گزارش مالی بلک‌بری از سه‌ماهه منتهی به می 2017 – سوددهی با غرامت‌خواهی!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : کمپانی بلک‌بری در روز جمعه 23 ژوئن 2017 (2 تیر 1396) گزارش مالی خود از بازه زمانی سه‌ماهه منتهی به می 2017 – منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی 2018 این کمپانی – را منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد بلک‌بری در سه‌ماهه مذکور، 235 میلیون دلار بوده که نسبت به درآمد 400 میلیون دلاری این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته، 41 درصد افت داشته است. به‌علاوه، این درآمد کمتر از 264.4 میلیون دلاری است که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند. اما بد نیست بدانیم سود خالص بلک‌بری در این سه‌ماهه برابر با 671 میلیون دلار (1.23 دلار در هر سهم) بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل، این کمپانی ضرری 670 میلیون دلاری (1.28 دلار در هر سهم) را متحمل شده بود.

BlackBerry Q1 2018 Financial Report

البته عمده این سود در نتیجه پرداخت 815 میلیون دلار از سوی کمپانی کوالکام به دست آمده و بدون در نظر گرفتن این مبلغ، میزان سود خالص بلک‌بری تنها به 2 سنت در هر سهم می‌رسید. گفتنی است، در جریان اختلاف بین کوالکام و بلک‌بری که تحت داوری الزام‌آور مرتفع شد، کوالکام مبلغ 940 میلیون دلار به بلک‌بری پرداخت نمود که 815 میلیون دلار آن، "بهره مالکانه" – یا royalty payment – بوده است.

درآمد بخش‌های مختلف بلک‌بری در سه‌ماهه اخیر به شرح زیر است:

• سرویس‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی: 92 میلیون دلار

• راه‌کارهای تکنولوژی بلک‌بری: 36 میلیون دلار

• صدور مجوز، مالکیت معنوی و سایر: 32 میلیون دلار

• اسمارت‌فون: 37 میلیون دلار

• SAF، یا هزینه‌های دسترسی به سیستم: 38 میلیون دلار

زمانی، اسمارت‌فون‌های بلک‌بری – با آن صفحه‌کلید‌های QWERTY اعتیادآور – در بخش سازمانی و شرکت‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند، اما این کمپانی در سال گذشته از کسب‌وکار سخت‌افزار کناره گرفت تا به جای آن، روی فروش نرم‌افزار و خدمات تمرکز کند. لذا همان طور که در آمار فوق نیز مشهور است، طی سه‌ماهه اخیر حدود 160 میلیون از 235 میلیون دلار درآمد کل بلک‌بری، از فروش نرم‌افزار و خدمات حاصل شده است. ناگفته نماند، طی سه‌ماهه اخیر، درآمد عملیاتی بلک‌بری 536 میلیون دلار و حاشیه سود ناخالص این کمپانی، 64 درصد عنوان شده است.

آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) محاسبه شده‌اند. حال اگر درآمدهای با تأخیر و هزینه‌های بازسازی را نادیده گرفته و در اصطلاح آمار را به شیوه non-GAAP گزارش کنیم، درآمد کل، درآمد عملیاتی و حاشیه سود ناخالص به‌ترتیب برابر با 244 میلیون دلار، 14 میلیون دلار و 67 درصد خواهد بود.

BlackBerry KEYone

BlackBerry KEYone

ان چن (John Chen)، مدیر عامل بلک‌بری، می‌گوید: «بنیان مالی ما مستحکم است. ما سودآوری [به روش] non-GAAP را برای سومین فصل متوالی گزارش کردیم و ترازنامه ما همچنان به قدرتمند شدن ادامه می‌دهد.» وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که بلک‌بری هم‌اکنون برای رسیدن به رشد پایدار و طولانی مدت (که از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک این کمپانی حاصل می‌شود) در موقعیت بهتری قرار داشته و برای ارزش گذاشتن بیشتر به سهام‌داران، موفق شده سرمایه را تحت عنوان "بازخرید سهام" به سهام‌داران شرکت بازگرداند.

ارزش سهم‌های لیست‌شده آمریکا در کمپانی بلک‌بری، در معاملات تجاری پیش از بازگشایی بازار (pre-market trading)، با 9 درصد افت مواجه شد. به گزارش فایننشال تایمز، سرمایه‌گذاران بلک‌بری از اینکه این شرکت مبلغ پرداخت‌شده از سوی کوالکام را صرف بازخرید 6.3 درصد از سهام‌ خود نموده، بیش از پیش مأیوس شدند، چرا که انتظار داشتند بلک‌بری در راستای تلاش‌هایش برای تحول شرکت، این مبلغ را صرف خرید یک شرکت دیگر و یا سرمایه‌گذاری کند.

طی سه‌ماهه اخیر، بلک‌بری 2 اسمارت‌فون را تحت 2 توافق مختلف به بازار عرضه کرد. یکی گوشی BlackBerry KEYone و دیگری گوشی BlackBerry Aurora. اسمارت‌فون BlackBerry KEYone توسط کمپانی چینی TCL تولید می‌شود که دارای یک صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY بوده، عمر باتری فوق‌العاده طولانی داشته و عموما با نقدهای مثبتی از جانب کارشناسان مواجه شده است. اسمارت‌فون BlackBerry Aurora نیز توسط شرکت اندونزیایی BB Merah Putih ساخته شده که تحت لیسانس بلک‌بری به تولید این اسمارت‌فون می‌پردازد. این گوشی، یک دیوایس پایین تا میان‌رده و اولین اسمارت‌فون دو سیم‌‌کاته بلک‌بری محسوب شده و در اندونزی تولید و فروخته می‌شود.

BlackBerry Aurora

از دیگر دستاوردهای بلک‌بری در سه‌ماهه اخیر، می‌توان به راه‌اندازی سرویس BlackBerry SHIELD اشاره کرد؛ ابزاری که به موجب آن کمپانی‌ها متوجه می‌شوند که تا چه اندازه از خطرات سایبری در امان هستند.

جان چن در توصیف برنامه‌های شرکت برای سال مالی 2018 می‌گوید: «چشم‌انداز ما برای سال مالی 2018 تغییری نکرده است. در نرم‌افزار و خدمات، انتظار رشدی در سطح کلی بازار یا فراتر از آن را داریم. همچنین انتظار آن را داریم که بر مبنای non-GAAP به سودآوری رسیده و جریان نقدی آزاد و مثبتی را – سوای منفعتی که از غرامت کوالکام حاصل شد – برای تمام سال ایجاد کنیم.» گفتنی است در پایان سه‌ماهه منتهی به می 2017، موجودی نقدی بلک‌بری 855 میلیون دلار افزایش یافت و به 2.6 میلیارد دلار رسید و جریان نقدی آزاد این کمپانی برابر با 860 میلیون دلار اعلام شد.

این طور به نظر می‌رسد که بلک‌بری دوران افول را پشت سر گذاشته و هرچند تولید اسمارت‌فون دیگر در اولویت این کمپانی نیست، اما جان چن شرکت را در کسب‌وکار نرم‌افزارهای سازمانی وارد رقابت کرده است. گفتنی است در پایان سه‌ماهه منتهی به می، در گزارش معروف مؤسسه گارتنر موسوم به Magic Quadrant با موضوع "مجموعه‌های مدیریت موبایل سازمانی"، به مجموعه بلک‌بری لقب "رهبر" داده شده است.  

منبع : BlackBerry