مدیر عامل اپل امسال با وجود دریافت 4.2 میلیون دلار، تقریباً یک صدم سال گذشته دریافتی خواهد داشت

نمایش خبر

تاریخ : 1391/10/8
برچسب‌ها : تیم کوک Tim Cook ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : تیم کوک -- مدیر عامل اپل -- هرچند 4.2 میلیون دلار را در سال 2012 از اپل دریافت نمود، اما این رقم در مقابل دریافتی سال 2011 او -- که 376 میلیون دلار از سهام اپل نیز جزو آن بود -- بسیار ناچیز به نظر می رسد.

نزدیک به 16 ماه پیش در تاریخ 24 آگوست 2011 (2 شهریور 1390)، استیو جابز -- اسطوره اپل -- از مدیرعاملی این کمپانی کناره گیری کرد. جابز در بخشی از نامه خود خطاب به کارکنان اپل اظهار داشت: «در مورد جانشین من، اکیداً توصیه می کنم که ما طرح جانشینی خود را به اجرا در آوریم و تیم کوک را به عنوان مدیر عامل برگزینیم.»

بدین ترتیب آقای کوک سکان هدایت اپل را در دست گرفت. نزدیک به 40 روز پس از این تاریخ استیو جابز درگذشت و وظیفه تیم کوک بیش از پیش سنگین گردید.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کردند که فقدان استیو جابز در اپل خیلی زود باعث سقوط سهام این کمپانی می شود، اما چنین نشد و ارزش هر سهم اپل که در زمان کناره گیری جابز از مدیرعاملی نزدیک به 376 دلار بود نه تنها کاهش نیافت، بلکه به سرعت افزایش پیدا کرد، تا جایی که در پایان معاملات روز 19 سپتامبر 2012 هر سهم اپل ارزشی برابر 702.10 دلار داشت که رکوردی در تاریخ این کمپانی محسوب می شود.

البته در چند ماه اخیر بازار سهام روی خوشی به سهام اپل نشان نداده و ارزش هر سهم اپل اکنون با 27 درصد افت نسبت به اوج آن، و البته 36 درصد افزایش نسبت به آغاز مدیر عاملی تیم کوک، نزدیک به 510 دلار است.

Apple Stock - 28 December 2012

نمودار ارزش هر سهم اپل (به دلار آمریکا) در دو سال اخیر

اپل در این مدت علاوه بر رقابت شدید در بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها، با مشکلات گوناگون دیگری نیز دست و پنجه نرم نموده. از آن جمله می توان به بروز ایرادات در نقشه اپل عرضه شده در نسخه 6 سیستم عامل iOS اشاره نمود که تیم کوک را ناچار به عذرخواهی از کاربران محصولات اپل نمود و خروج اسکات فورستال از اپل را به دنبال داشت.

تهدید فزاینده گوگل و سامسونگ و آتش زیر خاکستر مایکروسافت که همگی ممکن است کسب و کار فروش آیفون و آیپد را به مخاطره ای جدی اندازند از جمله نگرانی های کنونی اپل و سهامداران این کمپانی است. سهامداران این کمپانی منتظر آنند که ببینند آقای کوک فراتر از آیفون 5 و آی پد مینی -- که در اصل ادامه نسل محصولات زمان جابز محسوب می شوند -- چه چیزی در آستین دارد و آیا او هم محصولی انقلابی را به بازار عرضه خواهد داشت؟ امید بسیاری از این سهامداران به تلویزیونی است که به نظر می رسد اپل در آینده نه چندان دور روانه بازار خواهد نمود و شاید بتواند توسط آن حضور خود را در اتاق های نشیمن بیش از پیش پر رنگ کند.

در سال 2011 تیم کوک علاوه بر حقوق، به عنوان بخشی از پاداش خود یک میلیون سهام اپل (که در آن زمان هر یک ارزشی برابر 376 دلار داشت) را دریافت نمود. آقای کوک می تواند نیمی از این سهام را در سال 2016 و نیم دیگر آن را در سال 2021 نقد نماید. اپل -- همانند بسیاری از کمپانی های دیگر -- با دادن سهامی که در آینده نقد پذیر است به مدیران خود آنها را تشویق به فعالیت مثبت در این کمپانی می کند. بدین ترتیب اگر ارزش سهام کمپانی بالا برود مدیر مربوطه مستقیماً منتفع خواهد شد.

Tim Cook

ظاهراً امسال خبری از پاداش جدید سهام برای تیم کوک نیست، اما حقوق وی با 50 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 1.4 میلیون دلار رسیده و 2.8 میلیون دلار نیز پاداش غیر سهامی دریافت می دارد. بدین ترتیب مجموع دریافتی سال 2012 او چیزی در حدود 4.2 میلیون دلار می شود که تنها نزدیک به یک درصد ارزش پاداش و حقوق سال 2011 وی است.

لازم به ذکر است که 376 میلیون دلار پاداش سهامی که آقای کوک در سال 2011 دریافت نمود در ده سال گذشته در میان مدیران عامل کمپانی های آمریکایی بی نظیر بوده و نوعی رکورد محسوب می شود. استیو جابز که در سه سال پایانی فعالیت خود حقوق صوری 1 دلار در سال را دریافت می داشت، در سال 2000 پاداشی در قالب گزینه سهام (Stock Option) دریافت نمود که تحلیلگران ارزش آن را در حدود 600 میلیون دلار برآورد می کنند. ماریسا مایر -- که از مدیران ارشد گوگل بود و چند ماهی است که به عنوان مدیر عامل در یاهو مشغول به کار شده است -- نیز بسته پاداشی با ارزشی حدود 70 میلیون دلار را دریافت داشته . لری الیسون -- مدیر عامل اوراکل که بنا به گزارش Forbes ششمین مرد ثروتمند جهان است -- هم در سال های 2011 و 2012 بسته های پاداشی به ترتیب با ارزش حدود 77 و 96 میلیون دلار را دریافت نمود.

منبع : Reuters


ایسام