بیزینس گوشی های نوکیا به زودی در دستان مایکروسافت - پیامدها و واکنش ها

نمایش خبر

تاریخ : 1392/6/12
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : خبری که در روز 2 سپتامبر 2013 (11 شهریور 1392) در مورد خرید کسب و کار دستگاه ها و سرویس های نوکیا توسط مایکروسافت منتشر شد هرچند چندان غیر منتظره نبود و حتی از مدت ها قبل بوی آن به مشام می رسید اما موجی از پیامدها و واکنش ها را به دنبال داشت. تحلیلگران نیز در صددند تا نتایج آتی این معامله بزرگ را برای دنیای فناوری و تجارت پیش بینی نمایند.

سه سال پیش استفن الاپ کانادایی که در آن موقع رئیس واحد تجارت مایکروسافت بود این کمپانی را ترک کرد و به عنوان مدیر عامل به نوکیا پیوست تا موجی از تغییرات را در این کمپانی که از قافله بازار گوشی های هوشمند عقب افتاده بود به وجود آورد. چند ماه بعد از پیوستن آقای الاپ به نوکیا او نامه ای را خطاب به کارکنان نوکیا نوشت و با تشبیه نمودن وضعیت نوکیا به مردی که بر روی سکویی نفتی مشتعل چاره ای جز دست زدن به عملی مخاطره آمیز و افکندن خود به اقیانوس ندارد وضعیت این کمپانی را تشریح کرد. به دنبال این نامه بود که نوکیا اعلام کرد که بستر ویندوز فون مایکروسافت را به عنوان بستر اصلی نرم افزاری گوشی های هوشمند خود مورد استفاده قرار خواهد داد. این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که آغوش گوگل برای نوکیا گرم تر از آغوش مایکروسافت است و نوکیا باید به سمت استفاده از بستر اندروید گام بردارد.

اما اتحاد مایکروسافت و نوکیا نقد های مثبتی را نیز در پی داشت و عده ای از تحلیلگران و مؤسسات مالی را به نتایج این اتحاد خوش بین نمود تا جایی که مرگان استنلی پیش بینی نمود که فروش گوشی های هوشمند نوکیا که به سیستم عامل ویندوز فون مجهزند در سال 2012 به 37 میلیون و در سال 2013 به 64 میلیون عدد می رسد. اما این اتحاد مطابق پیش بینی های خوش بینانه پیش نرفت. نشان به آن نشان که نوکیا در سه ماهه دوم سال 2013 تنها توانست 7.4 میلیون گوشی لومیا مجهز به ویندوز فون را به فروش رساند. با این اوصاف به نظر می رسید تغییر اساسی دیگری نیاز است و این تغییر که البته برای بسیاری از طرفداران نوکیا موجی از اندوه را در پی داشت چیزی نبود جز بلعیده شدن بخش بزرگی از غول فناوری فنلاند توسط مایکروسافت.

نوکیا لومیا 1020 - Nokia Lumia 1020

گوشی لومیا 1020 نوکیا مبتنی بر ویندوز فون و مجهز به دوربین 41 مگاپیکسلی که در جولای 2013 معرفی شد

و ظاهراً نوکیا راهی بهتر از سپردن بیزینس گوشی های خود به مایکروسافت پیدا نکرده. اکنون استفن الاپ با کناره گیری از مدیر عاملی نوکیا، در پست جدیدش یعنی نائب رئیس اجرایی دستگاه ها و سرویس های نوکیا آماده است تا پس از نهایی شدن معامله (احتمالاً در سه ماهه نخست سال 2014) دوباره به مایکروسافت بازگردد و شاید حتی شانس هایی را برای مدیر عاملی مایکروسافت پس از کناره گیری استیو بالمر که قرار است طی سال آتی به وقوع پیوندد داشته باشد.

استفن الاپ در کنفرانس خبری در Espoo فنلاند مراتب تأسف خود را از همپا نبودن با اپل و گوگل اعلام نمود: «من نیز از اینکه با این فاصله در پشت سر دو رقیب بسیار بزرگ قرار گرفته ایم سرخورده ام.» با این وجود آقای الاپ ادامه می دهد: «ما به هدف خود برای تبدیل شدن به سومین اکوسیستم [پس از iOS و Android] نائل شده ایم.»

ریستو سیلاسما -- رئیس هیئت مدیره نوکیا و مدیر عامل موقت این کمپانی -- نیز اظهار نمود که تصمیم گیری برای فروش چنین بخش مهمی از کمپانی "منطقی" بوده اما "از نظر احساسی دشوار" بوده است.

Elop, Ballmer and Siilasmaa

از راست به چپ: استفن الاپ، استیو بالمر و ریستو سیلاسما

اگر این معامله به تأیید سهامداران نوکیا و مقامات قانونی برسد می تواند بازار موبایل را دستخوش تغییراتی عمیق نماید. با این خرید مایکروسافت نیز با در اختیار گرفتن کامل اکوسیستم نرم افزاری و سخت افزاری می تواند محصولاتی یکپارچه را روانه بازار کند و از این رو بیش از پیش به کمپانی اپل شباهت خواهد یافت. پیش از این نیز مایکروسافت اعلام نموده بود که در نظر دارد تا مراحل انتقال از یک کمپانی نرم افزاری به سوی یک کمپانی دستگاه ها و سرویس ها (Devices and Services) را طی کند و اکنون اگر خرید بخش دستگاه ها و سرویس های نوکیا را با موفقیت سپری کند گامی بزرگ در راستای هدفش برداشته است. در سوی دیگر گوگل نیز که موتورولا موبیلیتی را به تملک خود در آورده وضعیتی تا حدی مشابه را تجربه می کند.

اما آیا این معامله به نفع دیگر سازندگانی است که از ویندوز فون در محصولات خود استفاده می کنند؟ استیو بالمر بر این باور است و می گوید: «من با تعدادی از سازندگان صحبت کردم و آنها امروز از سرمایه گذاری خود بر روی ویندوز فون راضی تر از دیروزند.» وی همچنین اظهار می دارد: «نوکیا اکنون بیش از 80 درصد تولید گوشی های مبتنی بر ویندوز فون را در اختیار دارد، بنابراین گمان من این است که با خرید اخیر شتاب خواهیم یافت. مطمئناً شتاب در ویندوز فون برای پی سی های ویندوزی و تبلت ها نیز مفید خواهد بود و شرکای ما در کسب و کار پی سی ها و تبلت ها نسبت به این معامله کاملاً مشتاق به نظر می رسند چرا که آنچه که برای گوشی خوب است برای تبلت ها و پی سی هم خوب خواهد بود.»

این که آیا ادعای مدیر عامل مایکروسافت درست است یا نه در هاله ای از ابهام قرار دارد، چرا که اینک مایکروسافت رقابت بیشتری با شرکای سخت افزاری خود خواهد داشت -- رقابتی که می توان گفت در ابتدا باعرضه تبلت Surface آغاز شد. گوگل نیز با خرید موتورولا موبیلیتی وارد رقابت با هم پیمانان خود شد اما تا کنون توانسته به خوبی با اداره نمودن موتورولا موبیلیتی به صورت بیزینسی مستقل و تبعیض قائل نشدن میان این کمپانی و دیگران، شرکای سخت افزاری خود -- نظیر سامسونگ، سونی، ال جی و اچ تی سی -- را راضی نگاه دارد.

واکنش بازار بورس

نوکیا با از دست دادن بیزینس گوشی های موبایل شکل کاملاً تازه ای به خود خواهد گرفت و تمرکزش را بر روی سرویس های نقشه Here و فناوری broadband خود که به 600 اپراتور در 120 کشور عرضه می کند و نیز فروش لایسنس فناوری های پیشرفته قرار خواهد داد. با این وجود بازار بورس هلسینکی واکنش مثبتی را به تفاهم میان مایکروسافت و نوکیا نشان داد و سهام نوکیا در روز 3 سپتامبر در ابتدا با رشد بی سابقه 47 درصدی مواجه شد که البته در ادامه روز قدری افت نمود. با باز شدن بازار بورس نیویورک هر سهم نوکیا به مبلغ 5.45 دلار عرضه شد که نسبت به بسته شدن پیشین بازار با رقم 3.90 دلار رشدی 40 درصدی را نشان داد. در نهایت در پایان معاملات روز هر سهم نوکیا به قیمت 5.12 دلار معامله شد که در کل حاکی از رشد 31.28 درصدی آن دارد.

Nokia Stock

نمودار قیمت هر سهم نوکیا در سال اخیر

بسیاری از تحلیلگران تفاهم مایکروسافت و نوکیا را برای مایکروسافت مثبت ارزیابی می کنند. به عنوان مثال Al Hilwa -- یکی از تحلیلگران IDC -- مبلغ 7.17 میلیارد دلاری این معامله را مبلغی مناسب برای مایکروسافت می داند، چرا که مایکروسافت با مبلغی کمتر از مبلغ 8.5 میلیارد دلار که برای کمپانی Skype هزینه نمود می تواند بیزینس بزرگ گوشی های موبایل نوکیا را از آن خود کند. شاید در مقایسه با خرید 12.5 میلیارد دلاری موتورولا موبیلیتی توسط گوگل نیز خرید مایکروسافت را بتوان خریدی موفق دانست (هرچند از منظر حق اختراعات مایکروسافت تنها لایسنس 10 ساله استفاده از حق اختراعات نوکیا را دریافت می کند اما گوگل مالک حق اختراعات موتورولا موبیلیتی شد.) با تمام این اوصاف واکنش بازار بورس نیویورک به این معامله برای مایکروسافت چندان مناسب نبود و در روز 3 سپتامبر ارزش هر سهم مایکروسافت با 4.55 درصد کاهش به رقم 31.88 دلار رسید.

Microsoft Stock

نمودار قیمت هر سهم مایکروسافت در سال اخیر



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا