وضعیت بازار پنل‌های AMOLED در سه‌ماهه سوم 2015

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/9/27        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، AMOLED ، ، سامسونگ Samsung ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir :  سازندگان گوشی‌های هوشمند جدید معمولا از دو نوع فناوری ساخت در نمایشگر محصولات خود استفاده می‌کنند، AMOLED و LCD. هرگاه سخن از نمایشگرهای AMOLED به میان می‌آید نام سامسونگ برای بسیاری از افراد تداعی می‌شود چرا که امروزه سامسونگ شناخته شده‌ترین سازنده پنل‌های OLED محسوب می‌شود. اما علاوه بر سامسونگ شرکت‌های دیگری مانند LG نیز به سمت این نوع نمایشگرها جذب شده‌اند. همان طور که می‌دانید نمایشگرهای IPS LCD شرکت LG از جایگاه خوبی برخوردار بوده و این شرکت مدت‌ها است از این نوع نمایشگرها در ساخت گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند. اما LG قصد دارد تا پایان سال 2018 حدود 8 میلیارد دلار برای تکنولوژی OLED سرمایه‌گذاری کند.

global sales of amoled panels in q3 2015

سامسونگ نیز تصمیم دارد با فروش یکی از کارخانه‌های ساخت LCD تمرکز خود را بر ساخت پنل‌های AMOLED افزایش دهد. علاوه بر این طبق گزارشات منتشر شده شرکت اپل نیز برای ساخت iPhone سال 2018 از نمایشگرهای AMOLED بهره خواهد برد. با توجه به سه ویژگی تکنولوژی AMOLED یعنی توانایی بالای نمایش رنگ‌های متنوع، نمایش تصاویر با کنتراست مناسب و همچنین مستقل بودن منبع نور هر پیکسل --که موجب کاهش مصرف شارژ دستگاه نسبت به دستگاه‌های با نمایشگر LCD می‌شود-- شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به استفاده از این نوع نمایشگرها ترغیب شده‌اند.

البته برخی از منتقدان AMOLED معتقد‌ند رنگ‌ها در این نوع نمایشگرها حالت کارتونی و اشباع شده دارند که موجب می‌شود تصاویر به شکل غیر واقعی و غیر طبیعی نمایش داده شوند. در همین راستا شرکت‌هایی مانند سامسونگ مدت زیادی است که در بخش تنظیمات نمایشگر قسمت‌هایی را جهت کاهش درجه اشباع رنگ‌ها افزوده‌اند. این امکان در محصولات جدیدی مانند Nexus 6P و HTC One A9 نیز فراهم شده است.

global sales of amoled panels in q3 2015

ایراد دیگر وارد بر AMOLED مشکل سوختگی پیکسل است. هرچند این مشکل ممکن است در هر نوع نمایشگری به وجود آید اما در طی چند سال گذشته موارد بسیاری از وجود سوختگی پیکسل در دستگاه‌های تازه خریده شده مجهز به این نوع نمایشگرها توسط کاربران گزارش شده است. البته انتظار می‌رود با توجه به روند رشد تکنولوژی این نوع نمایشگرها رفته رفته از ایرادات آن نیز کاسته شود.

به گزارش موسسه IHS در طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 79 میلیون پنل AMOLED مخصوص گوشی‌های تلفن همراه در سراسر جهان عرضه شده است که نسبت به سال گذشته این مقدار بیش از 100 درصد رشد داشته است. همچنین این مقدار در مقایسه با سه‌ماهه دوم 2015 نیز 35 درصد افزایش یافته است. گفتنی است که بخش عظیمی از این رشد به دلیل حضور پررنگ سامسونگ رخ داده است. چرا که این شرکت 95.8 درصد بازار جهانی نمایشگرهای سایز کوچک و متوسط AMOLED را در اختیار دارد.

بنا به گزارش منتشر شده ارزش نمایشگرهای موبایل AMOLED فروخته شده در بازه زمانی سه‌ماهه سوم 2015 به رکورد 3.29 میلیارد دلار رسیده است. به طور کلی نمایشگرهای AMOLED حدود 18 درصد کل عرضه‌های سه‌ماهه سوم 2015 را به خود اختصاص داده است.

global sales of amoled panels in q3 2015

در حال حاضر سامسونگ با در اختیار داشتن 38.5 درصد بازار پنل‌های نمایشگر در جایگاه اول و پس از آن شرکت Japan Display با 17 درصد و LG Display کره جنوبی با 13.8 درصد به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از لحاظ سهم بازار قرار گرفته‌اند.