درخواست پتنت اپل برای نسل آینده هدفون‌های این شرکت – شارژ بی‌سیم با قاب ضدآب AirPods

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/1/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، AirPods ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : هدفون بی‌سیم اپل – که AirPods نام دارد – یکی از محصولات پرفروش این کمپانی بوده و تیم کوک، مدیر عامل اپل، آن را یک «پدیده فرهنگی» نامیده است. نخستین پتنت مربوط به AirPods، اواخر ماه ژانویه و در استرالیا به ثبت رسید. سپس در 21 مارس، پتنت دیگری با موضوع نسل بعدی AirPods مجهز به امکانات زیست‌سنجی و حذف نویز منتشر شد. اما اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، در روز پنج‌شنبه 30 مارس 2017 (10 فروردین 1396) درخواست پتنت دیگری را از سوی اپل با موضوع AirPods منتشر کرد. این درخواست – که با شماره 20170094392 و تحت عنوان "قاب Earbud با سیستم شارژ" منتشر شده – قاب نگه‌دارنده هدفونی را توصیف می‌کند که علاوه بر مقاومت در برابر آب، به عنوان شارژر بی‌سیم نیز عمل می‌کند.

apple airpods case double as wireless charging dock patent application

ایده جدید اپل، با اینکه ممکن است ساده به نظر برسد، در صورت تحقق می‌تواند برای مشتریان آینده اپل بسیار مفید باشد. در این ایده، اپل به فکر افزودن یک سیستم شارژ ثانویه به بدنه قاب AirPods است تا این وسیله، علاوه بر عملکرد به عنوان قاب یا کیس Airpodها ، بتواند از طریق سطح بیرونی خود، نقش داک شارژر بی‌سیم را برای سایر دیوایس‌های اپل ایفا کند. بنا بر آنچه که در این درخواست آمده، اپل احتمال می‌دهد دیوایس‌های زیر، امکان شارژ شدن با این سیستم را داشته باشند: موزیک پلیرهای قابل حمل (مثل دیوایس‌های MP3 و iPodهای اپل)، ویدئو پلیرهای قابل حمل (مثل DVD پلیرهای قابل حمل)، تلفن‌های همراه (اسمارت‌فون‌هایی نظیر آیفون)، دوربین‌های فیلم‌برداری، دوربین‌های تصویربرداری دیجیتال، دستیارهای دیجیتال شخصی، تبلت‌ها (مثل iPad)، لپ‌تاپ‌ها (مثل MacBook) و سایر کامپیوترهای همراه.

apple airpods case double as wireless charging dock patent application

شکل شماره 23، که در متن درخواست این پتنت آمده، مهم‌ترین نکات این ایده را به تصویر می‌کشد. در این شکل، بدنه قاب AirPods (شماره 2300) شامل یک قطعه انتقال انرژی بی‌سیم (شماره 2330) بوده که موجب می‌شود بدنه بتواند یک دیوایس الکترونیکی جانبی را از سطح خود (نه از درون) شارژ نماید.

apple airpods case double as wireless charging dock patent application

به عنوان مثال، در شکل شماره 23، مشاهده می‌شود که بدنه AirPods (شماره 2300)، یک دستگاه اپل‌واچ (شماره 2301) که روی قطعه انتقال انرژی بی‌سیم (شماره 2330) موجود در بدنه، قرار گرفته را شارژ می‌کند.

در برخی حالت‌های متصور برای این ایده، بدنه AirPods می‌تواند شامل یک یا چند سنسور باشد تا به وسیله آنها تشخیص دهد که آیا دیوایس الکترونیکی جانبی (در اینجا اپل‌واچ) برای دریافت انرژی از شارژر، حاضر و آماده است یا نه. به عنوان مثال، اپل‌واچ می‌تواند یک سنسور نوری، مثل یک سنسور مجاورتی مادون قرمز، داشته باشد. وقتی که اپل‌واچ به بدنه وصل می‌شود، سنسور مجاورتی مادون قرمز سیگنالی را تولید می‌کند که حضور اپل‌واچ را مشخص می‌کند.

برای تشخیص حضور داشتن اپل‌واچ – یا هر دیوایس الکترونیکی دیگر محصول اپل – روش‌ها و ساختارهای دیگری نیز ذکر شده‌اند که عبارتند از: سنسور جرمی، به هم پیوستگی (Interlock) مکانیکی، سوئیچ، دکمه یا نظایر آنها، سنسور اثر هال، یا دیگر سنسورهای الکترونیکی.

همانطور که در مقدمه خبر هم ذکر شد، جنبه دیگر این ایده، مقاومت این کیس AirPods در برابر آب است. شکل‌های 28 و 29 در درخواست پتنت اپل، با به تصویر کشیدن یک کانکتور الکتریکی مقاوم در برابر مایعات، این موضوع را نشان می‌دهند.

apple airpods case double as wireless charging dock patent application

همانطور که در شکل شماره 28 دیده می‌شود، کانکتور الکتریکی (شماره 2800) می‌تواند به فلانژهای (flange) متعدد و ویژگی‌های چفت‌شدنی (sealed features) مجهز باشد تا آن را در برابر نفوذ مایعات مقاوم نماید. اپل درجه حفاظت این کیس AirPods را به طور واضح اعلام ننموده ولی طبق آنچه که در این درخواست آمده، درجه حفاظت ممکن است بین 3 و 6 (به ترتیب اسپری آب و پاشیده شدن با شدت آب)، بین 4 و 7 (به ترتیب برای پاشیده شدن ملایم و غوطه‌وری 1 متری در آب) و یا بین 5 و 8 (به ترتیب پاشیده شدن آب و غوطه‌وری بیش از 1 متر) باشد. حتی در برخی حالات متصور برای این ایده، کیس AirPods موردنظر می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق حدودا 30 متر (100 فوت) را تحمل کند. 

منبع : USPTO