معرفی Nexus 6P -- محصول مشترک گوگل و هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/7/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، نکسوس ، Huawei Nexus 6P ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir :  شرکت گوگل در روز سه‌شنبه 29 سپتامبر 2015 (7 مهر 1394)، طی مراسمی در سانفرانسیسکو، در کنار معرفی گوشی Nexus 5X -- که با همکاری ال‌جی ساخته شده -- از اسمارت‌فون جدید خود با نام Nexus 6P نیز رونمایی کرد. گوگل پس از همکاری با کمپانی‌هایی نظیر HTC، سامسونگ، ال‌جی و موتورولا، این بار برای ساخت Nexus 6P از شرکت چینی هواوی کمک گرفته است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، هواوی سومین سازنده اسمارت‌فون در جهان (از لحاظ تعداد دستگاه‌های عرضه شده به بازار) به شمار می‌رود ولی با این وجود در بسیاری از مناطق -- به‌ویژه بیرون از آسیا -- ناشناخته مانده است. لذا مشارکت هواوی با گوگل در ساخت جدیدترین مدل از دیوایس‌های Nexus می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای هواوی باشد و این شرکت چینی را بیشتر در دنیا مطرح کند.

Huawei Nexus 6p

نکسوس 6P در سمت راست و نکسوس 5X در سمت چپ

Nexus 6P در ابعاد 159.3×77.8×7.3 میلی‌متر طراحی شده و 178 گرم وزن دارد. پس می‌توان گفت این دستگاه در مقایسه با Nexus 6 که سال گذشته توسط موتورولا ساخته شد قدری کوچک‌تر و سبک‌تر شده است. نکته قابل توجه دیگر گوشه‌های گرد دستگاه است که در دست گرفتن آن را آسان‌تر می‌نماید. البته با تمام این اوصاف هنوز هم کار کردن با یک دست کمی دشوار به نظر می‌رسد چرا که بدنه تمام فلزی Nexus 6P باعث می‌شود گوشی کمی در دست سر بخورد (درست مانند iPhone 6s Plus).

همانطور که گفته شد بدنه Nexus 6P (همانند بدنه هواوی P8) تمام فلزی بوده که جاذبه خاصی به گوشی می‌بخشد و آن را از Nexus 5X با بدنه‌ای پلاستیکی متمایز می‌کند. این اولین باری است که گوگل بدنه محصولات سری Nexus را تماما از جنس فلز تولید کرده تا کیفیت برند Nexus را بیش از پیش به رخ بکشد؛ بد نیست بدانید حرف P در Nexus 6P مخفف premium و به معنای اعلا و درجه یک است.

Huawei Nexus 6p

اندازه صفحه نمایش نسبت به نکسوس 6 سال گذشته به 5.7 اینچ کاهش یافته و با تکنولوژی AMOLED ساخته شده که باعث می‌شود رنگ‌ها روشن‌تر و زنده‌تر جلوه کنند. این صفحه‌نمایش ظاهرا از جدیدترین نسل پنل‌های AMOLED سامسونگ بهره می‌برد و تیم نکسوس برای تکرار نشدن مشکلاتی که نکسوس 6 سال گذشته در این قسمت با آن روبرو بود زمان زیادی را صرف تنظیم white balance و دقت رنگ این صفحه‌نمایش گرده‌اند. رزولوشن 2560×1440 پیکسلی -- که به معنی تراکم پیکسلی 515ppi است -- ، صفحه نمایش Nexus 6P را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.

صفحه نمایش Nexus 6P به پوشش محافظ Gorilla Glass 4 مجهز بوده و از پوشش oleophobic (مقاوم در برابر چربی) نیز برخوردار است.

Huawei Nexus 6p

Nexus 6P به چیپ‌ست 8 هسته‌ای Snapdragon 810 کوالکام (ورژن 2.1)، مشتمل بر 4 هسته پردازشی 1.55 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 و 4 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A57 مجهز بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 430 بهره می‌برد. قرار دادن چیپ‌ستی با این قدرت در قابی نازک و فلزی کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی به گفته کارشناسانی که با این دستگاه کار کرده‌اند، حتی با وجود اجرای برنامه‌های سنگین، داغ شدن بیش از حد در بدنه مشاهده نشده است.

Huawei Nexus 6p

این دستگاه از 3 گیگابایت RAM برخوردار بوده و برای حافظه داخلی 3 گزینه 32، 64 و 128 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. از نقاط ضعف دستگاه نیز می‌توان به پشتیبانی نکردن از کارت حافظه اشاره کرد که البته موردی عمومی و مشترک بین تمامی نکسوس‌های سال‌های اخیر است. باتری این اسمارت‌فون از نوع داخلی و غیرقابل جداسازی بوده و ظرفیت آن 3450 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است. از دیگر کاستی‌های این دیوایس -- در مقایسه با پرچم‌دارهای کمپانی‌های معروف -- پشتیبانی نکردن آن از شارژ بی‌سیم است.

گوگل درباره دوربین Nexus 6P سر و صدای زیادی به راه انداخته است. سنسور 12.3 مگاپیکسلی دوربین اصلی ساخت شرکت سونی بوده که به گفته گوگل در کنار لنز جدید قابلیت تصویربرداری دوربین را در فضاهای داخلی و خارجی و هم‌چنین محیط‌های کم‌نور بهبود بخشیده، به طوری که عکس‌های گرفته شده با این دوربین پس از غروب آفتاب در مقایسه با دوربین‌های گوشی‌های رقیب از کیفیت بالاتری برخوردار است. گوگل مدعی است که دوربین Nexus 6P نسبت به دوربین 12 مگاپیکسلی iPhone 6S Plus عملکرد بهتری دارد و علت این برتری آن است که اندازه پیکسل‌های سنسور دوربین Nexus 6P برابر 1.55 میکرون اعلام شده که در مقایسه با اندازه 1.22 میکرونی پیکسل‌های سنسور دوربین iPhonr 6S Plus، بزرگ‌تر است؛ در عکاسی پیکسل بزرگ‌تر به معنای جذب نور بیشتر بوده و همین امر کیفیت عکس‌های گرفته شده در محیط‌های کم‌نور را بالا می‌برد. البته نباید نقش دیافراگم لنز این دوربین با گشودگی f/2.0 در ارتقا کیفیت این عکس‌ها را نادیده گرفت. از جمله نکات جالب در دوربین اصلی آن است که برای فعال کردن آن کافی است روی دکمه پاور دو ضربه متوالی زده شود (عمل double-tap).

Huawei Nexus 6p

این دوربین می‌تواند با وضوح 2160p (یا 4K) و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. قابلیت slow motion حاضر در این دوربین می‌تواند سرعت فیلم‌برداری را تا 240 فریم در ثانیه نیز برساند. قبلا این ویژگی را در دیوایس‌های دیگر نظیر گوشی‌های سامسونگ نیز شاهد بودیم، ولی این اولین بار است که سری گوشی‌های Nexus از چنین امکانات تصویربرداری بهره‌مند می‌شود.‌ از دیگر امکانات دوربین می‌توان به فلش دوگانه، فوکوس خودکار لیزری، فوکوس لمسی، فناوری تشخیص چهره و تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا (HDR) اشاره کرد. دوربین جلو نیز رزولوشن 8 مگاپیکسلی داشته و می‌تواند با وضوح 720p و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری نماید.

طبق سنت همیشگی گوگل، همواره اولین نسخه‌های اندروید با رده محصولات Nexus رونمایی می‌شوند. این بار نیز برای اولین بار اندروید 6 -- موسوم به مارشملو (Marshmallow) -- روی Nexus 6P سوار شده است. به گفته گوگل این نسخه از اندروید سریع‌تر و نرم‌تر بوده و امکانات زیادی در آن گنجانده شده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به Now on Tap اشاره کرد. این ویژگی را می‌توان حضور دائنی Google Now در همه جای اسمارت‌فون و درون اپلیکیشن‌های مختلف محسوب کرد که با نگه داشتن دکمه home فعال می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از Now on Tap می‌توانید اطلاعات مربوط به آنچه در صفحه نمایش می‌بینید یا می‌شنوید را به سرعت استخراج کنید. به عنوان مثال وقتی مشغول گوش دادن به یک آهنگ هستید، بدون آنکه عنوان آن را مشخص کنید، می‌توانید این سؤال را بپرسید: "Who sings this?" (خواننده این [آهنگ] کیست؟) و پاسخ را دریافت کنید.

Huawei Nexus 6p

از دیگر امکانات اندروید 6 می‌توان به قابلیت Doze اشاره کرد که باعث می‌شود زمانی که اپلیکیشن‌ها به حالت استندبای می‌روند، انرژی کمتری مصرف شده و دستگاه حدود 30 درصد بیش از حالت معمولی روشن بماند. سامانه پرداخت موبایلی گوگل، موسوم به Android Pay، نیز در این دستگاه به چشم می‌خورد که رقیبی برای Apple Pay و Samsung Pay خواهد بود. هم‌چنین بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی گوگل -- نظیر Search ،Maps ،Chrome ،YouTube ،Gmail ،Drive و ... به صورت پیش‌فرض روی Nexus 6P نصب هستند.

در پشت بدنه اسکنر اثر انگشت به چشم می‌خورد که گوگل آن را Nexus Imprint نامیده است. برخلاف گوشی‌های دیگر که این اسکنر را روی دکمه home یا پاور تعبیه می‌کنند، گوگل برای راحتی کار و رعایت اصول ارگونومی، آن را در پشت دستگاه قرار داده؛ گوگل مدعی است که این حسگر می‌تواند اثر انگشت کاربر را در کمتر از 600 میلی ثانیه شناسایی کند.

Huawei Nexus 6p

در سمت راست بدنه شاهد دکمه‌های پاور و تنظیم صدا هستیم و در سمت چپ دکمه‌ای دیده نمی‌شود. اما در قسمت پایینی بدنه نکته جدیدی به چشم می‌خورد: درگاه USB-C. علاوه بر سرعت شارژ بالا (هفت ساعت کاربری در برابر تنها 10 دقیقه شارژ کردن)، پورت USB Type-C دورو یا در اصطلاح reversible است، به این معنا که دیگر لازم نیست نگران آن باشید که آیا جهت وارد کردن کابل درست است یا خیر، چون کابل از هر دو طرف قابل اتصال به دستگاه است (درست مانند کانکتور Lightning در آیفون). لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها نکسوس‌های 6P و 5X و اسمارت‌فون OnePlus 2 به درگاه USB Type-C مجهز هستند.

یکی از سؤالاتی که ذهن برخی کارشناسان را به خود مشغول کرده، نوار پلاستیکی مشکی رنگی است که در قسمت بالایی پشت بدنه مشاهده می‌شود و لنز دوربین و فلش روی آن قرار گرفته‌اند. این نوع طراحی یادآور گوشی ZTE Grand S بوده و ظاهرا ماژول فوکوس لیزری به همراه بسیاری از سیم‌پیچ‌ها و آنتن‌های ارتباطی به ناچار در پشت این نوار پلاستیکی پنهان شده‌اند. این مشکلی است که کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در بدنه‌های تمام فلزی به آن بر می‌خورند چرا که فلز سیگنال‌های شبکه سلولی، Wi-Fi و NFC را از بین می‌برد. به هرحال این نوار پلاستیکی مشکی از منظر زیباشناسی چندان جالب به نظر نمی‌رسد ولی راه‌حل مهندسی خوبی به شمار می‌رود.

Huawei Nexus 6p

Nexus 6P در سه رنگ آلومینیومی (که به نقره‌ای شباهت دارد)، گرافیتی (از انواع رنگ مشکی) و سفید (که گوگل از آن با عنوان Frost یاد می‌کند) تولید شده و متناسب با حافظه داخلی قیمت‌گذاری شده‌ است: نسخه 32 گیگابایتی 499 دلار، نسخه 64 گیگابایتی 549 دلار و نسخه 128 گیگابایتی 649 دلار. Nexus 6P به همراه Nexus 5X از اکتبر سال جاری وارد بازار شده و خریداران این دو مدل به مدت 90 روز می‌توانند به صورت رایگان به عضویت Google Play Music درآیند. هم‌چنین با پرداخت 89 دلار طرح وارانتی دوساله‌ای به نام Nexus Protect برای خریداران در نظر گرفته شده که در نتیجه آن چنانچه طی دو سال هر گونه آسیب ناشی از شکستگی یا ورود آب به دستگاه رخ دهد، گوگل خسارت را تقبل کرده و یک دستگاه Nexus 6P نو به مشتری تحویل می‌دهد. 


به روزرسانی - قیمت هواوی نکسوس 6 پی در بازار ایران

گوشی هواوی Nexus 6P به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی هواوی Nexus 6P از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا