توییتر به گوشی شما سرک می‌کشد - جمع‌آوری داده‌ها با آپدیت app graph

نمایش خبر

تاریخ : 1393/10/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : توئیتر Twitter ، App Graph ، شبکه اجتماعی Social Network ، حریم خصوصی Privacy

واحد خبر mobile.ir : شبکه اجتماعی توییتر در روز چهارشنبه 26 نوامبر 2014 (5 آذر 1393) اعلام کرد که قصد دارد به زودی با جمع‌آوری داده‌های تلفن‌های همراه کاربران، از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی‌های آنها باخبر شود. توییتر این جمع‌آوری داده‌ها را "اپ نگار" (app graph) نامیده است. آنطور که در سایت پشتیبانی توییتر آمده، این جمع‌آوری داده‌ها از طریق ارسال یک آپدیت به کاربران اندروید و iOS میسر خواهد شد. لازم به ذکر است که این آپدیت از نوع انصرافی (opt-out) بوده، به این معنی که پس از اتمام به‌روزرسانی، توییتر به‌طور خودکار به جمع‌آوری داده از گوشی شما می‌پردازد مگر اینکه شما به صراحت از انجام این کار انصراف دهید. طبق اظهارات این شبکه اجتماعی پرمخاطب، هدف از این اقدام رسیدن به دو مهم است؛ یکی شخصی‌سازی هرچه بیشتر فعالیت در توییتر و جذب کاربران بیشتر، و دیگری کمک به تبلیغات موثرتر.

در وهله اول این اقدام باعث می‌شود تا توییتر بتواند توصیه‌های محتوایی (content recommendations) خود را بهبود ببخشد. در قسمت "امنیت و حریم خصوصی" سایت پشتیبانی توییتر آمده است که این کمپانی قصد دارد «با جمع‌آوری و به‌روزرسانی لیست اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی گوشی‌های کاربران، بتواند محتوای بهتری را متناسب با نیاز‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان در اختیارشان قرار دهد.» لازم به ذکر است که طی چند ماه اخیر توییتر دست به کار جدیدی زده و توییت‌های مختلف از افرادی که آنها دنبال نمی‌کردند را به کاربران خود نشان می‌دهد. برای این کار توییتر از الگوریتم جدیدی استفاده می‌کند تا بتواند توییت‌هایی که احتمال دارد موردتوجه کاربران جدید قرار بگیرند را شناسایی کند. هم‌چنین براساس کاربران دیگری که در شبکه یک شخص قرار دارند، توییتر افراد جدیدی را به منظور آشنایی و دنبال کردن به آن کاربر پیشنهاد می‌دهد.

دانستن اینکه کاربران چه اپلیکیشن‌هایی دارند، می‌تواند در جذب کاربران جدید نیز به توییتر کمک کند. چندی قبل توییتر از راه‌اندازی یک "گاه‌شمار فوری" (instant timeline) خبر داد که باعث می‌شود کاربران بلافاصله پس از عضویت در توییتر به‌طور خودکار با افراد مرتبط آشنا شده و آنها را دنبال کنند. اگر توییتر از اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی گوشی‌های کاربران اطلاع داشته باشد، می‌تواند افراد مرتبطی را به گاه‌شمار کاربران جدید اضافه کند. به این ترتیب کاربران جدید به محض ثبت‌نام در توییتر دیگر با یک گاه‌شمار سفید و بدون رویداد مواجه نشده و درنتیجه به سمت فعالیت بیشتر در این شبکه اجتماعی ترغیب خواهند شد.

Twitter

همانطور که ذکر شد یکی از اهداف توییتر افزایش تعداد کاربران است. به نقل از وال‌استریت ژورنال چندی است که رشد کاربران توییتر با رکود همراه بوده و به همین دلیل این شبکه اجتماعی سعی دارد تا کاربران غیرفعال (کاربرانی که وارد سایت نمی‌شوند و کاربرانی که با وجود داشتن حساب کاربری به ندرت پست می‌گذارند) را به کاربران فعال‌ و پیگیرتری تبدیل کند.

البته این تمام ماجرا نیست و app graph توییتر را در رسیدن به هدف دیگری نیز یاری می‌کند؛ تبلیغات موثر. البته تحقق کامل این هدف به زمان بیشتری نیاز دارد.

توییتر امیدوار است با استخراج اطلاعات دقیق‌تر از کاربران بتواند از طریق تبلیغات موثرتر درآمد بیشتری کسب کند. به‌این شکل که توییتر قادر است اطلاعاتی نظیر اینکه کاربران چه علاقه‌مندی‌هایی دارند، از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند یا چه گیم‌هایی بازی می‌کنند را در اختیار فعالین عرصه تبلیغات قرار دهد تا تبلیغ‌کنندگان بتوانند کار خود را به‌صورت دقیق‌تر و هدفمند انجام دهند.

باید گفت مدل کسب‌و‌کار این شبکه اجتماعی تا حد زیادی به تبلیغات هدفمند وابسته است. درست است که توییتر پیش از این هم می‌توانست براساس توییت‌های کاربران و اینکه چه‌کسانی را دنبال می‌کنند، به برخی اطلاعات راجع به آنها دست پیدا کند، ولی این اطلاعات -- به‌ویژه در مقایسه با مجموعه گسترده داده‌های فیس‌بوک -- محدود بودند.

همانطور که گفته شد توییتر می‌تواند -- به عنوان یک کمپانی طرف سوم -- به داده‌های کاربران iOS و اندروید دسترسی پیدا کند. هر دوی این پلتفرم‌ها از قبل اجازه جمع‌آوری این دست داده‌ها را به کمپانی‌ها و برنامه‌نویسان طرف سوم داده بودند. ولی نحوه کار آنها در این زمینه با هم متفاوت است.

در iOS، توسعه‌دهندگان می‌توانند در هر زمان ممکن دستگاه یک کاربر را پینگ کرده و فهرستی از اپلیکیشن‌های درحال اجرا بر روی اسمارت‌فون آن شخص را فراخوانی کنند. اگر این‌کار چند بار تکرار شود، آنگاه توسعه‌دهنده می‌تواند با کنار هم قرار دادن اطلاعات به‌دست آمده، از مجموعه کامل اپلیکیشن‌های آن شخص باخبر شود.

ولی در اندروید شرایط متفاوت است. بنابر گفته یکی از سخنگو‌های گوگل، دسترسی پیدا کردن به لیست اپلیکیشن‌های گوشی‌های کاربران تنها در صورتی امکانپذیر است که این موضوع توسط خود برنامه‌نویس، ضمن شرایط استفاده (terms of service) قید شده باشد. در این صورت کاربر مختار است که اجازه دسترسی به داده‌ها را به برنامه‌نویس بدهد یا ندهد.

Social Networks

البته باید توجه داشت که این حرکتِ توییتر حریم خصوصی را نقض نخواهد کرد. توییتر به کاربران اطمینان خاطر داده که از این راه قصد دارد تنها از نصب اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی‌های افراد مطلع شود، نه از داده‌های داخل خود اپلیکیشن. به عنوان مثال توییتر می‌تواند مطمئن شود که یک کاربر برنامه Spotify را بر روی اسمارت‌فون خود نصب کرده یا نه، اما اینکه کاربر از طریق این اپلیکیشن به چه آهنگ‌هایی گوش می‌کند، از اختیارات توییتر محسوب نمی‌شود.

ناگفته نماند که اقدام اخیر از جانب توییتر بدون شک خواسته یا ناخواسته موجب ناراحتی تعدادی از کاربران این شبکه اجتماعی خواهد شد. ولی نکته در اینجاست که توییتر تنها شرکتی نیست که این استراتژی را در پیش گرفته است.

برای نمونه فیس‌بوک هم راجع به اپلیکیشن‌هایی که کاربرانش بر روی گوشی‌های خود دارند اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند، ولی به گفته یکی از سخنگو‌های این شبکه اجتماعی، این کار فقط برای اپلیکیشن‌هایی امکانپذیر است که از کیت توسعه نرم‌افزارِ (SDK) فیس‌بوک استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن Candy Crush از SDK فیس‌بوک استفاده کند، فیس‌بوک می‌تواند با پینگ کردنِ اسمارت‌فون‌های کاربران، متوجه شود که چه کسانی قبلا این بازی را دانلود کرده‌اند و نهایتا با استفاده از این اطلاعات فیس‌بوک قادر خواهد بود Candy Crush را در تبلیغات هدفمند خود یاری کند.

در پایان لازم به ذکر است که کاربران می‌توانند در هر زمان که مایلند به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و از آپدیت جدید توییتر (app graph) انصراف دهند. اگر کاربری انصراف خود را اعلام کند، تمام اطلاعاتی که در گذشته از گوشی او جمع‌آوری شده، از سرور‌های توییتر پاک خواهد شد.

آپدیت مذکور از 26 نوامبر (5 آذر) به iOS راه پیدا کرده. می‌توانید اطلاعات بیشتر را در مورد چگونگی عملکرد این آپدیت و نحوه انصراف از آن، در اینجا ببینید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا