گزارش IDC از عرضه هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی در سه‌ماهه دوم 2017- رشد سالانه 25.5 درصدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، فیس بوک Facebook ، سامسونگ Samsung ، اچ تی سی HTC ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز سه‌شنبه 5 سپتامبر 2017 (14 شهریور 1396) گزارش خود را از عرضه هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط «بخش بررسی فصلی بازار جهانی واقعیت افزوده و مجازی» در موسسه IDC، میزان عرضه این هدست‌ها در سه‌ماهه اخیر در مجموع 2.13 میلیون دستگاه بوده و رشد سالانه 25.5 درصدی را داشته است. با آن که این حجم عرضه کاهش اندکی نسبت به سه‌ماهه قبلی داشته است، پژوهشگران IDC پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش قیمت اخیر در محصولات فعلی و برنامه‌های اعلام‌شده از سوی کمپانی‌های مختلف برای محصولات جدید، زمینه را برای موفقیت در فصل تعطیلات فراهم خواهد ساخت.

IDC AR VR Headsets Market Report Q2 2017

گفتنی است که گزارش جدید موسسه IDC در قالب دو گروه از هدست‌های بدون صفحه‌نمایش (screenless) و هدست‌های وابسته (tethered) برای کاربران عادی (consumers) و مشتریان سازمانی (enterprise) ارائه شده است.

مطابق آمارهای منتشرشده IDC، محصولات واقعیت مجازی بار دیگر بیش از 98 درصد عرضه را در بازار مشترک واقعیت مجازی/ افزوده به خود اختصاص داده‌اند. در سه‌ماهه دوم 2017، بیش از نیمی از عرضه‌ها مربوط به هدست‌های واقعیت مجازیِ بدون صفحه‌نمایش بوده است. هدست‌های وابسته (به دستگاه‌های دیگر از جمله کامپیوتر یا کنسول‌های بازی) با در اختیار داشتن 43 درصد از سهم بازار رشد 9 درصدی را نسبت به فصل گذشته تجربه کرده‌اند. بخش بزرگی از این رشد حاصل موفقیت پیوسته PlayStation VR شرکت سونی و افزایش عرضه هدست‌های Oculus فیس‌بوک به لطف کاهش قیمت آنها بوده است. در همین حال، در بخش کوچک‌تر مرتبط با هدست‌های واقعیت افزوده، عرضه سالانه کاهش یافته است. دلیل این کاهش بنا بر تحلیل IDC ناکامی چند محصول متمرکز بر کاربران عادی با عرضه‌های بالا برای حفظ حجم عرضه در سال جاری بوده است. تا به امروز، میزان اندک اما پرسود موفقیت در زمینه هدست‌های واقعیت افزوده به دلیل مشتریان سازمانی بوده است که احتمال دارد در آینده نزدیک نیز ادامه داشته باشد.

Sony PlayStation VR

به باور جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، پژوهشگر ارشد بخش بررسی‌ فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی، «رشد در بازار واقعیت مجازی، در مقایسه با دیگر فناوری‌های اخیرا معرفی‌شده، نسبتا کند بوده است زیرا میزان سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از آن نیاز به آموزش کاربر نهایی برای واقعیت مجازی بسیار بالا است. اگر چه افت اخیر قیمت‌ها در تمام پلتفرم‌های اصلی به برطرف شدن یکی از موانع پذیرش کمک می‌کند، اما ارائه این فرصت به مشتریان برای افزایش آگاهی درباره محصولات و امتحان کردن محصول پیش از خرید، همچنان مانع اصلی پیش روی بیشتر شرکت‌ها است.»

به گفته تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون IDC در بخش ابزارها و واقعیت افزوده/ مجازی، هدست‌های واقعیت افزوده متمرکز بر کاربران عادی هنوز راه درازی پیش رو دارند، زیرا بسیاری از افراد در ابتدا واقعیت افزوده را از طریق صفحه‌نمایش گوشی هوشمند خود تجربه می‌کنند. او در ادامه می‌افزاید که اکنون هر دو شرکت اپل و گوگل روی کمک به توسعه‌دهندگان متمرکز شده‌اند تا بتوانند تجربه واقعیت افزوده را در پلتفرم‌هایشان ایجاد نمایند. آنها این کار را از طریق ARKit (پلتفرم واقعیت افزوده اپل که همزمان با رونمایی از iOS 11 معرفی شده است) در iOS و ARCore (که به تازگی توسط گوگل معرفی شده است) در اندروید انجام می‌دهند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت تا اواخر سال جاری و همچنین سال آینده میلادی، تعداد زیادی از اپ‌های جدید واقعیت افزوده برای گوشی‌های هوشمند ظاهر شوند. به اعتقاد مینلی، این توسعه‌ها در نهایت منجر به عینک‌های واقعیت افزوده مصرف‌کننده‌محور خواهد شد، اما این امر تا مدتی در حجم قابل توجه و قیمت مقرون‌به صرفه اتفاق نخواهد افتاد.

موسسه IDC در ادامه گزارش خود، پنج شرکت برتر در زمینه عرضه هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی را با ذکر جزئیات فعالیت آنها در سه‌ماهه اخیر معرفی کرده است.

IDC AR VR Headsets Market Report Q2 2017

حجم عرضه و سهم بازار 5 کمپانی برتر ارائه‌کننده هدست‌های AR و VR در حهان در سه‌ماهه دوم سال 2017

سامسونگ

سامسونگ در سه‌ماهه اخیر با عرضه 568 هزار دستگاه هدست واقعیت مجازی و افزوده و در اختیار داشتن 26.7 درصد از سهم بازار، جایگاه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است. اگر چه مطابق گزارش IDC، میزان عرضه هدست‌های Gear VR در سال جاری کاهش یافته اما عرضه گلکسی اس8 و اس8 پلاس باعث افزایش عرضه این هدست‌ها و ادامه تسلط سامسونگ در بازار واقعیت افزوده و مجازی شده است. به علاوه، افزودن یک کنترلر به این هدست باعث بهبود تجربه کاربری شده و کمک کرده است تا متوسط قیمت فروش (ASP) افزایش اندکی داشته باشد. با این حال، نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این کمپانی هدست جدید Gear VR خود را که مختص گوشی‌های نوت طراحی کرده، به صورت باندل (bundle) با گلکسی نوت8 عرضه نکند. تا به امروز، عرضه محصولات به صورت باندل باعث موفقیت سامسونگ شده است. این امر بدان معنا است که مشتریان نوت8 بایستی خود به دنبال خرید جدیدترین نسخه از Gear VR باشند. این نکته ممکن است باعث کند شدن پیشرفت سامسونگ در این بازار شود.

سونی

کمپانی سونی در سه‌ماهه دوم 2017، برابر با 519,400 دستگاه هدست‌ واقعیت افزوده و مجازی وارد بازار کرده و با 24.4 درصد از سهم بازار جایگاه دوم را از آن خود ساخته است. بر اساس گزارش IDC، تقاضا برای PlayStation VR در میان هدست‌های رده‌بالای وابسته بی‌نظیر بوده و هدست این شرکت بیشترین فروش را در بازار محصولات واقعیت مجازی و افزوده داشته است. معرفی بازی Farpoint همراه با تفنگ واقعیت مجازی Aim Controllerدر کنار تقاضای پایدار برای بازی Resident Evil 7 برای سونی سودآور بوده است. این کمپانی خارج از حوزه بازی‌ها، قصد دارد با همکاری سازندگان هالیوود تجربه‌های دیگری را روی پلتفرم‌ واقعیت مجازی ارائه دهد. جالب آن که علی‌رغم موفقیت سونی در این عرصه، کاهش قیمت نسبتا کمی نیز برای PlayStation VR اعلام شده است که به نظر می‌رسد سبب رشد پایداری تا پایان سال جاری میلادی خواهد شد.

فیس‌بوک

فیس‌بوک پس از سامسونگ و سونی در مکان سوم قرار دارد. این کمپانی از آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی 246,900 دستگاه هدست وارد بازار کرده و 11.6 درصد از سهم بازار از آنِ این شرکت بوده است. این کمپانی در سه‌ماهه اخیر قیمت Oculus Rift را از 599 دلار به 499 دلار کاهش داده است که سبب افزایش تقاضا برای این هدست و پیشی گرفتن از هدست واقعیت مجازی HTC شده است. فیس‌بوک نخستین شرکت بزرگ در زمینه تولید هدست‌های وابسته بوده که قیمت محصولات خود را کاهش داده است. آمادگی مستمر این شرکت برای تنظیم قیمت‌ها و تغییر سیاست خرده‌فروشی آشکارا نتیجه‌بخش بوده و باعث موفقیت آن شده است.

TCL

شرکت چینی TCL با عرضه هدست‌های واقعیت مجازی آلکاتل، عنوان چهارمین شرکت عرضه‌کننده هدست در فصل دوم 2017 را به خود اختصاص داده است. این شرکت در سه‌ماهه دوم اخیر 106,400 دستگاه هدست را وارد بازار کرده و 5 درصد از سهم بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده را در اختیار داشته است. سیاست TCL در این زمینه افزایش تعداد مدل‌هایی از گوشی‌های هوشمند خود بوده که هدست‌های واقعیت مجازی به صورت باندل به همراه آن‌ها ارائه می‌شود و به این ترتیب باعث ادامه حجم بالای عرضه محصولات خود شده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده IDC، پلتفرم نسبتا ضعیف و اکوسیستم محتوای TCL در چشم‌انداز بلندمدت این شرکت برای حضور در بازار واقعیت مجازی تردیدهایی ایجاد می‌کند. با این حال، نمی‌توان انکار کرد که این شرکت فرایند رساندن هدست به مشتریان را به خوبی انجام داده است.

اچ‌تی‌سی

اچ‌تی‌سی در این جدول جایگاه پنجم را دارد. میزان عرضه این شرکت در مقایسه با سایر رقبا اندک بوده و تنها 94,500 دستگاه هدست به بازار عرضه کرده و 4.4 درصد از سهم بازار را در سه‌ماهه اخیر در اختیار داشته است. بر اساس گزارش IDC، رقابت شدید باعث تنزل جایگاه HTC Vive در رتبه‌بندی‌ها شده است. با این حال، این کمپانی رشد ثابتی را در فصل دوم 2016 تجربه کرده است. اچ‌تی‌سی همچنان یکی از معدود شرکت‌های موفق در بازار تجاری و محصولات سازمانی واقعیت مجازی است. این شرکت اخیرا از کاهش قیمت هدست‌های مخصوص کاربران عادی به 599 دلار خبر داده است؛ هر چند قیمت این هدست همچنان بالاتر از سایر رقبای اچ‌تی‌سی است.

IDC AR VR Headsets Market Report Q2 2017

عرضه جهانی هدست‌های AR/VR در سه‌ماهه دوم سال 2017

موسسه IDC در انتهای گزارش خود تأکید کرده است که این آمار تنها مربوط به هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده است و هیچ نوع نرم‌افزار، سرویس یا دستگاه‌ کامپیوتری از قبیل PC، کنسول بازی، گوشی هوشمند و مواردی از این دست را در بر نمی‌گیرد. به علاوه، عرضه هدست‌های ساده‌ای که فناوری خاصی در آنها به کار نرفته است، مانند Cardboard محصول گوگل و دیگر ابزارهای مشابه آن هم در این گزارش در نظر گرفته نشده است. به همین جهت، گزارش تازه IDC از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی/ افزوده بازتاب دست کم بخشی از روند جاری در این صنعت پررونق نخواهد بود. به علاوه، با توجه به رونق بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی و وجود شرکت‌هایی مانند ایسوس و Dell، در کنار طرح‌های آتی شرکت مایکروسافت، به نظر می‌رسد IDC بایستی به زودی در گزارش‌های خود به اطلاعات مرتبط با این هدست‌ها نیز اشاره نماید. 

منبع : IDC