معرفی پروژه فای گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1394/8/16        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : گوگل Google ، project fi ، پروژه فای ، mvno

واحد خبر mobile.ir :  اگر از هواداران اندروید هستید ممکن است نام پروژه فای گوگل را شنیده باشید. به طور کلی پروژه فای یک سرویس پیش‌پرداختی موبایل است که توسط گوگل در حال حاضر برای منطقه آمریکای شمالی ارائه می‌شود. البته این سرویس دارای اپراتور مستقل نیست بلکه یک MVNO (اپراتور شبکه مجازی موبایل) بوده و در مواقعی که شبکه وای‌فای در دسترس نیست از رومینگ روی دو شبکه Sprint و T-Mobile (از بهترین اپراتورهای ایالات متحده) استفاده می‌کند. این سرویس بسته به موقعیت و زمان، طبق ملاک‌هایی که توسط گوگل تعیین شده است اپراتور قوی‌تر و سریع‌تر را انتخاب می‌کند و به شبکه آن متصل می‌شود.

introducing google project fi

جذاب‌ترین بخش پروژه Fi در صورت اتصال به Wi-Fi و یا وجود Wi-Fi قابل اتصال در مکان قرار گیری کاربر پدیدار می‌شود، در این هنگام دستگاه به طور خودکار به منظور کاهش هزینه‌های کاربر،‌ مواردی چون تماس، پیام‌‌ها و طبیعتا ترافیک دیتا را از Wi-Fi برقرار می‌کند. از آن جایی که این سرویس با دو‌ شبکه و Wi-Fi به طور همزمان سروکار دارد گوگل باید دستگاه را به طور کامل تحت کنترل داشته باشد و بهترین راه برای این امر استفاده از دستگاه‌های Nexus است. در حال حاضر دستگاه‌های Nexus 5X ،Nexus 6 و Nexus 6P تنها گوشی‌هایی هستند که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند.

introducing google project fi

همان طور که گفته شد پروژه فای یک سرویس پیش‌پرداختی است. یعنی برخلاف سرویس‌های معمولی که پس از استفاده، هزینه آن پرداخت می‌شود در پروژه فای هزینه هر ماه در ابتدای ماه توسط کاربر پرداخت خواهد شد. این هزینه شامل 20 دلار برای مکالمه و پیام‌رسانی نامحدود در ایالات متحده و 10 دلار به ازای هر گیگابایت دیتا می‌شود. هرکاربر در اول ماه میزان مصرف دیتای خود را تخمین زده و مطابق آن هزینه می‌پردازد. البته در صورتی که تا پایان ماه کمتر از میزان پرداخت شده دیتا مصرف شود باقی‌مانده هزینه بازگردانده می‌شود. به عنوان مثال اگر کاربر 2 گیگابایت خریداری کرده باشد و تا پایان ماه 500 مگابایت مصرف کند گوگل 5 دلار از پول پرداخت شده را کسر می‌کند و باقی را باز می‌گرداند. لازم به ذکر است این پول به صورت نقد ارجاع نمی‌شود بلکه به اعتبار حساب کاربر اضافه می‌شود و او می‌تواند برای پرداخت ماه بعد از آن استفاده کند. به دلیل قیمت نسبتا بالای دیتای پروژه فای گوگل می‌توان گفت این سرویس برای کاربران پرمصرف گزینه مناسبی نیست.

introducing google project fi

یکی دیگر از خدمات پروژه فای بهره‌مندی کاربران آن از دیتارومینگ بین‌المللی در 120 کشور دنیا بدون پرداخت هزینه اضافه است. پیام‌رسانی بین‌المللی نیز شامل این مورد می‌شود. همچنین هزینه تماس‌های عادی که از طریق معمول برقرار می‌شود نیز به ازای هر دقیقه 20 سنت خواهد بود که در صورت استفاده از شبکه Wi-Fi این مقدار کاهش می‌یابد. این در حالی است که هزینه دیتارومینگ برای سایر ارائه‌دهندگان بسیار بالا است به طوری که احتمالا عده‌ای از کاربران تنها برای سفرهایشان از سیم‌کارت پروژه فای استفاده می‌کنند چرا که هرکس می‌تواند سرویس فای خود را در هر زمان لغو و یا متوقف کند. البته سرعت دیتا در خارج از مرزهای ایالات متحده به 256 کیلوبایت بر ثانیه محدود می‌شود که این میزان البته همچنان دو برابر سرعت ارائه شده از سوی T-Mobile در خارج از آمریکای شمالی است.

پروژه فای که در حال حاضر تنها در آمریکای شمالی در دسترس قرار دارد با یک سیم‌کارت مخصوص به همراه یک اپلیکیشن ساده روی موبایل کاربران راه‌اندازی می‌شود. در حال حاضر کسانی که مایل به بهر‌مندی از این سرویس هستند از طریق سایت پروژه فای گوگل درخواست خود را اعلام و پس از مدتی سیم‌کارت مخصوص را دریافت می‌کنند. همچنین در صورتی که کاربر گوشی با قابلیت پشتیبانی از این سرویس را نداشته باشد با پرداخت مبلغی مشخص یک دستگاه گوشی Nexus 6 یا نکسوس 5X یا نکسوس 6P همراه با سیم‌کارت دریافت خواهد کرد. علاوه بر این یک بسته شامل هدفون، باتری اکسترنال و برخی موارد دیگر نیز برای شخص ارسال خواهد شد.

introducing google project fi

اپلیکیشن پروژه فای در Google Play Store موجود است. در این برنامه 3 قسمت برای مدیریت سرویس کاربر وجود دارد که عبارتند از «Account» (حساب کاربری)، «Billing» (صورت‌حساب) و «Support» (پشتیبانی).

کاربر بیشتر با بخش Account سروکار دارد. در این قسمت میزان دیتای استفاده شده و میزان دیتای باقی مانده نمایش داده می‌شود. در قسمت پایین‌تر نیز بخشی برای مدیریت حساب وجود دارد که در آن کاربر می‌تواند دیتای بیشتری خریداری کند، برای سرویس و مکالمات خارج از ایالات متحده محدودیت بگذارد و همچنین سرویس خود را لغو یا متوقف کند.

introducing google project fi

علاوه بر این تعدادی میانبر برای به‌روزرسانی روش پرداخت، دسترسی به پست صوتی، انتقال تماس‌ها، تغییر هشدارها و... در بخش Account در نظر گرفته شده است.

در بخش Billing اطلاعات مربوط به پرداخت‌های زمان‌بندی شده و گذشته وجود دارد. در قسمت Support نیز کاربر می‌تواند با گوگل و همچنین انجمن پروژه فای در Google+ در تماس باشد.

به گفته منابع آنتن دهی این سرویس تاکنون رضابت بخش بوده است. همچنین تعویض میان شبکه‌ها یا تغییر به Wi-Fi در حین مکالمات موجب اختلال در تماس‌ها نخواهد شد که مسلما این موضوع برای کاربران حائز اهمیت است. در صورت ارائه شدن این سرویس در خارج از ایالات متحده مطمئنا ظرفیت‌های بالاتری در اختیار این پروژه قرار خواهد گرفت. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا