معرفی گلکسی نوت5 - قلم‌دار 2015 سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، فبلت Phablet ، Samsung Galaxy Note5 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 13 آگوست 2015 (22 مرداد 1394) طی کنفرانس Unpacked -- که در نیویورک برگزار شد -- در کنار معرفی Galaxy S6 edge+ از فبلت جدید دیگری با نام Galaxy Note5 نیز رونمایی کرد. برخلاف نسل‌های پیشین نوت، سامسونگ در نامگذاری این دستگاه ترجیح داده تا فاصله‌ای میان عدد و Note قرار نگیرد. با توجه به شکل ظاهری و مشخصات سخت‌افزاری Note5، می‌توان این دستگاه را زیباترین، قدرتمندترین و مسلما شکیل‌ترین عضو خانواده نوت نامید.

برخلاف نوت 4، که بدنه‌ای از جنس پلی‌کربنات با ظاهری شبیه چرم داشت، بدنه نوت5 از یک شاسی فلزی از جنس آلومینیوم سری 7000 و شیشه مقاوم Corning Gorilla Glass 4 در پشت و جلوی دستگاه تشکیل شده است. مانند گلکسی اس6، نوت5 نیز لبه‌های صاف و صفحه‌ای تخت داشته و پشت دستگاه خمیدگی ملایمی دارد که از نظر ارگونومیک مناسب بوده و در دست گرفتن آن را راحت‌تر می‌کند. ابعاد فبلت Note5 برابر با 7.6×76.1×153.2 میلی‌متر بوده و وزنی معادل 171 گرم دارد. پس می‌توان گفت Note5 نسبت به Note 4 پنج گرم سبک‌تر بوده، کمی کوچک‌تر شده و ضخامت کمتری نیز دارد. این خبر خوبی برای کاربرانی است که تمایل دارند تنها با یک دست از گوشی خود استفاده کنند. اندازه و وضوح صفحه نمایش در نوت5 مثل دو نسل قبلی تغییری نکرده و همچنان با نمایشگری 5.7 اینچی با رزولوشن 2560×1440 پیکسل مواجه هستیم که تراکم پیکسلی 518ppi را به دست می‌دهد. تکنولوژی نمایشگر نیز نسبت به نوت 4 تغییری نداشته و از نوع Super AMOLED است.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

تصویر بالا: مراسم رونمایی از گلکسی نوت5 و گلکسی اس 6 اج پلاس

 

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

در پایین صفحه نمایش دکمه‌‌ لمسی برنامه‌های اخیرا باز شده (Recent Apps) در سمت چپ، و دکمه بازگشت (Back) در سمت راست و کلید فیزیکی Home در وسط قرار گرفته‌اند. دکمه Home در نوت5 به حسگر اثر انگشت مجهز شده و با نگه داشتن این دکمه نیز می‌توان دستیار صوتی اندروید (Google Now) را فراخواند. دکمه پاور در سمت راست بدنه و دکمه تنظیم صدا در سمت چپ بدنه مشاهده می‌شود. در بالای بدنه ورودی سیم‌کارت و در پایین دستگاه نیز جک هدست و درگاه Miro-USB به همراه محفظه قرار گرفتن قلم (Stylus) موسوم به S Pen دیده می‌شود.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

از ویژگی‌های منحصر به فرد سری نوت سامسونگ می‌توان به قلم S Pen اشاره کرد. این قلم در هر مدل از دستگاه‌های خانواده نوت نسبت به مدل قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته و در نوت5 نیز شاهد این پیشرفت خلاقانه هستیم. به این ترتیب که از این پس برای بیرون آوردن قلم از محفظه‌اش، به جای قرار دادن انگشت در شکاف بخش پشتی کافی است یک کلیک ساده انجام دهید تا قلم به سرعت و نرمی از جای خود خارج شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد قلم S Pen در Note5 با حفظ سبکی، کمی سخت‌تر و محکم‌تر شده باشد. سامسونگ مدعی شده که این قلم، بیش از قلم‌های دیگر سری نوت، تجربه قدیمی قلم و کاغذ را برای کاربران فراهم می‌کند.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

از دیگر نکات جالب این قلم آن است که برای نوشتن الزاما مجبور نیستید گوشی را از حالت استندبای خارج کنید؛ حتی زمانی که صفحه گوشی خاموش باشد می‌توانید با قلم روی صفحه شروع به نوشتن کنید. در این حالت نوت5 تماس نوک قلم با صفحه را تشخیص داده و به طور خودکار حالت یادداشت فوری (Instant Memo) را فعال نموده و سپس تمام نوشته‌های شما را مستقیما به برنامه S Note منتقل می‌کند. از امکانات نرم‌افزاری این قلم می‌توان به منوی Air Command اشاره کرد که به محض درآوردن قلم روی صفحه نمایش ظاهر شده و تمام ابزار‌های موردنیاز برای کار کردن با S Pen را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از قلم نوت5 می‌توانید فایل‌های PDF را حاشیه نویسی کنید و یا به جای گرفتن چندین اسکرین‌شات از یک متن یا وب‌پیج طولانی، تصاویر بزرگتری از کل صفحه تهیه کنید. امکان کشیدن و رها کردن (drag and drop) متن نیز از دیگر امکانات این قلم است.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

سیستم عامل Note5 نسخه 5.1.1 اندروید لالی‌پاپ بوده و ساختار منویی آن بر اساس واسط کاربری اختصاصی سامسونگ به نام TouchWiz شکل گرفته است. این بدان معناست که نوت5 می‌تواند از انواع خدمات گوگل -- مانند دستیار هوشمند Google Now، مسیریابی قدم‌به‌قدم و دسترسی به فضای ذخیره‌سازی Google Drive -- برخوردار گردد. طبق معمول اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ، از جمله برنامه‌های ویژه نوت مانند S Note و S Memo، نیز در منو‌های گوشی مشاهده می‌شود؛ هرچند که سامسونگ تصمیم گرفته تا تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود را در این مدل کاهش دهد، ولی برافزا‌ها یا در اصطلاح add-onهای اختیاری سامسونگ در جای جای گوشی به چشم می‌خورد.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

دوربین اصلی Note5 مانند Note 4 دارای رزولوشن 16 مگاپیکسل و فلش LED است ولی سامسونگ در این مدل گشودگی دیافراگم را از f/1.26 به f/1.9 افزایش داده، درست مانند گشودگی Galaxy S6 و S6 edge. ایده اصلی در پس گشودگی بیشتر دیافراگم، ورود نور بیشتر است و نور بیشتر، عکس‌های بهتری را به دست می‌دهد. از امکانات این دوربین می‌توان به لرزه‌گیر اپتیکال دست، زوم دیجیتال، فوکوس خودکار، فناوری تشخیص چهره و لبخند و auto-HDR اشاره کرد. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4k، با وضوح 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه، و هم‌چنین با وضوح 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند.

برخلاف دوربین جلوی 3.7 مگاپیکسلی نوت 4، این بار سامسونگ برای گرفتن سلفی دوربینی با رزولوشن 5 مگاپیکسل را در نوت5 تدارک دیده است. سامسونگ مدعی است که این دوربین با داشتن زاویه باز 120 درجه، می‌تواند سلفی‌های بهتری بگیرد.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

یکی از امکانات جالب نرم‌افزاری دوربین نوت5، که در نتیجه همکاری سامسونگ با یوتیوب فراهم شده، Live Broadcast نام دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به طور زنده (البته با 30 ثانیه تاخیر) ویدیوی گرفته شده را در یوتیوب استریم کنید. برای این کار نیازی به اپلیکیشن‌های دیگر نبوده و تنها کافی است در موقع فیلمبرداری، دکمه Live Broadcast را لمس کرده و به عنوان یک کاربر عضو، وارد یوتیوب شوید. البته به نظر می‌رسد سامسونگ این ایده را از برنامه Periscope، طراحی شده توسط کیوان بیک‌پور و جو برن‌اشتاین، (تحت تملک فعلی توئیتر) وام گرفته باشد.

برخلاف نوت 4 که از لحاظ پردازنده در دو نسخه متفاوت (یکی مجهز به چیپست 4 هسته‌ای Snapdragon 805 کوالکام، و دیگری با چیپست 8 هسته‌ای Exynos 5433) عرضه شده بود، سامسونگ تصمیم گرفت تا نوت5 را تنها با یک نوع پردازنده واحد به بازار ارائه کند. فبلت Galaxy Note5 دارای چیپست 8 هسته‌ای Exynos 7420، مشتمل بر 4 هسته پردازشی 1.5 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 و 4 هسته پردازشی 2.1 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A57 بوده و از واحد پردازش گرافیکی Mali-T760 بهره می‌برد. هم‌چنین به جای 3 گیگابایت RAM -- که در Note 4 شاهد آن بودیم -- این بار از 4 گیگابایت RAM در Note5 استفاده شده است.

علی‌رغم پیشرفت‌های نسبی در مقایسه با نوت 4، فبلت نوت5 فاقد اسلات کارت حافظه بوده و کاربران در حال حاضر باید با یکی از دو گزینه 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی خود را راضی نگه دارند.

از دیگر نقاط ضعف نوت5 در مقایسه با نوت 4، باتری آن است. باتری قابل تعویض Note 4 با ظرفیت 3200 میلی‌آمپر ساعت، در Note5 تبدیل به باتری غیرقابل جداسازی (Non-removable) با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت شده است. در مورد قدرت احتمالی کمتر این باتری نسبت به نوت 4 باید بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد چرا که با ایجاد تغییرات در بخش مصرف انرژی دستگاه ممکن است با کاهش عمر باتری چندانی روبرو نباشیم. البته نکته مثبت در مورد باتری نوت5 آن است که این باتری به تکنولوژی شارژ سریع (Fast Charging) مجهز بوده و از طرفی از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از شارژ بی‌سیم (که با استاندارد‌های PMA و WPC سازگار است) می‌توانید در مدت 120 دقیقه باتری را کاملا از 0 تا 100 درصد شارژ نمایید. در کنار این قابلیت‌ها، امکان قرار دادن دستگاه روی دو حالت متفاوت صرفه‌جویی در مصرف انرژی (از جمله حالت صرفه‌جویی در باتری بسیار سخت‌گیرانه Ultra Power-saving mode) در قسمت تنظیمات نیز پیش‌بینی شده است.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

شارژر بی‌سیم که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد 

از نظر کیفیت صدا نوت5 عملکرد قابل قبولی دارد. مشخصه فنی صدا در این فبلت UHQ 24bit/192kHz است که در مقایسه با (16bit/48kHz) MP3 کیفیت بهتری را دارد، به ویژه برای پرهیز از ایجاد مشکل در حین فشرده‌سازی فایل‌هایی که از بیت‌ریت پایین‌تری برخوردارند. به علاوه برخورداری از codec بلوتوث ارتقا یافته به منظور پشتیبانی از استریم صدا با کیفیت UHQ باعث خواهد شد تا صدایی که از هدفون مجهز به بلوتوث یا اسپیکر‌های قابل حمل شنیده می‌شود، کیفیت به مراتب بالاتری داشته باشد.

با استفاده از برنامه SideSync (ورژن 4) می‌توانید به‌آسانی محتوای نوت5 را با PC، تبلت و یا تلویزیون هوشمند به اشتراک بگذارید. قابلیت جدیدی که در Note5 به چشم می‌خورد، اتصال خودکار یا auto-connection نام دارد، که چیزی شبیه به فیچر Handoff در محصولات اپل بوده، و به موجب آن می‌توانید از صفحه کامپیوتر به تماس‌ها و پیام‌های متنی پاسخ دهید.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

با استفاده از سامانه پرداخت سامسونگ، با نام Samsung Pay که در Note5 و S6 edge+ فعال است، می‌توانید مانند کارت‌های اعتباری یا دبیت کارت‌ها خرید و پرداخت‌های خود را انجام دهید. اطلاعات محرمانه شما با استفاده از فناوری‌های پیشرفته امنیتی رمزنگاری و محافظت می‌شود. برای امنیت بیشتر، کاربر این اختیار را دارد که برای هر تراکنش، یکی از دو گزینه پرداخت از طریق شماره رمز و یا پرداخت از طریق اسکن اثر انگشت را انتخاب کند. گفتنی است Samsung Pay از هر دو فناوری NFC و MST پشتیبانی کرده و برای پرداخت نیازی به خارج نمودن گوشی از حالت استندبای نیست. برتری اصلی سامسونگ بر دیگر شیوه‌های پرداخت موبایلی از جمله Apple Pay در پشتیبانی از شیوه MST نهفته است. شرکت سامسونگ در اوائل سال جاری شرکت LoopPay را با رقمی نزدیک به 250 میلیون دلار خریداری کرد. لوپ‌پی تا قبل از خریداری شدن توسط سامسونگ شیوه‌ای منحصر به فرد در خرید موبایلی ارائه می‌داد که در آن برای ارتباط گوشی موبایل با پایانه فروش از NFC استفاده نمی‌شد و به جای آن با تهیه کاورهای مخصوصی برای گوشی بخش مغناطیسی حاوی اطلاعات کارت‌های بانکی شبیه‌سازی شده و با قرار دادن گوشی‌های دارای این کاور در کنار هر پایانه فروش معمول خرید به سادگی انجام می‌پذیرفت. سامسونگ در شیوه پرداخت موبایلی خود نه‌تنها از NFC پشتیبانی می‌کند بلکه قابلیت MST را نیز ارائه می‌کند که در طی آن دیگر نیازی به کاورهای مخصوص LoopPay برای پرداخت نیز وجود ندارد و گوشی خود اطلاعات کارت بانکی را به صورت مغناطیسی هنگامی که در نزدیکی پایانه فروش قرار می‌گیرد منتقل می‌کند. بدین‌ترتیب شیوه پرداخت موبایلی سامسونگ عملا و روی کاغذ با تمامی انواع پایانه‌های فروش معمول (POS) سازگار خواهد بود.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

