پتنت‌های اپل برای داک هوشمند آیفون، برقراری تماس اضطراری و تعیین خروج از وسیله نقلیه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 18 جولای (27 تیر 1396) اطلاعات مربوط به 54 پتنت جدید اپل را منتشر کرد. موضوع این پتنت‌ها زمینه‌های مختلفی از قبیل طراحی محصولات مختلف تا معرفی فناوری‌هایی برای تماس اضطراری و کنترل هوشمند صوتی را در بر می‌گیرد. ‌یکی از این پتنت‌ها که با شماره 9,711,160 در USPTO به ثبت رسیده به داک هوشمندی در گوشی آیفون مربوط است. در این پتنت، یک فناوری جدید به صورت «داکی هوشمند برای فعال‌سازی حالت تشخیص صدا در یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل» توصیف شده است. در تصاویری که از این حق ثبت اختراع منتشر شده است، یک داک با نمایشگر لمسی داخلی، اسپیکر و میکروفن دیده می‌شود.

Apple iPhone Dock with Siri Wireless Charging Patent Application

به علاوه، یک پردازنده داخلی نیز برای دریافت صدا از میکروفن و ارسال آن به گوشی هوشمندِ متصل به داک یا بالعکس تعبیه شده است. هدف اپل از ارائه این پتنت آن است که به دارندگان اسمارت‌فون اجازه دهد بدون نیاز به تعامل فیزیکی با نمایشگر با گوشی خود ارتباط داشته باشند. گفتنی است که این داک در صورت نیاز کاربر، قابلیت تماس با دستیار دیجیتال سیری را نیز دارا است و عملکرد آن از جهاتی مشابه یک اسپیکر هوشمند به نظر می‌رسد. درخواست این پتنت در ماه می سال 2012 به USPTO ارائه شده و Scott Krueger، Jesse Dorogusker و Erik Wang مخترعان آن هستند.

پتنت جالب توجه دیگر اپل با شماره 9,710,092 ثبت شده و ارائه‌دهنده فناوری جدیدی است که برای برقراری تماس اضطراری به کار می‌رود. البته اکثر گوشی‌های هوشمند دارای قابلیتی هستند که بدون نیاز به گشودن قفل گوشی، امکان برقراری تماس‌های اضطراری وجود داشته باشد. این ویژگی مدت‌ها است که در پلتفرم iOS نیز پشتیبانی می‌شود. اما ممکن است روش‌های موجود برای برقراری تماس اضطراری، کاربردی نباشد چرا که به راحتی توسط دیگران دیده می‌شود. به طور مثال، در یک عملیات دزدی مسلحانه نمی‌توان با استفاده از روش‌های مرسوم و بدون جلب توجه با شماره‌های اضطراری تماس گرفت.

بر اساس این پتنت که با عنوان «ارتباط بر پایه زیست‌سنجی» توصیف شده، ترکیب تعیین‌شده‌ای از اثر انگشت یا ترتیب مشخصی از حرکات لمسی با تعیین میزان فشار بر صفحه‌نمایش می‌تواند به عنوان الگویی برای تماس خودکار با شماره اضطراری در گوشی تعریف شود. کاربر می‌تواند همانند راه‌اندازی و تنظیم Touch ID، الگوی مختص به خود را هنگام نصب دستگاه مشخص کند. به طور مثال، کاربر می‌تواند انگشت شست خود را برای باز کردن قفل گوشی تعریف کند و انگشت اشاره را برای تماس با تلفن اضطراری به گوشی معرفی نماید. البته نکته‌ای که بایستی مد نظر قرار گیرد، پشتیبانی از تشخیص اثر انگشت در مدل‌های بعدی آیفون است.

درخواست این پتنت در ماه مارس سال 2013 به USPTO ارائه شده و مخترعان آن Byron B. Han، Criag A. Marciniak و John A. Wright هستند.

دیگر پتنت جالب اپل که در ماه فوریه سال 2016 و با شماره 9,712,977 ثبت شده، مربوط به گونه‌ای فناوری است که به کمک آن می‌توان خروج کاربر را از وسیله نقلیه مشخص کرد. بر اساس توصیف این پتنت، حسگرهای آیفون می‌توانند برای تعیین حضور کاربر در وسیله نقلیهِ در حال حرکت یا خروج او از خودرو مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه، از حسگرهای مورد اشاره یا حسگرهای دیگر می‌توان برای شناسایی اختلالاتی مانند قطع ارتباط گوشی همراه با رایانه خودرو کمک گرفت.

با آن که به کمک اپلیکیشن Apple Maps در پلتفرم iOS نیز می‌توان زمان توقف و محل پارک کردن خودرو را تشخیص داد، اما این پتنت فناوری پیشرفته‌تری را پوشش می‌دهد که قادر است با شناسایی تغییر وضعیت کاربر از حالت رانندگی به راه رفتن، تغییر حالت مسیریابی Apple Maps، انجام فعالیت‌های ارتباطی و مواردی از این دست را در نسبت با این تغییر انجام دهد. این پتنت توسط Xiaoyuan Tu و Anil K. Kandangath اختراع شده است.

علاوه بر موارد پیش‌گفته، چندین پتنت اپل درباره طراحی‌ محصولاتی مانند هدفونی مشابه هدفون بی‌سیم Powerbeats3، کاور هوشمند تاشو برای آی‌پد و همچنین پتنت‌هایی درباره بهینه‌سازی بلوتوث، فناوری انتقال داده و غیره به چشم می‌خورد.

Powerbeats3 Headset

هدست Powerbeats3

آنچه می‌توان از برخی از این پتنت‌ها دریافت این است که اپل به صورت جدی در پی گسترش قابلیت‌های سخت‌افزاری محصولات خود در حوزه صدا است. بدیهی است که با ارائه اسپیکر هوشمند HomePod که در سال جاری عرضه خواهد شد، وجوه تازه‌ای از تلاش‌های اپل در حوزه سخت‌افزارهای صوتی آشکار خواهد گردید.

البته همچون همیشه باید توجه داشت که بسیاری از این پتنت‌ها صرفا در حد معرفی اولیه و ثبت باقی می‌مانند و تضمینی برای اجرایی شدن آنها در آینده وجود ندارد. با این حال، این پتنت‌ها مسیر طراحی و تحقیق را در کمپانی اپل و چشم‌انداز آینده آن را آشکار می‌سازند.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا