گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015 - پرچم آیفون بالاتر از آی‌پد و مَک

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 26 ژانویه 2016 (6 بهمن 1394) گزارش مالی خود از سه ماهه پایانی سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی 2016 این شرکت، پایان یافته در 26 دسامبر 2015 – را منتشر کرد.

طبق این گزارش درآمد اپل در سه ماهه اخیر به رقم بی‌سابقه 75.9 میلیارد دلار رسیده که سود خالص شرکت از این مقدار، در حدود 18.4 میلیارد دلار و یا به عبارت دیگر 3.28 دلار در هر سهم عنوان شده است. گفتنی است 66 درصد از درآمد اپل در این سه ماهه از فروش بین‌المللی (خارج از آمریکا) به دست آمده است.

apple store

با توجه به درآمد و سود اپل در سه ماهه سوم سال 2015 -- که به ترتیب 51.5 و 11.1 میلیارد دلار (1.96 دلار در هر سهم) اعلام شده بود -- باید اعتراف کرد که عملکرد اپل در سه ماهه چهارم به مراتب بهتر از فصل قبل از آن بوده است. هم‌چنین مقایسه این ارقام با درآمد و سود خالص اپل در مدت مشابه سال قبل -- که به ترتیب 74.6 و 18 میلیارد دلار (3.06 دلار در هر سهم) گزارش شده بودند -- نشان از بهبود عملکرد شرکت نسبت به سال گذشته دارد. این امر از روی حاشیه سود ناخالص نیز پیداست، چرا که حاشیه سود ناخالص اپل در سه ماهه اخیر 40.1 درصد، ولی در مدت مشابه سال گذشته 39.9 درصد اعلام شده بود.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در این زمینه می‌گوید: «تیم ما، به لطف نوآورانه‌ترین محصولات جهان و فروش بی‌سابقه آیفون، اپل‌واچ و اپل‌ تی‌وی، موفق شد بزرگ‌ترین فصل اپل از نظر درآمد را رقم بزند. رشد کسب‌وکار سرویس‌های ما در طی سه ماهه اخیر سرعت گرفت تا نتایج بی‌سابقه‌ای را رقم بزند. هم‌چنین در این سه ماهه، تعداد دیوایس‌های اپل که هم‌اکنون در سراسر جهان استفاده می‌شوند از مرز یک میلیارد دستگاه گذشت.»

tim cook apple ceo

تیم کوک مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، عملکرد شرکت را اینگونه توصیف می‌کند: «فروش بی‌سابقه و حاشیه سود قدرتمند ما در سه ماهه اخیر باعث شد که علی‌رغم شرایط دشوار اقتصاد کلان، در میزان سود خالص و سود هر سهم با رکوردزنی مواجه باشیم. جریان نقدی عملیاتی ما در فصل اخیر 27.5 میلیارد دلار بوده و توانستیم در این مدت مبلغی بیش از 9 میلیارد دلار را در قالب سود سهام و بازخرید سهام، به سرمایه‌گذاران خود بازگردانیم. در حال حاضر 153 میلیارد دلار از 200 میلیارد دلار برنامه بازگشت سرمایه شرکت [طبق تعهد اپل]را تکمیل کرده‌ایم.»

پیش‌بینی اپل از نتایج مالی شرکت در سه ماهه نخست سال 2016 منطبق با سه ماهه دوم سال مالی 2016 به قرار زیر است:

- درآمد بین 50 تا 53 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص بین 39 تا 39.5 درصد

- هزینه‌های عملیاتی بین 6 تا 6.1 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/(هزینه‌ها) تا 325 میلیون دلار

- نرخ مالیاتی 25.5 درصد

هیئت مدیره اپل، میزان سود سهام نقدی از سهام عادی شرکت را 0.52 دلار در هر سهم اعلام کرده است. این سود سهام در تاریخ 11 فوریه 2016 (22 بهمن 1394) به آن دسته از سهامدارانی که تا پایان روز کاری 8 فوریه (19 بهمن) به جمع سهام‌داران اصلی اپل (shareholders of record) می‌پیوندند قابل پرداخت خواهد بود.

در سه ماهه اخیر اپل تعداد 74.779 میلیون دستگاه آیفون را به فروش رساند و موفق شد درآمدی معادل 51.635 میلیارد دلار را از این طریق کسب نماید. اگر این آمار را با تعداد آیفون‌های فروش رفته در مدت مشابه سال گذشته و درآمد حاصل از آن (74.468 میلیون دستگاه و 51.182 میلیارد دلار) مقایسه کنیم، در می‌یابیم که افزایش سالانه در تعداد آیفون‌های فروخته‌شده و درآمد کسب‌شده از آن بسیار ناچیز بوده که این امر نشان از اشباع بازار اسمارت‌فون‌ها دارد. البته ممکن است علت در آن باشد که کاربرانی که علاقه‌ای به آیفون‌های بزرگ ندارند فعلا دست نگه داشته و ترجیح می‌دهند آیفون 4 اینچی را که ظاهرا قرار است در ماه مارس یا آوریل عرضه شود خریداری کنند.

apple iphone 6s plus

ناگفته نماند کارشناسان وال استریت برآورد کرده بودند که اپل در سه ماهه پایانی سال 2015، در حدود 75.5 میلیون دستگاه آیفون را به فروش برساند. هرچند اپل نتوانست انتظار وال استریت را برآورده کند، ولی فروش 74.779 میلیون آیفون در یک فصل، بزرگ‌ترین رقم فروش آیفون در یک سه ماهه بوده و از این رو یک رکورد محسوب می‌شود.

علی‌رغم موفقیت‌های آیفون، آی‌پد هنوز نتوانسته به جایگاه سابق خود بازگردد. حتی عرضه iPad Pro با سایز 12.9 اینچی نیز نتوانست کسب‌وکار تبلت‌های اپل را از رکود خارج کند، به طوری که در سه ماهه اخیر تنها 16.122 میلیون دستگاه آی‌پد به فروش رفت. این رقم، از تعداد آی‌پدهای به فروش رفته در مدت مشابه سال گذشته (21.419 میلیون دستگاه) نیز کمتر است. گفتنی است درآمد حاصل از فروش آی‌پد در سه ماهه اخیر 7.084 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمدی که اپل در مدت مشابه سال گذشته از رهگذر فروش آی‌پد کسب کرده بود (8.985 میلیارد دلار) کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

apple ipad pro

اپل iPad Pro

فروش آی‌پد در فصل‌های اخیر روند نزولی را طی کرده است و شاید به همین دلیل اپل در اکتبر 2015 مراسم جداگانه‌ای را برای معرفی آی‌پد جدید تدارک ندید و iPad Air 2 را نیز به‌روزرسانی نکرد. البته در ماه سپتامبر شاهد عرضه تبلت جدید iPad mini 4 و معرفی iPad Pro بودیم، اما با این وجود تحلیل‌گران مؤسسه FBR Capital Markets پیش‌بینی کرده بودند که آمار فروش تبلت، از 21.4 میلیون دستگاه در سه ماهه پایانی سال 2014، به حدود 18 میلیون دستگاه در سه ماهه پایانی سال 2015 خواهد رسید، که متأسفانه میزان فروش آی‌پد در سه ماهه اخیر از این میزان نیز کمتر بود.

apple ipad mini 4

اپل iPad Mini 4

در سه ماهه سوم سال 2015، اپل 9.9 میلیون دستگاه آی‌پد را به فروش رسانده بود، پس می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که آمار فروش آی‌پد به دنبال عرضه مدل‌های جدید به طور چشمگیری افزایش یافته است. تیم کوک در جریان اعلام نتایج مالی قبلی شرکت در ماه اکتبر، درباره iPad Pro گفته بود: «iPad Pro منجر به تولید نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های سرگرمی و بهره‌وری (productivity)، طراحی و تصویرسازی، و مهندسی و پزشکی خواهد شد.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «اگر به آی‌پد تنها به عنوان یک نمونه نگاهی بیندازیم، 68 درصد از افرادی که در چین یک آی‌پد خریداری نموده‌اند، برای اولین باری بوده که اقدام به خرید تبلت می‌کرده‌اند و از این میان، 40 درصد از آنها پیش از این از هیچ یک از محصولات اپل استفاده نکرده بودند.»

ناگفته نماند ممکن است یکی دیگر از دلایل کند شدن فروش آی‌پد -- علی‌رغم محبوبیت این دیوایس در بین کاربران -- این باشد که کاربرانی که هم‌اکنون صاحب آی‌پد هستند، هنوز برای ارتقا به مدل جدیدتر آماده نباشند.

با وجود اینکه سه فصل از عرضه اپل واچ می‌گذرد، آمار مربوط به فروش این محصول پوشیدنی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که اپل همچنان آمار فروش اپل‌واچ را، به همراه اپل‌ تی‌وی، iPod و برخی موارد دیگر تحت عنوان "دیگر محصولات" (other products) اعلام می‌کند. تنها اطلاعاتی که اپل در این زمینه فاش می‌کند مربوط به درآمد بخش "دیگر محصولات" بوده و حتی از ارائه ارقام مربوط به تعداد دستگاه‌های به فروش رفته نیز امتناع می‌کند. درآمدی که اپل از این قسمت در سه ماهه اخیر کسب نموده 4.351 میلیارد دلار ذکر شده که نسبت به درآمد 3.048 میلیارد دلاری اپل از این بخش در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. تیم کوک قبلا اظهار امیدواری کرده بود که فروش اپل‌واچ طی سه ماهه پایانی سال 2015 -- که مصادف با کریسمس نیز هست -- افزایش چشمگیری داشته باشد.

apple watch

کامپیوترهای Mac در سراسر سال مالی 2015 فروش قابل‌قبولی داشتند. در سه ماهه سوم سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه چهارم سال مالی این کمپانی، پایان یافته در سپتامبر 2015 -- اپل با فروش 5.709 میلیون دستگاه کامپیوتر Mac، موفق شد درآمدی 6.882 میلیارد دلاری از این راه کسب کند. این میزان از فروش در بازاری که حداقل برای دیگر تولیدکنندگان PC در حال کوچک شدن است، نشان از رشدی خیره‌کننده برای اپل دارد. در سه ماهه چهارم سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی اپل، پایان یافته در دسامبر 2015 -- تعداد کامپیوترهای Mac به فروش رسیده توسط اپل با افتی ناچیز به 5.312 میلیون دستگاه تقلیل یافته و متعاقبا درآمد حاصل از فروش آنها نیز با اندکی کاهش به 6.746 میلیارد دلار رسید. احتمال می‌رود این کاهش فروش در نتیجه کوتاهی اپل در به‌روزرسانی این دیوایس‌ها باشد (البته به جز iMac که در سه ماهه اخیر به‌روزرسانی شد).

apple mac pro

اپل Mac Pro

ناگفته نماند باتوجه به فروش 5.519 میلیون دستگاه Mac در مدت مشابه سال گذشته -- که درآمدی 6.944 میلیارد دلاری را برای اپل در پی داشت -- متوجه می‌شویم فروش Mac در مقایسه با سال گذشته کمی افت نموده است. البته امید است با تولید تراشه جدید اینتل با نام Intel Skylake برای کامپیوترهای Mac اپل به روزرسانی Mac را از سر گرفته و فروش این دیوایس‌ها با افزایش همراه شود.

در پایان گفتنی است اپل از فروش نرم‌افزارها و خدمات خود در سه ماهه اخیر درآمدی معادل 6.056 میلیارد دلار کسب نموده که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته (4.799 میلیارد دلار) افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است. شاید عرضه اپل تی‌وی به ارتقا این رقم کمک کرده باشد. 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا