پتنت اپل برای بند ساعت خود‌-تنظیم شونده

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل واچ Apple Watch ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اگر فیلم "بازگشت به آینده" (Back to the Future) را دیده باشید، پوشیدنی‌های فانتزی مثل کت یا کفشی که به طور خودکار، اندازه بدن می‌شدند را به یاد می‌آورید. سال گذشته، کمپانی نایکی با عرضه کفش‌های Power-Lacing Shoes این رؤیا را به حقیقت تبدیل کرد. ظاهرا اپل نیز قصد دارد همین منطق را در تولید بندهای اپل‌واچ به کار گیرد. در همین راستا، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 10 اکتبر 2017 (18 مهر 1396) پتنتی را به نام اپل ثبت کرد. این پتنت با شماره 9,781,984 و تحت عنوان "تنظیم دینامیکیِ اندازه بودن برای دیوایس های الکترونیکی پوشیدنی" در USPTO به ثبت رسیده است. در ادامه، جزییات این اختراع جدید اپل، تشریح می‌شود.

Apple Self Adjusting Watch Bands Patent

اپل در متن این پتنت به روش‌هایی اشاره می‌کند که در آن می‌توان از طریق یک کِشنده (tensioner) – که به صورت آن‌بُرد در دیوایسی پوشیدنی مثل اپل‌واچ قرار گرفته – بند دیوایس را تنگ یا گشاد کرد. به گفته اپل، بندهای متعارف کنونی، سنگین و مشکل‌ساز بوده و برای اینکه دقیقا اندازه مچ دست شوند، به چندین مرحله نیاز داشته و ابزار خاصی را طلب می‌کنند. به علاوه، امکان افزایش اندازه بندهای قدیمی – متناسب برای همه کاربران – فراهم نبوده و همین مسأله باعث می‌شود، ساعت به‌خوبی در مچ شخص جای نگیرد.

جدای از مسأله راحتی، اگر ساعت دقیقا فیت مچ نباشد، ممکن است بر عملکرد سنسورهای اپل‌واچ تأثیر منفی داشته باشد (از سنسورهای سفارشی‌ساز ضربان قلب گرفته تا داده‌هایی که توسط شتاب‌سنج‌های حساس ساعت جمع‌آوری می‌شوند). این اثر منفی ممکن است در هنگام ورزش بیشتر به چشم بیاید؛ به عنوان مثال احتمال دارد بر اثر حرکات مکرر ورزشکار و تعریق بدن وی، ساعت از جایگاه اصلی‌اش در مچ خارج شده و کمی شل شود.

Apple Self Adjusting Watch Bands Patent

برای حل مشکلات فوق، اپل در فکر طراحی سیستمی است که بتواند به طور خودکار (یا در صورت تمایل کاربر) از طریق مکانیسم یک کِشنده، اندازه بند را تنظیم کند. راه‌کارهای مختلفی برای اجرای این سیستم کِشنده پیشنهاد شده، از جمله استفاده از سیم حافظه‌داری که در بند تعبیه می‌شود، به کار گرفتن وسیله چرخ‌دنده شکل داخلی، استفاده از محفظه‌های مایع یا گاز (به شکل مستقل یا تعبیه‌شده درون بند)، استفاده از عناصر بازگشت‌پذیر در ساخت بند و نهایتا به کار بردن قسمت‌های بسط‌پذیر در ساخت بدنه دیوایس. در روش پیشنهادی آخر، قسمت یا قسمت‌هایی از شاسی اپل‌واچ (یا بند آن) به سمت پوست دست کاربر منبسط شده و در نتیجه ساعت به شکل مطلوبی به مچ دست چسبیده و اندازه می‌شود. با سابقه‌ای که از اپل سراغ داریم انتظار می‌رود که این کمپانی به دنبال آن باشد تا ضخامت بند را به حداقل برساند؛ پس در اینکه کدام یک از راه‌کارهای فوق اتخاذ شوند، عامل ضخامت بند نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

Apple Self Adjusting Watch Bands Patent

برای تحقق هریک از روش‌های کششی ذکرشده، چندین حالت عملکردی متصور است که متداول‌ترین آنها تنگ و گشاد شدن یا به عبارت دقیق‌تر انقباض و انبساط است. در برخی حالات متصور برای این پتنت – به خصوص حالاتی که در آن جنس بند، فیت شدن آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد – اپل عملکردهایی چون انعطاف‌پذیری و سفت بودن را پیشنهاد می‌کند که تقریبا می‌توان گفت همان هدف تنگ و گشاد شدن را دنبال می‌کند.

در برخی حالت‌های دیگر، مکانیسم کِشنده بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای از پیش تعیین شده، به طور خودکار فعال می‌شود که یکی از این معیارها، شناسایی کاربر از طریق مجموعه‌ای از سنسورهاست. یکی دیگر از روش‌هایی که برای تنظیم اندازه بند ساعت در این پتنت پیشنهاد شده، سفارشی نمودن اندازه بند از طریق رابط کاربری روی نمایشگر ساعت است. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند یکی از پنج سطح فیت بودن ساعت را انتخاب کرده و یا به ساعت دستور دهد که بند را تنگ‌تر یا گشادتر کند.

Apple Self Adjusting Watch Bands Patent

در شکل شماره 3A، نمودار بلوکی ساده‌شده‌ای از یک دیوایس الکترونیکی پوشیدنی و قطعات متنوعش به تصویر کشیده شده که بخش جدید تحت عنوان "کِشنده" (tensioner) در پایین آن به چشم‌ می‌‌خورد. در شکل شماره 3B، کاربری را می‌بینید که در حال انتخاب دستورالعملی است که به موجب آن، میزان فیت بودن بند ساعت به مچ، به طور خودکار تنظیم می‌شود. شکل شماره 4A، نمای بالایی از یک اپل‌واچ را به تصویر می‌کشد. در این شکل، بندی دو تکه مشاهده می‌شود که مجهز به سیستمی است که در پاسخ به سیگنالی الکتریکی از سوی کِشنده، در طول بند انقباض ایجاد می‌کند. حالت منقبض‌شده این بند، در شکل شماره 4B دیده می‌شود.

در پایان گفتنی است درخواست این پتنت در آوریل 2015 از سوی اپل به USPTO داده شده بود. اینکه اپل تکنولوژی فوق را در تولید اپل‌واچ‌های آینده اعمال می‌کند یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما در صورت تحقق این امر، دیگر هیچ‌گونه سگک یا اتصال‌دهنده‌ای در بندها به کار نخواهد رفت. شاید حذف جک هدفون از اسمارت‌فون به مذاق خیلی از کاربران خوش نیامده باشد، اما مطمئنا حذف سگک‌ها از بند اپل‌واچ همه را خوشحال خواهد کرد. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا