گزارش مالی HTC از سه‌ماهه نخست 2016 - چهارمین زیان‌دهی متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی HTC در روز دوشنبه 9 می 2016 (20 اردیبهشت 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2016 منتشر نمود. طبق این گزارش درآمد HTC در فصل اخیر 14.8 میلیارد دلار جدید تایوان با حاشیه سود 9.4 درصد بوده، که این میزان در مقایسه با درآمد HTC در مدت مشابه سال گذشته (41.5 میلیارد دلار جدید تایوان) حاکی از افت سالانه 64.3 درصدی در درآمد این شرکت تایوانی است. همچنین HTC در سه‌ماهه اخیر متحمل زیان عملیاتی 4.8 میلیارد دلار جدید تایوان با حاشیه سود عملیاتی -32.4 درصد شده است. بنا بر آنچه در وب‌سایت تعامل با سرمایه‌گذاران HTC آمده، زیان خالص این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (پس از کسر مالیات) در حدود 2.6 میلیارد دلار جدید تایوان یا به عبارت دیگر -3.16 دلار جدید تایوان در هر سهم بوده است. ناگفته نماند طی سه‌ماهه اخیر با واگذار کردن ساختمان و زمین‌های HTC در شهر تائویوان -- واقع در شمال تایوان -- مبلغ 2.1 میلیارد دلار جدید تایوان عاید این کمپانی شد.

htc q1 2016 financial result

آمار و ارقام گزارش اخیر نشان از اوضاع وخیم HTC دارد. این چهارمین فصل متوالی است که HTC با زیاندهی آن را سپری می‌کند. پس از انتشار این گزارش نیز سهام این شرکت در بازار بورس تایوان با 8.32 درصد کاهش، به قیمت 79.30 دلار جدید تایوان در هر سهم به فروش رفت. به گزارش CNET، در سپتامبر سال گذشته HTC از لیست 50 شرکت برتر بازار بورس تایوان خارج شد. این شرکت تایوانی در آگوست 2015 برای بازگشت به سودآوری از تصمیمش برای تعدیل 15 درصد از نیروهای خود (حدود 2250 نفر) خبر داد و از اکتبر همان سال نیز از ارائه پیش‌بینی عملکرد مالی به سرمایه‌گذاران خودداری کرد.

ذکر این نکته ضروری است که اولا اسمارت‌فون جدید و پرچمدار این شرکت با نام HTC 10 تازه وارد بازار شده و آمار مربوط به فروش این گوشی در گزارش اخیر لحاظ نشده است. ثانیا هدست واقعیت مجازی HTC با نام Vive نیز در این گزارش غایب است. کمپانی HTC در حال حاضر به فروش این دو محصول بسیار امیدوار است، اما بعید است که فروش این دو دیوایس -- حتی در بهترین شرایط -- بتواند وضعیت مالی HTC را آن طور که باید و شاید متحول کند.

htc 10 اچ تی سی 10

سامسونگ پرچمدارهای جدید خود، گلکسی اس 7 و اس 7 اج، را در مارس 2016 به بازار عرضه کرد. همزمان با سامسونگ، ال‌جی هم پرچمدار قدرتمند خود G5 را در بسیاری از بازارهای سراسر دنیا عرضه نمود. به همین شکل سازندگان چینی نظیر هواوی و شیائومی نیز گوشی‌های شکیل خود -- که در عین حال از مشخصات بالایی برخوردارند -- را وارد بازار نموده‌اند. حتی آیفون کوچک اپل (iPhone SE) از ماه مارچ در دسترس مشتریان قرار گرفت. لذا به نظر می‌رسد منتظر ماندن تا نیمه آوریل و عرضه با تأخیر HTC 10 یک تصمیم استراتژیک از سوی HTC باشد تا به این وسیله بتواند نتایج مالی فصل دوم را (فعلا روی کاغذ) بهبود ببخشد. البته مشکل در اینجاست که هنوز مشخص نیست پرچمدار جدید تا چه اندازه نظر مشتریان را به خود جلب می‌کند.

حتی اگر دوربین HTC 10 از دوربین گلکسی اس 7 اج بهتر باشد، این کیفیت بهبودیافته احتمالا ارزش چندانی برای اکثر مشتریان احتمالی این محصول نخواهد داشت. شایان ذکر است که طبق رتبه‌بندی سایت dxomark، در حال حاضر دوربین HTC 10 با کسب نمره 88، بهترین دوربین را در میان اسمارت‌فون‌ها در اختیار دارد . این رتبه نشان‌دهنده آن است که HTC می‌تواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. البته HTC قبلا هم از کیفیت دوربین‌های One M8 ،One M7 و One M9 تعریف و تمجید کرده بود، ولی با این وجود بسیاری از کاربران بر این باورند که عملکرد واقعی دوربین در این گوشی‌ها با آنچه در ابتدا تبلیغ شده بود فاصله دارد. از دیگر نقاط قوت HTC 10 اسپیکر این گوشی است که با فناوری به نام BoomSound شناخته می‌شود. اما اینجا نیز این سؤال پیش می‌آید که با در نظر گرفتن بازار رقابتی اسمارت‌فون‌ها، چنین سخت‌افزاری تا چه حد برای مشتری اهمیت دارد. به ویژه برای مشتریانی که استفاده از هدفون را ترجیح می‌دهند، اسپیکرهای قوی جزء نقاط قوت محسوب نمی‌شوند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که با توجه به تمایل HTC در استفاده از بدنه فلزی در گوشی‌ها، پرچمدار این شرکت با پرچمدارهای شیشه‌ای سامسونگ تفاوتی محسوس خواهد داشت.

هدست واقعیت مجازی HTC Vive تاکنون با نقدهای مثبتی همراه بوده و شرکت قصد دارد مبلغ 100 میلیون دلار را به توسعه محتوا برای این سخت‌افزار اختصاص دهد. با وجود اینکه تقریبا هرکس که از هدست واقعیت مجازی HTC Vive استفاده کرده تحت تأثیر عملکرد آن قرار گرفته، اما در حال حاضر Vive یک محصول خاص با مخاطبان خاص به شمار می‌رود. صرفنظر از قیمت بالا، هدست‌های واقعیت مجازی پیش از اینکه محصولی مورد نیاز برای عمده مصرف‌کنندگان باشند، بیشتر به یک کالای فانتزی تکنولوژی برای گروه خاصی از طرفداران شباهت دارند. حتی شرکت‌هایی مانند سونی و Facebook/Oculus (از پیشتازان تولید هدست‌های واقعیت مجازی) نیز در حال حاضر در جلب مشتری برای این قبیل هدست‌ها با مشکل مواجهند.

htc vive

HTC برای رهایی از بحران کنونی نیازمند فروش خوب محصولات، آن هم به تعداد فراوان است، ولی با توجه به جذابیت محدود Vive، بعید است که این محصول بتواند تأثیر قابل توجهی بر نتایج مالی HTC در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی داشته باشد. البته این احتمال وجود دارد که Vive پلی باشد به سمت تولید محصولاتی که در آینده نه چندان دور موفقیت‌های تجاری بیشتری را برای HTC رقم بزند.

علی‌رغم زیان‌دهی‌های متوالی و نتایج ضعیف مالی HTC، باید به این موضوع هم اشاره کرد که این شرکت طی سه‌ماهه اخیر در رویدادهایی نظیر نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی (CES) و کنگره جهانی موبایل (MWC) حضوری فعال داشته و برای محصولاتی مانند HTC Vive، بسته سلامتی UA Healthbox، اسمارت‌فون HTC One X9 و مدل‌های جدید گوشی‌های سری Desire موفق به کسب بیش از 50 جایزه شده است. گفتنی است معرفی بسته سلامتی UA Healthbox (اولین محصول مصرفی که در نتیجه همکاری HTC با شرکت آمریکایی Under Armour به تولید رسیده) در نمایشگاه CES با اقبال خوبی مواجه شد و توانست با کسب 16 جایزه، پیش از ورود به بازار، مصرف‌کنندگان را از این محصول آگاه‌تر کرده و زمینه فروش بهتر آن را در آینده فراهم کند. همچنین مدل‌های جدید سری گوشی‌های Desire یعنی HTC Desire 630 ،530 و 825 -- با طراحی منحصربه‌فرد الگوی افشانه‌های رنگی روی بدنه -- نشان از نوآوری HTC در بازار گوشی‌های میان‌رده داشته، به طوری که از طرف سایت‌هایی مانند PocketLint و Android Central در لیست "بهترین‌های MWC" قرار گرفته است.

htc ua healthbox

چر وانگ (Cher Wang)، مدیر عامل HTC، بر این باور است که: «سروصدا و هیجان رسانه‌ها و مصرف‌کنندگان درباره HTC -- که شامل انتظار مشتاقانه برای عرضه اسمارت‌فون پرچمدار این شرکت (HTC 10) و هدست واقعیت مجازی Vive می‌شود -- به وضوح نشان از پیشتازی ما در نوآوری داشته و موجبات پیشرفت برند HTC را فراهم نموده است.» وی افزود HTC طی یک سال گذشته در تلاش بوده تا با زمینه‌سازی مناسب، فرآیندهای شرکت را ساده‌تر و کارآمدتر و منابع آن را نیز بهینه نماید تا HTC بتواند بهترین محصولات را به مؤثرترین شکل تولید نماید.

htc ceo cher wang

سؤالی که در پایان ذهن‌ها را مشغول می‌کند، این است که HTC چگونه از وضعیت بحرانی کنونی خود عبور خواهد کرد؟ همانطور که انتظار می‌رود، این کمپانی سعی دارد همزمان با کاهش هزینه‌ها، درآمد خود را افزایش دهد. هرچند که HTC از ذکر جزئیات خودداری می‌کند، اما چیالین چانگ (Chialin Chang)، مدیر ارشد مالی شرکت، می‌گوید HTC در سه‌ماهه جاری و پس از آن اقدام به کاهش هزینه‌ها خواهد نمود. همانطور که گفته شد HTC اخیرا بخشی از زمین‌ها و دارایی‌های خود را واگذار کرده و قصد دارد با کاهش حجم محسوس کارکردهای شرکت، به سوددهی برسد. چانگ معتقد است که HTC می‌تواند تا سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کسب‌وکار اسمارت‌فون خود را از زیان‌دهی خارج کرده و به نقطه سر‌به‌سر (نه سود نه زیان) برساند. البته چانگ خاطر نشان کرد که این یک پیش‌بینی نبوده، بلکه هدف داخلی شرکت محسوب می‌شود.

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا