MWC 2017: معرفی Moto G5 و Moto G5 Plus - میان‌رده‌های مقرون‌به‌صرفه موتورولا

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC) ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Motorola Moto G5 ، Motorola Moto G5 Plus ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : امسال نیز به رسم هر سال پیش از آغاز رسمی کنگره جهانی موبایل 2017 شاهد عرضه دیوایس‌های جالبی در این نمایشگاه بودیم؛ اسمارت‌فون‌هایی نظیر ال جی G6، بلک بری KEYone، هواوی P10/P10 Plus و اسمارت‌واچ Huawei Watch 2 از جمله این دیوایس‌ها هستند، اما لیست به اینجا ختم نمی‌شود. موتورولا به‌تازگی در جریان کنگره جهانی موبایل یا در اصطلاح MMC 2017، از دو اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه جدید به نام‌های Moto G5 و Moto G5 Plus رونمایی کرده است. به عقیده برخی کارشناسان، پیش از این، اسمارت‌فون Moto G4 به عنوان پادشاه اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شد، اما به نظر می‌رسد با آمدن Moto G5 این پادشاهی به پایان برسد، چرا که بدنه فلزی و مهم‌تر از آن، اندازه کوچک‌تر Moto G5 نسبت به مدل قبلی، یک مزیت محسوب می‌شود.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

از نظر طراحی، هر دو گوشی G5 و G5 Plus تقریبا شبیه هم هستند، جز اینکه شاسی Moto G5 کمی کوچک‌تر است. Moto G5 در ابعاد 9.5×73×144.3 میلی‌متر طراحی شده و Moto G5 Plus ابعادی برابر با 9.7×74×150.2 میلی‌متر دارد. هرچند ظاهر این دیوایس‌ها به زیبایی رده گوشی‌های Moto Z نمی‌رسد، اما هر دوی آنها از جنبه‌های زیباشناسی در سطح بالایی قرار داشته و با دیوایس‌های هم‌قیمت خود، رقابت می‌کنند. گفتنی است Moto G5 با وزنی برابر با 144.5 گرم حدود 10 گرم از Moto G5 Plus (با وزن 155 گرم) سبک‌تر است.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

هر دو گوشی از بدنه فلزی برخوردارند که در مقایسه با مدل‌های پلاستیکی قبلی سری Moto G مزیت بزرگی محسوب می‌شود. همانند سری Moto Z، محوطه بزرگ پیرامون لنز دوربین در پشت این دو دستگاه جلب توجه می‌کند.

قطر نمایشگرهای Moto G5 و Moto G5 Plus به ترتیب برابر با 5 و 5.2 اینچ عنوان شده ولی رزولوشن هر دو صفحه یکسان و برابر با 1920×1080 پیکسل (فول اچ‌دی) بوده که تراکم پیکسلی آنها را به ترتیب به 441 و 424 پیکسل در اینچ می‌رساند. درباره پوشش محافظ Moto G5 حرفی زده نشده اما از قرار معلوم، Moto G5 Plus به پوشش محافظ Gorilla Glass 3 مجهز است.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

اسمارت‌فون Moto G5 از چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 430 با حداکثر سرعت کلاک 1.4 گیگاهرتز و واحد پردازش گرافیکی Adreno 505 بهره می‌برد. موتورولا برای حافظه RAM این گوشی، گزینه‌های 2 و 3 گیگابایت و برای حافظه داخلی گزینه‌های 16 و ظاهرا 32 گیگابایت را در نظر گرفته که با پشتیبانی از کارت حافظه تا 128 گیگابایت دیگر نیز قابل ارتقاست.

از نظر قدرت پردازش و حافظه، Moto G5 Plus در وضعیت بهتری قرار دارد. در قلب این دیوایس، چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 625 با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 506 دیده می‌شود. این اسمارت‌فون -- بسته به محل عرضه -- با 2 نوع RAM متفاوت (2 یا 4 گیگابایتی) وارد بازار خواهد شد. از حیث حافظه داخلی، علاوه ‌بر مدل‌ 32 گیگابایتی، Moto G5 Plus در مدل 64 گیگابایتی هم تولید می‌شود که باز هم مانند برادر کوچک‌تر خود از طریق کارت حافظه تا 128 گیگابایت دیگر، قابل ارتقا خواهد بود.

دوربین اصلی در Moto G5 رزولوشنی برابر با 13 مگاپیکسل و گشودگی f/2.0 در دیافراگم داشته و از امکاناتی چون فوکوس خودکار تشخیص فاز برخوردار است. با وجود اینکه دوربین اصلی Moto G5 Plus وضوحی معادل 12 مگاپیکسل دارد، اما مشخصات دوربین در این گوشی نسبت به برادر کوچک‌تر خود بهتر است زیرا از یک طرف گشودگی دیافراگم بیشتر بوده (f/1.7) و اجازه ورود نور بیشتری را می‌دهد. از طرف دیگر، این دوربین -- مانند Galaxy S7 -- از امکانی به نام "فوکوس خودکار دوپیکسلی" (dual-pixel autofocus) برخوردار است. در نتیجه این دو ویژگی، عملکرد دوربین در محیط‌های کم‌نور -- چه از لحاظ ورود نور و چه از لحاظ سرعت و دقت فوکوس --قاعدتا باید بالاتر رفته باشد.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

دوربین جلوی هر دو دستگاه 5 مگاپیکسلی است و هر دو از گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره می‌برند بنابراین نباید تفاوت خاصی مابین این دو در محیط‌های کم‌نور باشد.

باتری Moto G5 قابل جداسازی بوده و ظرفیتی معادل 2,800 میلی‌آمپر ساعت دارد. اما باتری Moto G5 Plus از نوع non-removable و غیرقابل جداسازی بوده و ظرفیت آن 3,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده است. موتورولا ظاهرا یک شارژر 10 واتی سریع برای این مجموعه در نظر گرفته که به گفته شرکت سازنده می‌تواند پس از 15 دقیقه شارژ، امکان استفاده از دستگاه را برای 4 ساعت فراهم آورد.. اما نکته‌ تعجب‌برانگیز آن است که برخلاف بیشتر اسمارت‌فون‌های امروزی که به USB Type-C مجهزند، موتورولا در این دو گوشی هنوز از پورت‌های قدیمی microUSB استفاده کرده است.

در قسمت پایین نمایشگر در هر دو دیوایس، یک حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورد. این ویژگی -- که در ابتدا فقط به اسمارت‌فون‌های رده‌بالا اختصاص داشت -- کم‌کم جای خود را در بین گوشی‌های میان‌رده نیز باز کرده است. در هنگام کار با هر دو گوشی‌ جدید موتورولا متوجه می‌شویم که همانند مدل‌های Moto Z، کلید‌های پیمایش روی خود نمایشگر بوده و در اصطلاح از نوع on-screen هستند. البته اگر کاربر تمایلی به استفاده از این ویژگی نداشته باشد، موتورولا گزینه‌ دیگری به نام One Button Nav را تدارک دیده که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند کلیدهای پیمایش روی صفحه را غیرفعال کرده و به جای آن از سیستم پیمایشی که روی حسگر اثر انگشت تعبیه شده، استفاده کند. کاربرد این سیستم به این شکل است که یک ضربه (tap) ساده روی حسگر، نقش دکمه home را ایفا می‌کند. اگر روی حسگر اثر انگشت، عمل سوایپ به سمت راست انجام دهیم، برنامه‌های اخیرا اجراشده به نمایش در می‌آیند و اگر عمل سوایپ را به سمت چپ انجام دهیم، این کار به منزله فشردن دکمه back خواهد بود. ناگفته نماند فشار دادن و نگه‌داشتن حسگر، دستیار شخصی گوگل یعنی Google Assistant را اجرا خواهد کرد.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

هر دو گوشی به اندروید 7.0 نوقا مجهزند. برخلاف کمپانی‌های صاحب‌نامی چون سامسونگ، هواوی، HTC و ... که از پوسته اختصاصی خود استفاده کرده و رابط کاربری اندروید را با دست‌کاری‌های متعدد سفارشی می‌کنند، رابط کاربری Moto G5 و G5 Plus شباهت بسیار زیادی به اندروید خالص داشته و تنها تغییری که موتورولا در این زمینه ایجاد کرده، افزودن چند ویژگی نرم‌افزاری قابل‌توجه بوده است.

دستیار شخصی گوگل (Google Assistant) به طور پیش‌فرض روی هر دو دیوایس نصب شده است. گوگل در پی آن است تا تمام گوشی‌های اندرویدی که ورژن سیستم عامل آنها اندروید 6.0 مارشملو به بالاست، را به این دستیار شخصی مجهز کند.

اسمارت‌فون‌های Moto G5 و Moto G5 Plus در رنگ‌های طلایی و خاکستری تولید شده و از اوایل ماه مارس در دسترس عموم قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند Moto G5 در برخی مناطق با رنگ آبی یاقوت کبود (Sapphire Blue) نیز عرضه خواهد شد.

Moto G5 در مدل 2 گیگابایت RAM و 16 گیگابایت حافظه داخلی، 199 یورو قیمت‌گذاری شده است. قیمت Moto G5 Plus نیز در مدل 2 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی، 229 دلار اعلام شده است.

introducing motorola moto g5 and g5 plus

شایان ذکر است که اسمارت‌فون Moto G5 در آمریکا عرضه نخواهد شد. علت این قضیه هنوز مشخص نیست، ولی ممکن است به فروش Moto G4 در آمریکا هم مرتبط باشد. ناگفته نماند Moto G5 Plus -- که در آمریکا عرضه می‌شود -- فاقد NFC است و این به معنای عدم امکان پرداخت از طریق Android Pay است. استدلال موتورولا برای این حرکت آن است که پرداخت‌های موبایلی در آمریکا به اندازه سایر کشورها طرفدار ندارد. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا