی VR One Plus

دو شرکت درباره آینده این همکاری و محصولات خود اطلاع‌رسانی چندانی نکرده‌اند و نمی‌توان به دقت گستره و دامنه زمانی این فعالیت مشترک را تخمین زد. با این حال، برخی تحلیلگران با اشاره به این قرارداد همکاری، آن را با توافق درازمدت و 20 ساله زایس با سونی برای تولید لنز دوربین محصولات هوشمند مقایسه کرده‌اند.  

منبع : HMD


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا