توافقنامه پکن - کوپرتینو - هدیه‌ی سال نو چایناموبایل برای چینی‌های آی‌فون‌دوست و قراردادی رویایی برای اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1392/10/5
برچسب‌ها : چایناموبایل China Mobile ، چین China ، Apple iPhone 5s ، Apple iPhone 5c ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اگر صحبت از قراردادی به میان بیاید که در یک سوی آن چایناموبایل (China Mobile) حضور دارد و در سوی دیگر آن نام شرکت اپل به گوش می‌رسد، این خبر می‌تواند به یکی از پربازدیدترین اخبار دنیای فناوری اطلاعات و این قرارداد به یکی از مهمترین رخدادهای سال 2013 میلادی تبدیل شود.

بر اساس اعلام رسمی اپل و به استناد مطلب منتشر شده توسط اکانت رسمی چایناموبایل در سرویس میکروبلاگینگ ساینا-ویبو (Sina-Weibo)، شرکت اپل و شرکت خدمات ارتباطی چایناموبایل در تاریخ 23 دسامبر 2013 (2 دی 1392) توافقنامه‌ای را برای همکاری چندساله به امضا رسانده‌اند. بنابراین وب‌سایت رسمی چایناموبایل از تاریخ 25 دسامبر 2013 آماده دریافت سفارش مشتریان برای عرضه جدیدترین آی‌فون‌های شرکت اپل در کشور چین خواهد بود و از تاریخ 17 ژانویه 2014 (27 دی 1392) به بعد، آی‌فون‌های 5S و 5C علاوه بر فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل در کشور چین در شبکه گسترده فروشگاه‌های خرده‌فروشی چایناموبایل نیز عرضه خواهند شد.

این توافق در حالی صورت گرفته است که تا پیش از این، چایناموبایل به مشتریان خود توصیه می‌کرد محصولات شرکت اپل را خریداری نکنند چرا که تکنولوژی به‌کار رفته در آی‌فون‌های اپل با تکنولوژی شبکه خدمات موبایل این شرکت تطابق نداشت و کاربران از خدمات پرسرعت نسل چهارم (4G) و نسل سوم (3G) چایناموبایل محروم شده و مجبور به استفاده از خدمات نسل قدیمی‌تر (2G) بر روی آی‌فون‌های خود می‌شدند. اما پس از معرفی محصولات جدید شرکت اپل و اثبات عملکرد صحیح این تلفن‌های همراه بر روی شبکه خدمات چایناموبایل و پس از مدت‌ها رایزنی و جلسات متعدد برای رفع اختلافات درباره تقسیم درآمد، بالأخره علاقه‌مندان محصولات اپل می‌توانند از پرسرعت‌ترین خدمات موبایل در چین بر روی آی‌فون‌های جدید خود بهره‌مند شوند.

China Mobile - چایناموبایل

چایناموبایل بزرگترین اپراتور موبایل در کشور پهناور چین است که توسط دولت این کشور اداره می‌شود. این شرکت بر اساس آمار منتشر شده در سال 2012 حدود 70٪ از سهم بازار مشترکین موبایل را در کشور چین در اختیار دارد. البته چایناموبایل در عرصه بین‌المللی نیز فعالیت‌هایی داشته و با خرید اپراتور پاکتل (PakTel) در کشور پاکستان در سال 2007 و تغییر نام آن به زونگ (ZONG) و همچنین فعالیت در هنگ‌کنگ در سال 2012 و شروع به کار در کشور میانمار در سال 2013، شبکه خدمات خود را گسترش داده است.

در حال حاضر چایناموبایل بیش از 1.2 میلیون ایستگاه رادیویی از انواع 2G/GSM، 3G/TD-SCDMA و 4G/TD-LTE و همچنین بیش از 4.2 میلیون نقطه دسترسی وای‌فای (Wi-Fi Access Point) را در کشور چین در اختیار دارد و در حال برپایی بزرگترین شبکه نسل چهارم در دنیاست. تا پایان سال 2013 چایناموبایل خدمات نسل چهارم را در 16 شهر بزرگ چین گسترش خواهد داد و تا پایان سال 2014 تعداد ایستگاه‌های رادیویی نسل چهارم را در این کشور به بیش از 500هزار عدد خواهد رساند که به معنای پشتیبانی خدمات نسل چهارم در بیش از 340 شهر بزرگ این کشور است.

به استناد تخمین‌های به‌عمل آمده از سوی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، چایناموبایل بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات صوت و داده‌ بر بستر موبایل در جهان است که بر اساس وسعت شبکه (Network Scale)، مجموع ارزش سهام در بازار (Market Capitalization) و تعداد مشترکین (بیش از 760 میلیون مشترک در سال 2013) رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

ژی گوهوآ (Xi Guohua) رئیس هیأت مدیره چایناموبایل در رابطه با این همکاری می‌گوید: «آی‌فون‌های اپل میلیون‌ها مشتری علاقه‌مند در اقصی‌نقاط جهان دارند. ما می‌دانیم که تعداد زیادی از مشترکین چایناموبایل و تعداد کثیری مشتری بالقوه دیگر در چین، با اشتیاق منتظر استفاده از مزایای عالی که محصولات اپل و خدمات چایناموبایل برایشان به ارمغان می‌آورد هستند. ما بسیار خرسندیم که آی‌فون‌های اپل امکان پشتیبانی از شبکه خدمات4G/TD-LTE و 3G/TD-SCDMAچایناموبایل را دارند و با این همکاری می‌توانیم خدمات داده‌ای پرسرعت را در حوزه موبایل به کاربران ارائه دهیم.»

تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل اپل نیز پس از عقد این قرارداد بیان کرد: «اپل احترام زیادی برای چایناموبایل قائل است و ما از اینکه می‌توانیم با چایناموبایل همکاری کنیم خوشحالیم. کشور چین بازار بسیار مهمی برای شرکت اپل محسوب می‌شود و همکاری ما با چایناموبایل این امکان را برایمان فراهم می‌کند که بتوانیم آی‌فون را به دست مشترکین بزرگترین اپراتور موبایل جهان برسانیم. آیفون در چین از مشتریان مشتاقی که تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است برخوردار است و ما با این قرارداد بهترین هدیه سال نوی چینی را به هر کاربری که علاقه داشته باشد یک آی‌فون در دست بگیرد اهدا خواهیم کرد.» لازم به ذکر است که سال نوی چینی در سال 2014 از روز 31 ژانویه آغاز می شود.

کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی فارستر (Forrester) تخمین می‌زنند توافقی که پس از سال‌ها کشمکش، دست دو غول شرقی و غربی را در دست هم قرار داده است، حداقل 17 میلیون مشتری جدید را به جمع مشتریان آی‌فون‌های 5S و 5C اپل در کشور چین اضافه نماید. البته این قرارداد منجر به توسعه خدمات نسل چهارم چایناموبایل نیز خواهد شد و توافقی پیروزمندانه برای هر دو طرف خواهد بود.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا