متخصصین سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار اعلام نمودند که گوشی های موبایل احتمالاً سرطان زا هستند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/11
برچسب‌ها : سلامت Health ، سرطان Cancer

واحد خبر mobile.ir : گروهی متشکل از 31 دانشمند و محقق که از سراسر جهان در سازمان بهداشت جهانی (WHO) گرد هم آمده بودند با انتشار بیانیه ای اعلام نمودند که کاربران گوشی های موبایل ممکن است در معرض خطر بیشتری در ارتباط با دو نوع نادر تومورهای سرطانی و غیر سرطانی باشند و باید سعی نمایند تا کمتر در معرض انرژی ساطع شده از این گوشی ها قرار گیرند.

هر چند آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) -- که بخشی از سازمان بهداشت جهانی است -- باز هم اعلام داشته که تحقیقات کنونی ارتباطی قطعی و واضح میان استفاده از گوشی های موبایل و ایجاد تومور در مغز را نشان نداده ولی اظهار نموده که شواهد علمی "محدودی" وجود دارد که بیان می دارد که انرژی فرکانس رادیویی ساطع شده از تلفن همراه ممکن است خطر Glioma و Acoustic Neuroma را افزایش دهد. Glioma یک نوع از سرطان مغز است و Acoustic Neuroma نوعی تومور غیر سرطانی است که اعصابی را که از گوش به مغز می رسد درگیر می سازد.

هر دوی این تومورها نادرند. به عنوان مثال در آمریکا در حدود 10,000 تا 12,000 نفر سالانه به تومور Glioma مبتلا می شوند و در حدود 3,000 نفر نیز به تومور Aoucostic Neuroma مبتلا می گردند. بر اساس برخی از مطالعات خطر ابتلا به این تومورها با 10 سال استفاده از گوشی موبایل تقریباً دو برابر می شود.

در هر حال با اعلام این مطلب از سوی سازمان بهداشت جهانی که تشعشعات ساطع شده از تلفن همراه «احتمالاً سرطانزا است» گوشی های موبایل نیز همانند سرب، ضد آفت د.د.ت و آلاینده های نفتی در دسته «دارای ریسک» قرار می گیرند و این تصمیم ممکن است منجر به بازنگری خط مشی های مسئولین بهداشت سازمان ملل در مورد گوشی های موبایل گردد.

جالب اینجاست که برخی بر این باورند که مطالعاتی که ارتباط میان سرطان و استفاده از گوشی های موبایل را نشان نداده است اکثراً از پشتیبانی مالی کمپانی های سازنده گوشی موبایل برخوردار بوده و مطالعات مستقل ارتباط بیشتری را میان تومورهای سرطانی و تلفن همراه نشان می دهد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به اینجا مراجعه نمائید.

توصیه های بهداشتی

در هر حال ما هم به خوانندگان گرامی توصیه می کنیم که تا حد امکان از گوشی های موبایل کمتر استفاده نمایند و موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

  • تفاوت استفاده از تلفن ئابت و موبایل تنها در هزینه های مالی خلاصه نمی شود و هزینه های احتمالی سلامتی را نیز باید هنگام استفاده از گوشی های موبایل مد نظر قرار دهید
  • اگر مجبور به استفاده از گوشی موبایل هستید تا حد امکان مکالمه را کوتاه انجام داده یا از هندزفری استفاده کنید
  • همواره ارسال پیام کوتاه را به عنوان جایگزینی برای مکالمه مد نظر قرار دهید
  • هنگام خواب به هیچ وجه گوشی روشن را در نزدیکی محل قرارگیری سر خود نگذارید
  • هنگامی که آنتن دهی مناسب نیست استفاده از گوشی موبایل خطرناکتر است


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا