یک دادگاه ایتالیایی می گوید تلفن های همراه باعث ایجاد تومورهای مغزی می شوند

نمایش خبر

تاریخ : 1391/7/30
برچسب‌ها : سلامت Health ، سرطان Cancer

واحد خبر mobile.ir :  یک تاجر 60 ساله ایتالیایی به نام "مارکولینی" به علت استفاده روزانه 6 ساعت از گوشی تلفن به مدت 12 سال، مبتلا به تومور مغزی شد. حالا دیوان عالی ایتالیا که در رم واقع شده، تلفن تاجر را مقصر شناخته و اعلام می دارد که ارتباط تاثیر گذاری میان استفاده از تلفن و بیماری این شخص وجود دارد.

مارکولینی می گوید: «این مسئله برای بسیاری از مردم مهم و قابل توجه است. من می خواهم با رسانه ای کردن این مشکل، همه را از خطرات استفاده از تلفن باخبر کنم. من روزانه حداقل 5 تا 6 ساعت با تلفن صحبت می کردم که در بیشتر اوقات این صحبت ها با تلفن همراهم صورت می گرفت. من می خواهم مساله ارتباط بیماری من با استفاده از تلفن های بی سیم و موبایل ها جدی گرفته شود و آن را به رسمیت بشناسند. والدین باید از اینکه کودکانشان در خطر این بیماری هستند، مطلع باشند.»

Mobile Phones and Kids

دانشمندان انگلیسی ادعا می کنند که شواهد برای ارتباط بیماری و استفاده از تلفن های همراه ناکافی است. اما سرطان شناس صاحب نام و استاد جهش زایی زیست محیطی "آنجلو گینو لویس" با کمک جراح مغز و اعصاب "دکتر جوزپه گراسو" شواهدی را برای آقای مارکولینی ارائه کرده اند. آنها می گویند تشعشعات الکترومغناطیسی که توسط تلفن همراه و تلفن های بی سیم ساطع می شوند، می توانند به سلول ها آسیب برسانند و ایجاد تومورها را محتمل تر کنند.

پروفسور لویس به نشریه "سان" می گوید: «تصمیم نهایی دادگاه بسیار حائز اهمیت است. نهایتاً وجود این ارتباط تایید خواهد شد.» او همچنین اضافه می نماید: «این [نظر دادگاه] نه یک جاده، بلکه یک بزرگراه را برای شکایت قانونی قربانیان فراهم می آورد. ما به دنبال یک شکایت قانونی گروهی (Class Action) هستیم»

تومور آقای مارکولینی در "عصب سه قلو" -- جایی که تلفن در هنگام صحبت با سر تماس داشته است -- یافت شده است. البته این تومورغیر سرطانی است اما می تواند باعث مرگ بیمار شود، چرا که با گسترش آن در سرخرگ کاروتیدی – رگ اصلی که خون را به مغز می رساند – می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

سمت چپ صورت مارکولینی فلج شده و هر روز برای از بین رفتن درد از مرفین استفاده می کند.

"الاسدیر فیلیپیس" عضو کمپین "پاورواچ" که برای تحقیق بیشتر روی استفاده از تلفن همراه فعالیت می کند، می گوید: «این پرونده جالبی است که نیاز به مطالعات بیشتر را اثبات می کند. مردم باید تا فهم بیشتر از خطرات استفاده از تلفن همراه و تلفن های بی سیم، استفاده از این وسایل را کاهش دهند.»

سازمان جهانی بهداشت سال گذشته خواستار ایجاد محدودیت در استفاده از تلفن همراه شد (). این سازمان، تلفن همراه را در درجه دوم رده بندی موادهای سرطانزا قرار داد. اما یک سخنگوی "آژانس حفاظت از بهداشت بریتانیا" می گوید: «دانشمندان روی این مسئله که تلفن های همراه سرطانزا نیستند، اتفاق نظر دارند.» -- که البته باید به دیده شک به این گفته نگریست، چرا که برخی از دانشمندان با این نظر مخالفند.

"مایکل رپاکولی" متخصص بین المللی در زیست شناسی تشعشع نیز می گوید: «مطالعات هیچ گونه شواهدی مبنی بر سرطانزا بودن تلفن های همراه نشان نمی دهند اما اگر نگران سلامتی خود هستید، حتماً از هدست، هندزفری یا صدای بلندگوی گوشی استفاده کنید.»

منبع : The Telegraph


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا