پتنت اسپیکر اکوستیک و نمایشگر بافته شده اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، گوشی هوشمند Smartphone ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 20 دسامبر 2016 (30 آذر 1395) از ثبت دو پتنت جدید در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) خبر داد. این پتنت‌ها برای به حداکثر رساندن فضا در ابزارهای قابل حمل است. یکی از این پتنت‌ها پنل سیستم آکوستیک است که کیفیت بالای صدا را در محفظه‌ای باریک ارائه می‌کند و دیگری نمایشگر بافته‌شده برای Apple Watch است. پتنت نخست -- که با شماره 9،525،943 در USPTO به ثبت رسیده -- در خصوص پنل سیستم آکوستیک است که به طور مکانیکی فعال شده و به راهکاری صوتی اشاره دارد که صدا را از طریق ارتعاش مستقیم زیرپنل‌ها در یک چیدمان اساسا تخت ایجاد می‌کند.

apple panel-type acoustic system and woven display patent

این فناوری جدید در چکیده پتنت اپل این گونه توصیف شده است:

«ابزاری الکترونیکی شامل محفظه یا پنل قرارگیری که به عنوان بخشی از یک سیستم صوتی به کار می‌رود. این پنل به چند زیر پنل تقسیم می‌شود. هر زیر پنل شامل یک یا چند فعال‌کننده است که برای ارتعاش زیر پنل‌ به آن متصل شده‌اند. فعال‌کننده و زیر پنل متصل به آن سیگنال صوتی را به خروجی آکوستیک تبدیل می‌کنند. ترکیب هر فعال‌کننده و زیر پنل می‌تواند سیگنال صوتی جداگانه‌ای را دریافت کند. این ابزار، پردازنده سیگنال دیجیتالی را برای کنترل هر یک از زیر پنل‌ها‌ شامل می‌شود که باعث ایجاد سیگنال صوتی می‌گردد. این ابزار می‌تواند یک یا چند قاب پشتی را نیز در بر گیرد که به پنل متصل شده‌اند و محدوده زیر پنل‌ها را مشخص می‌سازند. شرایط محدوده، فرکانس رزنانس را برای هر زیر پنل تعیین می‌کند.»

apple panel-type acoustic system and woven display patent

سیستم‌های سنتی اسپیکر دینامیک دارای دیافراگم‌های بزرگ مخروطی شکل هستند که سیم‌پیچ صدا به آن متصل شده است. سیم‌پیچ صدا در قابی نزدیک به آهنربای دائمی بزرگی قرار دارد. هنگامی که جریان الکتریکی به سیم‌پیچ صدا اِعمال می‌شود، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با اثر متقابل بر آهنربای دائمی، دیافراگم متصل را می‌لرزاند. این نوسان که توسط اجزای تبدیل سیگنال‌های صوتی داخلی شناسایی می‌شود، باعث ایجاد موج‌های فشار در هوای اطرف دیافراگم می‌شود و به این ترتیب صدا تولید می‌گردد.

speaker schematic

ساختار درونی یک اسپیکر معمولی

اسپیکرهای کوچک، از جمله بلندگوهایی که در محصولات اپل وجود دارد، در مقیاس کوچک‌تر به شیوه‌ای مشابه کار می‌کنند. سیم‌پیچ‌های صدا در کنار دیافراگم‌های پنل‌مانند و آهنرباهای دائمی کوچک، سیستم جامع و کاملی را تشکیل می‌دهند. با این حال اپل به دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن بلندی صدا و به حداقل رساندن اعوجاج صوتی است و در پی آن است تا این کار را از طریق فضای پشتی گسترده انجام دهد.

بر اساس پتنت مذکور، این سیستم در واقع پنل بزرگی است که به زیر پنل‌های کوچک‌تر تقسیم شده است. این زیر پنل‌ها به شکلی طراحی‌ شده‌اند که هر یک به عنوان یک دیافراگم عمل کنند. این پنل‌ها بالای یک محفظه هوای پشتی یا سلول قرار دارند؛ در حالی که موتورهای سیم‌پیچ صدا و آهنرباهای دائمی و جاسازی‌شده، حرکت مورد نیاز برای تولید صدا را ایجاد می‌کنند.

در این طراحی، زیرپنل‌های کوچک توسط قاب‌های پشتی جدا می‌شوند. به این ترتیب هر یک از آنها می‌تواند فرکانس تشدید متفاوتی داشته باشد. موتورهای سیم‌پیچ صدا و آهنرباها حرکت مورد نیاز برای تولید صدا را ایجاد می کنند. اگر اپل این فناوری را در گوشی‌های بعدی آیفون به کار گیرد، می‌تواند از فضای خالی برای باتری قدرتمندتر استفاده کند و در نتیجه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران آیفون طی سال‌های گذشته محقق خواهد شد.

به عنوان یک ایده نظری، مکانیسم زیر پنل می‌تواند برای تولید صدایی با وضوح بالا (Hi Definition) و بدون نیاز به درایورهای میکرو در طراحی ابزارهای باریکی (مانند آیپد و مک‌بوک) مورد استفاده قرار گیرد. اپل پیش از این فناوری مشابهی را در آیپد پروهای 12.9 اینچی خود به کار برده؛ هرچند در این محصول از چهار درایور میکروی خودمتعادل‌کننده (self-balancing) استفاده کرده است.

ipad pro four speakers system

درخواست این پتنت در نوامبر سال 2014 میلادی به USPTO ارائه شده است و Matthew Donarski، Boothe Daniel، Justin Crosby و Mitchell Lerner مخترعین آن هستند. به نظر می‌رسد اجرایی شدن این پتنت می‌تواند مسیر را برای تولید و عرضه مدل‌های جدید آیفون باریک‌تر و با اسپیکرهای کوچک‌تر هموار سازد.

پتنت دوم که با شماره 9,521,885 ثبت شده ، در خصوص نمایشگر بافته‌شده (Woven Display) است. درخواست این پتنت در ماه می سال 2014 میلادی به USPTO ارائه شده و مخترعین این پتنتWeber Douglas J.و Dabov Teodor هستند.

apple panel-type acoustic system and woven display patent

در این پتنت، روشی برای بافته شدن الیاف نوری قابل انتقال در پارچه پیشنهاد شده است. از چنین پارچه‌هایی می‌توان به عنوان بند ابزارهای الکترونیکی قابل حمل و اتصال آن به کاربر استفاده کرد. در واقع در این فناوری الیاف نوری خاصی که قابلیت انتقال و عبور نور را دارند در پارچه معمولی تنیده می‌شوند. از این پارچه می‌توان به عنوان ماده‌ای برای قرار دادن یک ابزار الکترونیکی نیز استفاده کرد.

هنوز مشخص نیست که اپل از این فناوری¬ها در محصولات آینده خود استفاده کند و ظاهرا ثبت این گونه پتنت‌ها بیشتر بر نوعی آینده‌نگری و کنترل روند آتی بازار مبتنی باشد.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا