گزارش Strategy Analytics از بازار جهانی تبلت‌ها - افق‌های روشن در انتظار ویندوز

نمایش خبر

تاریخ : 1394/9/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics

واحد خبر mobile.ir :  گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسات تحقیقاتی طی چند فصل اخیر، حاکی از آن بوده که در پی افزایش محبوبیت اسمارت‌فون‌های صفحه بزرگ (یا در اصطلاح "فبلت‌ها")، بازار جهانی تبلت‌ها با نوعی رکود مواجه گشته است. البته با وجود این رکود، هنوز هم نشانه‌های رقابت بین کمپانی‌های سازنده تبلت دیده می‌شود و حکایت از آن دارد که هیچ کدام دوست ندارند

در این میدان تسلیم شوند. در این میان مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics به‌تازگی گزارش خود را از بازار جهانی تبلت‌ها منتشر کرد.

Strategy Analytics Tablet Operating System Forecast

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود اندروید تا پایان سال 2015، سیستم عامل حدود 68 درصد از تبلت‌های موجود در بازار را تشکیل دهد و پس از آن iOS با 22 درصد و ویندوز با 10 درصد در رتبه‌های بعدی قرار خواهند گرفت. هم‌چنین در این گزارش برآورد شده است که تا پایان سال 2019، ویندوز 18 درصد از بازار تبلت‌ها را به خود اختصاص دهد و سهم اندروید را به 59 درصد کاهش دهد.

Strategy Analytics Tablet Operating System Forecast

طبق این گزارش در انتهای سال 2019، سهم iOS از بازار جهانی تبلت‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت و با افزایش 1 درصدی به 23 درصد خواهد رسید. فروش اپل در قسمت کامپیوترهای Mac همواره با رکوردزنی همراه بوده، ولی چندین ماه است که شاهد افت فروش iPad هستیم. به عنوان مثال اپل در سه ماهه منتهی به ژوئن 10.93 میلیون دستگاه iPad را به فروش رساند، اما در سه ماهه منتهی به سپتامبر این رقم به 9.88 میلیون دستگاه کاهش یافت. بنابر گزارش‌های مالی اخیر اپل، درآمد این کمپانی از فروش کامپیوترهای Mac بیش از iPad بوده است. این در حالی است که چند سال قبل تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که Mac به تدریج جایگاه خود را از دست داده و به یکی از محصولات فرعی اپل تبدیل شود.

Apple iPad Pro

Apple iPad Pro

از زمانی که مایکروسافت عرضه ویندوز 8 را آغاز کرد تاکنون، این سیستم عامل پیشرفت مداومی در بازار تبلت‌ها داشته است. درست است که در حال حاضر عمده سهم بازار تبلت در دست دیوایس‌های اندرویدی است، ولی تبلت‌های ویندوزی از منظر بهره‌وری و productivity در شرایط کار عملکرد بهتری داشته و به نظر می‌رسد سازمان‌ها و اداره‌ها تمایل بیشتری به استفاده از این دستگاه‌ها داشته باشند؛ البته این امر جای تعجب ندارد زیرا تبلت‌های مدرن امروزی قادرند اپلیکیشن‌های نسخه دسک‌تاپ ویندوز را نیز اجرا کنند. از این رو کارشناسان بر این باورند که استقبال سازمان‌ها و اداره‌ها از تبلت‌های ویندوزی همچنان ادامه داشته باشد. از زمانی‌که این نهادها به استفاده از تبلت روی آورده‌اند، مایکروسافت برای فروش تبلت‌های ویندوزی، خود را در موقعیتی کلیدی می‌بیند، چرا که در زمینه سیستم‌‌عامل‌های دسک‌تاپ و سرور، ویندوز همواره حرف اول را زده است.

Microsoft Surface Pro 4

مایکروسافت Surface Pro 4

گزارش اخیر Strategy Analytics با اشاره به نقش ویندوز 10 در رشد تبلت‌های ویندوزی، این عامل را در روی آوردن کاربران به سمت این دیوایس‌ها مؤثر می‌داند. اریک اسمیت (Eric Smith)، تحلیل‌گر ارشد سرویس تبلت‌ و استراتژی‌های تاچ‌اسکرین در مؤسسه Strategy Analytics، در این زمینه می‌گوید: « ویندوز سهم تک رقمی ناچیزی از بازار تبلت در چند سال اخیر را به خود اختصاص داده بود، ولی دیوایس‌های ویندوزی اینک در تمامی طیف‌ها حضور دارند. جدای از قدرت، گرافیک و عملکرد بالا، ویندوز 10 مبنای استواری دارد که زمینه رشد این اکوسیستم را فراهم نموده است و ]با کمک آن[در حال ورود به دنیایی هستیم که تبلت‌های ویندوزی سهم به‌سزایی از بازار را از تبلت‌های اندرویدی رده پایین گرفته و در سطح بالای بازار نیز شانه به شانه با iPad و دیگر دیوایس‌های رده بالا رقابت می‌کنند.»

Lenovo Ideapad MIIX 700

لنوو IdeaPad Miix 700

به گزارش مؤسسه Strategy Analytics، به لطف عرضه محصولاتی نظیر Surface Pro 4 و هم‌چنین دیوایس‌های مشابه سازندگانی غیر از مایکروسافت-- مانند Asus T100 و Lenovo Miix 700 -- عرضه تبلت‌های ویندوزی در 9 ماه سپری شده از سال 2015، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، با افزایش چشمگیر 58 درصدی مواجه شده است. به‌علاوه، Strategy Analytics معتقد است که این حرکت رو به رشد تبلت‌های ویندوزی، زمینه‌ساز موفقیت مایکروسافت در فصل فروش مصادف با تعطیلات سال نوی میلادی خواهد بود. طبق برآورد کارشناسان، مجموع تبلت‌های ویندوزی عرضه‌شده تا پایان سال 2015 به 22 میلیون دستگاه خواهد رسید که این رقم معادل 10 درصد کل تبلت‌های عرضه شده در سال 2015 است. به گفته پیتر کینگ (Peter King)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه Strategy Analytics، «تا پایان سال 2016 اکثر کمپانی‌های مطرح تکنولوژی برای تأمین نیاز کاربران علاقه‌مند به دیوایس‌های حرفه‌ای و سازمان‌هایی که هم‌اکنون از رده محصولات Surface Pro استفاده می‌کنند، به طراحی و تولید تبلت‌های رده بالای ویندوزی روی خواهند آورد.» 

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا