گزارش کانتار از بازار گوشی‌های هوشمند- مشکلات اندروید در اروپا، روند ثابت ویندوز،‌کاهش سهم سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1394/7/20        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir :  طبق گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTechپیرامون فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه منتهی به آگوست 2015 سهم بازار iOS اپل در آمریکا به کمترین مقدار خود از آگوست 2014 تاکنون رسیده است. البته دلیل این موضوع انتظار مشتریان برای عرضه iPhone 6s و iPhone 6s Plus در سپتامبر بیان شده است.

به گفته Caroline Milanesi--رئیس تحقیقات Kantar Worldpanel ComTech--«انتظار می‌رود در طی سه ماهه قبل از عرضه محصولات جدید، فروش اپل ضعیف شود. هرچند تا یک ماه آینده هم ممکن است برای گزارش فروش اولیه مدل‌های جدید زود باشد، ما اکنون می‌توانیم بگوییم در ماه آگوست 11 درصد از دارندگان [دیوایس‌های] iOS به ما گفتند قصد دارند در طی سه ماه آینده گوشی فعلی خود را عوض کنند و 87 درصد از این افراد به ما گفتند اپل برندی است که برای آن‌ها ارجحیت دارد.»

سازندگان گوشی‌های اندرویدی همچنان برای سهم کوچکی از بازار گوشی‌های هوشمند در اروپا رقابت می‌کنند. به گزارش Kantar Worldpanel ComTech سهم بازار اندروید در 5 بازار بزرگ اروپا--یعنی بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا-- به طور میانگین 3.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با این وجود دستگاه‌های اندرویدی با 72.2 درصد همچنان بر بازار فروش انگلستان،آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا تسلط دارند.

در آلمان 75 درصد از فروش گوشی‌های تلفن همراه متعلق به گوشی‌های اندرویدی بوده است که این میزان 8.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در حالی که فروش iOS از 9 درصد سال گذشته به 13.6 درصد رسیده است. با وجود کاهش فروش اندروید سهم فروش سامسونگ در آلمان افزایش یافته و 50 درصد محاسبه شده است.

kantar smartphone sales data for the three months ending August 2015

فروش اندروید در فرانسه و انگلیس نیز 5.2 درصد کاهش پیدا کرده است و به ترتیب به 71 و 54.1 درصد رسیده است. هم‌زمان با کاهش کلی فروش اندروید در انگلیس فروش سامسونگ نیز با کاهش مواجه شده است. این در حالی است که به گفته Dominic Sunnebo--مدیر بخش کسب‌وکار Kantar Worldpanel ComTech-- « سونی و LG تنها شرکت‌هایی بودند که سهم بازار گوشی‌های‌شان در طی سال گذشته و سه ماهه منتهی به جولای 2015 در بریتانیا رشد داشته است.»

kantar smartphone sales data for the three months ending August 2015

سهم فروش گوشی هوشمند Samsung Galaxy S6 نیز در آمریکا رشد داشته است اما با این حال iPhone 6  همچنان در صدر قرار گرفته است. در فاصله ماه آوریل تا آگوست 2015 --که ماه‌های پس از عرضه پرچمداران جدید بود-- تنها 29 درصد از گوشی‌های در حال استفاده سامسونگ به دستگاه‌‌های جدید ارتقا یافتند. از این میان 23 درصد با Galaxy S5، تا 4 درصد با Galaxy S6 و 1 درصد با Galaxy S6 edge جایگزین شدند.

microsoft lumia 950 xl

مایکروسافت Lumia 950 XL

به گفته Tamsin Timpson--مدیر نگرش و تحلیل استراتژیک Kantar Worldpanel ComTech آسیا-- «در مناطق شهری چین در سه ماهه منتهی به ماه آگوست 84 درصد از کل فروش گوشی‌های تلفن همراه مربوط به گوشی‌های هوشمند بوده است و iPhone 6 و iPhone 6 Plus در صدر فهرست پرفروش‌ترین مدل‌ها قرار دارند. مشتریان وضوح و رزولوشن نمایشگر (58 درصد)، کیفیت دوربین (54 درصد) و اندازه نمایشگر (51 درصد) را به عنوان مهم‌ترین ملاک‌های خرید خود ذکر کرده‌اند.»

در سراسر اروپا سامسونگ با اختلاف زیادی --که در حال کاهش است-- در مقام بالاتر از اپل قرار گرفته است. هرچند سهم سامسونگ از 42 درصد در سال گذشته به 39 درصد در سال جاری (در همان بازه زمانی) کاهش و سهم اپل از 13.7 درصد به 16.2 درصد افزایش یافته است. گوشی‌های لومیای مایکروسافت نیز با 10.6 درصد در مقام سوم و بعد از آن سونی، هواوی، ال‌جی، Wiko، اچ‌تی‌سی وMotorola به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است در سال گذشته پس از سامسونگ و اپل، Sony با 10.6 درصد در جایگاه سوم قرار داشته است اما با کاهش این نسبت به 7.1 درصد و افزایش سهم بازار Microsoft ترتیب قرارگیری آن‌ها تغییر کرده است.

فروش گوشی‌های مایکروسافت در فرانسه طی سال گذشته از 9.9 درصد به 13.1 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سهم بازار مایکروسافت در انگلستان 11.3 درصد باقی مانده است. علاوه بر این سهم ویندوز در ایتالیا --جایی که گوشی‌های لومیای ارزان قیمت از محبوبیت برخوردارند-- از 14.5 درصد در سال گذشته به 13.7 درصد رسیده است. ممکن است در طی چند ماه آینده و با شروع عرضه Lumia 950 و Lumia 950 XL بخت با Microsoft یار باشد و بر سهم بازار آن افزوده شود.

Samsung Galaxy s6 edge

سامسونگ Galaxy S6 edge

Lumia 950 و Lumia 950 XL در انگلستان به ترتیب به قیمت 499.99 و 549.99 پوند به فروش خواهد رسید. قیمت Lumia 550 نیز هنوز اعلام نشده است اما مشخصات این گوشی، آن را هم‌ردیف مدل ارزان‌قیمت و در عین حال پرفروش Lumia 530 قرار می‌دهد. این گوشی در ماه سپتامبر به قیمت 139 دلار به بازار آمریکا عرضه خواهد شد. در آلمان و فرانسه نیز قیمت Lumia 950 و Lumia 950 XL به ترتیب 599 و 699 یورو اعلام شد است. گوشی‌های ارزان قیمت و باکیفیت ویندوز فون می‌توانند نقش مهمی در جذب مشتریان به گوشی‌های Microsoft ایفا کنند.

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا