افشای میزان درآمدزایی اندروید برای گوگل توسط وکیل شرکت اوراکل

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید Android ، جاوا Java

واحد خبر mobile.ir :  آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شرکت گوگل چه درآمدی از رهگذر اندروید کسب می‌کند؟ درست است که سیستم‌عامل اندروید از نوع متن‌باز بوده و کاملا رایگان است، اما تبلیغات و دریافت سهمی از فروش اپلیکیشن‌های اندرویدی، از جمله راه‌های درآمدزایی اندروید برای شرکت گوگل بوده است. طبق گزارشی که در روز جمعه22 ژانویه 2016 (2 بهمن 1394) در وب‌سایت خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، پلتفرم اندروید از زمان عرضه در سال 2008 تا کنون، درآمدی معادل 31 میلیارد دلار را عاید شرکت گوگل کرده که از این مقدار 22 میلیارد دلار آن سود بوده است. البته این آمار، ادعایی است که وکیل شرکت اوراکل در دادگاه علیه گوگل افشا نموده است؛ آماری که به گفته گوگل نباید در مجامع عمومی فاش می‌شد.

طی دعوی قضایی که کمپانی اوراکل، از مطرح‌ترین سازندگان پایگاه‌ داده، اخیرا علیه گوگل اقامه کرده، یکی از وکلای اوراکل به نام آنِت هِرست (Annette Hurst) پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی گوگل، ضمن افشای نتایج به دست آمده، در تاریخ 14 ژانویه (24 دی) گوگل را به نقض قانون کپی‌رایت و استفاده از پلتفرم جاوا (متعلق به اوراکل) به منظور توسعه اندروید، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای متهم نمود. در مقابل، گوگل اظهار داشت که بیانات خانم وکیل بر اساس اطلاعاتی است که از اسناد مالی داخلی محرمانه شرکت گوگل گرفته شده است.

java logo

همان طور که گفته شد، کسب درآمد گوگل از طریق اندروید به دو صورت محقق می‌شود: یکی از راه تبلیغاتی که به وسیله گوگل تأمین شده و روی گوشی‌های اندرویدی به نمایش در می‌آید؛ دیگری از راه فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل موسوم به Google Play. وکیل اوراکل در دادگاه ضمن مطرح نمودن ارقام درآمد و سود گوگل از راه اندروید -- که تاکنون هیچ‌گاه به صورت علنی فاش نشده بوند -- قاضی فدرال جلسه را مورد خطاب قرار داد و گفت: «نگاهی به حجم فوق‌العاده تجاری شدن و درآمدزایی در اینجا بیندازید.» البته یکی از منابع آگاهی که اجازه صحبت در مجامع عمومی را نداشت می‌گوید اوراکل هنوز مشخص نکرده که با چه روشی ارقام فوق را استخراج نموده است.

google play store logo

گوگل با اشاره به این نکته که وکیل شرکت اوراکل به شکلی نامناسب و غیرحرفه‌ای اطلاعاتی بسیار حساس از اسنادی که "فقط باید به رؤیت وکیل می‌رسیدند" را افشا نموده، در روز 20 ژانویه (30 دی) از قاضی فدرال سان‌فرانسیسکو درخواست نمود تا دسترسی به قسمت‌هایی از صورت جلسه دادگاه علنی این پرونده را که یک هفته پیش از این تاریخ برگزار شده بود را مسدود کند.

در پرونده‌ای که گوگل به دادگاه تسلیم نموده، آمده است: «کمپانی گوگل هیچ‌گاه ارقام مربوط به درآمد و سود اندروید را به طور جداگانه و مجزا از کسب‌ و کار کلی شرکت اعلام نمی‌کند. اطلاعت مالی فاش شده -- که نباید علنا منتشر می‌شد -- بسیار حساس بوده و انتشار عمومی آن می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی را متوجه کسب‌ و کار گوگل نماید.» دبورا هلینگر (Deborah Hellinger)، یکی از سخنگویان اوراکل، از اظهار نظر درباره افشاگری‌های اخیر شرکتش در دادگاه امتناع نمود.

از نکات جالب این پرونده آن است که صورت جلسه دادگاه در حدود ساعت 3 بعدازظهر (ساعت استاندارد منطقه زمانی اقیانوس آرام) از بایگانی الکترونیکی دادگاه ناپدید شد، بدون اشاره به اینکه دادگاه بر اساس درخواست گوگل مبنی بر حذف آن اقدام به چنین کاری نموده است.

سرنوشت کشمکش 5 ساله بین اوراکل و گوگل هم اکنون در دست قاضی منطقه‌ای سان‌فرانسیسکو به نام ویلیام آلساپ (William Alsup) افتاده است. البته این پرونده قضایی مدت کوتاهی نیز در دادگاه عالی آمریکا پیگیری می‌شد؛ جایی که گوگل نتوانست پرونده را از جریان قضایی خارج کند. حال، خسارتی که اوراکل از گوگل مطالبه خواهد کرد ممکن است از سقف 1 میلیارد دلار هم تجاوز کند چرا که این شرکت دامنه ادعاهای خود را گسترش داده تا ورژن‌های جدیدتر اندروید را نیز شامل شود.

هدف اوراکل آن است که با استفاده از اطلاعات مالی به دست آمده، نشان دهد که شرکت گوگل با شتاب‌زدگی پلتفرم جاوا را مورد استفاده قرار داده تا بتواند سیستم‌عامل اندروید را توسعه دهد و از این طریق سود کلانی به جیب بزند. در این میان اوراکل قصد دارد درخواست خسارت خود را با میزان درآمد گوگل از اندروید تنظیم کند؛ هر چه این درآمد بیشتر باشد، اوراکل نیز می‌تواند ادعا کند که مبلغ بدهی گوگل بابت نقض قانون کپی‌رایت بیشتر خواهد بود.

android versions history

آنت هرست در جلسه دادرسی 14 ژانویه (24 دی) اظهار کرد در هنگام توسعه اندروید، زمان‌بندی از اهمیت خاصی برخوردار بود چرا که در آن برهه، گوگل رقابت شدیدی با اپل داشت و همان‌طور که کاربران برای اولین بار با مفهوم رقابت بین سیستم‌عامل‌ها آشنا می‌شدند، اندروید و iOS شانه به شانه یکدیگر پیش می‌رفتند. وکیل اوراکل به نقل از یکی از مهندسین گوگل گفت برای توسعه اندروید گزینه‌ دیگری به جز جاوا وجود نداشته است.

به گفته یکی از تحلیل‌گران، ارقام ارائه شده توسط اوراکل به اندازه کافی دقیق و کارشناسی‌شده نیست، به عنوان مثال اینکه چه درصدی از درآمد یاد شده مربوط به بازارهای نوظهور بوده و چند درصد آن از بازارهای تثبیت شده به دست آمده هنوز مشخص نیست. نکته مبهم دیگر اینکه نمی‌دانیم رقم مربوط به درآمد حاصل از اندروید چگونه در گذر زمان تغییر کرده است، تا بتوان بر مبنای آن ارزیابی مجددی از کسب‌ و کار به عمل آورد.

با وجود اینکه اوراکل سعی دارد سود گوگل از راه اندروید را بزرگ جلوه دهد، برخی کارشناسان این سود را در طی 8 سال، آن قدر‌ها هم کلان نمی‌دانند. جیمز کک مک (James Cakmak)، از تحلیل‌گران مؤسسه Monness Crespi Hardt & Co. می‌گوید: «این حاشیه سود، چندان غافلگیرکننده نیست. این رقم تنها چارچوبی را در زمینه چگونگی فکر کردن به جنبه‌های کسب درآمد گوگل از طریق موبایل فراهم می‌کند» به اعتقاد وی «این کار اندروید را ملموس‌تر می‌کند.»

رقم 31 میلیارد دلار با اینکه در نگاه اول عدد بسیار بزرگی به نظر می‌رسد اما برای کمپانی به بزرگی گوگل چندان زیاد نیست برای درک بهتر موضوع کافی است نگاهی به درآمد سالانه گوگل بیندازیم. به عنوان مثال درآمد گوگل در سال 2014 در حدود 66 میلیارد دلار اعلام شده است. حال با مقایسه این رقم با درآمد احتمالی 31 میلیارد دلاری گوگل از اندروید -- که طی 8 سال گذشته حاصل شده -- در می‌یابیم که این رقم تنها بخش کوچکی از درآمدهای گوگل محسوب می‌شود. 

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا