درخواست پتنت سامسونگ برای قاب محافظی که ساعت هوشمند را به صورت بی‌سیم شارژ می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز پنجشنبه 15 ژوئن 2017 (25 خرداد 1396) در خواست پتنتی را از سوی شرکت سامسونگ منتشر کرد که نشان می‌دهد این کمپانی ایده شارژ بی‌سیم از طریق قاب محافظ را در سر می‌پروراند. به نظر می‌رسد این ایده به یک گرایش تبدیل شده، چرا که در همان روز، USPTO درخواست پتنتی مشابه را از سوی اپل منتشر کرد. البته تفاوت این دو در آن است که سامسونگ پا را یک قدم فراتر گذاشته و در درخواست خود، امکان شارژ بی‌سیم ساعت هوشمند Gear را مطرح می‌کند. این درخواست با شماره 20170170678 و تحت عنوان "وسیله جانبی شارژ بی‌سیم" در USPTO منتشر شده است. در ادامه بیشتر با جزئیات ایده جدید سامسونگ آشنا می‌شویم.

Samsung Wireless Charging Smartphone Cases Patent Application

بنا بر آنچه در متن این درخواست آمده، وسیله جانبی مذکور، یک قاب محافظ است که از یک کاور در جلو، یک کاور در پشت و یک عضو جفت‌کننده – که دو کاور یاد‌شده را به هم متصل می‌کند – تشکیل می‌شود. این قاب، متشکل از یک پردازنده کنترلی شارژ بی‌سیم و یک درگاه USB Type-C برای اتصال به دیوایس موبایل بوده و یک مبدل جریان مستقیم (DC) به متناوب (AC) نیز در آن تعبیه شده تا جریان مستقیم باتری گوشی را به جریان متناوب تبدیل کند. این جریان متناوب، یک میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کند، لذا برای انتقال شارژ به شکل بی‌سیم از این میدان، یک کویل انتقال‌دهنده نیز پیش‌بینی شده است. گفتنی است درگاه USB و کویل انتقال‌دهنده در پشت قاب و پردازنده کنترلی شارژ بی‌سیم به همراه مبدل DC به AC در جلوی قاب قرار می‌گیرند.

طبق ایده سامسونگ، تنها با قرار دادن ساعت هوشمند Gear روی قاب محافظ، می‌توان آن را شارژ نمود. شارژ بی‌سیم در این ایده، به واسطه تکنولوژی جدیدی به نام "موج میلی‌متری" (Millimeter Wave) محقق می‌شود. این تکنولوژی – که نام دیگر آن "موج‌هایی با فرکانس بسیار بالا" (Extremely High Frequency waves) است – علاوه بر انتقال شارژ، امکان انتقال داده را نیز فراهم می‌کند.

Samsung Wireless Charging Smartphone Cases Patent Application

سامسونگ در درخواست پتنت اخیر، عملکرد مورد ادعای این قاب را امکان شارژ بی‌سیم یک گجت پوشیدنی ذکر می‌کند، اما در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که قاب مذکور بعدها می‌تواند با اپلیکیشن‌ها و دیوایس‌های چندرسانه‌ای نیز یکپارچه شود. بنا بر آنچه در این درخواست آمده، امکان انتقال داده و کنترل یک گجت پوشیدنی از طریق بخش اختصاص‌یافته بدون پوششِ قاب هم مطرح می‌شود. از طریق این بخشِ قاب می‌توان از میان نمایشگر گوشی، اطلاعات را مشاهده و تسک‌ها را اجرا کرد.

Samsung Wireless Charging Smartphone Cases Patent Application

همانطور که گفته شد، همزمان با سامسونگ، اپل نیز موفق شد درخواست پتنت مشابهی را در USPTO منتشر کند، اما اپل تنها از امکان شارژ بی‌سیم آیفون سخن گفته و درباره سازگاری اختراعش با اپل‌واچ چیزی نگفته است. بد نیست بدانیم، هر دو کمپانی سامسونگ و اپل عضو "کنسرسیوم شارژ بی‌سیم" (WPC) هستند. سامسونگ در متن درخواست این پتنت تصریح کرده که طبق استاندارد WPC برای شارژ بی‌سیم، دامنه فرکانس مورد استفاده برای انتقال شارژ در این طرح، بین 110 تا 205 کیلوهرتز خواهد بود.

البته طرح‌های اپل و سامسونگ در حال حاضر در حد یک درخواست پتنت بوده و ممکن است هیچ‌گاه به تولید نرسند. گفتنی است سامسونگ ماهانه طرح‌های زیادی را به نام خود ثبت می‌کند، اما تنها بخش کوچکی از آنها به مرحله تولید و عرضه در بازار می‌رسند. هرچند که این ایده اخیر – باتوجه به درخواست مشابه اپل – از احتمال بیشتری برای عملی شدن برخوردار است. البته حتی اگر از تولید این محصول هم مطمئن باشیم، نمی‌توانیم درباره شکل و طراحی آن نظر بدهیم، چرا که پتنت‌ها بخش قابل‌توجهی را برای طراحی، باقی می‌گذارند. اما نکته‌ای که شاید بیش از هر چیز دیگر حائز اهمیت باشد، آن است که پس از سال‌ها کندی، حرکت به سمت شارژ بی‌سیم آرام آرام در حال سرعت گرفتن است. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا