معرفی پردازنده بسیار پیشرفته Exynos 5250 بر مبنای معماری A15 توسط سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1391/5/20
برچسب‌ها : آرم ARM ، پردازنده Processor ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در سال های گذشته توانسته خود را به عنوان یکی از قدرتمند ترین تولید کنندگان پردازنده با معماری ARM مطرح کند و بخصوص با توسعه سری پردازنده های Exynos، با غول هایی چون Qualcomm و Texas Instruments به رقابت بپردازد. حال این شرکت جزئیاتی از سری جدید پردازنده های خود با نام Exynos 5250 منتشر کرده که در زیر به بررسی قابلیت های آن خواهیم پرداخت.

پردازنده Exynos 5250 که اکنون با نام Exynos 5 Dual شناخته می شود، اولین پردازنده ای است که از دو هسته مبتنی بر معماری A15 به همراه هسته گرافیکی Mali-T604 بهره می برد. این معماری در مقابل معماری A9 پردازنده های پیشرفته کنونی، قدرت بسیار بالاتری را ارائه داده و به همین خاطر احتمالاً سامسونگ از Exynos 5 Dual برای تبلت 11.8 اینچی خود با رزولوشن بسیار بالای 2560×1600 پیکسل استفاده می کند.

Exynos 5250 Processors

البته در حال حاضر پردازنده های سری S4 شرکت Qualcomm از طراحی مشابه معماری A15 استفاده می کنند و به همین دلیل نیز در مقابل معماری A9 دیگر پردازنده ها از بازده و عملکرد بالاتری برخوردارند اما با عرضه پردازنده های مبتنی بر معماری A15، این سری دیگر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

این نکته نیز نا گفته نماند که سری S4 شرکت Qualcomm نسبت به پردازنده های مبتنی بر A15 مزیت عرضه زودتر به بازار را داشته و همچنین در زمان عرضه Exynos 5 Dual، این شرکت پردازنده چهار هسته ای این سری را وارد بازار می کند که در آن صورت نیز این پردازنده ها با داشتن دو هسته بیشتر، در بخش "multi-thread" یا انجام چند وظیفه در آن واحد، برتری نسبت به Exynos 5 Dual سامسونگ خواهند داشت.

Exynos 5250 Processors

مشخصات کلیدی پردازنده Exynos 5250:

  • پردازنده دو هسته ای 1.7 گیگاهرتزی بر مبنای معماری A15
  • واحد گرافیکی Mali-T604
  • پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.1 full profile
  • پشتیبانی از رزولوشن 2560×1600 یا WXQGA
  • فیلم برداری با کیفیت 1080p و با سرعت 60 فریم بر ثانیه
  • پشتیبانی از Wi-Fi display و USB 3.0

 

Exynos 5250 Processors

برای مشاهده ویدیویی از عملکرد این پردازنده اینجا کلیک کنید.

اما گذشته از بخش پردازشی Exynos 5 Dual، به واحد گرافیکی Mali-T604 می رسیم که نسل بعدی واحد گرافیکی Mali کنونی محسوب می شود. این واحد گرافیکی که توسط شرکت ARM ساخته شده، از هماهنگی عمیق تری با معماری A15 بهره مند بوده و اولین واحد گرافیکی محسوب می شود که بر مبنای معماری جدید Midgard و فناوری های OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.1 full profile طراحی شده است.

Mali-T604

فناوری و قابلیت های این واحد گرافیکی جدید، به توسعه دهندگان امکان خلق بازی هایی با گرافیک پیچیده تر و زیبا تر را می دهد که بالاتر از توان کنسول های بازی کنونی است. البته در کنار بخش سرگرمی، واحد گرافیکی جدید در عکس برداری و دیگر بخش های مرتبط با گرافیک از جمله رابط کاربری نیز می تواند عملکرد بهتر و بهینه تری را به ارمغان آورد.

برای مشاهده ویدیویی از عملکرد این واحد گرافیکی اینجا کلیک کنید.

منبع : Android Authority


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا