گام نخست نوکیا برای فراهم آوردن امکان پرینت سه بعدی قطعات موبایل توسط کاربران

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/11/1
برچسب‌ها : سه بعدی 3D ، پرینت سه بعدی 3D Printing ، پرینتر (چاپگر) سه بعدی 3D Printer ، Nokia Lumia 820 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی نوکیا فایل ها و مستندات مورد نیاز برای پرینت سه بعدی قاب (پوسته) اسمارت فون لومیا 820 را در قالب آنچه این کمپانی از آن به عنوان "کیت توسعه پرینت سه بعدی" (3D Printing Development Kit یا 3DK) یاد می کند منتشر نمود. بدین ترتیب نوکیا نخستین کمپانی بزرگ سازنده تلفن های همراه است که امکان پرینت گیری سه بعدی قطعاتی از محصول خود را در اختیار کاربران قرار می دهد.

کیت یاد شده مشتمل بر تمپلیت های سه بعدی، مشخصات و ابعاد قاب، مواد پیشنهادی و راهنمایی برای به کار گیری روش های مناسب پرینت گیری سه بعدی است. بدین ترتیب کاربرانی که پرینتر سه بعدی در اختیار داشته و یا به سرویس دهندگان پرینت سه بعدی دسترسی دارند، با در اختیار داشتن این کیت قادر به پرینت نمودن قاب گوشی لومیا 820 مطابق با سلیقه خود خواهند بود و می توانند ظاهری منحصر به فرد به گوشی خود بدهند.

اگرچه سفارشی سازی فیزیکی گوشی ها ایده جدیدی نیست و 15 سال پیش نیز نوکیا با عرضه قاب های بسیار متنوع برای گوشی 5110 کاربران را قادر ساخت تا ظاهر گوشی خود را مطابق سلیقه شان در آورند، اما 3DK پتانسیل ایجاد تنوع بسیار گسترده تری را برای کاربران فراهم می آورد. البته لازم به ذکر است که گوشی لومیا 820 نوکیا اکنون با قاب هایی با رنگ های متنوع مشکی، خاکستری، قرمز، زرد، سفید، آبی و بنفش به بازار عرضه می شود و قاب هایی با قابلیت های ویژه، نظیر قابی که امکان شارژ بی سیم را فراهم می آورد و یا قاب های مقاوم برای گوشی های لومیا 820 و لومیا 920 عرضه شده است.

Nokia Lumia 820

پرینت سه بعدی (3D Printing) یکی از فناوری هایی که به نظر می رسد در آینده نه چندان دور به یک فناوری متداول تبدیل خواهد شد. تاریخچه این فناوری به حدود سال 1980 باز می گردد اما تنها مدتیست که به دلیل کاهش قیمت پرینترهای سه بعدی و افزایش قابلیت های آنها گرایش به این فناوری بیشتر شده است.

تصویر بالا: نمونه ای از یک پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی قادرند تا با استفاده از موادی که نقش تونرهای سه بعدی را ایفا می نمایند اجسام سه بعدی را به صورت لایه لایه تولید نمایند. البته در حال حاضر محدودیت های گوناگونی در مورد تنوع رنگی و ماده ای اجسامی که این پرینترها می توانند بسازند وجود دارد.

3D Printed Objects

تصویر بالا: نمونه هایی از اشیاء ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی

دور از ذهن نیست که مدتی بعد (یا شاید اکنون) شما نیز یک پرینتر سه بعدی در اختیار داشته باشید و یا شاهد حضور پرینتری سه بعدی در خانه یا محل کار یکی از دوستان و آشنایانتان باشید. طی چند سال آینده نیز احتمالاً بسیاری از افراد چنین دستگاهی را در اختیار خواهند داشت.

در آینده، با عمومی تر شدن و پیشرفت فناوری پرینت سه بعدی و کاهش قیمت پرینترها و مواد مربوط به آنها می توان انتظار ظهور تولید کنندگان محلی قطعات محصولات گوناگون را داشت و شاید گامی که نوکیا امروز برداشته نشانی از آغاز عصر جدیدی در فناوری ساخت و سفارشی سازی محصولات باشد.

منبع : Nokia Conversations