گوگل موتورولا موبیلیتی را به مبلغ 2.91 میلیارد دلار به لنوو می فروشد

نمایش خبر

تاریخ : 1392/11/11
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، گوگل Google ، ، موتورولا Motorola ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی های گوگل و لنوو در روز 29 ژانویه 2014 (9 بهمن 1392) تفاهم نامه ای را به امضا رساندند که طی آن گوگل موتورولا موبیلیتی و بخش کمی از پتنت های آن را به مبلغ 2.91 میلیارد دلار به کمپانی چینی لنوو خواهد فروخت. بر اساس این تفاهم لنوو 660 میلیون دلار را به صورت نقدی، 750 میلیون دلار را به صورت سهام لنوو و 1.5 میلیارد دلار باقی مانده را نیز طی مدت سه سال به گوگل پرداخت خواهد کرد.

گوگل در اواخر مرداد 1390 -- یعنی تقریباً دو سال و نیم پیش -- در میان تعجب بسیاری از کارشناسان از توافق با موتورولا برای خرید بخش موبایل موتورولا -- موسوم به موتورولا موبیلیتی -- به مبلغ 12.5 میلیارد دلار خبر داد. این تفاهم پس از 9 ماه انتظار و طی کردن مراحل قانونی سرانجام در 2 خرداد 1391 به بار نشست و گوگل رسماً مالک موتورولا موبیلیتی شد. اکثر کارشناسان بر این باور بودند که دلیل اصلی خرید موتورولا موبیلیتی توسط گوگل تملک 17,000 حق اختراع ثبت شده و 7,000 حق اختراع درخواست شده موتورولا موبیلیتی بوده تا گوگل بتواند از آنها در نزاع های قانونی در مقابل رقبایی نظیر اپل و مایکروسافت بهره گیرد -- به ویژه آنکه کنسرسیومی که اپل و مایکروسافت نیز از اعضای اصلی آن بودند چندی پیش از توافق گوگل و موتورولا توانست در مقابل گوگل در مزایده حق اختراعات نورتل به پیروزی برسد و زرادخانه حق اختراعات اپل و مایکروسافت را بیش از پیش تقویت نماید (). بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که گوگل به تملک حق اختراعات موتورولا موبیلیتی بسنده کرده و بلافاصله بخش سخت افزار سازی این کمپانی را به فروش برساند. اما این امر صورت نگرفت و بدین ترتیب گوگل با تصاحب موتورولا موبیلیتی به جرگه سازندگان سخت افزار پا نهاد و به نوعی به رقیبی برای شرکای تجاری خود -- نظیر سامسونگ، اچ تی سی -- بدل شد (هرچند گوگل از همان ابتدا اعلام نمود که موتورولا موبیلیتی را به عنوان بیزینسی مستقل اداره می کند و تبعیضی میان این کمپانی و دیگر سازندگان دستگاه های اندرویدی قائل نمی شود.)

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

گوشی Moto X - از محصولات شاخص موتورولا موبیلیتی

اما اکنون گوگل به این نتیجه رسیده که نگاه داشتن بیزینس سخت افزاری موتورولا موبیلیتی به صلاح نیست. لری پیج -- مدیر عامل گوگل -- در وبلاگ رسمی گوگل پس از اشاره به رقابت شدید در بازار اسمارت فون ها در مورد فروش موتورولا موبیلیتی چنین اظهار نظر نمود: «این حرکت (فروش موتورولا موبیلیتی به لنوو) گوگل را قادر می سازد تا انرژی خود را صرف نوآوری در اکوسیستم اندروید نماید و منافع کاربران اسمارت فون ها در نیز در همه جا تأمین نماید.» لری پیج می افزاید: «این به معنای تغییر در دیگر تلاش های سخت افزاری ما نیست. به عنوان مثال پویایی و بلوغ بازارهای وسایل الکترونیکی پوشیدنی و خانگی با آنچه در صنعت موبایل شاهد هستیم بسیار متفاوت است. ما از موقعیت های موجود برای ساخت محصولات شگفت انگیز جدید برای کاربران در این اکوسیستم های رو به رشد هیجان زده ایم.»

لری پیج همچنین لنوو را به عنوان بزرگترین سازنده پی سی در دنیا که شاهد سریعترین میزان رشد در بازار پی سی نیز هست شایسته تملک و ارتقاء دادن موتورولا می داند و می گوید: «لنوو مهارت و سابقه لازم را برای تبدیل موتورولا به یک بازیگر اصلی در اکوسیستم اندروید دارد. علاوه بر این لنوو قصد دارد تا برند شناخته شده موتورولا را حفظ نماید -- همانگونه که در سال 2005 برند ThinkPad را با خرید آن از IBM حفظ کردند.»

Lenovo ThinkPad - لنوو تینک پد

گوگل با فروش موتورولا موبیلیتی مسیری خلاف جهت مایکروسافت را طی خواهد کرد. مایکروسافت در شهریور 1392 خبر از خرید کسب و کار دستگاه ها و سرویس های نوکیا داد و راهی مشابه با راه اپل را برای ارائه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری یکپارچه پی گرفت.

Lenovo

مقر کمپانی چینی لنوو در آمریکا

هرچند گوگل موتورولا موبیلیتی را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خرید و اکنون قصد دارد تا آنرا به قیمت 2.91 میلیارد دلار به لنوو واگذار کند اما این به معنای زیان 9.59 میلیارد دلاری گوگل نیست. گوگل چندی پس از تملک نهایی موتورولا موبیلیتی بخش set-top box های این کمپانی را به قیمت 2.35 میلیارد دلار به ARRIS Group فروخت. از سوی دیگر گوگل تنها بخش کمی از حق اختراعات موتورولا موبیلیتی را به لنوو واگذار می نماید و بدین ترتیب به مقصود اصلی خود از تصاحب موتورولا موبیلیتی خواهد رسید. بر اساس توافق صورت گرفته با لنوو گوگل مالکیت اکثریت پتنت های موتورولا موبیلیتی و پتنت های جاری و درخواست شده آنرا برای خود نگاه می دارد و لنوو تنها به گرفتن لایسنس استفاده از این پتنت ها و تملک 2,000 عدد از آنها بسنده خواهد کرد. ضمناً گروه Advanced Technology and Projects موتورولا موبیلیتی نیز که مسئولیت پروژه گوشی های ماژولار Ara را دارد در تملک گوگل باقی خواهد ماند.

Project Ara

Project Ara - پلتفرم سخت افزاری اسمارت فون های ماژولار موتورولا که در دستان گوگل باقی خواهد ماند

البته ذکر این نکته نیز ضروریست که گوگل در سه ماهه های اخیر زیان های عملیاتی هنگفتی را از دارا بودن موتورولا موبیلیتی متحمل شده. به عنوان مثال نتایج مالی سه ماهه چهارم گوگل که به تازگی منتشر شده حاکی از زیان 384 میلیون دلاری موتورولا موبیلیتی بوده است.

اکنون باید دید آیا لنوو می تواند موتورولا موبیلیتی را به اوج باز گرداند؟ در سال های اخیر سه کمپانی بزرگ گوشی ساز چینی -- یعنی هواوی، زد تی ئی و لنوو -- به خوبی درخشیده اند و رتبه های بالایی را در جدول سازندگان گوشی های هوشمند به خود اختصاص داده اند. بنا به آمار های ارائه شده توسط IDC هواوی و زد تی ئی توانسته اند به بازار آمریکا نیز نفوذ نمایند و به ترتیب 5.7 و 3.0 درصد از بازار گوشی های هوشمند آمریکا را در سه ماهه سوم سال 2013 به خود اختصاص داده اند. اکنون لنوو با تصاحب موتورولا موبیلیتی می تواند به این بازار یورش برد و بنا به گفته Wong Waiming -- رئیس مالی این کمپانی -- لنوو نه تنها رتبه نخست ساخت پی سی در جهان را در اختیار دارد بلکه با تفاهم اخیر قصد دارد با قدرتی بیش از پیش به سومین کمپانی سازنده گوشی های هوشمند بدل گردد.

لازم به ذکر است که نهایی شدن تملک موتورولا موبیلیتی توسط لنوو مستلزم طی شدن مراحل قانونی در آمریکا و چین و موافقت مراجع مربوطه است که بی شک تا حدی زمان بر خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا