معرفی برنامه‌های برگزیده ویندوزفون به انتخاب لومیا کانورسیشنز (قسمت 1)

نمایش خبر

تاریخ : 1393/10/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Duolingo ، ولفرم آلفا WolframAlpha ، Angry Birds Go ، پرندگان عصبانی Angry Birds ، فوتوسینت Photosynth ، اپ App ، نرم افزار Software

واحد خبر mobile.ir : مدتی پس از خرید کسب و کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا توسط مایکروسافت و ادامه عرضه گوشی‌های ویندوزفونی با نام لومیا (و اخیرا با برند مایکروسافت) شاهد افزایش چشمگیر تعداد اپلیکیشن‌های این سیستم عامل در استور ویندوزفون بوده‌ایم؛ طوری که در سال گذشته رشد برنامه‌های ویندوزفون با 94 درصد افزایش همراه شد. در همین راستا Lumia Conversations که وبلاگ رسمی محصولات لومیا مایکروسافت است اقدام به معرفی برنامه‌های برگزیده ویندوزفون نموده، تا کاربران بتوانند به بهترین شکل از دستگاه ویندوزفونی خود استفاده کنند. در ادامه به بررسی چند مورد از اپلیکیشن‌های منتخب ویندوزفون در هفته‌های اخیر می‌پردازیم.

 

Duolingo - از بهترین‌های آموزش زبان

Duolingo

احتمالا نام این اپلیکیشن را شنیده‌اید. به نقل از نشریه وال‌استریت ژورنال، این برنامه، بهترین اپلیکیشن آموزش زبان نامیده شده است. Duolingo که قبلا به صورت تحت وب و هم‌چنین برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه شده بود، این بار در اختیار کاربران ویندوزفون قرار گرفته است. این برنامه، یادگیری زبان را برای شما به یک بازی مهیج تبدیل می‌کند. اپلیکیشن Duolingo با ارائه درس‌های کم‌حجم و به چالش کشیدن ذهنتان با روش‌های جالب، به شما کمک می‌کند تا بتوانید دایره لغات (vocabulary) و گرامر خود را تقویت کنید.

همانطور که گفته شد عملکرد این برنامه مانند بازی است؛ به این شکل که در مراحل ابتدایی کاربر 5 فرصت خطا (در اصطلاح بازی‌های کامپیوتری 5 جان) دارد که در مراحل بعدی به سه فرصت خطا کاهش پیدا می‌کند. هر فرصت با یک اشتباه در جوابدهی از بین می‌رود و با تمام شدن فرصت‌ها در یک مرحله، کاربر بازنده شده و باید بازی آن مرحله را دوباره از سر بگیرد.

نکته جالب دیگر در اینجاست که Duolingo برای آموزش بهتر از رویکرد داده محور (data-driven approach) استفاده می‌کند؛ بدین شکل که این برنامه در هر مرحله سوالاتی را که زبان‌آموز در جوابدهی به آنها دچار مشکل شده و هم‌چنین نوع اشتباهات زبان‌آموز را در خود ثبت می‌کند و با کنار هم قرار دادن این داده‌ها یک الگو (pattern) می‌سازد که موجب یادگیری هرچه موثرتر خواهد شد.

البته نباید از این نکته غافل ماند که علی‌رغم حجم گسترده مطالب آموزشی در زمینه دروس کتبی مانند لغات و گرامر، Duolingo برای تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری حرف زیادی برای گفتن ندارد.

می‌توانید از این برنامه برای یادگیری زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی و ایتالیایی استفاده کنید. از آنجا که مبنای کار کردن این برنامه، آموزش دوزبانه است (مثلا انگلیسی به فرانسوی یا برعکس) و با توجه به اینکه هنوز زبان فارسی در این اپلیکیشن گنجانده نشده، کاربران فارسی‌زبان نمی‌توانند برای یادگیری زبان خارجی مورد علاقه خود از آن استفاده کنند، مگر از طریق دانستن زبانی دیگر. به عنوان مثال اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، می‌توانید برنامه انگلیسی به فرانسوی را در Duolingo انتخاب کنید و زبان فرانسوی را به واسطه انگلیسی فرابگیرید. این اپلیکیشن رایگان بوده و هنگام کار با آن می‌توانید با خیال آسوده به مطالعه زبان بپردازید و مطمئن باشید که هیچ‌گونه تبلیغاتی روی صفحه نمایش ظاهر نمی‌شود.

Duolingo   Duolingo   Duolingo

 

WolframAlpha - ماشین پاسخگو، موتور محاسباتی

Duolingo

می‌توانید پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در حوزه‌های مختلف (علوم تجربی، ریاضیات، علوم انسانی، نجوم و ...) در اپلیکیشن WolframAlpha بیابید. این اپلیکیشن حاصل تلاش 25 ساله مؤسسه علمی Wolfram Research است که در سال 1987 توسط فیزیکدانی به نام استیون ولفرم (Stephen Wolfram) پایه‌گذاری شد.

برنامه WolframAlpha -- که روز به روز کامل‌تر و گسترده‌تر می‌شود -- قادر است با استفاده از مجموعه وسیعی از داده‌ها و الگوریتم‌ها به سؤالات شما جواب داده و برای شما گزارش تهیه کند. حوزه‌های تحت پوشش این اپلیکیشن فراوان اند و شما می‌توانید پاسخ سؤالات خود را در زمینه‌های زیر به‌راحتی پیدا کنید:

ریاضیات، آمار و تحلیل داده‌ها، فیزیک، شیمی، مواد، مهندسی، نجوم، زمین‌شناسی، علوم زیستی، علوم محاسباتی، واحد‌های اندازه‌گیری، آب‌و‌هوا، جغرافیا، مردم‌شناسی و تاریخ، فرهنگ و رسانه، موسیقی، کلمات و زبان‌شناسی، ورزش‌ها و بازی‌ها، رنگ‌ها، پول و اقتصاد، پزشکی و سلامت، غذا و علوم تغذیه، سازمان‌ها، حمل‌و‌نقل عمومی، دنیای تکنولوژی و سیستم‌های کامپیوتری و اینترنت.

این برنامه تنها با ویندوزفون 8.1 سازگار بوده و فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. می‌توانید WolframAlpha را به قیمت 2.99 دلار از استور ویندوزفون دریافت کنید.

WorlframAlpha   WorlframAlpha   WorlframAlpha

 

Angry Birds Go! - بازی مسابقه‌ای هیجان‌انگیز

Duolingo

بازی Angry Birds Go! یک بازی مسابقه‌ای رایگان و هشتمین سری از مجموعه محبوب Angry Birds است. این بازی از جمله معدود اپلیکیشن‌هایی است که به‌طور همزمان برای 4 پلتفرم اندروید، iOS، ویندوزفون و بلک‌بری 10 عرضه شده است.

یکی از امکانات این بازی این است که گیمر می‌تواند نحوه کنترل ماشین مسابقه‌ای خود (که در اینجا از نوع kart است) را تعیین کند. اگر کاربر حالت tilt را انتخاب کند، برای هدایت ماشین باید گوشی یا تبلت خود را به چپ و راست حرکت دهد؛ ولی درصورت انتخاب حالت touch باید برای کنترل ماشین به سمت چپ یا راست جاده از عمل ضربه زدن (tapping) استفاده شود.

قابلیت دیگری که بعد از آپدیت‌های جولای و نوامبر 2014 به این بازی اضافه شد، امکان بازی چندنفره (multi-player) و تشکیل تیم است؛ می‌توانید با دوستانتان تیم‌های سه‌نفره تشکیل داده و با تیم‌های دیگر به رقابت بپردازید. آخرین تغییری که می‌توان به آن اشاره کرد اضافه شدن حالت شب برای مسابقه‌هاست. پس روشن کردن چراغهای جلو را فراموش نکنید!

ناگفته نماند که از Angry Birds Go! نقد‌های متفاوتی شنیده می‌شود. برای نمونه گاردین در مقاله‌ای به تحسین آن پرداخته، ولی به نظر می‌رسد که این بازی اصلا توجه سایت Tech2 را به خود جلب نکرده، چرا که در این سایت آمده، گیمر برای ارتقای ماشین خود باید هزینه‌های زیادی بپردازد که گاه بالغ بر هزینه یک اسمارت‌فون می‌شود.

Angry Birds Go   Angry Birds Go

 

Photosynth (به‌روز شده) - ابزاری برای گرفتن عکس‌های پانوراما

Duolingo

برنامه Photosynth یکی از اپلیکیشن‌های محبوب موجود در استور ویندوزفون است که گرفتن عکس‌های پانوراما و به اشتراک‌گذاری آنها را بسیار راحت می‌کند. شاید بتوان این اپلیکیشن را نمونه ویندوزفونیِ برنامه Photo Sphere Camera در اندروید و iOS دانست. باید گفت در حال حاضر Photosynth تنها اپلیکیشن ویندوزفون است که به‌وسیله آن می‌توانید عکس‌های پانوراما را به‌صورت 360 درجه‌ای و در هر دو راستای افقی و عمودی تهیه کنید. فراموش نکنید که برای گرفتن عکس‌های باکیفیت‌تر در مکان‌های بسته و کم‌جا، بهتر است هنگام چرخاندن گوشی در زوایای مختلف، تا جایی که امکان دارد آن را ثابت نگه دارید و از حرکت‌های اضافی بپرهیزید. به‌علاوه سعی کنید عکس اول را به آخرین عکس متصل کنید. هم‌چنین اگر در محیطی هستید که اشیاء متحرک زیادی به چشم می‌خورد و یا رنگ‌های یکنواخت و بسته دیده می‌شود، ممکن است عکس پانوراما آنطور که انتظار داشتید گرفته نشود.

پس از آپدیت جدیدی که برای کاربران این برنامه ارسال شد، شاهد تغییرات زیر هستیم:

  - حالت تصویربرداری با رزولوشن بالاتر

  - ارتقای موتور دوخت (stitching engine) که عکس‌های پانوراما را سریع‌تر ترکیب کرده و خطا‌های بصری را کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که اسمارت‌فون یا تبلت شما برای استفاده از این اپلیکیشن، نیازی به ژیروسکوپ ندارد اما وجود ژیروسکوپ باعث می‌شود که بتوانید عکس‌های پانورامای بهتری با این برنامه بگیرید.

Photosynth   Photosynth   Photosynth

منبع : Lumia Conversations


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا