قیمت بالاتر، رمز سودآوری سونی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/12/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : قیمت Price ، اندروید Android ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir :  اگر شما صاحب یک کمپانی تکنولوژی باشید، آخرین عرصه‌ای که تمایل خواهید داشت به آن ورود کنید، بازار به‌شدت رقابتی اسمارت‌فون‌ها خواهد بود، و اگر قبلا به این عرصه وارد شده باشید، به احتمال زیاد در حال ضرر دادن هستید، چون در حال حاضر فقط اپل و سامسونگ هستند که در این بازار به معنای واقعی کلمه سود می‌کنند. برای مشاهده عملی این موضوع تنها کافی‌ست به سونی نگاه کنید که تلاش‌های این شرکت در زمینه موبایل حاکی از حجم فروش پایین این برند بوده که با رقیبانی چون سامسونگ، HTC و ال‌جی مقایسه می‌شود، چه برسد به اپل. پس با این حساب سونی باید تولید اسمارت‌فون را متوقف کرده و از این عرصه خارج شود، درست است؟

خیر، جواب منفی است. ما بارها و بارها از کازو هیرای (Kazuo Hirai)، مدیرعامل سونی، شنیده‌ایم که تمرکز اصلی این شرکت روی تولید دیوایس‌های رده بالا و پیشرفته است، نه روی تعداد دستگاه‌های تولید شده - طرز فکری که با رویه بیشتر سازندگان دستگاه‌های اندرویدی بسیار متفاوت است.

استراتژی شرکت سونی روی کاغذ منطقی است: هرچه یک گوشی گران‌تر باشد، (معمولا) سود آن نیز بیشتر است. اما اگر قیمت یک گوشی فقط 200 دلار باشد -- با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه (R&D)، قطعات، بازاریابی و عوامل دیگری نظیر صدور مجوز -- عملا جای زیادی برای سود باقی نمی‌ماند.

بن باجارین (Ben Bajarin)، تحلیلگر مؤسسه Creative Strategies، می‌گوید: «عرضه دیوایس‌های اندرویدی رده بالا (500 دلار و بیشتر) از 280 میلیون دستگاه در سال 2012 به 190 میلیون دستگاه در سال 2015 کاهش یافته ]که از یک کاهش 90 میلیونی حکایت می‌کند[.» این مسأله از برخی جهات نگران‌کننده است. چارلز آرتور (Charles Arthur)، روزنامه‌نگار آزاد حوزه تکنولوژی و دبیر سابق بخش فناوری در نشریه گاردین، در این رابطه در وبلاگ خود می‌نویسد:

«این کاهش 90 میلیونی در حالی اتفاق می‌افتد که بازار اسمارت‌فون‌ها در مجموع از 704 میلیون دستگاه (که 501 میلیون آن دستگاه‌های اندرویدی بوده) به 1.43 میلیارد دستگاه رشد داشته است (که باز هم 1.16 میلیارد آن را دستگاه‌های اندرویدی تشکیل می‌دهد).

اما به احتمال زیاد شما هم مانند من به این مسأله معترض می‌شوید: آیا کاهش عرضه دیوایس‌هایی با قیمت بیش از 500 دلار به این دلیل نیست که قیمت دستگاه‌های اندرویدی رده بالا افت کرده است؟ قیمتی که باید امروز برای خریداری یک گوشی با خصوصیات یک پرچمدار اندرویدی 500 دلاری (یا گران‌تر) پرداخت کنید کمتر از مقداری است که در سال 2012 بایستی پرداخت می‌کردید.

این مسأله تقریبا با اطمینان حقیقت دارد، اما چیزی را برای کمپانی‌هایی که در تلاشند تا فروش خود را گسترش دهند جبران نکرده و این شرکت‌ها شاهد سقوط متوسط قیمت فروش هستند. [برای این پدیده] یک دلیل مالی ساده وجود دارد: اگر همواره تعداد مشخصی گوشی را با متوسط قیمت فروش پایین‌تری به فروش برسانید، به ناچار سودتان با افت شدید مواجه خواهد شد چرا که هزینه‌های ثابتی نظیر [حقوق] کارکنان و[هزینه‌های] اجرایی سربار شما خواهند بود.» 

Sony Mobile Yearly Unit Sales

 تعداد اسمارت‌فون‌هایی که سونی به بازار عرضه کرده به طور یکنواخت رو به کاهش گذاشته، به طوری که تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته شده توسط سونی در سال 2015 به زحمت به رقم 30 میلیون دستگاه می‌رسد. این در حالی است که اپل و سامسونگ در طول یک فصل به چنین رقم فروشی دست پیدا می‌کنند. 

Q4 2015 Smartphone shipments

 با نگاهی به نمودار فوق می‌توان به تفاوت میزان فروش اسمارت‌فون توسط شرکت‌های اپل، سامسونگ و ال‌جی در سه‌ماهه چهارم سال 2015 پی برد. با وجود اینکه سونی در میزان فروش تنها از HTC و مایکروسافت پیشی گرفته، اما حقیقت آن است که کمپانی سونی با فاصله زیادی از این شرکت‌ها جلوتر بوده و علی‌رغم اینکه تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده توسط سونی نصف دستگاه‌هایی است که ال‌جی به فروش رسانده، سونی در سودآوری از ال‌جی جلوتر است. جزییات سود این شرکت‌ها در فصل پایانی سال 2015 در جدول زیر نشان داده شده است. 

Mobile Companies Q4 2015 Operating Profit

 جدول بالا به وضوح نشان می‌دهد که سونی در مقایسه با رقبای نزدیکش عملکردی به مراتب بهتر داشته و دلیل آن بالا بودن متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های سونی است. چارلز آرتور معتقد است که از روی آمار و ارقام مربوط به یک فصل نمی‌توان درباره عملکرد شرکت‌ها نظر داد، اما اگر بخواهیم تنها یکی از آمارها را بررسی کنیم کافی‌ست به تفاوت بین سونی و ال‌جی در فصل پایانی سال 2015 نگاهی بیندازیم؛ ال‌جی موفق شد تقریبا دو برابر تعداد گوشی‌های فروخته‌شده توسط سونی را به فروش برساند، اما سونی به سود قابل‌توجهی رسید، در حالی که ال‌جی متحمل زیان شد. تفاوت در چیست؟ چارلز آرتور تفاوت را در ASP یا همان متوسط قیمت فروش دانسته و می‌گوید اسمارت‌فون‌های سونی با متوسط قیمت 421.58 دلار به فروش رفته ولی ال‌جی گوشی‌های خود را تقریبا با نصف این مقدار و با متوسط قیمت 210.26 دلار به فروش رسانده است. این بدان معنی نیست که تمام گوشی‌های سونی یا ال‌جی با این قیمت به فروش رفته‌اند، بلکه این آمار به ما می‌گویند که سونی اسمارت‌فون‌های گران‌تری را نسبت به ال‌جی فروخته است. 

Q4 2015 Smartphone Revenue

 برای درک بهتر مسأله می‌توانیم سامسونگ و اپل را با هم مقایسه کنیم. مسلم است که سامسونگ نسبت به اپل گوشی‌های بیشتری را به فروش می‌رساند، اما دلیلش آن است که سامسونگ تعداد بسیار بیشتری گوشی‌های رده پایین‌ به فروش می‌رساند- بخشی که اپل علاقه‌ای به رقابت در آن ندارد. به همین دلیل است که -- طبق نمودار فوق -- درآمد اپل در فصل پایانی سال 2015 حدود 2.5 برابر سامسونگ بوده است. این نتیجه، دوباره اهمیت ASP را به ما گوشزد کرده و اینکه هرچه قیمت پایین‌تر باشد، ظرفیت سوددهی کمتر می‌گردد. در مورد ال‌جی نیز باید گفت، با وجود اینکه این کمپانی همچنان تولید گوشی‌های رده بالا نظیر G5 را در دستور کار دارد، اما این گوشی‌ها نشانگر ظرفیت ]تولید[ واقعی این شرکت نیستند. 

Avarage Selling Prices in us dollar for Sony and LG

 سونی دو یا سه سال پیش، هوشمندانه به عواقب تولید گوشی‌های رده پایین پی برد و تولید این گونه دستگاه‌ها را کندتر کرده و به جای آن توجه خود را روی دیوایس‌های رده بالایی نظیر XPERIA Z5 و XPERIA X متمرکز کرد. درست است که گوشی‌های مذکور قیمت گرانی دارند، اما این بدان معناست که از رهگذر آنها سود خوبی عاید سونی خواهد شد. در واقع همان‌گونه که در نمودار زیر مشخص است، متوسط قیمت فروش دیوایس‌های سونی تقریبا دو برابر تمام رقبای خود بوده و تنها از ASP اپل پایین‌تر است. 

Q4 2015 Smartphone Avarage Selling Price

 اما با تمام این اوصاف، سونی هم در شرایط خیلی مطلوبی به سر نمی‌برد. به‌رغم ASP بالاتر، سونی هنوز موفق نشده که در سه‌ماهه چهارم سال 2015 از هر دستگاهی که به فروش می‌رساند، سود کلانی کسب کند؛ امری که اپل به آن دست یافته و در این زمینه یکه‌تاز است. البته ذکر این نکته ضروری است که سونی در فصل پایانی سال گذشته میلادی در زمینه سود حاصله از هر دستگاه عملکرد بهتری نسبت به سامسونگ داشته است. در مقابل، شرکت‌هایی مثل ال‌جی، HTC و مایکروسافت در این زمینه ناکام بوده و بر سر هر دیوایس فروخته‌شده متحمل زیان شده‌اند. در نمودار زیر می‌توانید سود یا زیان شرکت‌های سازنده را در هر اسمارت‌فون به فروش رسیده در فصل پایانی سال 2015 مشاهده کنید: 

Q4 2015 Per handset Profit

 سونی با خطر دیگری نیز مواجه است. هرچند که در حال حاضر سودی نصیب سونی شده، اما نهایتا حجم کم تولید، گریبان این شرکت را نیز خواهد گرفت. با وجود اینکه غیرواقع‌بینانه به نظر می‌رسد، اما فرض می‌کنیم سونی قادر است در هر اسمارت‌فونی که به فروش می‌رساند، 100 درصد سود کند. اگر طبق آمار منتشر‌ شده، 421.58 دلار (متوسط قیمت فروش هر دیوایس) را به عنوان سود سونی روی هر دستگاه در نظر بگیریم، با کاهش تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده، درآمد و سود سونی نیز رو به کاهش خواهد گذاشت، مگر اینکه سونی بتواند حجم تولید اسمارت‌فون‌های خود را افزایش دهد.

بدین‌ترتیب مشکل سونی را می‌توان کوچک شدن و کاهش سهم بازار در هر سال عنوان کرد. پس از مدتی اگر تعداد اسمارت‌فون‌های شما در بازار بسیار کم باشد در آن هنگام حتی بالا بودن متوسط قیمت فروش (ASP) نیز نمی‌تواند شما را از هزینه‌های ثابتی که متحمل شده‌اید نجات دهد (نگاهی به HTC در این زمینه سودمند به نظر می‌رسد). سونی هنوز در میان شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده اندروید از بالاترین قیمت متوسط فروش برخوردار است این مورد با وجود آنکه به آن معنا نیست که این شرکت تعداد زیادی از گوشی‌های گران‌قیمت خود را به فروش می‌رساند (افتخاری که به سامسونگ تعلق دارد) اما این رقم همواره بالا بوده است

حرف آخر اینکه هرچند سونی با موارد منفی فوق مواجه است، اما در کوتاه‌مدت -- به‌ویژه در مقایسه با رقیبان -- عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد داشته است. این کمپانی به شکلی راهبردی نقشه‌ای را به پیش می‌برده که بسیاری از ما از آن بی‌خبر بودیم. حال فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که این شرکت ژاپنی برای تعداد دیوایس‌های کمی که عرضه می‌کند تمهیدی بیاندیشد، در غیر این صورت سرنوشتی مشابه دیگر سازندگان گوشی‌های اندرویدی خواهد داشت.

در پایان بد نیست به نمودار زیر نیز نگاهی انداخته تا ببینیم مشتریان به چه سازندگانی روی می‌آورند. 

2015 Android Smartphone Customer Flow



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا