پتنت جدید اپل برای هدست واقعیت مجازی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 1 نوامبر 2016 (11 آبان 1395) پتنت جدیدی را در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به ثبت رساند. این پتنت که درخواست آن در تاریخ 23 ژانویه 2015 (4 بهمن 1394) به USPTO ارائه شده بود، درخصوص هدست واقعیت مجازی است. مطابق اطلاعات USPTO، این پتنت -- که با شماره 9،482،869 به ثبت رسیده-- در ادامه درخواست پتنتی است که در اواخر ماه سپتامبر سال 2008 به ثبت رسیده و اکنون مورد تایید اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. طبق اعلام اپل این دستگاه نمایشگری است که برای نگه داشتن یک ابزار الکترونیکیِ قابل حمل (مجهز به صفحه‌نمایش) روی سر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

apple vr headset for smartphones patent

جزئیات پتنت از شباهت این ابزار با هدست واقعیت مجازی سامسونگ (Gear VR) حکایت دارد. در Gear VR، بخش بزرگی از نیاز سخت‌افزاری از طریق گوشی هوشمندی متصل به ابزار تأمین می‌گردد. این هدست به لنز، سنسور مجاورتی (Proximity sensor)، پد لمسی (touchpad)، دکمه‌های Home و Back و همچنین یک گردونه به منظور تمرکز بهتر روی تصویر مجهز است. نحوه عملکرد Gear VR به این ترتیب است که گوشی هوشمند به جک (jack) داخلی متصل می‌شود که در مقابل لنزها قرار می‌گیرد و پد لمسی و دکمه‌ها را کنترل می‌کند. به‌علاوه، صداها از طریق بلندگوی گوشی شنیده خواهد شد.

samsung gear vr

هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR

هدست واقعیت مجازی سامسونگ از گوشی‌های بزرگ سامسونگ مانند گلکسی اس6 اج پلاس با صفحه‌نمایش 5.7 اینچی پشتیبانی می‌کند. اما راهکار اپل برای اسمارت‌فون‌هایی طراحی شده که بر اساس استانداردهای امروزی، صفحه‌نمایش کوچکی دارند. براساس محتوای پتنت، اگر کاربر از مدل گوشی‌های plus آیفون استفاده کند، دستگاه محتوا را کوچک‌تر از صفحه‌نمایش واقعی و احتمالا با وضوح پایین‌تر نشان خواهد داد.

در تصویر ضمیمه پتنت، دسته‌های عینک (که در تصویر با 312 مشخص شده است)، دو earphone (شماره 316) را در بر می‌گیرد که مشابه earphoneهای آیفون است. تسمه فلزی (310) به دو سر دسته‌ها متصل شده است که هدست را روی سر کاربر محکم نگه می‌دارد و مانع لغزیدن آن می‌شود. مطابق تصویر، دیگر اجزای این هدست عبارتند از بخش مربوط به دوربین (306)، بلندگو (308) و بخش در نظر گرفته‌شده برای درگاه‌ها (314) که امکان اتصال ابزارهای خارجی را ایجاد می‌کند. چند دکمه (318) نیز برای تنظیم تصویر، صدا و جهت (navigation) تعبیه شده است و درست زیر آنها، اتصال‌دهنده‌ها یا جک‌ها‌ (jack) در کناره هدست (320) قرار گرفته‌اند. پردازنده، حسگرها، حافظه، مدارهای ارتباطی و باتری قابل شارژ (324) زیر لنز جای گرفته‌اند. در این تصویر ابزاری شبیه کنترل از راه دور (remote) نشان داده شده (322) که ممکن است ریموت کنترل کمپانی اپل باشد. به نظر می‌رسد وجود این ریموت کنترل به منظور عدم تعامل مستقیم کاربر با هدست طراحی شده باشد.

apple vr headset for smartphones patent

آن طور که در پتنت آمده است « این سیستم محدود به نمایش یک فریم تصویر نیست. در برخی موارد ممکن است برای ایجاد مشاهده استریو مانند، نمایش فریم‌های اضافی تصویر (فریم‌های دوگانه) موثر باشد. در چنین مواردی، فریم‌های تصویر را می‌توان در دو مکان از نمایشگر نشان داد. زمان‌بندی نمایش یا ویژگی‌های فریم‌های تصویر دوگانه نسبت به یکدیگر می‌تواند برای ارائه جلوه‌های تصویری بهتر به صورت‌های متفاوتی انتخاب شود.»

بنا بر آنچه در این پتنت تازه به آن اشاره شده است، اپل از سال‌ها پیش در حال تحقیق روی واقعیت مجازی بوده است و حال قصد دارد حضور پررنگی در بازار هدست‌های واقعیت مجازی داشته باشد؛ بازاری که پیش از این شرکت‌هایی مانند گوگل با Daydream View، اچ‌تی‌سی با HTC VIVE و سامسونگ با Gear VR حضور موفقی را در آن تجربه کرده‌اند. البته سابقه عملکرد شرکت اپل در طراحی محصولات مشتری‌پسند و با کیفیت بر همگان آشکار است. حال باید دید این گام جدید برای حضور در بازار نوظهور واقعیت مجازی، چه واکنشی را از سوی مخاطبان این محصولات در پی خواهد داشت و اپل تا چه حد در رقابت با رقبای خود موفق عمل خواهد نمود.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا