پتنت سامسونگ برای کاور قلم‌دار - تبدیل گوشی به Note، تنها با خرید یک قاب

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، kipris ، S Pen ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  اگر سری گوشی‌های Galaxy S سامسونگ را خیره‌کننده‌ترین دیوایس‌های این کمپانی بدانیم، باید سری Note را نماد قدرت، عملکرد و بهره‌وری (یا در اصطلاح productivity) محض بنامیم. به مرور زمان برخی کارشناسان به این باور رسیده‌اند که ترکیب این دو سری می‌تواند محصولی بسیار جذاب را به بار آورد. خبرهای اخیر حکایت از آن دارد که سامسونگ در پی آن است که تنها با تولید یک کاور، چنین امکانی را فراهم نماید.

در روز جمعه 15 ژانویه 2016 (25 دی 1394) جدیدترین پتنت کمپانی سامسونگ در وبسایت KIPRIS (سرویس اطلاع‌رسانی حقوق مالکیت معنوی کشور کره جنوبی) به ثبت رسید.

سامسونگ با انتشار این پتنت قصد دارد تولید قاب مخصوصی که می‌تواند دیوایس‌های گلکسی را به یک مدل Note تبدیل کند، در انحصار خود درآورد. این کاور به قلم S-Pen مجهز بوده و از نکات مثبتش آن است که حفره قرار گرفتن قلم نیز در داخل آن تعبیه شده است، بنابراین کاربران با مشکل گم شدن قلم روبرو نخواهند شد. البته برای شبیه‌سازی تجربه کار کردن با Note، علاوه بر افزودن قلم، صفحه کاور نیز باید به دیجیتایزر مجهز شده باشد. متأسفانه جزییات بیشتری از این کاور ارائه نشده و مجبوریم از روی تصاویر منتشر شده در پتنت، امکانات و ویژگی‌های آن را حدس بزنیم.

Samsung smartphone cover with built-in S Pen patent

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد این کاور -- با انحنایی که در یک طرف آن دیده می‌شود -- ظاهری مشابه Galaxy Note Edge را به دستگاه بدهد. احتمالا سطح کاور انحنا داشته و این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که صفحه نمایش گوشی خمیده است. از نکات جالب دیگر آن است که از خطوط موربی که در تصویر دیده می‌شوند می‌توان حدس زد که این کاور سرتاسر بخش رویی گوشی را در بر گرفته و تمام صفحه از پشت کاور نمایان خواهد بود - بر خلاف قاب‌هایی که مانند پنجره بوده و قسمتی از صفحه نمایش را نشان می‌دهند. با این اوصاف صفحه کاور عملا می‌تواند به لایه‌ای از دیجیتایزر مجهز باشد تا استفاده از قلم روی صفحه را امکان‌پذیر نماید.

اگر سامسونگ به جای S-Pen، قلم C-Pen را برای این کاور در نظر گرفته باشد، آنگاه کاور و قلم مذکور می‌تواند با هر دیوایس ممکنی کار کند، البته این احتمال بعید به نظر می رسد چرا که در آن صورت ممکن است این سؤال پیش بیاید که چه نیازی است که سامسونگ قابی با این ظرافت و کارایی را تنها برای نگه داشتن یک قلم استایلوس معمولی طراحی کند؟

Samsung smartphone cover with built-in S Pen patent

در تصویر بالا می‌توان داخل کاور را مشاهده کرد. در اینجا چند نکته مهم را بایستی بررسی نمود:

1- به نظر می‌رسد این وسیله جانبی با استفاده از گیره‌هایی که در سمت چپ به چشم می‌خورد به گوشی متصل شود. با توجه به اینکه تصویر بالا پشت کاور را نشان می‌دهد، گیره‌های کاور از سمت راست گوشی به آن متصل خواهند شد. هم‌چنین از آنجا که در تصویر، هیچ گیره‌ای در سمت دیگر کاور دیده نمی‌شود، چگونگی استقرار گوشی در داخل قاب محل سؤال خواهد بود چرا که روی کاغذ امکان سُر خوردن گوشی از درون کاور وجود دارد.

2- واضح است که قلم S-Pen (که در تصویر به طور کامل در محفظه خود جای گرفته) از مکانیسم کلیکی برخوردار بوده و با یک فشار کوچک از حفره بیرون می‌آید؛ این دقیقا همان مکانیسمی است که سامسونگ برای اولین بار در Note5 از آن رونمایی کرد. اما از آنجا که سر پاک‌کنی این قلم S-Pen دایره‌شکل به نظر می‌رسد، بعید است که قلم استایلوسی که با Note5 ارائه شده بود با این کاور سازگاری داشته باشد.

3- در قسمت بالایی کاور، برش‌هایی برای دوربین و خروجی صدا و چند جای خالی برای سنسورهای مرتبط دیده می‌شود.

4- در بدنه کاور، برشی که برای led نوتیفیکیشن‌ها در نظر گرفته شده باشد، به چشم نمی‌خورد.

Samsung smartphone cover with built-in S Pen patent

این هم نمایی صاف از تصویر دوم است که باز هم می‌توان گیره‌های سمت چپ به همراه برش‌های روی بدنه برای دوربین، خروجی صدا و سنسورها را در آن به خوبی مشاهده نمود.

Samsung smartphone cover with built-in S Pen patent

تصویر نهایی نیز بالا و پایین کاور را نشان می‌دهد. قسمت حباب‌داری که در مرکز دیده می‌شود به احتمال زیاد برای خروجی صدا در نظر گرفته شده است. با دیدن این تصویر باز هم این سؤال مطرح می‌شود که اسمارت‌فون گلکسی چگونه می‌تواند با امنیت کامل در این کاور جای بگیرد؟ هرچند که امکان وجود سطح چسبناک در بخش داخلی کاور وجود دارد، ولی اگر چنین فرضی درست باشد، ماده چسبناک باید مسaتقیما به شیشه بچسبد و به همین دلیل ممکن است با هر تکنولوژی دیجیتایزری که سامسونگ احتمالا در ساخت آن به کار می‌گیرد، تداخل ایجاد نماید، به ویژه اگر ماده چسبناک در اثر درآوردن‌های مکررِ کاور آسیب دیده یا آلوده شود.

با این اوصاف هنوز چند نکته دیگر در مورد پتنت این کاور، نامعلوم می‌ماند:

1- این وسیله جانبی چگونه به گوشی متصل می‌ماند؟ این احتمال وجود دارد که پتنت ثبت شده تنها برای جلوی کاور باشد. در این صورت بایستی یک پنل دیگر از پشت به گوشی متصل شود تا کاور مذکور کامل گردد. اگر این فرضیات درست باشد، منطقی‌ترین راه، جایگزین کردن قاب پشتی خود گوشی با این پنل خواهد بود. البته این امر در صورتی امکان‌پذیر است که قاب پشتی گوشی -- نظیر Galaxy S5 ،Galaxy Note 4 و Galaxy Note Edge -- قابل تعویض باشد. در حالی که می‌بینیم سامسونگ دیگر گوشی‌های پرچمدار خود را با قاب پشتی قابل تعویض طراحی نمی‌کند.

2- این پتنت شامل حال چه دیوایس یا دیوایس‌هایی خواهد شد؟ با توجه به این نکته که -- حداقل بر اساس شایعات و گمانه‌زنی‌ها -- زمان زیادی تا عرضه Galaxy S7 باقی نمانده، باید دید آیا سامسونگ می‌تواند پس از دریافت گواهی ثبت برای این پتنت، محصولی شبیه به این را رسما عرضه نماید؟ اگر این کاور برای محصولی است که بعدها در سال جاری میلادی عرضه می‌شود، آن کدام محصول خواهد بود؟ تنها پرچمدار دیگری که باقی می‌ماند Note است که آن هم از قبل به قلم S-Pen مجهز بوده است. آیا ممکن است این کاور برای سری جدید گوشی‌های (Galaxy A (2016 -- که اخیرا عرضه شده‌اند -- طراحی شده باشد؟

3- آیا این پتنت به تولید یک محصول واقعی منجر خواهد شد؟ آن دسته از مخاطبان که خبرهای مربوط به پتنت‌های ثبت شده، به ویژه پتنت‌های شرکت اپل، را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که کمپانی‌ها علاقه خاصی به درخواست ثبت پتنت دارند، حتی اگر پتنت ثبت شده هیچ‌گاه به مرحله تولید و بهره‌برداری نرسد. گاهی اوقات هدف از این کار ارائه کردن چیزی نیست که شرکت‌های رقیب نداشته باشند، بلکه هدف اطمینان حاصل کردن از ناتوانی کمپانی‌های رقیب در ساختن آن چیزی ست که تو آن را نمی‌سازی.

حرف آخر اینکه، محصولی که در این پتنت به تصویر کشیده شده کاربران فاقد گوشی Note را به داشتن قلم S-Pen امیدوار می‌کند. گفتنی است یکی از اعضای خانواده تبلت‌های گلکسی Tab A موسوم به Samsung Galaxy Tab A 9.7 with S Pen -- که در سال 2015 به بازار عرضه شد -- پس از سری Note، نخستین دیوایس‌ مجهز به قلم S-Pen بود. این شواهد حاکی از آن است که کمپانی کره‌ای سامسونگ سرانجام جاذبه فراگیر قلم استایلوس را به‌خوبی درک کرده است. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا