TrendForce از افزایش 33.4 درصدی میانگین ظرفیت DRAMها در سال 2017 خبر داد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دی رم DRAM ، حافظه ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی TrendForce در روز سه‌شنبه 2 می 2017 (12 اردیبهشت 1396)، پیش‌بینی خود را از میانگین ظرفیت رمَ‌های پویا (DRAM) در سال 2017 و عوامل ارتقای این ظرفیت منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میانگین ظرفیت DRAM برای گوشی‌های هوشمند تا پایان سال جاری میلادی به 3.2 گیگابایت خواهد رسید.

این رقم در مقایسه با میانگین ظرفیت 2.4 گیگابایتی رَم در سال 2016، نشان‌دهنده رشد 33.4 درصدی است. البته پیش‌بینی جدید TrendForce از رقم پیش‌بینی‌شده قبلی این موسسه کمتر است؛ چرا که پیشتر ظرفیت 3.7 گیگابایتی به عنوان میانگین حافظه در سال 2017 اعلام شده بود.

trendforce average memory content of smartphones for 2017

به گفته اوریل وو (Avril Wu) تحلیلگر TrendForce در حوزه گوشی‌های هوشمند، رشد پیش‌بینی‌شده تا پایان سال 2017 در ابتدا به دلیل ارائه رَم‌های LPDDR4 که به جریان اصلی بازار تبدیل شده‌اند بسیار بیشتر از این پیش‌بینی می‌شد. این رَم‌های کم‌مصرف با نرخ تبادل داده دو برابری امروزه در اکثر گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند.

تحقیقات TrendForce نشان می‌دهد که تمام شرکت‌های سازنده تلفن همراه با افزایش قیمت چیپ‌های DRAM موبایل مواجه هستند که این عامل مانع می‌شود تا برخی از تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت رَم را در محصولات خود ارتقاء دهند. در واقع، رشد فزاینده قیمت حافظه‌های DRAM مانع از بهبود ظرفیت حافظه گوشی‌های هوشمند در سال جاری میلادی خواهد شد.

در این گزارش همچنین عنوان شده است که با توجه به ماهیت پلتفرم اندروید، ابزارهای مبتنی بر این سیستم‌عامل از افزایش ظرفیت رَم منتفع خواهند شد. به علاوه، برخی کاربران در کشورهای آسیایی به رَم با ظرفیت بیشتر و کیفیت بهتر گرایش دارند. امری که نشان‌دهنده چرایی تمایل برخی تولیدکنندگان به افزایش ظرفیت رَم تا 6 گیگابایت و حتی بیشتر از آن برای این بازار خاص است.

trendforce average memory content of smartphones for 2017

بنا بر تحلیل اوریل وو، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، به خصوص سازندگان محصولات اندرویدی، در دوره اخیر ظرفیت حافظه ابزارهای خود را به دلیل ضرورت کارایی و تقاضای مشتریان افزایش داده‌اند. او در ادامه می‌افزاید که «گوشی‌های اندرویدی به طور معمول پس از یک دوره استفاده و به سبب موضوعات عملکردی ناشی از ماهیت متن‌باز این سیستم عامل، کند می‌شوند.»

با این وجود و علی‌رغم عرضه نسخه 6 گیگابایتی گلکسی اس8 توسط سامسونگ، به نظر نمی‌رسد که اپل از رَم با ظرفیت بیشتر از 3 گیگابایت در 3 آیفون جدید خود در سال جاری استفاده نماید. TrendForce پیش‌بینی کرده است که آیفون دارای نمایشگر 5.8 اینچی AMOLED و آیفون مجهز به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی LCD دارای 3 گیگابایت رَم باشند. در حالی که آیفون دارای صفحه‌نمایش 4.7 اینچی LCD مجهز به 2 گیگابایت رَم خواهد بود. به این ترتیب، طرفداران آیفون تا پیش از سال 2018 میلادی نباید منتظر اسمارت‌فونی با 4 گیگابایت رَم باشند. با این حال، میانگین حافظه رَم به کار رفته در آیفون‌ها طی سال جاری افزایش خواهد یافت، چرا که بیشتر خریداران، امسال مدل‌هایی با رَم 3 گیگابایتی را انتخاب خواهند کرد.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اپل هیچ گاه درگیر رقابت ظرفیت رَم با رقبای خود نشده و در مقابل، اولویت این کمپانی بهینه ساختن پلتفرم iOS بوده است. البته این عدم رقابت به معنای بی‌توجهی به ظرفیت حافظه نیست و اپل در صورت ضرورت، میزان ظرفیت رَم را در گوشی‌های آیفون ارتقا داده است. به عنوان نمونه، گوشی آیفون 7 پلاس که سال گذشته به بازار عرضه شد، دارای رَم با ظرفیت 3 گیگابایتی بود،

trendforce average memory content of smartphones for 2017

آوریل وو در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به بازار چین، اهمیت مشخصات سخت‌افزاری و تأثیر این ویژگی‌ها بر تصمیم‌گیری برای خرید را به ویژه در میان کاربران چینی مورد تاکید قرار داد. به گفته او علاوه بر قدرت پردازش، میزان حافظه داخلی نیز شاخص مهمی برای خریداران به شمار می‌رود. از این رو، رشد میانگین ظرفیت حافظه در اسمارت‌فون‌ها بسیار بیشتر از تبلت‌ها و دیگری ابزارهای رایانشی است. از دید وو، امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند رده بالا، دارای DRAMهایی با ظرفیت 4 یا حتی 6 گیگابایتی هستند که قابل مقایسه با مشخصات برخی نوت‌بوک‌های متداول است.

در حال حاضر بیش از 30 برند در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد که تعداد کمی از آنها از جمله سامسونگ و اپل، توانایی صرفه‌جویی به مقیاس و ثبت سودهای عظیم را دارند. شرکت‌های کوچک‌تر باید سالانه 40 تا 50 میلیون واحد اسمارت‌فون به بازار عرضه کنند تا به سودآوری برسند. افزایش قیمت‌ اخیر در بازار حافظه‌های DRAM به بار هزینه‌های این تولیدکنندگان می‌افزاید و به این ترتیب، باعث کاهش رشد میانگین ظرفیت حافظه در دیوایس‌ها می‌شود.

حتی در شرایطی که اپل قادر به عرضه سالانه بیش از 200 میلیون واحد آیفون باشد، انتظار می‌رود افزایش قیمت رَم بر ساختار قیمت‌گذاری این کمپانی برای آیفون تأثیرگذار باشد. به گفته وو، کسادی عرضه در بازار DRAM در سال جاری ادامه خواهد داشت و در نتیجه، اپل باید در کنار مدیریت زنجیره تامین، برای کنترل هزینه‌ها نیز تصمیم‌گیری‌های دشواری بر عهده گیرد.

از دید وو، از آنجا که بخش بزرگی از کاربرد DRAMها در گوشی‌های موبایل است، میزان عرضه و ظرفیت حافظه اسمارت‌فون‌ها با رابطه میان عرضه و تقاضای کلی این محصولات مرتبط است. از این رو، روند فعلی افزایش قیمت، محکی برای ارزیابی توانایی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در زمینه مدیریت موثر زنجیره تأمین است. البته در این میان برندهای کوچک‌تر متحمل فشار قیمتی بیشتری خواهند شد. 

منبع : TrendForce