گفتنی است در سیستم خرید سامسونگ اطلاعات کاربران و کارت‌های اعتباری آنها نه‌تنها ذخیره نشده بلکه به جایی خارج از گوشی نیز منتقل نمی‌شود. این سیستم همچنین با مکانیز امنیتی Samsung KNOX محافظت می‌شود.

نوت5 از لوازم جانبی مناسبی بهره می‌برد؛ از انواع کاور گرفته تا هدست‌ سیمی Level U، هدفون بی‌سیم Level On Wireless Pro و اسپیکر‌های قابل حمل Level Box Pro. شارژر بی‌سیم و پک باتری با امکان شارژ سریع با ظرفیت 5200 میلی‌آمپر ساعت نیز برای رفاه حال بیشتر کاربران در نظر گرفته شده‌اند. از دیگر لوازم جانبی کارآمدی که برای Note5 طراحی شده، صفحه‌کلید فیزیکی همراه با کاور آن است که مشابه آن برای Galaxy S6 edge+ نیز معرفی شده است. این صفحه‌کلید QWERTY به‌راحتی در قسمت پایینی دستگاه نصب می‌شود و در نگاه اول یک اسمارت‌فون کیبوردی را تداعی می‌کند. این کیبورد برای کارکرد متکی به بلوتوث یا هر امکان ارتباطی دیگر نیست و تنها با فیدبک ایجاد شده روی صفحه‌نمایش عمل می‌کند. البته شاید قیمت 80 دلاری آن بسیاری از کاربران را از خرید منصرف کند.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

فبلت Galaxy Note5 در رنگ‌های مشکی Sapphire، طلایی پلاتینی، نقره‌ای تیتانیوم و سفید صدفی تولید شده و بنابر اعلام سامسونگ از روز جمعه 21 آگوست 2015 (30 مرداد 1394) وارد بازار خواهد شد. قیمت این مدل بسته به منطقه و اپراتور عرضه کننده متفاوت خواهد بود، ولی در مجموع کمتر از Galaxy S6 edge+ قیمت‌گذاری شده است.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، Note5 از لحاظ سخت‌افزاری تفاوت چندان قابل ملاحظه‌ای با Note 4 ندارد. از طرفی هم می‌توان Note5 را نسخه بزرگ‌تر و مجهز به قلم Galaxy S6 دانست، با همان پردازنده، دوربین، شارژ بی‌سیم، حسگر اثر انگشت و سامانه Samsung Pay. در چند سال اخیر، تک‌تک محصولات سری نوت بیانگر نهایت قدرت تکنولوژیک سامسونگ بوده‌اند و هر مدل نسبت به مدل قبلی تفاوت‌های زیادی را به همراه داشته است. اما این بار بدون در نظر گرفتن اصلاحاتی چند در طراحی و کارکرد قلم دستگاه شاید شاهد ایجادتغییرات چشمگیر و فوق‌العاده‌ای در نوت5 نیستیم. نبود اسلات حافظه و محدود کردن کاربران به حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایتی از جمله دیگر نکات منفی قابل ذکر در مورد این گوشی است.

Samsung Galaxy Note5 - سامسونگ گلکسی نوت 5

به‌طور کلی می‌توان گفت به جز ظاهر شکیل Note5، این دستگاه در مقایسه با مدل قبلی خود با تغییرات فراوانی روبرو نشده و جاذبه قاب شیشه‌ای قرار گرفته در پشت دستگاه نیز به محض در دست گرفتن و مشاهده اثرات انگشت فراوان روی آن از بین خواهد رفت. ولی در مجموع Note5 یک اسمارت‌فون رده بالا بوده و حتی با در نظر گرفتن تمامی انتقادها نیز به نظر می‌رسد قدرتمندترین اسمارت‌فون قلم‌دار موجود در بازار باشد.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی نوت 5 در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy Note5 به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Note5 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا