معرفی Kirin 960 - جدیدترین چیپ‌ست پردازشی هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/8/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کایرین 960 Kirin 960 ، پردازنده Processor ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، آرم ARM ، تراشه Chip ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز سه‌شنبه 18 اکتبر 2016 (27 مهر 1395) طی یک کنفرانس مطبوعاتی در شانگهای چین رسما از جدیدترین چیپ‌ست خود -- که محصول شرکت HiSilicon (زیرمجموعه هواوی) است -- پرده‌ برداشت. این تراشه Kirin 960 نام گرفته و احتمال دارد در ساخت پرچمدار بعدی هواوی -- که در اوایل ماه نوامبر معرفی خواهد شد -- به کار گرفته شود.

این چیپ‌ست جدید با بهره‌گیری از جدیدترین نسل پردازنده‌های گرافیکی Mali، سریع‌ترین CPUهای ARM و تکنولوژی ارتقا یافته شبکه، یک سروگردن از تراشه‌های قبلی هواوی بالاتر بوده و انتظار می‌رود رقیب سختی برای سایر چیپ‌ست‌های هم‌ردیفش باشد.

Huawei announced Kirin 960 soc

پروسسور 8 هسته‌ای Kirin 960 از 4 هسته پردازشی 2.4 گیگاهرتزی -- منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A73 -- و 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی -- منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 -- برخوردار است. این تراشه با استفاده از پروسه 16 نانومتری تولید شده و لذا روی کاغذ مصرف انرژی پایینی خواهد داشت. همچنین Kirin 960 نخستین چیپ‌ستی است که از جدیدترین پردازنده گرافیکی شرکت ARM با نام Mali-G71 MP8 استفاده می‌کند.

طی این کنفرانس مطبوعاتی، هواوی برای اینکه قدرت چیپ‌ست جدیدش را به رخ کشیده و آن را با تراشه‌های قدرتمندی چون A10 Fusion و Exynos 8890 مقایسه کند، دیوایسی مجهز به Kirin 960 را در کنار آیفون 7 پلاس و گلکسی نوت7 قرار داده و 14 عدد از پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها در کشور چین را در هر 3 دیوایس اجرا کرد. طبق آزمایش انجام‌شده، سرعت لانچ شدن 13 اپلیکیشن از 14 اپلیکیشن مذکور در دیوایس مجهز به Kirin 960 بیشتر از سرعت لانچ آنها در دو اسمارت‌فون دیگر بوده است. البته نتایج آزمایش نشان داد که در عملکرد تک-هسته‌ای، پروسسور A10 Fusion -- که در آیفون 7 پلاس به کار گرفته شده -- همچنان حرف اول را می‌زند، اما در تست‌های انجام‌شده توسط هواوی در زمینه عملکرد چند-هسته‌ای، دیوایس مجهز به Kirin 960 از جدیدترین آیفون‌ها و تمام رقبای اندرویدی جلوتر بوده است.

Huawei announced Kirin 960 soc

سرعت واحد پردازش گرافیکی Mali-G71، که در Kirin 960 شاهد آن هستیم، نسبت به GPU نسل پیشین خود (Mali-T880)، حدود 180 درصد بیشتر بوده و تقریبا با قدرت پردازشی آیفون برابری می‌کند. طبق استدلال هواوی، دیگر قابلیت‌های Kirin 960، نظیر سرعت بیشتر در خواندن/نوشتن رندوم -- که در نتیجه استاندارد ذخیره‌سازی UFS 2.1 حاصل شده -- حس سرعت بیشتر را به‌خوبی به کاربر منتقل می‌کند. شایان ذکر است طبق برخی شنیده‌ها، گلکسی اس8 نیز-- که گفته شده اوایل سال 2017 به بازار می‌آید -- به پردازنده گرافیکی Mali-G71 مجهز خواهد بود.

arm mali g71 and arm cortex a73

از لحاظ ارتباطی، هواوی قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی بومی CDMA را در Kirin 960 لحاظ نموده و بنابراین دیوایس‌های مجهز به این تراشه در مناطقی که هنوز سرویس‌های CDMA و 2G در آنها رواج دارد (نظیر ایالات متحده) سازگاری خواهند داشت. ناگفته نماند، مجوز تکنولوژی CDMA در گذشته بایستی از کوالکام اخذ می‌شد.

برخلاف سایر چیپ‌ست‌های رقیب که برای LTE از 3 اپراتور پشتیبانی کرده و در اصطلاح 3CC هستند، Kirin 960 از 4 اپراتور پشتیبانی کرده و به قولی 4CC است. این قابلیت با افزودن کانال‌های بیشتر، توان عملیاتی (میزان داده‌ای که می‌تواند طی مدت زمان خاصی در شبکه رد و بدل شود) را افزایش داده و سرعت انتقال داده را به 600 مگابیت در ثانیه می‌رساند.

Kirin 960 برای دانلود از LTE Cat. 12 و برای آپلود از Cat. 13 پشتیبانی می‌کند. همچنین پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی بین 330 مگاهرتز تا 3.8 گیگاهرتز در این تراشه پیش‌بینی شده که باعث می‌شود اپراتورها در سراسر جهان بتوانند آن را پشتیبانی کنند و این بدان معناست که دیوایس مجهز به این تراشه، عملا در همه بازارهای جهانی به‌خوبی کار می‌کند. نکته دیگر آنکه طبق ادعای هواوی، این شرکت عملکرد رادیویی در شرایط چالش‌برانگیز (مانند تبادل دیتا در یک قطار سریع‌السیر) را در Kirin 960 بهبود بخشیده و با اطمینان از ثبات 100 درصدی سخن می‌گوید. این در حالی است که شرکت‌های سازنده چیپ‌ست‌های رقیب از رسیدن به ثبات 99 درصد دم می‌زنند که معمولا بسیار پایین‌تر از این حد است.

Huawei announced Kirin 960 soc

هواوی در ساخت Kirin 960 از یک ISP یا "پردازنده سیگنال تصویری" جدید استفاده کرده و مدعی است استفاد از این ISP می‌تواند دوربین اسمارت‌فون‌ها را «به دید چشم انسان نزدیک‌تر کرده» و تصاویر واضح‌تری را با جزییات بیشتر به دست دهد. برای اثبات این موضوع هواوی در جریان معرفی Kirin 960 اقدام به انجام یک تست چشمی ساده نمود تا نشان دهد عملکرد Kirin 960 (در زمینه دوربین) تا چه حد به درک ما از چشم انسان نزدیک است. هدف دیگر هواوی از این آزمایش این بود که برتری خود را بر آیفون 7 پلاس در این زمینه ثابت کند. از دیگر قابلیت‌های Kirin 960 آن است که در مقایسه با چیپ‌ست‌های قبلی Kirin از طیف گسترده‌تری از گزینه‌های فوکوس مجدد، فاصله‌های کانونی و میدان دید پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند تمام موارد گفته‌شده تا حد زیادی به تجهیزات اپتیکی که در دیوایس مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد.

مثل اکثر سازندگان چیپ‌ست، هواوی نیز در ساخت این تراشه روی عمر باتری تمرکز زیادی نموده و با تعامل با شرکت‌های همکارش، توانسته عمر باتری در این تراشه را بهبود ببخشد. هواوی با مثال زدن بازی Pokémon Go خاطرنشان کرد که به لطف بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته در هسته حس‌کننده هوشمند و کم‌مصرف i6، کاربران می‌توانند به جای نصف روز، حدود 1.2 روز را بدون شارژ مجدد باتری مشغول بازی Pokémon Go باشند.

Huawei announced Kirin 960 soc

از دیگر نقاط قوت Kirin 960 باید به مسائل امنیتی اشاره کرد. به گفته هواوی، این کمپانی موفق شده برای پرداخت‌های موبایلی در Kirin 960، از دو ارگان معتبر چین یعنی UnionPay و بانک خلق چین تأییدیه بگیرد. بزرگ‌ترین تفاوت Kirin 960 در آن است که پرداخت‌های موبایلی در خود تراشه (SoC) در کنار 4 میلیارد ترانزیستور، تعبیه شده و همین امرکرک کردن رمزنگاری را برای سودجویان دشوار نموده است. هواوی با نمایش یک ویدئو نشان داد که هکرها می‌توانند با برداشتن چیپ‌ست امنیتی از یک گوشی به داده‌های آن دسترسی پیدا کنند، اما برخورداری از طراحی امنیتی که در خود چیپ‌ست تعبیه شده باشد، احتمال این اتفاق را کاهش می‌دهد.

از دیگر امکانات Kirin 960 در زمینه امنیت، سیستم امنیتی 3 لایه‌ای است که رخنه به رمزنگاری را مشکل کرده و در عین حال از رمزنگاری استاندارد صنعت مالی پشتیبانی می‌کند. هواوی از قصد خود برای تأییدیه گرفتن از ارگان‌های خارجی برای راه‌حل‌های امنیتی خود خبر داده و ظاهرا از این طریق می‌خواهد خدمات پرداخت موبایلی خود را در دیگر بازارها نیز ارائه کند.

هواوی هنوز اعلام نکرده که Kirin 960 در چه دیوایسی به کار گرفته خواهد شد، اما به احتمال زیاد نخستین دستگاهی که به این تراشه جدید مجهز می‌شود، Mate 9 خواهد بود که قرار است در 3 نوامبر (13 آبان) در مونیخ آلمان معرفی گردد.