سیاست‌ها و برنامه‌های ساتیا نادلا برای آینده مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/25        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : ساتیا نادلا Satya Nadella ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : با شروع سال مالی جدید مایکروسافت، ساتیا نادلا (Satya Nadella) -- که اولین سال مالی کامل خود را به عنوان مدیرعامل این شرکت پیش رو دارد -- با ارسال یک نامه رسمی به تمامی کارکنان خود، اهداف و اولویت‌های خود را برای آیندۀ مایکروسافت تشریح نموده است. اگرچه این نامه خطاب به کارکنان این شرکت نگارش گردیده، اما یک نامه سرگشاده محسوب می‌شود که بر روی صفحه رسمی مدیر عامل مایکروسافت نیز قرار داده شده و طیف وسیع تری از مخاطبین از جمله سرمایه گذاران، نشریّات و کاربران را شامل می‌شود.

مهم ترین بخش از این نامه اختصاص دارد به تعیین نقطه تمرکز جدیدی برای مایکروسافت، و این کانون جدید چیزی نیست جز Productivity (توضیح اینکه در نوشتار فنی فارسی رسمی‌ترین معادل‌ها برای این کلمه "بهره‌وری" و "فراورش" است و می‌توان آنرا به "تولید محتوا" نیز تعبیر نمود. به دلیل اینکه این معادل‌ها گویای تمامی ابعاد Productivity نیست، در این مطلب از همان واژه اصلی استفاده می‌کنیم.)

Microsoft Satya Nadella's Memo

ماموریت و استراتژی مایکروسافت در گذشته عبارت بود از قرار دادن یک PC بر روی هر میز و در هر خانه، که در سال‌های آخر مدیریت استیو بالمر این ماموریت به تبدیل شدن مایکروسافت به یک شرکت ارائه دهنده همزمان دستگاه‌ها و سرویس‌ها تغییر یافت. اکنون ساتیا نادلا با تغییر مجدد این استراتژی یا به قول خودش هستۀ مایکروسافت، قصد دارد تا آینده ای جدید و متفاوت را برای مایکروسافت ترسیم نماید. او در بخشی از این نامه در این خصوص نوشته است: «با وجود اینکه استراتژی "دستگاه‌ها و سرویس‌ها" برای شروع تغییر فرم شرکت مفید بود، ما اکنون نیاز داریم تا استراتژی منحصر به خودمان را شکل داده و صیقل دهیم. مایکروسافت در بطن خود یک شرکت مبتنی بر پلتفرم و productivity در دنیایی که تکنولوژی‌های همراه و ابری حرف اول را می‌زنند است. ما productivity را از نو ابداع می‌کنیم تا هر شخص و هر سازمان در هر کجای این سیاره را برای انجام کارهای بیشتر و کسب دستاوردهایی فراتر قدرت بخشیم.».

Microsoft Satya Nadella's Memo

پس از دوره 25 سالۀ مدیریت موفق بیل گیتس (از سال 1975 تا 2000) و سپس 14 سال مدیریت پر فراز و نشیب استیو بالمر که با انتقادهای فراوانی نیز همراه بود، اکنون به نظر می‌رسد ساتیا نادلا آمده است تا با تفکری جوان و هوشمندانه، تغییراتی مهم و بنیادین در مایکروسافت ایجاد نماید. در حالی که بالمر – مدیر عامل سابق – قصد تبدیل مایکروسافت به یک شرکت مبتنی بر دستگاه‌ها و سرویس‌ها را داشت، جانشین جوان او آینده این شرکت را در تمرکز بر ارتقا و شکل‌دهی "تجربه دیجیتالی کاربران در کار و زندگی" می‌بیند.

اکثر افراد با شنیدن نام مایکروسافت، ناخودآگاه سیستم‌عامل ویندوز در ذهنشان نقش می‌بندد و مدیران این شرکت نیز همواره بالاترین جایگاه را برای این محصول ارزشمند خود قائل بوده‌اند. شاهدی بر این مساله در سال‌های اخیر آنکه استیو بالمر در قسمتی از سخنان خود در نمایشگاه CES 2012 تاکید نمود: «در مایکروسافت هیچ چیز مهم تر از ویندوز نیست.». اما جالب اینجاست که با کمی دقت در نامۀ آقای نادلا متوجه می‌شویم که ویندوز در سخنان او چنین جایگاه برتری را نداشته و حتی تا اواسط نامه نیز اشاره ای به آن نمی‌شود. در متن 3100 کلمه ای این نامه، نام ویندوز تنها 13 بار ذکر گردیده است که آن هم شامل محصولات مختلفی از جمله ویندوز، ویندوز فون، ویندوز سرور و دستگاه‌های مرتبط با این سیستم‌عامل‌ها می‌شود.

همانطور که خود او نیز در گفته‌هایش اشاره نموده است، در دوران مدیریت ساتیا نادلا بر مایکروسافت تمرکز اصلی این شرکت بر خدمات و محصولات مبتنی بر تولید محتوا خواهد بود، که به نظر می‌رسد در این راه نیز سرویس‌های ابری بالاترین درجه اهمیت را در تفکر مدیر عامل مایکروسافت دارند. در طول این بیانیه 20 بار کلمه "productivity" و 22 بار کلمه "cloud" تکرار گردیده که این خود می‌تواند نشانگر میزان اهمیت و جایگاه آن‌ها در برنامه‌های نادلا برای آینده شرکت تحت امر خود باشد. در واقع او قصد دارد به جای اولویت دهی به ویندوز به عنوان مرکز ثقل محصولات خود و محدود نمودن سایر سرویس‌های مایکروسافت به قیمت متقاعد نمودن کاربران به استفاده از سیستم‌عامل ویندوز، با ارائه محصولات و سرویس‌هایی همچون Office 365 ،One Drive ،Skype ،AzureML و Bing با بهترین کیفیت بر روی سایر سیستم‌عامل‌ها خصوصا پلتفرم‌های موبایل همچون Android و iOS، آینده مایکروسافت را به جای سیستم‌عامل ویندوز به سرویس‌های ابری و productivity گره بزند. البته از گفته‌های آقای نادلا می‌توان دریافت که در این راه سیستم‌عامل‌های ویندوزی مایکروسافت و دستگاه‌هایی همچون Xbox ،Kinect و Surface نیز به عنوان ابزارهایی قدرتمند برای تحقق این هدف، نقش قابل توجهی ایفا خواهند نمود.

دامنه تغییرات و تحولات مورد نظر مدیر جدید مایکروسافت به همین جا ختم نمی‌شود. او برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها و تغییرات مورد نظر خود قصد دارد تا فرهنگ کاری مایکروسافت را نیز اصلاح نماید. با رنج بردن از مشکلاتی همچون درگیری‌های داخلی، چنددستگی نیروها و سیاست‌های سخت و بیرحمانۀ اداری، فضای کاری مایکروسافت نسبت به سایر ابرشرکت‌های دنیای تکنولوژی از وجهۀ خوبی برخوردار نیست. استیو بالمر در اواخر دوران مدیریت خود برای تغییر این شرایط مجموعه سیاست‌هایی با نام مایکروسافت واحد را به اجرا گذاشته بود که در متن این نامه مشخص نشده است آیا نادلا قصد ادامه آن برنامه را دارد یا خیر. اما در هر صورت از آنچه در متن این بیانیه آمده است به نظر می‌رسد که نادلا تغییرات گسترده ای را در نظر داشته و در این زمینه بسیار جدی‌ست.

Microsoft Satya Nadella's Memo

مدیر عامل مایکروسافت تاکید می‌کند که: «من مصمم هستم که مایکروسافت را به بهترین مکان برای افراد باهوش، کنجکاو و بلند پرواز تبدیل کنم تا بتوانند بالاترین کارایی خود را داشته باشند.». او همچنین افزوده است: «همه در مایکروسافت بایستی به دنبال راه‌هایی برای ساده‌سازی فرآیندهای کاری و انجام سریع تر و موثّرتر کارها باشند. ما با تخت تر نمودن ساختار سازمانی و توسعه فرآیندهای کاری ساده‌تر و کوتاه‌تر، جریان اطلاعات و ایده‌ها را روان تر خواهیم نمود. تغییر فرهنگ به این معنی‌ست که ما کارها را به گونه ای متفاوت انجام خواهیم داد.». نادلا هدف خود از این سیاست‌ها را «کاهش زمان و انرژی لازم برای انجام کارها» عنوان می‌کند. همچنین خطاب به کارکنان خود می‌گوید که: «مایکروسافت در زمینه توسعه و آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری بیشتری انجام داده و از تست ایده‌ها و پروژه‌های جدید استقبال خواهد نمود. همچنین در آینده کارکنان راحت تر قادر به تغییر نقش خود در شرکت خواهند بود.».

علاوه بر مسائل کلیدی و مهمی که تا اینجا به آن‌ها اشاره شد، ساتیا نادلا در این نامه طولانی دیدگاه خود را در مورد سایر محصولات و سرویس‌های مهم مایکروسافت نیز مطرح نموده است. او در خصوص Xbox می‌گوید: «بزرگترین بخش از زندگی دیجیتال -- بر اساس میزان زمان و هزینه صرف شده – در دنیایی که موبایل حرف اول را می‌زند، بازی‌ست.» و می‌افزاید: «ما به نوآوری در این زمینه و رشد پایگاه طرفداران خود با استفاده از Xbox ادامه داده و با کمک آن بر ارزش تجاری مایکروسافت خواهیم افزود.». او با اشاره به کورتانا و اسکایپ می‌نویسد: «مردم به شکل راحت‌تر و موثرتری قادر به برقراری ارتباط و همکاری با یکدیگر خواهند بود. آنها به کمک مترجم اسکایپ خواهند توانست موانع ناشی از تفاوت زبان‌ها را درنوردیده و دنیا را تغییر دهند.».

Microsoft Satya Nadella's Memo

نادلا همچنین در خصوص نرم افزارها و سرویس‌های مختلف مایکروسافت می‌گوید: «این اپلیکیشن‌ها برای انواع بسترها و سیستم‌عامل‌ها ساخته خواهند شد تا با انتقال کاربر از دستگاهی به دستگاه دیگر، محتوا و سرویس‌های آنان نیز به بهترین شکل به همراهشان منتقل گردد – که این یکی از راه‌های ما برای انتقال تمرکز از دستگاه‌ها به افراد خواهد بود. این تغییرات مدتی‌ست که با انتقال آفیس از دسکتاپ به سرویس آفیس365 و تغییر راهکارهای productivity فردی به ابزارهای productivity گروهی، در حال انجام است. ما به پیشبرد و تکامل ابزارهای فرآیند کسب و کار، همکاری گروهی و productivity خود در سطح جهانی از جمله اسکایپ، وان‌درایو، وان‌نوت، آوت‌لوک، ورد، اکسل، پاورپوینت، بینگ و داینامیکس که مردم امروزه آن‌ها را می‌شناسند و دوست دارند، ادامه خواهیم داد.»

برنامه‌ها و اهداف نادلا برای آینده مایکروسافت بسیار جامع، مدرن و هوشمندانه به نظر می‌رسند. اما در خصوص ابرشرکتی در این سطح که سال‌هاست با سیاست‌هایی متفاوت اداره می‌گردیده است، مدیر عامل جدید برای اجرای تغییرات مورد نظر خود از حرف تا عمل راهی دشوار و احتمالا طولانی پیش رو خواهد داشت و باید دید که آیا در این راه موفق خواهد بود یا خیر.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا